• maand87

min dotter äter vägrar äta kött.

Min dotter 6 år gammal har sen hon var 2 år slutat äta kött. hon äter dock kött i nermald form som köttbullar köttfärssås och korv. 
    men sen e de stopp för kött som fläskfile lövbiff mm mm hon vägrar äta kött i fast form.
    vi har varit i kontakt med en dietist som sa att hon inte kunde hjälpa oss. en del säger de går över jue äldre hon blir laga separat mat till henne en 6 åring ska inte ha separat mat utan ska äta den maten som serveras. 
    men så fort de står kött på bordet och hon ser det så ser hon ut som hon ska kräkas . så fort hon smakar efter många om o men så spyr hon nästan eller hon framkallar kräkningar. .
    vad ska man göra ja kan jue inte ta med henne till folk o äta middag eller nåt.
    även med potatis gratäng så blir hon sådan.
    varenda en av våran måltider så slutar de med att hon störtgrinnar och vägrar smaka och jag går iväg med tallriken . detta måste få ett slut.
    hon förstör måltiden för både mig och min sambo . ja orkar inte mer nu vill jag ha som mina systrar ett barn som iaf kan smaka och inte grina vid matbordet.

vi har prövat dessa metoder,
    Äta en liten liten bit kött = hon vägrar sen när hon smakar spottar hon ut den på tallriken.
    Indraget lördagsgodis om hon inte smakar = smakar inte samma där grinar dock efter godiset.
    får sitta kvar till hon ätit upp den pyttelilla köttbiten = sitter där o rör inte köttet utan grinar konstant vilket resulterar i att tallriken tas bort och hon får gå in på sitt rum.
    Äter hon inte eller smakar inte så får hon gå från bordet dock när de e kvällsmat så plockas den maten hon vägra smaka på fram igen . men de funkar inte heller.

Ska vi föräldrar tvingas laga 2 olika middagar eller ska vi tvingas äta malt kött varenda dag?
    Behöver hjälp. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-06 18:38
    hon äter malt kött.
    hon äter lite ris lite pasta lite potatis. hon äter gurka som tillbehör . sås äter hon inte. hon äter i skolan tex en knäckemacka o lite riven morot .

Dem metoder som står där uppe är sådant vi testat som folk sagt ska fungera inget vi pysslar med nu.

ägg ska ja ta tillvara på i ett av råden de har jag faktiskt inte tänkt på att ge till henne vid middagen.
    idag gjorde hon ett stort framsteg på lunchen utan att jag tjatade att hon skulle smaka så smakade hon på en liten köttbit och paprika och hon sa att hon gillade de . men ja kommer inte proxa på henne kött men nu vet ja att hon testat och gillat det köttet.

• Svar på tråden min dotter äter vägrar äta kött.
  • Zixi
    Vissla skrev 2012-03-06 15:10:37 följande:
    Var föresten också på 18 månaders kontroll nyss med en dotter som också väger 10 kilo o  i mina ögon är hon jätte stor jämfört med hur stora syster var i den åldern :P
    Om vi inte hade gett henne pannkakor och "fettbollar" så tror jag inte att hon hade vägt så mycket idag, sen har förskolan haft väldigt bra inverkan på hennes ätande. Konkurrensen om maten har visst triggat henne att äta. Gick din matvägrande dotter på förskolan?

TS: sorry om jag kapar tråden
    2010-07-20 3040/50
  • La Lola
    maand87 skrev 2012-03-06 15:23:23 följande:
    som sagt vad jag och sambon är inte vegetarianer vi äter kött inget vi planerar att sluta med . 

Näe? Har nån påstått att ni två måste bli vegetarianer?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Vissla
    Zixi skrev 2012-03-06 15:26:07 följande:
    Om vi inte hade gett henne pannkakor och "fettbollar" så tror jag inte att hon hade vägt så mycket idag, sen har förskolan haft väldigt bra inverkan på hennes ätande. Konkurrensen om maten har visst triggat henne att äta. Gick din matvägrande dotter på förskolan?

TS: sorry om jag kapar tråden
    Ja det gjorde hon, hon vägrade äta där också, fast där smakade hon oftast på maten iaf.
  • Mia Louise

Jag skulle inte tvinga henne att äta kött.
    Min äldsta dotter har oxå vägrat äta kött sen hon var 2 år. Vi har gått igenom det där att tvinga henne att äta. Det blev bara värre. Istället började vi laga gott kött åt oss övriga och hon åt det övriga som fanns på bordet(potatis, grönsakerna). Jag har dock haft den turen att allt annat har hon nog ätit.
    Såklart valde jag att laga oftare fisk och kyckling som hon gärna åt än rött kött. Nu är hon 8 år och har börjat äta kött. Det började sakta med att hon godkände maletkött och från det till bra kött, så som inré file som är mjukt. Nu äter hon nog all sorts kött men föredrar inréfile och maletkött.
    Griskött äter hon dock inte. Men det gillar inte vi andra heller så hemskt mycket. :D 

