• IceJossan

Undrar du vad färgen på din katt kallas?

Lägg upp en bild här så kan jag hjälpa till med det :)

Det är en liten vetenskap med namnen på kattfärger, mönster eller icke-mönster, osv.

Många kallar sina katter för "grå", vilket är en färg som inte finns teoretiskt sett. De katter som går under benämningen "grå" kan vara blå, blåsköldpaddsfärgade, brunmönstrade, svartsilver etc.

Det finns många benämningar på färger inom kattvärlden. På bilden nedan till exempel har vi en kattunge med färgen svartsilversköldpaddsspotted.

Hon har alltså...

• svart som grundfärg (svartsilversköldpaddsspotted)

• vit underull (svartsilversköldpaddsspotted) OBS! Det heter silver om katten är mönstrad, smoke om den är omönstrad (solid).

• svart och rött (svartsilversköldpaddsspotted) OBS! Svart och rött = svartsköldpadd. Blått och creme = blåsköldpadd. Det röda på denna missa är svårt att se på bild så här. Hon har en röd prick i pannan och röda nyanser på kroppen och rött på ett par tassar.

• prickig (svartsilversköldpaddsspotted). Randig = tigré, krumelur/bullseye-mönstrad = tabby.

Tänkte att det kunde vara kul att utbilda lite - all kunskap är nyttig kunskap!

Så om det är någon som undrar vilken färg katten har så lägg upp en tydlig bild taget helst så att man ser både ansikte och sidan tydligt!

• Svar på tråden Undrar du vad färgen på din katt kallas?
  • IceJossan
    Jossans81 skrev 2013-05-15 15:54:19 följande:
    Åh så roligt! Tack så jättemycket för hjälpen!! Det var vad jag hoppades på. Har aldrig haft en smoke innan Solig.

Tror du inte att den svarta också skulle kunna vara en smoke? Även den är ganska ljus i botten, men inte lika ljus som den vänstraste. 

Jag har en annan fråga också. Jag har läst att det bara är solid-färgade katter med ljust i botten som räknas som smoke, och att tigrerade katter med ljust i botten istället kallas silver. Stämmer detta? Jag tycker att jag ser ganska många katter på nätet som kallas klassats som smoke, men som är lite randiga på benen etc. Hur hänger det ihop?

Tack åter igen för hjälpen! 

Det stämmer det du skriver om smoke och silver.

Silver och smoke är samma anlag - vit underull - och på solida katter heter det färg+smoke, t.ex svartsmoke, och på solida katter heter det färg+silver+mönster, t.ex. svartsilvertigré. Många skriver lite felaktigt bara smoke eller silver, vilket bara är själva vit-underull-anlaget och inte själva färgen.

Alla katter har vad man kan kalla två färglager. Ett undre "mönsterfärglager" och det övre är täckfärg. För att en katt ska vara genetiskt mönstrad ska båda färglagrena vara mönstrade, den är då ljus kring ögonen, runt munnen, på hakan och under svansen. Om den inte är ljus på dessa partier så är den inte mönstrad, men likväl kan den se ut att vara det. Det är vanligt hos t.ex. röda katter. Dessa katter har svag täckfärg, mer som en lasyr, som är mer eller mindre genomskinlig så att det undre mönsterlagret syns igenom. Dessa katter är som sagt jämnt färgade i ansiktet, utan ljusare partier kring munnen, ögonen och under svansen.

Om katten inte har de typiska mönster-tecknen (ljust runt munnen, kring ögonen, på hakan och under svansen) men ändå ser ut att vara mönstrad så kallas det spökmönster eller spökmarkeringar. "Mönster som syns med inte finns" för att täckfärgen är svag och därför inte täcker det underliggande mönstret. Detta är mycket vanligt på t.ex. röda katter och svartsmoke-katter.

