• Csillag

Ivf/FET Töserna 2012

HejsanSkrattande

Här samlas vi som kämpar få ett fint Plus

Vi är egentligen några stycken som startar upp den här tråden, Men bara en av oss kan ju stå
    som tråd startare och fick då färfrågan om jag ville starta upp en ny tråd.

Vi kämpar peppar stärker svarar på frågor och undringar o finns där för varandra.

Alla är välkomna in att följas åt mej oss.
    Vare sej du 
    ska står i kö till ivf
    ska påbörja/håller på med ditt första ivf
    eller är på andra tredje eller fjärde 
    eller håller på med FET.

Vi har alla olika historier varför vi hamnat i Ivf karusellen.
    Vissa är ofrivilligt barnlösa,Vissa sekundära och vissa kämpar för syskonförsök.

Bakomliggande moment varför de inte tar sej finns många.

Vi är ett glatt gäng här inne som kommit varandra närmre o peppat varandra nu sen redan slutet av 2011.
    Vi hoppas mer vill följas oss åt under denna resan.

Vi hoppas på många fina Plus
    och många finaGravid
    Sen få se ett liten
     Hjärta slå
    och snart en liten Baby 

SoligVälkomna in till oss.Solig

• Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012
  • joujou

Lnh: jag ska spruta puregon i 7 dagar enligt schemat. Sen ska ju ta ovitrelle-sprutan, men när vet jag ju inte. Vet nog mer på onsdag efter VUL. Men förstår ite, för sen kommer ju helgen innan v20. Ska jag inte göra något alls med någon simulering i flera dagar? Kan ju inte stämma!

Lycka till!!

• Csillag
    joujou skrev 2012-05-04 12:18:26 följande:
    Csillag: okej vad för slags mediciner blir det nu? Och hoppas, hoppas Mensen är förtidig jag hade för en gångs skull tur att min kom 2v för tidigt.

Hur känns det med akupunkturen?! Skulle vilja testa det!

Jag kommer be om mycket lugnande vid ÄP kan jag tala om. Haha. Jag är så nervös i för det. Jag har iofs blivit rädd för vanligt ul också sen jag gjorde mina sista cellprovet och den gynen höll på möblera om mig! Så tycket det är lite jobbigt bär dom hållet på gräver där nere.

Jag börjar känna lite porr i äggstockarna. Kan jag redan känna av efter en spruta bara?!
    Jag ska ta maxdos gonal F från mens dag 1.
    Sen blir de vaggisar från ca 6 dagar innan ÄP fram till TD.
    Visar de positivt fortsätter ja me de fram till V 37.
    Tar orgalutran (Stopsprutan) i 8 dagar denna gången.

Förhoppningsvis ska de fungera.
    Fick ju ut bra med ägg sist trots mitt dåliga amh men ja tar de som de kommer.
    Vet oddsen e små så vill inte hoppas för mkt.

Akupunktur sägs ju kunna va bra så därför ja testar de.
    min livmoder va ju väldigt väldigt kall mot resten av kroppen.
    dvs den är inte bebolig heller så därav äggen inte vill stanna kvar oxå.

Vill råda dej till att tänka över massa mediciner vid ÄP.
    De är väldigt mkt "gift" i medicinerna vilket oxå gör att äggen kan ha svårt att fästa när du får tillbaka.

Detta är en anledning varför man gör akupunktur för att skynda på gifterna ur kroppen efter ÄP.

Jag sa redan första gången att ja vill ha så lite medicin som möjligt.
    Då har ja hellre lite ont i nån sekund.,

Jag tänkte så jär.
    Dottern va ja fullproppad med hormoner under förlossningen o kände inte ett skit att de skulle göra ont.
    UNDERBART tänkte jag.

Tvillingarna födde jag utan minsta lilla smärtstillande och de va inte så farligt.

Kan ja föda barn, dessutom tvillingar utan bedövning så kan jag göraÄP med ytterst lite medicin.
    Lite måste man ha,men jagf har sagt att de ska va de minsta man verkligen behöver.

Hela ÄP tänkte jag bara, ju mindre smärtstillande,ju mindre gifter,ju mindre stannar de kvar o ju större chans till graviditet.

Hade lite mensvärk på kvällen men inte så farligt.

Tror man hela tiden ska försöka se de positiva,att nu är de över o tänka positivt att de kanske blir bebis.

Tro mej, man dör inte!

MEN detta är bara ett råd.
    Jag vet många som tar till all medicin dom bara kan för att dom är rädda o tror de ska göra så ont.

De går fort o är inte alls så¨farligt.
    Tror många spänner sej för mkt o de gör sitt oxå.

du ska se ditt ÄP går kanon!

Rekomendation akupunktur samma dag som ÄP om du viull få ut gifterna i kroppen fortare o öka blodflödet så¨ägget fäster lättare.

har du insättning 2 dagar efter ÄP så är ju inte gifterna ute på långa vägar.De tar upp till 5-8 dagar för de flesta. 
  • Csillag
    LnH skrev 2012-05-04 12:25:25 följande:
    Jag kände nog det dagen efter första sprutan, men ska du bara spruta i 5 eller 6 dagar?
    Jag tog sprutor i 9 dagar och då räknar jag in ovitrelle sprutan.

