• IceJossan

Undrar du vad färgen på din katt kallas?

Lägg upp en bild här så kan jag hjälpa till med det :)

Det är en liten vetenskap med namnen på kattfärger, mönster eller icke-mönster, osv.

Många kallar sina katter för "grå", vilket är en färg som inte finns teoretiskt sett. De katter som går under benämningen "grå" kan vara blå, blåsköldpaddsfärgade, brunmönstrade, svartsilver etc.

Det finns många benämningar på färger inom kattvärlden. På bilden nedan till exempel har vi en kattunge med färgen svartsilversköldpaddsspotted.

Hon har alltså...

• svart som grundfärg (svartsilversköldpaddsspotted)

• vit underull (svartsilversköldpaddsspotted) OBS! Det heter silver om katten är mönstrad, smoke om den är omönstrad (solid).

• svart och rött (svartsilversköldpaddsspotted) OBS! Svart och rött = svartsköldpadd. Blått och creme = blåsköldpadd. Det röda på denna missa är svårt att se på bild så här. Hon har en röd prick i pannan och röda nyanser på kroppen och rött på ett par tassar.

• prickig (svartsilversköldpaddsspotted). Randig = tigré, krumelur/bullseye-mönstrad = tabby.

Tänkte att det kunde vara kul att utbilda lite - all kunskap är nyttig kunskap!

Så om det är någon som undrar vilken färg katten har så lägg upp en tydlig bild taget helst så att man ser både ansikte och sidan tydligt!

• Svar på tråden Undrar du vad färgen på din katt kallas?
  • LunaLunatic
    Tainted skrev 2012-08-06 18:14:44 följande:

Okej, resten av kroppen då? :)
    En röd(siames)maskad katt är röd på pointsen (tass, huvud, svans) och vit på kroppen.
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Tainted

jaha, där ser man. så om hon tex vart mörkare på kroppen så hade det inte hetat rödmaskad då? Jisses verkar som en hel vetenskap dethär :)

• färgglad regnbåge

Vid första anblick skulle jag säga att Simba är gråtabby /vit men om man tittar noga så har hon beiga partier i knävecken på bakbenen och på bringan fram (precis där det gråa börjar) . Blir inte riktigt klok på vad hon har för färgbetäckning så jag vore tacksam för lite hjälp.  (Hennes mamma var sköldpadda så dom beiga partierna kommer troligtsvis från hennes sida.)

• LunaLunatic
    Tainted skrev 2012-08-06 20:17:58 följande:
    jaha, där ser man. så om hon tex vart mörkare på kroppen så hade det inte hetat rödmaskad då? Jisses verkar som en hel vetenskap dethär :)
    "Maskad" brukar betyda just siamesmaskad. Det är ett recessivt anlag som måste ärvas från bägge föräldrar. Denna katt färgar ut på pointsen, och är ljusare på kroppen. Kroppen blir ofta mörkare ju äldre katten blir.

Det finns även burmamaskad. Exempel: madabout.se/media/cafka9.jpg Denna mask har en mörkare kroppsfärg än sia-masken. Även här är det ett recessivt anlag.

Ärver ungen en sia-gen och en burmagen blir den tonkanesmaskad (ej att blanda ihop med rasen tonkines). 

Siamesmaskade katter har alltid blå ögon (tror inte detta "kan" bli fel genetiskt?).
    Burman bör ha gula ögon och tonken aqua. På de två senare vet jag dock att det inte alltid stämmer med ögonfärgen.

Siamesen är alltid sia-maskad, men även hos andra raser finns anlaget. Tex ragdoll, sphynx, snowshoe, devon rex.
    Burmor är burmamaskade. Anlaget finns iaf hos devon rexen, lite osäker hur det är med cornish och sphynx. Bör finnas på sphynx antar jag eftersom de avlats mycket från devon. 
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • lennartsdotter

Simba är blåtabby med vitt. Blåtabbykatter kan ofta vara lite beiga, det är "rufism". Rufism ger en varmare ton i pälsen. Inom vissa raser, tex. aby vill man ha mycket rufism. Då ser de ut såhär, notera den väldigt beiga magen. En blå aby är blåtickad dvs. blåmönstrad med hög grad av rufism.

Hos huskatter eller hos raser där man inte färgavlar får man sällan den höga graden av rufism utan bara lite beige toner lite här och där. 

• Ziraya

Jag är rätt säker på att båda katterna på bilden är olika former av tabby, men vilken sorts tabby? Översta är Dalek och den understa är Bobbie. Har en till katt, men han är enkelt svart med vita inslag :)

• LunaLunatic

Svarttabby resp svartspotted med vitt

• färgglad regnbåge
    lennartsdotter skrev 2012-08-07 01:17:08 följande:
    Simba är blåtabby med vitt. Blåtabbykatter kan ofta vara lite beiga, det är "rufism". Rufism ger en varmare ton i pälsen. Inom vissa raser, tex. aby vill man ha mycket rufism. Då ser de ut såhär, notera den väldigt beiga magen. En blå aby är blåtickad dvs. blåmönstrad med hög grad av rufism.

Hos huskatter eller hos raser där man inte färgavlar får man sällan den höga graden av rufism utan bara lite beige toner lite här och där. 
    Tack för ditt svar, har kliat mig lite i huvudet innan så det kändes skönt att få ett riktigt svar. Glad

• Tiamay

Detta är min lilla kurrmaskin Milly och jag blir inte riktigt klok på vilken färg hon har. Som kattunge var hon svagt tigrerad, det syns knappt numera förutom på svansen. Jag tycker hon är blyertsgrå men i solsken ser hon mer chokladbrun ut. Har inte någon nytagen bild på hennes ansikte men hittade en då hon var kattunge och hoppas det går bra. 

Svar på tråden Undrar du vad färgen på din katt kallas?