Här ser du skillnaden på två katter som båda två har silveranlaget. De har samma färg (svart) och samma vita underull (de har silver-anlaget) men Tefflan till vänster är solid, alltså svartsmoke och har svag täckfärg så att hon har "spökmönster", och Tintomara till höger är mönstrad, alltså svartsilvertigré (med vitt). Kika runt munnen så ser du tydlig skillnad, hon till vänster är jämnfärgad kring munnen, hon till höger är alldeles ljus kring munnen.

Här har du ett exempel på en solid röd katt med mycket tydligt spökmönster och alltså väldigt svag täckfärg. Titta runt hennes mun och på hakan - hon är jämnt färgad i samma ton som resten av ansiktet så när som på de mörkare ränderna.

Här ser du hur en genetiskt mönstrad rödtigré katt ser ut i ansiktet, se skillnaden.

• Jossans81

Ah, då förstår jag varför svartsmoke också kan vara randiga. Intressant detta med kattfärger. Har aldrig tänkt så mycket på det förrän nu när vi fick ungar. 

Det du skriver måste även betyda att kattmamman vi har är genetiskt mönstrad. Vad kallas egentligen hennes färg? Hur vet man vilken som är grundfärgen på sprävckliga katter? Jag tycker att hon har mycket rött i sig, men även grått och svart. På vissa ställen är hon tigrerad men på andra är det prickigt. 

Är det vanligt med smoke-färger på "vanliga" bondkatter? 

• Jossans81

Detta foto är taget bara någon dag innan ungarna föddes. Nu är hon mager som en liten spinka, hur mycket mat hon än får. 

• lennartsdotter

Mamma katt är svartsköldpaddspotted. Silvret kommer således från pappan.

Vad gäller om det är vanligt med smoke/silver på bondkatter så skulle jag säga att det är hyfsat vanligt. Däremot är det ju inte färgavlat på silver eftersom bondkattsaveln ofta sköter sig själv och då kan det bli rätt dåliga kontraster och rufism som förstör intrycket. 

• Jossans81

Okay tack! Konstigt att silvret kommer från pappan. Han är svart med vita tecken. 

Däremot är det väldigt mycket annorlunda färger på mammans sida. Mammans syskon var t ex rödcremefärgade med vita magar och halsar. Dessutom tror jag att det är någon renrasig inblandning en bit tillbaka då mormor är extremt finlemmad och har ovanligt smal spetsig nos, för att vara bondkatt. Kan silveranlaget inte komma där ifrån? Det kanske inte syns så bra här på korten, men mamman är också ljus i botten av pälsen. Men inte vit, så som ungen är.

Hur ärvs silvret egentligen? Kan det ligga latent utan att synas, för att sedan avslöja sig i ungarna?

• lennartsdotter

Silver är en av färggenetikens stora gåtor. Teorin säger att silver nedärvs enkelt dominant dvs. för att avkomman ska få det måste en av föräldrarna har det.

I praktiken fungerar det ibland inte alls så. Det kan dyka upp silver efter föräldrar som inte är silver. Om det handlar om flera olika anlag med olika nedärvning som ger silver eller om det handlar om ett anlag med ofullständigt genomslag vet man inte. Ett DNA-test för silver är nog det som vi kattuppfödare vill ha allra helst, om vi snackar bara färgtester. 

• IceJossan
    Jossans81 skrev 2013-05-16 09:37:34 följande:
    Ah, då förstår jag varför svartsmoke också kan vara randiga. Intressant detta med kattfärger. Har aldrig tänkt så mycket på det förrän nu när vi fick ungar.  Det du skriver måste även betyda att kattmamman vi har är genetiskt mönstrad. Vad kallas egentligen hennes färg? Hur vet man vilken som är grundfärgen på sprävckliga katter? Jag tycker att hon har mycket rött i sig, men även grått och svart. På vissa ställen är hon tigrerad men på andra är det prickigt.  Är det vanligt med smoke-färger på "vanliga" bondkatter? 

Det finns bara två grundfärger: svart och rött. Så antingen är det svart, rött eller som på din katt: svart OCH rött.
  • BlevMamma2006

Vad kallas denna färg min hona har?

Svar på tråden Undrar du vad färgen på din katt kallas?