• IceJossan

Undrar du vad färgen på din katt kallas?

Lägg upp en bild här så kan jag hjälpa till med det :)

Det är en liten vetenskap med namnen på kattfärger, mönster eller icke-mönster, osv.

Många kallar sina katter för "grå", vilket är en färg som inte finns teoretiskt sett. De katter som går under benämningen "grå" kan vara blå, blåsköldpaddsfärgade, brunmönstrade, svartsilver etc.

Det finns många benämningar på färger inom kattvärlden. På bilden nedan till exempel har vi en kattunge med färgen svartsilversköldpaddsspotted.

Hon har alltså...

• svart som grundfärg (svartsilversköldpaddsspotted)

• vit underull (svartsilversköldpaddsspotted) OBS! Det heter silver om katten är mönstrad, smoke om den är omönstrad (solid).

• svart och rött (svartsilversköldpaddsspotted) OBS! Svart och rött = svartsköldpadd. Blått och creme = blåsköldpadd. Det röda på denna missa är svårt att se på bild så här. Hon har en röd prick i pannan och röda nyanser på kroppen och rött på ett par tassar.

• prickig (svartsilversköldpaddsspotted). Randig = tigré, krumelur/bullseye-mönstrad = tabby.

Tänkte att det kunde vara kul att utbilda lite - all kunskap är nyttig kunskap!

Så om det är någon som undrar vilken färg katten har så lägg upp en tydlig bild taget helst så att man ser både ansikte och sidan tydligt!

• Svar på tråden Undrar du vad färgen på din katt kallas?
  • iMHotEP
    IceJossan skrev 2012-03-26 11:48:09 följande:

Nasse är creme eller röd (med vitt), lite svårt att se i det ljuset. Kan du lägga in en bild tagen i typ dagsljus, och på hans ansikte? Svårt även att avgöra på den bilden om han är solid eller mönstrad.

Saga är blåsköldpadd-vit bicolor.

Mirmen är solid röd.

Castro är svartsmoke.

Sebastian är svartsilvertabby.

Glad

Tack! Här kommer Nasse igen, han är en mycket grinig 10åring. 

• IceJossan
    iMHotEP skrev 2012-03-26 12:33:25 följande:
    Tack! Här kommer Nasse igen, han är en mycket grinig 10åring. 

Nasse ser ut att vara cremetigré-vit bicolor

Tycker nämligen att det ser ut som att han är ljus mellan nos och mun samt på haka, alltså är han mönstrad.

För en röd/creme katt kan se mönstrad ut utan att vara det om den "övre" färgen täcker dåligt.

• Gurkan
    IceJossan skrev 2012-03-26 10:57:54 följande:
    Hmm, Rutan ser ut att vara bruntigré, men när du säger att hon har rött också så blir jag nyfiken på om hon kan vara svartsköldpaddstigré. Bättre bild tack Skrattande

Majk är svartsköldpaddstigré-vit bicolor Glad Tycker att hon ser randig ut, därav tigré. Är hon däremot prickig på sidan så är hon spotted, alltså svartsköldpaddspotted-vit bicolor.

Bruntigré låter fint :)
    Svartsköldpaddstigré-vit bi color lät bara avancerat haha men visst är hon randig.
    Tack!
    Roligt! 
  • IceJossan
    Gurkan skrev 2012-03-26 16:48:54 följande:
    Bruntigré låter fint :)
    Svartsköldpaddstigré-vit bi color lät bara avancerat haha men visst är hon randig.
    Tack!
    Roligt! 

Kan förklara hennes färg om du vill, så du hänger med :)

Svartsköldpaddstigré-vit bicolor betyder alltså:

Svart och rött på samma katt = katten är svartsköldpadda

Randig = tigré

Vit bicolor = Mängden vitt. Bicolor betyder att katten har 25-50% vitt. Andra benämningar är harlekin och van, se denna PDF för tydlig info om vitfläck och mönster: http://hallandskatten.com/uppfodning/Vitflacksgrader.monster.pdf

• Sannive

Vad roligt! Då måste jag ju fråga om två utav mina pälsklingar.

Pamina här; Tillägg är att det som är ljust på bilden inte är vitt utan beige. Hon har inte ett enda vitt strå på kroppen utan allt går i beige eller en väldigt märklig grå, ibland lila aktig färg.

Nytagen bild:

Samma katt fast lite mer mage (som tack och lov vi har lyckats banta ner)

Och så har vi stilige Naxxos:

• Faile
    iMHotEP skrev 2012-03-26 11:13:11 följande:
    Har 4 katter som jag är nyfikn på. 

Nasse

Saga

Mirmen och Castro är gråvit om jag delar på pälsen. 

Sebastian också vit när jag delar på pälsen och Mirmen

Måste bara fråga var din Saga kommer ifrån. Hade själv en katt vid namn Saga för några år sedan, som jag pga utlandsflytt återlämnade till katthemmet ( i sthlm )  jag köpt henne från. Väldigt lik "min" Saga nämligen.
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • iMHotEP
    Faile skrev 2012-03-27 17:02:23 följande:
    Måste bara fråga var din Saga kommer ifrån. Hade själv en katt vid namn Saga för några år sedan, som jag pga utlandsflytt återlämnade till katthemmet ( i sthlm )  jag köpt henne från. Väldigt lik "min" Saga nämligen.
    Saga hämtade jag som kattunge i skeppsvik, hon blir 2 år i juni. 
  • Faile
    iMHotEP skrev 2012-03-27 17:07:22 följande:
    Saga hämtade jag som kattunge i skeppsvik, hon blir 2 år i juni. 

Ok, inte samma då. Fina kissar du har
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • IceJossan
    Sannive skrev 2012-03-27 16:54:11 följande:
    Vad roligt! Då måste jag ju fråga om två utav mina pälsklingar.

Pamina här; Tillägg är att det som är ljust på bilden inte är vitt utan beige. Hon har inte ett enda vitt strå på kroppen utan allt går i beige eller en väldigt märklig grå, ibland lila aktig färg.

Nytagen bild:

Samma katt fast lite mer mage (som tack och lov vi har lyckats banta ner)

Och så har vi stilige Naxxos:

Pamira är blåtigré och Naxxos är blå-vit bicolor Glad

Det beigea kallas rufism, blåmönstrade katter har väldigt ofta det. Som en liten missfärgning, fast det är himla läckert :)

• Sannive
    IceJossan skrev 2012-03-27 17:18:47 följande:

Pamira är blåtigré och Naxxos är blå-vit bicolor Glad

Det beigea kallas rufism, blåmönstrade katter har väldigt ofta det. Som en liten missfärgning, fast det är himla läckert :)

Tack! Och ja de är väldigt tjusiga katter båda två :)
Svar på tråden Undrar du vad färgen på din katt kallas?