• Anonym

Klassträff?!

Klassträff! Hur kan de tro att jag skulle vara intresserad av klassträff? Driver de med mig, eller? De skulle i så fall inte vara första gången...

Vad skulle vi kunna ha att säga varandra? Kanske kunde det låta så här:

"Hej! Jag kommer ihåg när vi tvingades sitta brevid varandra i klassrummet och du boxade mig i ryggen när läraren inte såg. Sedan berättade du dagligen för mig hur jävla ful jag var. Hur har du det nu för tiden?"

Att man kan vilja ha klassträff med en klass där stämningen var god kan jag förstå. Men i en klass som vår, hur tänker man? Det räcker väl om de som umgicks då hör av sig till varandra och träffas. Att bjuda in någon som var utanför, blev förlöligad och trakasserad är väl bara för mycket. Varför liksom??        

• Svar på tråden Klassträff?!
  • Ebba Caroline
    Anonym skrev 2012-03-05 17:19:10 följande:
    Jag blev påmind om det som var i och med den här klassträffsinbjudan. Tyckte att de gott kunde bli påminda också.

Nej, det är nog sant att de inte bryr sig om jag kommer eller inte. Men de hade letat upp mig på FB, varför anstränga sig så mycket liksom?

För att du gick i klassen!
  • Anonym
    dukat skrev 2012-03-05 17:28:56 följande:
    nu är det ju inte helt lätt att ordna en klassträff Vi försökte men fick ge upp Varför jo för vi hade ju inte personnr på kompisarna o eftersom vi va mest tjejer så visade det sej att det finns ingen möjlighet att hitta en kvinna som bytt namn när man bara har hennes födelsenamn Märkligt alltså att ett sånt register inte finns eller vad tycker ni??
    Eller bra att ett sånt register INTE finns. Vill man hålla kontakten så gör man väl det ändå, utan något slags register. Håller man inte kontakten så är det nog någon mening med det också.
  • dukat

Finns ju andra sammanhang  Om man kanske ärvt en släkting som bara känner ens flicknamn så går man alltså inte att hitta

• Ebba Caroline
    dukat skrev 2012-03-05 17:38:04 följande:
    Finns ju andra sammanhang  Om man kanske ärvt en släkting som bara känner ens flicknamn så går man alltså inte att hitta

Jo det går att hitta då via personnummer.
  • Anonym
    La Lola skrev 2012-03-05 17:25:05 följande:
    Vad skrev du då?
    O varför väntade du inte på ett svar?

Jag skrev något i stil med att jag var inte alls intresserad av någon klassträff. Att jag inte ville bli påmind om de värsta åren i mitt liv och de personer som bidrog till att de åran blev så hemska.

Även om en del av mig är lite nyfiken på hur de reagerade (om de reagerade), så kände jag att jag inte ville vara med en sekund till i den FB-gruppen.  
  • dukat
    Ebba Caroline skrev 2012-03-05 17:38:34 följande:

Jo det går att hitta då via personnummer.
    Jovisst Men om man INTE har det utan bara t.ex en gammal skolkatalog med för o efternamn då är det kört!!
  • Anonym (förstår)

Vi hade ingen som var direkt mobbad i vår klass, däremot några som var lite utanför. Jag tillhörde inte dessa, var tvärtom ganska populär och har även nu ett bra liv som jag är nöjd med. ÄNDÅ vet jag inte om jag skulle vilja gå på en återträff om det anordnades en... Vad har man gemensamt liksom, 10-15 år senare? De jag var bra kompis med (3-4 st) har jag fortfarande kontakt med, en av dem träffar jag ofta. Andra i klassen har jag träffat sporadiskt eller hört om på omvägar - det räcker!

Så jag förstår dig TS. Det här med återträffar kan kännas så himla överdrivet och skitnödigt, även för de som hade det bra eller hyfsat i klassen! Varför mobbade då skulle vilja gå, begriper jag inte. OK om man är lite nyfiken på vad som har hänt med alla, men är det verkligen värt det om de behandlade en som skit? Bryr man sig ens? Orkar man bry sig? Vill man ha "revansch"?

Jag respekterar att andra gillar konceptet med klassåterträffar, men jag förstår till fullo varför inte alla eller ens de flesta dyker upp. (Min storasyrra var på 20-årsträff med sin högstadieklass och då kom typ hälften...) Sen är det ju inte alla som kan heller, alla kanske inte ens bor kvar i närheten.

