• maand87

min dotter äter vägrar äta kött.

Min dotter 6 år gammal har sen hon var 2 år slutat äta kött. hon äter dock kött i nermald form som köttbullar köttfärssås och korv. 
    men sen e de stopp för kött som fläskfile lövbiff mm mm hon vägrar äta kött i fast form.
    vi har varit i kontakt med en dietist som sa att hon inte kunde hjälpa oss. en del säger de går över jue äldre hon blir laga separat mat till henne en 6 åring ska inte ha separat mat utan ska äta den maten som serveras. 
    men så fort de står kött på bordet och hon ser det så ser hon ut som hon ska kräkas . så fort hon smakar efter många om o men så spyr hon nästan eller hon framkallar kräkningar. .
    vad ska man göra ja kan jue inte ta med henne till folk o äta middag eller nåt.
    även med potatis gratäng så blir hon sådan.
    varenda en av våran måltider så slutar de med att hon störtgrinnar och vägrar smaka och jag går iväg med tallriken . detta måste få ett slut.
    hon förstör måltiden för både mig och min sambo . ja orkar inte mer nu vill jag ha som mina systrar ett barn som iaf kan smaka och inte grina vid matbordet.

vi har prövat dessa metoder,
    Äta en liten liten bit kött = hon vägrar sen när hon smakar spottar hon ut den på tallriken.
    Indraget lördagsgodis om hon inte smakar = smakar inte samma där grinar dock efter godiset.
    får sitta kvar till hon ätit upp den pyttelilla köttbiten = sitter där o rör inte köttet utan grinar konstant vilket resulterar i att tallriken tas bort och hon får gå in på sitt rum.
    Äter hon inte eller smakar inte så får hon gå från bordet dock när de e kvällsmat så plockas den maten hon vägra smaka på fram igen . men de funkar inte heller.

Ska vi föräldrar tvingas laga 2 olika middagar eller ska vi tvingas äta malt kött varenda dag?
    Behöver hjälp. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-06 18:38
    hon äter malt kött.
    hon äter lite ris lite pasta lite potatis. hon äter gurka som tillbehör . sås äter hon inte. hon äter i skolan tex en knäckemacka o lite riven morot .

Dem metoder som står där uppe är sådant vi testat som folk sagt ska fungera inget vi pysslar med nu.

ägg ska ja ta tillvara på i ett av råden de har jag faktiskt inte tänkt på att ge till henne vid middagen.
    idag gjorde hon ett stort framsteg på lunchen utan att jag tjatade att hon skulle smaka så smakade hon på en liten köttbit och paprika och hon sa att hon gillade de . men ja kommer inte proxa på henne kött men nu vet ja att hon testat och gillat det köttet.

• Svar på tråden min dotter äter vägrar äta kött.
  • konkelbär

Oj, mat-Hitler?

Jag valde bort kött när jag var 9 år gammal och har inte ätit det sedan dess. Varför skulle inte din dotter kunna äta egen mat?  Hemma hos oss äter jag en rätt, min sambo som inte är veg. äter en annan och min dotter som är mjölkallergiker äter en. Inget konstigt.

Jag tycker att du ska respektera din dotter, så krångligt är det inte att byta ut köttbiten emot något annat alternativ.

• Zixi
    maand87 skrev 2012-03-06 15:12:41 följande:
    att bara låta henne äta sånt hon tycker e gott leder till att hon inte kommer smaka i framtiden heller . ja fick lära mig att smaka . men jag äter tex inte rotmos eller revben eller va de heter o de tvingar jag inte i henne .
    Så du tvingar bara i henne sånt som du gillar... tänk om hon älskar rotmos och revben?

Min dotter får oxå lära sig att smaka men genom lek och uppmuntran och inte genom tvång. Skulle hon inte smaka första, andra eller tredje gången så är det helt ok. Hon får smaka när hon är redo och så gott som jag och hennes pappa tycker att det är (om än fejkat) så dröjer det inte länge innan nyfikenheten tar överhand.

