• IceJossan

Undrar du vad färgen på din katt kallas?

Lägg upp en bild här så kan jag hjälpa till med det :)

Det är en liten vetenskap med namnen på kattfärger, mönster eller icke-mönster, osv.

Många kallar sina katter för "grå", vilket är en färg som inte finns teoretiskt sett. De katter som går under benämningen "grå" kan vara blå, blåsköldpaddsfärgade, brunmönstrade, svartsilver etc.

Det finns många benämningar på färger inom kattvärlden. På bilden nedan till exempel har vi en kattunge med färgen svartsilversköldpaddsspotted.

Hon har alltså...

• svart som grundfärg (svartsilversköldpaddsspotted)

• vit underull (svartsilversköldpaddsspotted) OBS! Det heter silver om katten är mönstrad, smoke om den är omönstrad (solid).

• svart och rött (svartsilversköldpaddsspotted) OBS! Svart och rött = svartsköldpadd. Blått och creme = blåsköldpadd. Det röda på denna missa är svårt att se på bild så här. Hon har en röd prick i pannan och röda nyanser på kroppen och rött på ett par tassar.

• prickig (svartsilversköldpaddsspotted). Randig = tigré, krumelur/bullseye-mönstrad = tabby.

Tänkte att det kunde vara kul att utbilda lite - all kunskap är nyttig kunskap!

Så om det är någon som undrar vilken färg katten har så lägg upp en tydlig bild taget helst så att man ser både ansikte och sidan tydligt!

• Svar på tråden Undrar du vad färgen på din katt kallas?
  • IceJossan
    Hannajo skrev 2012-04-09 20:51:30 följande:
    Jag kommer inte åt några bättre bilder på katten just nu, den datorn har crashat. Inte heller hittar jag katten så jag kan ta kort. Jag är mest nyfiken på den "beiga", men det kanske inte går att säga utifrån dessa bilder?
    Den missen ser ut att vara blåsköldpaddstabbymaskad! Men fler bilder vore kul att se! :)
  • lennartsdotter
    Hannajo skrev 2012-04-09 20:51:30 följande:
    Jag kommer inte åt några bättre bilder på katten just nu, den datorn har crashat. Inte heller hittar jag katten så jag kan ta kort. Jag är mest nyfiken på den "beiga", men det kanske inte går att säga utifrån dessa bilder?

Svartsköldpaddsmaskad med vitt. 
  • draken86

Skickar ett par bilder av våran Pikku. Hon har bara vitt hår närmast huden. Även på ställen där pälsen ser svart ut är det vitt under. Har ingen aning om hur hennes föräldrar har sett ut, men det vore intressant att höra några gissningar? :) Kan ju berätta att hon är knappt ett år gammal och ENORM. Lång svans, och bakbenen är på nåt sätt väldigt långa också. På den övre bilden är hon ca 2 månader, den nedre bilden är tagen för ett par dagar sen.

Ansiktet är randigt, bakkroppen är grå, svansen är grårandig, tassarna vita. Underpälsen är som sagt helt vit överallt.

The dirty fucking hippies were RIGHT!
  • Kroken

Det här är våran Balder. Att han är en tabby av nåt slag fattar jag Veterinärerna säger bruntabby. De mörka partierna är mörkt bruna, de ljusare partierna är ljust bruna/gula. Sen är han väldigt ljus, nästan vit, på undersidan av svansen och på magen.

Han är ca. 6 månader på bilderna, blir ett år i slutet av juni. Hans bror såg likadan ut i pälsen fast han hade ingen svans. Mamman är hälften Main coon och hälften Manx medan pappan är renrasig Main coon.

• HäckHäxan
    Kroken skrev 2012-04-10 14:42:13 följande:
    Det här är våran Balder. Att han är en tabby av nåt slag fattar jag Veterinärerna säger bruntabby. De mörka partierna är mörkt bruna, de ljusare partierna är ljust bruna/gula. Sen är han väldigt ljus, nästan vit, på undersidan av svansen och på magen.

Han är ca. 6 månader på bilderna, blir ett år i slutet av juni. Hans bror såg likadan ut i pälsen fast han hade ingen svans. Mamman är hälften Main coon och hälften Manx medan pappan är renrasig Main coon.

Men vad vacker, verkligen en vacker katt och main coon är en av mina favoriter
    Trygghet är att gå vilse utan att tappa bort sig...
  • Kroken
    HäxanSurtant skrev 2012-04-10 14:44:50 följande:
    Men vad vacker, verkligen en vacker katt och main coon är en av mina favoriter
    Tack Jag är en väldigt stilig ung herre. Mer vild än tam emellanåt och väldigt pratig och ropar på oss om han inte ser oss
  • Hannajo

IceJossan skrev 2012-04-09 21:50:17 följande:
    Den missen ser ut att vara blåsköldpaddstabbymaskad! Men fler bilder vore kul att se! :)
    Här kommer ett par bilder till, men jag är ingen mästefotograf. Hon är blåögd, om det har nån betydelse.

Vad kallar man den svart-vita förresten?  
    Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • lennartsdotter
    Hannajo skrev 2012-04-10 16:45:54 följande:
    Här kommer ett par bilder till, men jag är ingen mästefotograf. Hon är blåögd, om det har nån betydelse.

Vad kallar man den svart-vita förresten?  
    Svartsköldpaddstabbymaskad med vitt.

En svart-vit katt är svart med vitt. 
Svar på tråden Undrar du vad färgen på din katt kallas?