Jag tog lugnande sista gången och jag höll på att trilla av stolen för allt snurrade till, kändes som om man var jätte full och det bara slog till.

Den här gången så tog jag bara smärtstillande och det fick jag i omgångar så det vart inte alls så att jag mådde dåligt och kände att jag skulle trilla av stolen. Var så pigg att jag fick titta när det plockade äggen. Det var kul, eller ja intressant!

Snart iväg till ET :S
    Oj ska du bara spruta så lite dagar joujou?
    Jag börjar ju som jag skrev innan dag 1 o sprutar ca 14 dagar med full styrka.
    de beror ju på när ÄL infaller givetvis men de brukar va mellan dag 12-16 ju.
    jag tar som ja skrev orgalutran i 8 dagar o sen ovitrelle när de e dags för ÄP,

Haha LnH OJ då fick du mkt haha.
    Skönt att höra du inte tog lika mkt denna gången haha.
    Akta så du inte skadar dej, lugnande e inte bra alltid hehe.

jag tar inge extra heller.
    tar så¨lite ja bara kan.
    ju mindre medicin ju bättre för ägget vid ET.

LYCKA TILL PÅ ET!!!!!!! 
  • Csillag
    joujou skrev 2012-05-04 12:18:59 följande:
    Eh, menade Pirr och inte porr hahah
    Hmmm låter som du behöver rulla runt i sängen haha
  • Csillag
    joujou skrev 2012-05-04 12:39:17 följande:
    Lnh: jag ska spruta puregon i 7 dagar enligt schemat. Sen ska ju ta ovitrelle-sprutan, men när vet jag ju inte. Vet nog mer på onsdag efter VUL. Men förstår ite, för sen kommer ju helgen innan v20. Ska jag inte göra något alls med någon simulering i flera dagar? Kan ju inte stämma!

Lycka till!!
    Mest troligt har din läkare skrivit upp dom första dagarna du sprutar fram till VUL.
    När du varit på VUL ser han hur allt ser ut, om du ska höja dosen,sänka dosen eller om allt ser bra ut som de är o bedömmer därefter hur du ska fortsätta.

Dom kan gjort schemat så för att du inte ska bli förvirrad eller göra fel om nått behöver ändras.

jag gjorde så i början när ja sprutade för att jag tyckte de underlättade.
    smidigt o då har man sen allt på pappret hur man ska fortsätta.
    Annars kanske du får två papper o lättare att kolla fel.

• Csillag
    Vincents mamma skrev 2012-05-04 12:26:18 följande:
    Tror det var runt 10 i bra storlek och några lite mindre
    ok men de e ju bra!Då håller vi tummarna.Nu ska de bli bebis för dej.
  • Cupcake2012

Hej tjejer! Har en liten fråga till er.. När man gör ett stimulerat FET får man en blödning ändå om det är kört eller måste man sluta med suppar och tabletter för att det ska komma igång? Är på RD 10 idag och spänningen börjar bli olidlig. Tack på förhand! :)

• Csillag
    Cupcake2012 skrev 2012-05-04 13:16:24 följande:
    Hej tjejer! Har en liten fråga till er.. När man gör ett stimulerat FET får man en blödning ändå om det är kört eller måste man sluta med suppar och tabletter för att det ska komma igång? Är på RD 10 idag och spänningen börjar bli olidlig. Tack på förhand! :)
    hejsan.

Man ska INTE blöda förrens man slutar med vaggisar/proggisarna.
    När man slutat med dom tar de nån dag o sen kommer blödningen.
    MEN tyvärr kan de va så att man blöder även om man tar medicinen.
    MEN man ska inte göra de utan de ska komma igång efter avslutat medicin.

Nu håller vi verkligen tummarna att de visar positivt för dej!!!
    När har du TD?? 
  • joujou

Csillag: men jag är knäpp!! För jag sergeant emot en förlossning. Helst utan några mediciner alls. Men ÄP skrämmer mig, haha!

Men ändå längtar jag.
    Som sagt så tycker jag detta är lite läskigt! Men är egentligen är jag bara nojig och rädd för biverkningar. Och igår när jag läste på bipack. på puregonet att missfalls risken VISST ökar vid en fertilitetsbehandlad grav. blev jag ännu nojigare!!

Men försöker inte tänka alls nu. Utan bara ta dagarna som dom kommer. Och det rådet gav min kloke sambo mig. Haha.

• LnH

Nu är man ruvare igen då. Fick två ägg av toppkvalitet (4 celler dag två) och ett av dessa till frysen och ett till mig. De andra såg inte lika bra ut men det försöker att odla vidare dessa för att se om det blir blastocyster och ifall dem blir det så fryses de också ned. Ifall detta skulle hända så skulle jag få ett brev om detta.

Så testdag nu är den 21, men jag får testa den 19 ifall jag vill enligt de papper som jag fick. Så nu börjar nästa eviga väntan :) MEN måste säga att jag faktiskt längtar mer till semester som vi har bokat i slutet av Maj :D Vi ska till Disney i Paris och det ska bli sååååå skoj. Skönt att det är detta jag väntar mest på annars hade jag nog blivit tokig av all väntan. Känns som om man har väntat flera år. Och det har ju man gjort iofs

Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012