• IceJossan

Undrar du vad färgen på din katt kallas?

Lägg upp en bild här så kan jag hjälpa till med det :)

Det är en liten vetenskap med namnen på kattfärger, mönster eller icke-mönster, osv.

Många kallar sina katter för "grå", vilket är en färg som inte finns teoretiskt sett. De katter som går under benämningen "grå" kan vara blå, blåsköldpaddsfärgade, brunmönstrade, svartsilver etc.

Det finns många benämningar på färger inom kattvärlden. På bilden nedan till exempel har vi en kattunge med färgen svartsilversköldpaddsspotted.

Hon har alltså...

• svart som grundfärg (svartsilversköldpaddsspotted)

• vit underull (svartsilversköldpaddsspotted) OBS! Det heter silver om katten är mönstrad, smoke om den är omönstrad (solid).

• svart och rött (svartsilversköldpaddsspotted) OBS! Svart och rött = svartsköldpadd. Blått och creme = blåsköldpadd. Det röda på denna missa är svårt att se på bild så här. Hon har en röd prick i pannan och röda nyanser på kroppen och rött på ett par tassar.

• prickig (svartsilversköldpaddsspotted). Randig = tigré, krumelur/bullseye-mönstrad = tabby.

Tänkte att det kunde vara kul att utbilda lite - all kunskap är nyttig kunskap!

Så om det är någon som undrar vilken färg katten har så lägg upp en tydlig bild taget helst så att man ser både ansikte och sidan tydligt!

• Svar på tråden Undrar du vad färgen på din katt kallas?
  • Gurkan

Rutan, syns lite dålig på bilden men är brun-röd, svart och vit

Majk, svart-brun/röd-grå-vit. Perfekt kamoflage i torrt gräs
  • IceJossan
    KramKalas skrev 2012-03-25 14:01:52 följande:
    mina sötnosar, va kan deras färger tänkas heta? :)

Nr 1 är bruntigré eller brunspotted -vit bicolor. Är han randig är h*n tigré, är h*n prickig är h*n spotted.

Nr 2 är svartsilvertabby.

Glad

• IceJossan
    Gurkan skrev 2012-03-25 14:08:01 följande:
    Rutan, syns lite dålig på bilden men är brun-röd, svart och vit

Majk, svart-brun/röd-grå-vit. Perfekt kamoflage i torrt gräs
    Hmm, Rutan ser ut att vara bruntigré, men när du säger att hon har rött också så blir jag nyfiken på om hon kan vara svartsköldpaddstigré. Bättre bild tack Skrattande

Majk är svartsköldpaddstigré-vit bicolor Glad Tycker att hon ser randig ut, därav tigré. Är hon däremot prickig på sidan så är hon spotted, alltså svartsköldpaddspotted-vit bicolor.

• IceJossan
    Gurkan skrev 2012-03-25 14:10:23 följande:
    här är en bild till på rutan :)
    Oj, missade den här bilden - Rutan är bruntigré! :)
  • SupersurasunkSara

Zlatan som bligar surt över att bli störd när han snott hundens korg, vad är han då? Svart, men skiftar i brunt och har ett vitt hårstrå på sidan.
  • iMHotEP

Har 4 katter som jag är nyfikn på. 

Nasse

Saga

Mirmen och Castro är gråvit om jag delar på pälsen. 

Sebastian också vit när jag delar på pälsen och Mirmen
  • IceJossan
    SupersurasunkSara skrev 2012-03-26 11:07:16 följande:
    Zlatan som bligar surt över att bli störd när han snott hundens korg, vad är han då? Svart, men skiftar i brunt och har ett vitt hårstrå på sidan.
    Zlatan är solid svart. Många svarta skiftar lite i brunt och blir på så sätt lite häftiga i färgen :)
  • IceJossan
    iMHotEP skrev 2012-03-26 11:13:11 följande:
    Har 4 katter som jag är nyfikn på. 

Nasse

Saga
    Mirmen och Castro är gråvit om jag delar på pälsen. 

Sebastian också vit när jag delar på pälsen och Mirmen

Nasse är creme eller röd (med vitt), lite svårt att se i det ljuset. Kan du lägga in en bild tagen i typ dagsljus, och på hans ansikte? Svårt även att avgöra på den bilden om han är solid eller mönstrad.

Saga är blåsköldpadd-vit bicolor.

Mirmen är solid röd.

Castro är svartsmoke.

Sebastian är svartsilvertabby.

Glad

Svar på tråden Undrar du vad färgen på din katt kallas?