• Csillag

Ivf/FET Töserna 2012

HejsanSkrattande

Här samlas vi som kämpar få ett fint Plus

Vi är egentligen några stycken som startar upp den här tråden, Men bara en av oss kan ju stå
    som tråd startare och fick då färfrågan om jag ville starta upp en ny tråd.

Vi kämpar peppar stärker svarar på frågor och undringar o finns där för varandra.

Alla är välkomna in att följas åt mej oss.
    Vare sej du 
    ska står i kö till ivf
    ska påbörja/håller på med ditt första ivf
    eller är på andra tredje eller fjärde 
    eller håller på med FET.

Vi har alla olika historier varför vi hamnat i Ivf karusellen.
    Vissa är ofrivilligt barnlösa,Vissa sekundära och vissa kämpar för syskonförsök.

Bakomliggande moment varför de inte tar sej finns många.

Vi är ett glatt gäng här inne som kommit varandra närmre o peppat varandra nu sen redan slutet av 2011.
    Vi hoppas mer vill följas oss åt under denna resan.

Vi hoppas på många fina Plus
    och många finaGravid
    Sen få se ett liten
     Hjärta slå
    och snart en liten Baby 

SoligVälkomna in till oss.Solig

• Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012
  • Bira11

känns som mensen är på gång redan,  är bara på ruvar dag 4 :(

• jazmine25
    Bira11 skrev 2012-05-25 17:53:13 följande:
    Hoppas så inte är fallet. Jag har nu räknat ut att jag har min BIM på ruvardag 8. det kommer vara skräckens dag.
  • Mischa
    jazmine25 skrev 2012-05-25 15:59:54 följande:
    Vad jobbigt. Vad jag har hört ska vara bra är att ta blodprov med några dagars mellan rum och då kan dom se om HCG ökar eller minskar. Skickar massor med styrkekramar och hoppas allt är bra och att du inte håller på att få missfall.
    Mandelmumsa skrev 2012-05-25 17:28:35 följande:
    Ja så är det! För att få veta om det är missfall måste man ta blodprov med två dagars mellanrum och om då hcg har minskat är det missfall. Ökar det i den takt det ska (fördubbling på två dagar) så är det en normal graviditet. Tycker inte du behöver va orolig. Det låter ju ändå stabilt och hinnsäcken satt ju kvar! :))
    Okej, undrar varför han inte sa det? För det lät ju mer rimligt än att ta ett gravtest med urin som jag typ inte hade samlat på mig längre än under två timmar kanske. 

Tack tjejer. Jag försöker lugna ner mig och vänta, men det är så jobbigt, speciellt eftersom han sa "om man är gravid så brukar strecket vara starkare". Men han såg ju hinnsäcken och en liten grej där inne? Borde inte det vara ett bättre tecken än det där testet?
  • Mischa
    Bira11 skrev 2012-05-25 17:53:13 följande:
    Det du känner kanske är att ägget fäster? 
  • Bira11
    Mischa skrev 2012-05-25 19:30:34 följande:
    Det du känner kanske är att ägget fäster? 
    ja man kan ju hoppas
  • Bira11
    Mischa skrev 2012-05-25 15:22:58 följande:
    Jag är så jävla ledsen. Började blöda igår. Var hos gyn idag (inte på Akademiska utan en annan gynmottagning) och de kunde inte säga nånting! Inte om det är missfall eller om det är normalt. De kollade med vul och såg hinnsäck och kanske en liten böna. Men sen tog de ett gravtest och det var svagt, och enligt honom borde det ha varit tydligare. kan vara ett tecken på att hormonnivåerna inte är höga = missfall på g. Men man ska väl ta gravtest på morgonen? För att då är hormonnivåerna högre? 