Har läst att det tar 13 gånger från det att barn smakar något nytt tills de lär sig tycka att det är ok. Antar dock att det inte gäller godis   Om de 13 gångerna är fyllda av tvång, ångest etc så lär barnet inte förknippa maten med välbehag utan snarare undvika det.

Sen måste man faktiskt inte äta kött varje dag bara för att man inte är vegetarian. Låt din dotter äta det kött som erbjuds de dagar det passar henne och förklara att de andra dagarna måste hon välja en annan typ av protein (linser, bönor, tofu, quorn, svamp, nötter, ägg, fisk, etc) för att hon ska växa och må bra, en 6åring kan faktiskt resonera och fatta intelligenta beslut om hon eller han får chansen. Som back-up kan ni införskaffa proteinpulver så att hon kan få en shake i värsta fall.
    2010-07-20 3040/50
  • Machapuchare
    maand87 skrev 2012-03-06 15:33:23 följande:
    ja kan jue säga det till henne ät de du vill .
    Ja, precis! Duka fram maten och säg "är det du vill". Vilken kanonbra idé, TS!
  • Machapuchare
    Machapuchare skrev 2012-03-06 15:35:25 följande:
    "ÄT det du vill" skulle det stå...
  • La Lola
    Machapuchare skrev 2012-03-06 15:35:25 följande:
    Precis.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Plutteli

Vår 3åring är lika, äter korv och köttbullar eller köttfärssås men annat kött är inte poppis det skippar hon helt. Vi lagar ingen annan mat till henne vill hon inte ha köttet får hon äta tillbehören och så är det bra med det. Helt ärligt: Varför är det så viktigt att hon ska äta köttet varje gång? SÅ viktigt är det faktiskt inte om hon dessutom äter kött vid andra tillfällen, hon får de protein m.m som hon behöver då!
    Att hålla på med en maktkamp av det slag ni gör får henne ju bara att vilja äta ännu mindre, servera maten, duger den inte får det vara och lägg ingen mer vikt vid det så kommer hon så småningom att äta och våga prova. OM hon sen inte gillar vissa rätter så är det väll så det är, alla kan inte gilla allt och de gångerna får man laga annat. Simple as that.

• 5by5

Min fyraåring äter typ ingenting. Skulle aldrig falla mig in att tvinga henne smaka nått som hon inte vill, men hon får heller inget annat än det som serveras.
    Har märkt att det är lättare att få i henne "ny" mat till lunch. Ofta vägrar hon smaka på middagen men om det finns rester kvar kan hon äta dem till lunch dagen efter.

Jag tänker som så att äter om hon är hungrig och försöker alltid ha något på bordet som hon gillar. (Hon äter t.ex bara råa grönsaker, då steker jag åt alla men lämnar även några råa i en skål åt henne).

I kväll blir det fisk, vilket hon inte gillar, men då gör jag en härlig sallad till som hon kan äta det hon vill ur.

Tror det bästa är att inte göra någon big deal av det. Och absolut inget tvång!

• Vissla
    Machapuchare skrev 2012-03-06 15:36:10 följande:
    "ÄT det du vill" skulle det stå...
    Annars var ÄR det du vill också ett bra alternativ, trigga igång fantasin
  • Rockan
    maand87 skrev 2012-03-06 15:33:23 följande:
    ja kan jue säga det till henne ät de du vill .
    Japp! Bestäm vilken mat ni i övriga familjen vill ha, servera med tillbehör och låt henne äta vad hon vill av det som står framme, som en början. Strunta i att lägga fokus på hennes icke-ätande. Om du är orolig över att hon inte kommer få i sig tillräckligt så börja servera henne ett ägg om dan, det åt hon ju och det är proppfullt med näring och protein så då behöver du inte fundera över det.
    Egentligen är jag förbannat snäll
  • Hasselnöt

Ja ge ditt barn en ätstörning du för det är så det kommer att gå om du fortsätter att utsätta henne för denna ångest och tortyr vid matbordet.

Ge henne hemmagjorda köttbullar och köttfärsås om det är det hon gillar i köttväg och laga annat kött till er vuxna. Lite får du väl lov att offra dig som förälder. 

Svar på tråden min dotter äter vägrar äta kött.