• IceJossan

Undrar du vad färgen på din katt kallas?

Lägg upp en bild här så kan jag hjälpa till med det :)

Det är en liten vetenskap med namnen på kattfärger, mönster eller icke-mönster, osv.

Många kallar sina katter för "grå", vilket är en färg som inte finns teoretiskt sett. De katter som går under benämningen "grå" kan vara blå, blåsköldpaddsfärgade, brunmönstrade, svartsilver etc.

Det finns många benämningar på färger inom kattvärlden. På bilden nedan till exempel har vi en kattunge med färgen svartsilversköldpaddsspotted.

Hon har alltså...

• svart som grundfärg (svartsilversköldpaddsspotted)

• vit underull (svartsilversköldpaddsspotted) OBS! Det heter silver om katten är mönstrad, smoke om den är omönstrad (solid).

• svart och rött (svartsilversköldpaddsspotted) OBS! Svart och rött = svartsköldpadd. Blått och creme = blåsköldpadd. Det röda på denna missa är svårt att se på bild så här. Hon har en röd prick i pannan och röda nyanser på kroppen och rött på ett par tassar.

• prickig (svartsilversköldpaddsspotted). Randig = tigré, krumelur/bullseye-mönstrad = tabby.

Tänkte att det kunde vara kul att utbilda lite - all kunskap är nyttig kunskap!

Så om det är någon som undrar vilken färg katten har så lägg upp en tydlig bild taget helst så att man ser både ansikte och sidan tydligt!

• Svar på tråden Undrar du vad färgen på din katt kallas?
  • ForReal

Nu är jag inte trådstartaren, men till Sticka säger jag att din katt är rödtabby (som tjockare fält av mörkt och ljust). Jag har lite svårt att se ryggen på de små bilderna, men det ser ut som tabbymönster och inte tigré (som är randigt).

ZombieInc, din hona är sköldpaddsfärgad. Hon är svartsköldpadda med vitt :) Det du kallar brunt är rött, hon har alltså svart och rött som grundfärg (plus vitt, men det räknar man inte som en färg på det sättet).

Fina kissar!

• albastro

Undrar om färgen på min gamla kisse

Även på denna kissen som är en av dom hemma idag.

• IceJossan
    albastro skrev 2014-06-22 02:34:06 följande:

Undrar om färgen på min gamla kisse

Även på denna kissen som är en av dom hemma idag.

Första kissen är brunspotted med vitt. Mängden vitt kallas harlekin. Alltså brunspotted med vitt, eller brunspotted harlekin, vilket man vill :)

Den nedre kissen är blå med vitt :)
  • IceJossan
    Sticka skrev 2014-06-17 15:01:41 följande:

Rödtabby, ja, precis som ForReal skrev :) Rödtabby med vitt till och med, för jag ser en liten vit medaljong på halsen!
  • JFrost

Här är lite bilder på min lilla halvbengal Stella. Grå/beige i tonerna, tror att grundfärgen är lite vitbeige med MYCKET gråbeiget ovanpå. 
    Det syns inte så bra men hon har breda linjer på sidorna och lite prickig mage. Tassarna blir ljusare beige/grå ut på tårna
    Kan tänka mig att hon är en blåtabby? Eller kanske till och med svagt svagt marble eftersom hon har mycket bengal i sig?
    Vad tror ni? :)
  • JFrost

Här är två bilder till om det skulle vara till någon hjälp! Glad
  • Birmafröken
    JFrost skrev 2014-07-11 12:50:31 följande:

Här är två bilder till om det skulle vara till någon hjälp! Glad
    Katten på bilden är blåtabby. Eftersom hon är långhårig kan hon inte den ena föräldern vara bengal (utan möjligtvis en blandning), eftersom båda föräldrarna måste bära på långhårsanlag för att kunna få en långhårig avkomma.
  • JFrost

Hennes mamma är faktiskt en bengal - ägaren sade iallafall det men är du säker på din sak ska jag kanske lita på det. Hon såg iallafall ut som en riktig. Pappan har dock både perser och maine coon i sig och är väldigt långhårig.

• Birmafröken
    JFrost skrev 2014-07-11 15:15:53 följande:

Hennes mamma är faktiskt en bengal - ägaren sade iallafall det men är du säker på din sak ska jag kanske lita på det. Hon såg iallafall ut som en riktig. Pappan har dock både perser och maine coon i sig och är väldigt långhårig.

Det är en genetisk omöjlighet att en renrasig bengal med stamtavla bär på långhårsanlag och får långhårig avkomma. En inte renrasig bengal kan dock se ut som en bengal, utan att vara det.

Paras en bengal med en annan ras eller huskatt (som är långhårig eller bär på långhårsanlag) kan avkomman inte bli långhårig, men avkomman kan i sin tur däremot få långhåriga ungar om den också paras med en långhårig katt eller en katt som bär på långhårsanlag.
Svar på tråden Undrar du vad färgen på din katt kallas?