Jag fick inte alls förtroende för läkaren och det känns nu jättejobbigt. Vi kan bara vänta. Jag blöder inte längre (bara lite gammalt blod) och Akademiska har stängt så jag kan inte ringa och kolla... :(
    kram på dig vännen Hjärta
  • Victrix

Hej på er! Tar just nu gonal-f 75 IE, började i måndags. Av pergotime dubbeldos fick jag 10 äggblåsor på 20 mm st och fick då avbryta behandlingen. Nu är jag orolig att detta är en för hög dos av gonal-f då jag är öm i magen när jagbtrycker på den och liksom lite uppblåst känsla i magen. Gyn är på semester och jag har vul på måndag. Jag funderar på att ta en lägre dos nu dessa tre dagar som är kvar då jag verkligen inte vill att detta försöket också ska bli avbrutet. Vad tror ni om det? Är det jättedumt? Är 75 IE en hög dos om man reagerat som jag vid dubbeldos pergotime? Vill verkligen att det ska finnas en chans till bebis denna månaden, vill inte vänta ännu två månader innan nästa försök :/. Är det vanligt att det känns ömt och att allt ändå är under kontroll? Vill inte ha kämpat med hormoner denna gången igen förgäves. Mår inte alls bra i min kropp av provers som jag måste ta innan varje stimulering då jag har dåliga leder och provera ökar värken. Gnällig och superorolig är jag nu. Skulle ni minskat dosen?

• Csillag
    Victrix skrev 2012-05-25 21:37:53 följande:
    Hej på er! Tar just nu gonal-f 75 IE, började i måndags. Av pergotime dubbeldos fick jag 10 äggblåsor på 20 mm st och fick då avbryta behandlingen. Nu är jag orolig att detta är en för hög dos av gonal-f då jag är öm i magen när jagbtrycker på den och liksom lite uppblåst känsla i magen. Gyn är på semester och jag har vul på måndag. Jag funderar på att ta en lägre dos nu dessa tre dagar som är kvar då jag verkligen inte vill att detta försöket också ska bli avbrutet. Vad tror ni om det? Är det jättedumt? Är 75 IE en hög dos om man reagerat som jag vid dubbeldos pergotime? Vill verkligen att det ska finnas en chans till bebis denna månaden, vill inte vänta ännu två månader innan nästa försök :/. Är det vanligt att det känns ömt och att allt ändå är under kontroll? Vill inte ha kämpat med hormoner denna gången igen förgäves. Mår inte alls bra i min kropp av provers som jag måste ta innan varje stimulering då jag har dåliga leder och provera ökar värken. Gnällig och superorolig är jag nu. Skulle ni minskat dosen?
    Hejsan gumman.

Tror inte du ska behöva oroa dej för att de e för hög dos.
    De e väldigt normalt att känna sej uppsvälld svullen o molnande värk under sprutningen.
    Jag tycker du ska fortsätta med dosen han har skrivit ut, för om du minskar dosen och de bildas för lite ägg så kanske du ist får höja väldigt väldigt mkt i dosen på måndag o då kommer må ännu sämre.
    De e bättre att ta denna dosen och istället fram till VUL o tycker han du ska sänka så säger han de då.

75 e väldigt väldigt lågt innom ivf.
    "standard dosen" ligger på 150 iE
    Sen beror de på hur man reagaerar.
    Han har nog gett dej 75 iE då du svsrat på dubel pergo.
    Men sen samtidigt så kan man svara på pergo några omgångar mn sen kan de va helt dött.

Tror du ska fortsätta efter schemat,kroppen försöker nog vänja sej vid hormonet o bilda äggblåsor.

Svullen heten är normal gumman.
  • Csillag
    Mischa skrev 2012-05-25 15:22:58 följande:
    Jag är så jävla ledsen. Började blöda igår. Var hos gyn idag (inte på Akademiska utan en annan gynmottagning) och de kunde inte säga nånting! Inte om det är missfall eller om det är normalt. De kollade med vul och såg hinnsäck och kanske en liten böna. Men sen tog de ett gravtest och det var svagt, och enligt honom borde det ha varit tydligare. kan vara ett tecken på att hormonnivåerna inte är höga = missfall på g. Men man ska väl ta gravtest på morgonen? För att då är hormonnivåerna högre? 