• Kattdamen
    dukat skrev 2012-03-05 17:46:55 följande:
    Jovisst Men om man INTE har det utan bara t.ex en gammal skolkatalog med för o efternamn då är det kört!!
    Varför skulle den släkting inte kunna hitta ens personnummer? De vet troligen lite mer om än en så, speciellt om de vill man ska ärva.
    En kopp te, tack.
  • La Lola
    Anonym skrev 2012-03-05 17:41:49 följande:
    Jag skrev något i stil med att jag var inte alls intresserad av någon klassträff. Att jag inte ville bli påmind om de värsta åren i mitt liv och de personer som bidrog till att de åran blev så hemska.

Även om en del av mig är lite nyfiken på hur de reagerade (om de reagerade), så kände jag att jag inte ville vara med en sekund till i den FB-gruppen.  
     Fanns det ingen alls som var din vän?
    Hur många år sen hände det?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym
    La Lola skrev 2012-03-05 18:27:02 följande:
     Fanns det ingen alls som var din vän?
    Hur många år sen hände det?
    Jag hade ett par som jag umgicks med, men vi stod inte varandra särskilt nära, och efter grundskolan "växte" vi ifrån varandra. En av dem umgicks jag med även några år efter grundskolan, men jag insåg efter ett tag att hon antagligen bara hade mig som vän för att må bättre själv. Hon gjorde en hel del saker som var väldigt sårande.

Vi gick ut nian för över 20 år sedan.
  • La Lola
    Anonym skrev 2012-03-05 18:42:38 följande:
    Jag hade ett par som jag umgicks med, men vi stod inte varandra särskilt nära, och efter grundskolan "växte" vi ifrån varandra. En av dem umgicks jag med även några år efter grundskolan, men jag insåg efter ett tag att hon antagligen bara hade mig som vän för att må bättre själv. Hon gjorde en hel del saker som var väldigt sårande.

Vi gick ut nian för över 20 år sedan.
    Vill du inte ens träffa de?

Jag är också iofs påverkad av den mobbing jag utsattes för i mellanstadiet (av de jag gick i högstadiet med). Har lite svårt för relationer till de jag blir vän med (vem skulle kunna tycka om mig typ)
    Men Ts, det är mer än 20 år sen ni gick ut. Tror du inte att människorna som gjorde dig illa har förändrat på de åren? Har du aldrig funderat över varför de var som de var? Var de lyckliga och mådde bra tror du?

Därmed inte sagt att du ska gå på återträffen men det känns lite som om du låter denna mobbing vara en för stor del av ditt liv. Eller så är det bara jag som tolkar det så utifrån min egna situation.
  • Selaine

Jag är kluven.
    Jag var inte mobbad men ofta utanför, och blev retad främst i de yngre klasserna. Så ska man sitta där och låtsas att man inte alls har något att göra med den 15-åring man var en gång i tiden. Låtsas vara nybekanta fast man minns hur taskig nån var eller hur utstött en annan var.
    Ändå är jag nyfiken på vad alla gör idag. Vilka som är föräldrar, vad de jobbar med, hur de ser ut.

• Anonym
    La Lola skrev 2012-03-05 18:55:39 följande:
    Vill du inte ens träffa de?

Jag är också iofs påverkad av den mobbing jag utsattes för i mellanstadiet (av de jag gick i högstadiet med). Har lite svårt för relationer till de jag blir vän med (vem skulle kunna tycka om mig typ)
    Men Ts, det är mer än 20 år sen ni gick ut. Tror du inte att människorna som gjorde dig illa har förändrat på de åren? Har du aldrig funderat över varför de var som de var? Var de lyckliga och mådde bra tror du?

Därmed inte sagt att du ska gå på återträffen men det känns lite som om du låter denna mobbing vara en för stor del av ditt liv. Eller så är det bara jag som tolkar det så utifrån min egna situation.

Nej, känner inget behov av att träffa dem heller. Vi stod som sagt inte varandra nära och har inte hållt kontakten. Skulle jag ändra mig och vilja trämma dem, så skulle jag försöka träffa dem, men inte resten av klassen.

Nej, detta har inte så stor betydelse för mitt nuvarande liv som man skulle kunna tro av den här tråden. Men under en lång och betydande del av mitt liv så påverkade det mig mycket. Och dessa känslor väcktes till liv av den här inbjudan.  
  • La Lola
    Anonym skrev 2012-03-05 19:11:20 följande:
    Nej, känner inget behov av att träffa dem heller. Vi stod som sagt inte varandra nära och har inte hållt kontakten. Skulle jag ändra mig och vilja trämma dem, så skulle jag försöka träffa dem, men inte resten av klassen.