• KimPossible
    maand87 skrev 2012-03-06 15:25:01 följande:
    man ska jue inte tvinga henne att smaka och hon ska jue bara stoppa s¨ånt hon tycker om i munnen eller hur`???????
    sånt jävla bullshit . i våran familj äter vi kött vi äter det som serveras de enda ja ber henne om är att hon smakar. gillar hon inte så kan hon spotta ut.  
    Och du ser inga mellanting? Jisses...
  • Machapuchare
    maand87 skrev 2012-03-06 15:12:41 följande:
    att bara låta henne äta sånt hon tycker e gott leder till att hon inte kommer smaka i framtiden heller . 
    Jag tror att du har fel här.
  • Rockan
    maand87 skrev 2012-03-06 15:19:11 följande:
    så om hon vill ha max varje dag eller mc-donald varje dag så ska ja ge henne de jajjemän allt för att inte vara matbordsdiktator.
    Nej så har ingen skrivit.
    Egentligen är jag förbannat snäll
  • Machapuchare
    maand87 skrev 2012-03-06 15:12:41 följande:
    men jag äter tex inte rotmos eller revben eller va de heter o de tvingar jag inte i henne .
    Så det som DU inte gillar behöver hon inte äta men det som HON inte gillar måste hon smaka på? Hur tänker du då?
  • maand87
    KimPossible skrev 2012-03-06 15:30:36 följande:
    Och du ser inga mellanting? Jisses...
    ja kan jue säga det till henne ät de du vill .
  • Mariella81

Här kommer ett långt inlägg. Hoppas du orkar läsa alltihop! 

Har som sagt haft en liknande situation med min son under de senaste 2-3 åren men vi har lyckats vända detta så jag hoppas att jag kan bidra med några tips.

Först och främst - Det ÄR skitjobbigt att ha ett barn som inte vill äta. Man blir frustrerad, irriterad, trött och uppgiven mellan varven. Det tar tid att bryta ett beteende som pågått så länge och man lär inte se någon vändning med en gång. Dessutom får man hur många råd som helst och det är svårt att veta vilka som är värda att ta till sig och inte. 

Ofta är såna här saker inte bara kopplade till maten. Är hon en känslig person? Min son är det och slutar äta om det är turbulent omkring honom (i somras till exempel när hans lillebror föddes och vi fick vara på neo i flera veckor. Då levde han på pannkakor) Hur fungerar magen? Återkommande förstoppningar kan ju till exempel ganska effektivt ta kål på matlusten. Sover hon tillräckligt? Har hon mycket runt omkring sig? Vårt matstrul började i samband med förskolestarten då han åkte på många förkylningar och hade jättejobbigt med sin förkylningsastma. Han tappade matlusten helt och hållet och gick från att vilja testa det mesta till att vara väldigt kräsen och helst äta enbart pasta och macka.

Äter hon mycket som inte är "ren mat"? Fika? Godis? Stora mellanmål? Det krävs inte så mycket av den varan för att stoppa lusten att äta vanlig mat. V i ger inte så mycket som ett kex mellan måltiderna för det förstör aptiten.

När det gäller grönsaker är ju ett klassiskt knep att blanda det i exempelvis köttfärssås. River du till exempel morot, zucchini, aubergine, rotselleri i maten är chansen stor att hon aldrig ens upptäcker att det finns där. Hos oss funkar det att ge lite grönsaker före maten. Särskilt om sonen får hjälpa till i köket. Då står han gärna bredvid och provsmakar. Tycker att sonen äter bäst om jag skär grönsakerna i stavar.  

Ha fasta tider för maten och se till att det är lugnt och harmoniskt både vid matbordet men också en stund före maten så att alla hinner varva ner. Försök gör måltiden till en trevlig stund för er alla. Tänd lite ljus. Sätt på lite musik tyst i bakgrunden. Prata om trevliga saker. Stäng av teven coh datorn. Se till att alla har tid att sitta ner i lugn och ro.

Släpp all prestige! Matstunden ska vara trevlig och just nu är den inte det för nån av er. Gör det inte till någon tävling som nån ska vinna. Lägg så lite fokus som möjligt på maten. Jag brukar presentera maten på tallriken och se till att den är väl separerad. "Här är ärtor, ris, gräddsås osv." I början svarade sonen alltid att "Jag tycker inte om gräddsås (eller vad det nu var just den dan) men det svarade jag inte på. Till slut lade han ner det. Jag brukar föreslå att han smakar och påminna om att han kanske hittar nya favoriter om han vågar smaka. Numera smakar han på nästan allt och han tycker oftast att det smakar gott också men det har tagit tid att komma dit kan jag lova. Framförallt är det inget tvång att smaka. Det gör man för att kunna hitta nya saker att tycka om, alltså för sin egen skull.

Ha inga belöningar och inga bestraffningar kopplade till maten. Det bäddar bara för ett osunt förhållningssätt till maten. Beröm inte när hon äter och skäll inte när hon inte äter. Så lite fokus som möjligt!

Låt barnet hjälpa till med så mycket som möjligt. Min son älskar att få smaka av maten. Då slinker det alltid ner lite extra sen. Ni kanske tillsammans kan göra en veckomatsedel. Bläddra i kokböcker, mattidningar och handla maten tillsammans. Får man själv välja grönsak till maten så kan det gå lättare att äta sen. 

När det gäller pålägg har jag slutat fråga vad sonen vill ha på mackan. Frågar istället om han vill ha ost eller skinka på mackan och då väljer han nåt. Annars vill han bara ha smör. Det funkar även om han får välja mellan morot och broccoli, pasta eller potatis osv. Ett begränsat val ger möjlighet till inflytande men om det blir obegränsat med valmöjlligheter så blir det svårare.

I ert fall tror jag att ni behöver en nystart. Bestäm er för att börja om från början. Släpp all prestige och låt dottern få veta att ni vill att det ska vara en trevlig stund på dagen. Tjata inte, tvinga inte, belöna inte och straffa inte. Servera sånt som ni vet att hon gillar en period och börja sen introducera andra saker igen. Ta det lugnt och försök att inte stressa upp er över bakslag. Nästa måltid är en ny måltid och kanske går det bättre då. Lycka till!                   

Svar på tråden min dotter äter vägrar äta kött.