Jag fick inte alls förtroende för läkaren och det känns nu jättejobbigt. Vi kan bara vänta. Jag blöder inte längre (bara lite gammalt blod) och Akademiska har stängt så jag kan inte ringa och kolla... :(
    Ge inte upp gumman.
    En blödning är mer normalt än va du tror.

Måla inte fan på väggen än.
    Vi fortsätter hålla tummarna för dej!!

De ska ju bli bebis!!
  • Csillag
    Bira11 skrev 2012-05-25 06:05:37 följande:
    jag ger upp, för hur fasen kan ett litet embryo vilja stanna kvar i denna kropp då jag är så dyng förkyld.
    Blev sjuk förra gången oxå då hade jag dock bara rejäl feber.

När ska Vårdcentralen göra något, orkar inte va sjuk jämt, jämt,jämt. Har varit de de senaste två åren.
    Jobbigt att aldrig få va frisk
    VÄLKOMMEN till gänget.

Jag tror fan ja snyter ut min hjärna genom näsan snart.
    Jeeeses vilken förkylning jag åkt på.
    Så J*la typiskt.

Vi får försöka tänka positivt.

MÅNGA blir gravida när dom e förkylda.
    TYVÄRR råkar ja veta att de beror på att kvinnan oftast lyckas bli gravid för att hennes imunförsvar sänks så hennes kropp inte längre "stöter" bort killens spermier/Tjejens ägg o inte längre ser dom som ett "Hot"

Med dottern hade ja urinvägs infektion
    Med tvillingarna dunderförkyld.

På den tiden så hade jag ett överaktivt imunförsvar så de hjälpte ju mej.

Efter tvillingarna så fick jag fel på mitt imunförsvar så de va försvagt.
    Rent av värdelöst och fick ju medicin för de som du redan vet.

Lyckades vända efter några år medicinering så jag fick ett överaktivt imunförsvar.
    Vilket jag verkligen behövde för min kropp då jag  va sjuk varenda vecka.
    Låg helt slut körd och gick på pencillin nästan året om,.

Nackdel med att få tillbaka ett imunförsvar va ju att nu såg min kropp ALLT som ett hot.
    Mina ägg tog den död på, min mans spermie hann väl knappt passera där nere innan dom utrotades.

Sen kom TSH värderna fram.
    Levaxin startades o jag fick bukt på värdet o jag höll mej fortfarande frisk,.

Sen kom prednisolonen, en medicin som skulle hjälpa mej bli gravid, sänka ner mitt imunförsvar så kroppen inte ser allt som ett hot.

Denna medicin användts på patienter som gör Äggdonation för att ägget ska fästa o kroppen inte ska se allt som hot.

Yeeees tänkte jag, nu är min chans.
    Å va e oddsen att mitt imunförsvar sjunker så ordentligt.
    Öhh ja nu sitter jag här MEGADUNDER HELVETES förkyld o snart snytit ut min hjärna.

Är detta en fördel lr nackdel för mej?

har jag tur så får ja ju göra ET på tisdag.
    Har ja otur stoppar dom mej för att jag har förkraftig förkylning.

Mitt tips är köpa barn albyl  på apoteket,.
    dela tabletten i tre delar och ta en del varje dag.

De ökar cirkulationen i livmodern och tar bort inflammationen

Sen tycker ja dom ska göra en ordentlig utredning på dej.
    Be dom skicka en remiss till infektionskliniken.
    be dom kolla ditt imunförsvar, TPO antikroppar, TSH, TnF Alfa osv.

Kanske har du lyckats få samma skit som jag har fått.

Jag ahr inte vari sjuk på 1 1/2 år nu,mn så fort ja började med prednisolonen så blev jag de,.
    MEN detta ska ju vara en fördel för vissa oxå.
    Bara vänta o se.

Min läkare sa att många tror att man blir gravid lättare vid förkylning,mn beror inte på förkylningen utan hur ens imunförvsar e ananrs,.

Du som är sjuk annars kanske borde försöka höja ditt imunförsvar.
    Jag fick ju käka. dricka de ena andra o tredje + sprutor mn jag lyckades höja de.

Håller verkligen alla tummar o tår för din skull.
Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012