• IceJossan

Undrar du vad färgen på din katt kallas?

Lägg upp en bild här så kan jag hjälpa till med det :)

Det är en liten vetenskap med namnen på kattfärger, mönster eller icke-mönster, osv.

Många kallar sina katter för "grå", vilket är en färg som inte finns teoretiskt sett. De katter som går under benämningen "grå" kan vara blå, blåsköldpaddsfärgade, brunmönstrade, svartsilver etc.

Det finns många benämningar på färger inom kattvärlden. På bilden nedan till exempel har vi en kattunge med färgen svartsilversköldpaddsspotted.

Hon har alltså...

• svart som grundfärg (svartsilversköldpaddsspotted)

• vit underull (svartsilversköldpaddsspotted) OBS! Det heter silver om katten är mönstrad, smoke om den är omönstrad (solid).

• svart och rött (svartsilversköldpaddsspotted) OBS! Svart och rött = svartsköldpadd. Blått och creme = blåsköldpadd. Det röda på denna missa är svårt att se på bild så här. Hon har en röd prick i pannan och röda nyanser på kroppen och rött på ett par tassar.

• prickig (svartsilversköldpaddsspotted). Randig = tigré, krumelur/bullseye-mönstrad = tabby.

Tänkte att det kunde vara kul att utbilda lite - all kunskap är nyttig kunskap!

Så om det är någon som undrar vilken färg katten har så lägg upp en tydlig bild taget helst så att man ser både ansikte och sidan tydligt!

• Svar på tråden Undrar du vad färgen på din katt kallas?
  • lennartsdotter

Definitivt svartsmoke. Svart päls kan få brun ton av solblekning eller pga. tyrosinbrist (men ett helfoder ska innehålla tillräckligt med tyrosin).

• Tina 016

Hej!
    Undrar vad färgen på min kattunge Max kallas? Han är vit men med lite beigare parier på ryggen.
    Han är nu 15v och vi tycker att ha blir "mörkare" på ryggen ju mer han växer.
    Mamman är chinchilla perser och pappan norsk skogkatt.

• Tina 016

Jag verkar inte kunna lägga upp bilder...men du kanske kan säga ändå? 

mvh
    Tina 

• IceJossan
    Tina 016 skrev 2013-02-27 18:54:37 följande:
    Hej!
    Undrar vad färgen på min kattunge Max kallas? Han är vit men med lite beigare parier på ryggen.
    Han är nu 15v och vi tycker att ha blir "mörkare" på ryggen ju mer han växer.
    Mamman är chinchilla perser och pappan norsk skogkatt.

Oj, den är svår. Kan du googla dig till en bild på hur mamman ser ut? Är din kisse en hane så har han ärvt färgen av sin mamma. Sen är det diverse andra anlag som spelar in - silver, mönster osv. Hur ser pappan ut?
    Kan du lägga upp en bild på din katt på någon annan sida och länka här? Jag blev jättenyfiken! Av din beskrivning så låter det som cremesmoke med vitt men jag kan omöjligt svara rätt utan bild :)
  • Busbellan

Slänger in ett par bilder på mina katter och hoppas att denna tråden fortfarande lever Vad kallas färgerna på de här två?

Mamma till Nora, August och Ella
  • IceJossan
    Busbellan skrev 2013-03-28 23:27:11 följande:
    Slänger in ett par bilder på mina katter och hoppas att denna tråden fortfarande lever  Vad kallas färgerna på de här två?   
    Den övre är blåtigré och den undre är blå-vit :)
Svar på tråden Undrar du vad färgen på din katt kallas?