• IceJossan

Undrar du vad färgen på din katt kallas?

Lägg upp en bild här så kan jag hjälpa till med det :)

Det är en liten vetenskap med namnen på kattfärger, mönster eller icke-mönster, osv.

Många kallar sina katter för "grå", vilket är en färg som inte finns teoretiskt sett. De katter som går under benämningen "grå" kan vara blå, blåsköldpaddsfärgade, brunmönstrade, svartsilver etc.

Det finns många benämningar på färger inom kattvärlden. På bilden nedan till exempel har vi en kattunge med färgen svartsilversköldpaddsspotted.

Hon har alltså...

• svart som grundfärg (svartsilversköldpaddsspotted)

• vit underull (svartsilversköldpaddsspotted) OBS! Det heter silver om katten är mönstrad, smoke om den är omönstrad (solid).

• svart och rött (svartsilversköldpaddsspotted) OBS! Svart och rött = svartsköldpadd. Blått och creme = blåsköldpadd. Det röda på denna missa är svårt att se på bild så här. Hon har en röd prick i pannan och röda nyanser på kroppen och rött på ett par tassar.

• prickig (svartsilversköldpaddsspotted). Randig = tigré, krumelur/bullseye-mönstrad = tabby.

Tänkte att det kunde vara kul att utbilda lite - all kunskap är nyttig kunskap!

Så om det är någon som undrar vilken färg katten har så lägg upp en tydlig bild taget helst så att man ser både ansikte och sidan tydligt!

• Svar på tråden Undrar du vad färgen på din katt kallas?
  • snuppis

är de sköldpadda? hon har 4 färger vit grå svart och gulaktig  de gula syns inte så bra 

• HäckHäxan

Jag råkade trycka posta inte en utan två gånger Iaf han är inte så lätt att fota kan man säga, trycker hela ansiktet i kameran så fort man försöker.

Men iaf  flera bilder, just för att han är så jämn i pälsen svårt att få fram på bara en bild, ränder längst ut på svansen och på benen, ljusare undertill. Tja han är ovanlig i vart fall, jag har bara mött en sån katt innan och det är hans mamma, men inte ens hon hade lika fin päls som han har.
    Trygghet är att gå vilse utan att tappa bort sig...
  • IceJossan
    snuppis skrev 2012-04-09 13:37:52 följande:
    är de sköldpadda? hon har 4 färger vit grå svart och gulaktig  de gula syns inte så bra 

Hon är blåsköldpaddstigré-vit bicolor :)
  • IceJossan
    HäxanSurtant skrev 2012-04-09 13:52:18 följande:
    Jag råkade trycka posta inte en utan två gånger Iaf han är inte så lätt att fota kan man säga, trycker hela ansiktet i kameran så fort man försöker.

Men iaf  flera bilder, just för att han är så jämn i pälsen svårt att få fram på bara en bild, ränder längst ut på svansen och på benen, ljusare undertill. Tja han är ovanlig i vart fall, jag har bara mött en sån katt innan och det är hans mamma, men inte ens hon hade lika fin päls som han har.
    Häftig färg på en huskatt! Om det är det han är? Han är rödtickad!
  • HäckHäxan
    IceJossan skrev 2012-04-09 13:56:33 följande:
    Häftig färg på en huskatt! Om det är det han är? Han är rödtickad!
    Vad jag vet är han huskatt. Hans mamma och moster var röda, hans mamma korthårig och mostern rödhårig men långhårig, bägge honorna fick röda kattungar, min kusin har hans kusiner, den ena är långhårig och röd, den andra korthårig men ändå röd, men de är mer randiga så som katter ofta är, denna är ju nästan jämn som en puma i färgen.

Nå han heter tuff tuff och jag har haft honom sen han var 6 v, hade hans syster också, men hon är sköldpaddefärgad, med mycket grått och rött i som bas och lite annat där i mellan, hon heter Maxi, just för hon var så Maxi färgad
    Trygghet är att gå vilse utan att tappa bort sig...
  • LunaLunatic
    lennartsdotter skrev 2012-04-09 13:29:52 följande:
    Chokladsköldpaddsspotted eller tigré.
    Isf är dom felreggade, så vi får hoppas att så icke är fallet Flört

Pratade med massa folk och 90% sa svartsköldpaddsspotted, så körde på det.
  • snuppis
    IceJossan skrev 2012-04-09 13:54:25 följande:
    Hon är blåsköldpaddstigré-vit bicolor :)
    oj he he hoppas ingen frågar mig de där minns jag aldrig =) tack 
Svar på tråden Undrar du vad färgen på din katt kallas?