Nej, detta har inte så stor betydelse för mitt nuvarande liv som man skulle kunna tro av den här tråden. Men under en lång och betydande del av mitt liv så påverkade det mig mycket. Och dessa känslor väcktes till liv av den här inbjudan.  
    Ok.

Ok. Det förstår jag.
  • Anonym (Varit på två)

Jag var varken mobbad eller mobbade någon. Var en ganska blek figur, tror jag, men ganska ambitiös och duktig.
    Jag har gått på två träffar, en med bara min klass och den andra med flera andra avgångsklasser. Jag tyckte att det var spännande att få se vad som blivit av de andra. Jag var också nyfiken på hur de s.k. mest populära killarna/tjejerna såg ut, vad de jobbar med etc.
    Har bott utomlands i många år och levt ett mycket privilegierat liv. Skött om mitt utseende och ser enligt andra bra ut.

Det som slog mig allra mest under bägge träffarna var de som ansågs som de snyggaste och populäraste tjejerna, det var de som hade sunkat till sig mest. Kändes som en revansch att killar flockades kring mig. De s.k. populära tjejerna satt mest och surade Skrattande

Till min poäng; den större träffen var jag orolig inför. Hade sett en lista med alla som anmält sig och där fanns ett namn på en kille som jag absolut ville undvika. Han var en av de tuffa och populära och tjejerna sprang efter honom. Han våldtog mig i nionde klassRynkar på näsan

Tiden innan träffen var väldigt nervös, visste inte hur jag skulle reagera då jag återsåg honom. Väl på festen undvek jag att ens gå i närheten av honom. Jag såg att han hade levt ett hårt liv. Plötsligt kom han fram till mig och sa att han var jätteledsen för det han hade gjort och att han hade ångrat sig enormt mycket. Han bad om min förlåtelse, vilken jag gav honom. Jag fick en kram och det kändes som en stor sten hade fallit ur bröstet. Till historien hör att en annan av våra klasskamrater stod bredvid och hon berättade senare att han även hade tvingat sig på henne, men "henne bad han minsann inte om ursäkt". Hon kunde inte förstå varför hon blev ignorerad. Inte jag heller men jag orkade inte bry mig. Kvällen blev så lyckad och jag träffade mitt livs kärlek där, på festen. Det var en kille som jag( och många med mig) svärmat för på avstånd som 15-åring. Vi älskar varandra så oerhört mycket. Hjärta

• Anonym (jag förstår dig)

För egen del har jag kontakt med de jag umgicks mest med, och vi umgås fortfarande då och då, så dem har jag koll på. Vad resten av de som gick i min högstadieklass (eller årskurs för den delen) har för sig numera är jag egentligen inte så intresserad av. Vi hade inte den bästa sammanhållningen i klassen.

Var dock på en 10-årsåterträff för ett par år sen, och mindre än hälften dök upp. Kul att träffa vissa, mindre kul att träffa andra. Vissa av tjejerna kändes precis lika falska, om inte falskare, som de var "back then".

• villhaenliten
    Anonym (förstår) skrev 2012-03-05 18:17:41 följande:
    Vi hade ingen som var direkt mobbad i vår klass, däremot några som var lite utanför. Jag tillhörde inte dessa, var tvärtom ganska populär och har även nu ett bra liv som jag är nöjd med. ÄNDÅ vet jag inte om jag skulle vilja gå på en återträff om det anordnades en... Vad har man gemensamt liksom, 10-15 år senare? De jag var bra kompis med (3-4 st) har jag fortfarande kontakt med, en av dem träffar jag ofta. Andra i klassen har jag träffat sporadiskt eller hört om på omvägar - det räcker!

Så jag förstår dig TS. Det här med återträffar kan kännas så himla överdrivet och skitnödigt, även för de som hade det bra eller hyfsat i klassen! Varför mobbade då skulle vilja gå, begriper jag inte. OK om man är lite nyfiken på vad som har hänt med alla, men är det verkligen värt det om de behandlade en som skit? Bryr man sig ens? Orkar man bry sig? Vill man ha "revansch"?

Jag respekterar att andra gillar konceptet med klassåterträffar, men jag förstår till fullo varför inte alla eller ens de flesta dyker upp. (Min storasyrra var på 20-årsträff med sin högstadieklass och då kom typ hälften...) Sen är det ju inte alla som kan heller, alla kanske inte ens bor kvar i närheten.
    50 procent är en ganska bra uppslutning i sådana här sammanhang. Man får tänka på att alla inte KAN komma (bor långt bort t ex) och att några garanterat inte VILL komma. De som har dekat ner sig eller "inte blivit nåt", de som var mobbade (eller tvärtom), eller de som helt enkelt inte är så intresserade.

