Anonym (förstår) skrev 2012-03-05 18:17:41 följande:
Vi hade ingen som var direkt mobbad i vår klass, däremot några som var lite utanför. Jag tillhörde inte dessa, var tvärtom ganska populär och har även nu ett bra liv som jag är nöjd med. ÄNDÅ vet jag inte om jag skulle vilja gå på en återträff om det anordnades en... Vad har man gemensamt liksom, 10-15 år senare? De jag var bra kompis med (3-4 st) har jag fortfarande kontakt med, en av dem träffar jag ofta. Andra i klassen har jag träffat sporadiskt eller hört om på omvägar - det räcker!
Så jag förstår dig TS. Det här med återträffar kan kännas så himla överdrivet och skitnödigt, även för de som hade det bra eller hyfsat i klassen! Varför mobbade då skulle vilja gå, begriper jag inte. OK om man är lite nyfiken på vad som har hänt med alla, men är det verkligen värt det om de behandlade en som skit? Bryr man sig ens? Orkar man bry sig? Vill man ha "revansch"?
Jag respekterar att andra gillar konceptet med klassåterträffar, men jag förstår till fullo varför inte alla eller ens de flesta dyker upp. (Min storasyrra var på 20-årsträff med sin högstadieklass och då kom typ hälften...) Sen är det ju inte alla som kan heller, alla kanske inte ens bor kvar i närheten.
50 procent är en ganska bra uppslutning i sådana här sammanhang. Man får tänka på att alla inte KAN komma (bor långt bort t ex) och att några garanterat inte VILL komma. De som har dekat ner sig eller "inte blivit nåt", de som var mobbade (eller tvärtom), eller de som helt enkelt inte är så intresserade.
Jag var själv lite utanför i högstadiet (dock inte regelrätt mobbad) och hade mest kompisar i andra klasser.
I min klass var jag den osynliga pluggisen typ. Eller en av de där töntiga hästtjejerna.
Med viss tvekan gick jag på 10-årsträffen (som bara var vår klass) och kunde glatt konstatera att jag såg bättre ut samt att det hade gått bättre för mig än de flesta av de "populära". Och det på bara 10 år!
Sen var det verkligen så att vissa verkade ha utvecklats mycket, medan andra inte hade utvecklats ett dugg. Tragiskt. Men intressant att se!