• IceJossan

Undrar du vad färgen på din katt kallas?

Lägg upp en bild här så kan jag hjälpa till med det :)

Det är en liten vetenskap med namnen på kattfärger, mönster eller icke-mönster, osv.

Många kallar sina katter för "grå", vilket är en färg som inte finns teoretiskt sett. De katter som går under benämningen "grå" kan vara blå, blåsköldpaddsfärgade, brunmönstrade, svartsilver etc.

Det finns många benämningar på färger inom kattvärlden. På bilden nedan till exempel har vi en kattunge med färgen svartsilversköldpaddsspotted.

Hon har alltså...

• svart som grundfärg (svartsilversköldpaddsspotted)

• vit underull (svartsilversköldpaddsspotted) OBS! Det heter silver om katten är mönstrad, smoke om den är omönstrad (solid).

• svart och rött (svartsilversköldpaddsspotted) OBS! Svart och rött = svartsköldpadd. Blått och creme = blåsköldpadd. Det röda på denna missa är svårt att se på bild så här. Hon har en röd prick i pannan och röda nyanser på kroppen och rött på ett par tassar.

• prickig (svartsilversköldpaddsspotted). Randig = tigré, krumelur/bullseye-mönstrad = tabby.

Tänkte att det kunde vara kul att utbilda lite - all kunskap är nyttig kunskap!

Så om det är någon som undrar vilken färg katten har så lägg upp en tydlig bild taget helst så att man ser både ansikte och sidan tydligt!

• Svar på tråden Undrar du vad färgen på din katt kallas?
  • LunaLunatic

Milly är blå med vitfläck. Det bruna i solen är "solbränna"/"solblekning".

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Ziraya
    LunaLunatic skrev 2012-08-07 02:49:24 följande:
    Svarttabby resp svartspotted med vitt
    Tack för svaret!
  • Lioness90

Hej, jag har idag fått hem mitt lilla yrvärder (Ninja Wasabi) :) 13 veckor gammal, skulle bli jätteglad om du kunde tala om vilken
    färg han har :) 

Ursäkta för den enorma mängden bilder, men tänkte det skulle vara lättast att se så :)
  • IceJossan
    Liten elak och intelligent skrev 2012-08-10 18:15:03 följande:

Vad har vår kastrerade hankatt Kissen för färg? Jag säger att han är "brunrandig". Kanske inte helt korrekt?
    Kissen är bruntigré med vitt :)
  • IceJossan
    Lioness90 skrev 2012-08-10 20:00:43 följande:
    Hej, jag har idag fått hem mitt lilla yrvärder (Ninja Wasabi) :) 13 veckor gammal, skulle bli jätteglad om du kunde tala om vilken
    färg han har :) 

Ursäkta för den enorma mängden bilder, men tänkte det skulle vara lättast att se så :)
    Haha coolt namn :D
    Han är blåtabby med vitt. Eller som det heter ännu mer korrekt: Blåtabby bicolor (bicolor = mellan 25 och 50% vitt)
  • Lioness90
    IceJossan skrev 2012-08-11 11:07:40 följande:
    Han är blåtabby med vitt. Eller som det heter ännu mer korrekt: Blåtabby bicolor (bicolor = mellan 25 och 50% vitt)
    Tack :) Namnet efter att han ska vara överalt där man är, blev lite klurit att tömma katt lådan när den lilla ninjan skulle vara i lådan samtidigt, men bara sitta och titta undrande på mig :)

Tack :) 
  • kärring jävel

Har tre katter jag funderar lite över vad de går under för färger. 

Laser blå. (Hane)

Saffran gul. (hona)

Gizmo-Lina (hona)

• Madeleonten
    IceJossan skrev 2012-08-11 11:07:40 följande:
    Nja inte för att vara sån men han är bruntabby skulle jag nog vilja säga. Flört
Svar på tråden Undrar du vad färgen på din katt kallas?