Jag var själv lite utanför i högstadiet (dock inte regelrätt mobbad) och hade mest kompisar i andra klasser.
    I min klass var jag den osynliga pluggisen typ.  Eller en av de där töntiga hästtjejerna.

Med viss tvekan gick jag på 10-årsträffen (som bara var vår klass) och kunde glatt konstatera att jag såg bättre ut samt att det hade gått bättre för mig än de flesta av de "populära". Och det på bara 10 år!

Sen var det verkligen så att vissa verkade ha utvecklats mycket, medan andra inte hade utvecklats ett dugg. Tragiskt. Men intressant att se!

• NågotSomKattenSläpatIn
    TrendyFarsa skrev 2012-03-05 13:24:00 följande:
    Själv ångrar jag som f-n det som vi gjorde mot en kille i vår klass. Vi var så vidriga att jag imponeras över att han inte tog livet av sig, han hade en psykiskt sjuk mamma som grädde på moset.

Vår klass har haft inte mindre än två klassträffar och jag har inte gått på en enda av de. Vad skulle jag och vi andra svin säga till honom?

- Förlåt för att vi gjorde dina första nio år i skolan och din start i livet till ett levande helvete. Kompisar eller?

Sen förstår jag TS och om man bortser från han som vi terroriserade så vad ska vi prata om? Det enda som vi har gemensamt är att vi får massor med år sedan tillbringade tid under samma tak.
    Du har inte funderat på att söka upp honom och berätta hur du känner? Ett uppriktigt menat "förlåt mig" är väl bättre än inget?
  • Anonym (Jag gick...)

Usch jag får ångest bara jag tänker på vår klassträff....var knappt någon som pratade med mig på hela kvällen och det var flera stycken av killarna i parallelklassen som frågade vem jag var och inte ens när jag berättade kom de på det. Jag var mullig i grundskolan, hade inte koll på mode och sminkade mig inte alls och tio år senare hade jag gått ner i vikt, börjat klä mig lite bättre och använde smink så det var lite därför jag ville gå dit för att visa upp mig (skitlöjligt jag vet). Jag hängde med ett gäng i nian som jag hade skitroligt med, de tillhörde inte de populära men jag brydde mig inte ett smack om det. Jag såg fram emot att få träffa de igen och trodde någonstans att vi skulle återuppleva gamla minnen men ja så blev det ju inte. Jag gick dit med den enda vännen jag hade kvar från grundskolan och tänkte att jag iallafall inte behövde sitta själv utan att hon skulle vara med mig men hon övergav mig ganska så snabbt. Jag kommer ihåg att jag tillslut satte mig vid ett bord för jag tänkte att någon iallafall skulle komma och sätta sig hos mig och prata lite men inte en enda kom fram. Kan säga att jag gick därifrån med tårarna i ögonen och kände igen den där känslan av att inte duga till.....

Nu har vi inte haft någon återträff med gymnasiet men kan ärligt säga att jag direkt tackat nej om det skulle komma någon inbjudan, av rädsla att det skulle bli likadant där.  

• Anonym
    Anonym (förstår) skrev 2012-03-05 18:17:41 följande:
    Vi hade ingen som var direkt mobbad i vår klass, däremot några som var lite utanför. Jag tillhörde inte dessa, var tvärtom ganska populär och har även nu ett bra liv som jag är nöjd med. ÄNDÅ vet jag inte om jag skulle vilja gå på en återträff om det anordnades en... Vad har man gemensamt liksom, 10-15 år senare? De jag var bra kompis med (3-4 st) har jag fortfarande kontakt med, en av dem träffar jag ofta. Andra i klassen har jag träffat sporadiskt eller hört om på omvägar - det räcker!Så jag förstår dig TS. Det här med återträffar kan kännas så himla överdrivet och skitnödigt, även för de som hade det bra eller hyfsat i klassen! Varför mobbade då skulle vilja gå, begriper jag inte. OK om man är lite nyfiken på vad som har hänt med alla, men är det verkligen värt det om de behandlade en som skit? Bryr man sig ens? Orkar man bry sig? Vill man ha "revansch"? Jag respekterar att andra gillar konceptet med klassåterträffar, men jag förstår till fullo varför inte alla eller ens de flesta dyker upp. (Min storasyrra var på 20-årsträff med sin högstadieklass och då kom typ hälften...) Sen är det ju inte alla som kan heller, alla kanske inte ens bor kvar i närheten.

Hur kan du veta om dom som var utanför inte kände sig mobbade??
Svar på tråden Klassträff?!