Inlägg från: caliningrad |Visa alla inlägg
  • caliningrad

    Skamvrå på förskolan

    cruz skrev 2012-03-07 13:49:17 följande:
    Stjärnfall:  Varför inte separera min son och den andra pojken? Ett av barnen får vara med på sagostunden, den andra får göra någonting annat. Nästa dag byter man. Detta gör det ju möjligt för pojkarna att kunna delta i sagostunden utan att de börjar trigga varandra. Om pojkarna var för sig får positiv uppmärksamhet för att de sköter sig så bra under sagan under en period så kanske detta räcker för att ändra beteendet? Man lär sig allra bäst med hjälp av positiv förstärkning, men för att ha någonting att berömma barnet för initialt så måste man ju börja i situationer där barnet har minimal chans att misslyckas. Jag förstår inte varför timeout skulle vara ett bättre sätt?

    Ni som förespråkar time out, kan ni ge några argument för varför timeout skulle vara bättre än att ta bort barnet från situationen utan att isolera det? Har ni inte tillräckligt på fötterna för att bemöta detta eller ska jag tolka er tystnad som att ni håller med?
    Antagligen har de försökt först med att ge en massa positiv erfarenhet till din goa pojket men det har inte fungerat. Genom att de försöker uppfostra ditt barn och tro på att han bete sig bättre behandlar de honom med respekt. Du ska vara glad att föskolan försöker uppfostra ditt barn när du inte lyckas.

    Jag är väldigt glad att konstaterar att några pedagoger har iallafall sunt förnuft iallafall. 
  • caliningrad
    cruz skrev 2012-03-08 09:30:54 följande:
     min "ouppfostrade" D ligger också efter inom sådana autismsrelaterade områden som  perspektivtagande, impulskontroll, koncentrationsförmåga. Båda barnen har också betydligt lättare att ta till sig visuellt information än muntlig. Ett straff hjälper föga mot det. Däremot rätt pedagogiska insatser. Om förskolan ska vara en inkluderande verksamhet som ska passa alla barn då måste man också ta hänsyn till barnens olika mognad och kognitiva svårigher. 
    jag var saker pa att ditt barn hade diagnos forr eller senare.... ja, da ar det ingen ide att prata om uppfostran. Lycka till!
  • caliningrad
    cruz skrev 2012-03-08 09:42:32 följande:
    Calinggrad: Välkommen tillbaka till tråden när du har något intelligent att komma med .
    jag delar de flestas asikter. Lyckas inte foraldern satta granser till sina "busiga och goa" alsklingar ar det val bra att forskolan gor det, det borde du vara tacksam for.
  • caliningrad
    Kaffegalningen skrev 2012-03-08 10:38:52 följande:
    Att använda stol eller dylikt som straff håller jag med om är dåligt, däremot kan vi skicka barn att sitta i rummet bredvid i soffan om de stör. Dörren är då öppen och barnet får komma tillbaka när det vill.

    Tyvärr har vi inte personal nog att kunna följa med barnen ut, vi är fyra på 32 barn (en färre vid dukning, rast etc.)
    Varfor ar en soffa ok for time out men inte en stol?
    For att soffan ar bekvammare sa det ar inte krankning?
    Var gar gransen?

    Ar det ok med vanlig IKEA soffa  eller?
     
  • caliningrad
    cruz skrev 2012-03-09 08:18:58 följande:
    Nu har jag pratatat med personalen. Isolering är ingenting som de brukar använda som strategi, utan snarare att ta ut barnet från situationen och prata med det. Det var en engångshändelse av en ny personal och ingenting som ka hända igen. Personalen är väl medveten om att timeout är en kontroversiell metod som många föräldrar ogillar. Det känns bra.
    trist. Det kanns bra nu att din lilla alskling far bara positiv uppmarksamhet osv men du kommer att angra dig bittert om 10 ar nar hans beteende i skolan forstor inte bara for andra utan for sin egen framtid.

    Som sagt, lycka till med tonaren. 
  • caliningrad
    cruz skrev 2012-03-09 14:55:12 följande:
    Calinggrad: Ha, ha bara för att jag inte sätter min olydiga son på timeout-stolen så kommer han att bli tonårsligist! Jag och mina syskon fick aldrig sitta i skamvrån och det gick rätt bra för oss ändå. Sonens pappa var ett omoget busfrö och en riktig "pain in the ass" som barn (enligt svärmor) och idag är han en ytterst välanpassad samhällsmedborgare som sopsorterar, arbetar o betalar skatt. Jag tror det finns hopp för min ouppfostrade unge också .
    cruz, nu får du ursäkta mig. Min dotter och jag har aldrig fått sitta i skamvrån heller, och det kommer med störst sannolikhet att gå lika bra med min dotter som det gick med mig.
    Nu har din son problem med sitt beteende, varför ska du neka dom istf att ta tag i dom?
    När det gäller din make, det kanske blev bra med honom, men tycker du att det är ok att han var en pain in the ass? jag skulle aldrig i livet acceptera att någon pratar så om sina egna barn. Är det vanligt i Sverige att prata om sina egna barn utan någon form av respekt?
    Hur mycket dessutom hann din make förstöra för andra medans han var a pain in the ass? barnen förstör ju inte bara för sig själva utan för familjen runt omkring, och ännu värre, för andra barn i klassen som har ingenting med pain in the ass att göra !!! 
  • caliningrad
    skogsvitter skrev 2012-03-09 11:54:50 följande:
    Du tror alltså på allvar att barn blir odrägliga, hänsynslösa och utvecklar beteendestörningar i tonåren för att man inte straffar och isolerar dem som små!? Herregud... jag tycker synd om dig. Du skriver alltid i trådar om svenska skolan/förskolan och beklagar dig och spyr galla över Sverige, men du uppenbarligen ingen som helst aning om vad du pratar om egentligen. Tonåren blir alldeles förträffliga med rätt uppfostran (dvs hänsyn och respekt) så jag är övertygad om att det kommer gå alldeles utmärkt för TS
    Det är klart att det blir tufft i skolan och i arbetslivet för individer som uppfostras utan gränser, som det verkar vara i TS fall.
    Däremot har jag aldrig påstått att man behöver straffas/isoleras som små. Det har aldrig min dotter behövt bli utsatt för eftersom hon har alltid betett sig ordentligt mot lärarna och andra barn. Men det är viktigt att barnen som förstör för sig själva och andra får tydliga konsekvenser och bestraffningar, ja, om man inte vill att de ska hamna i fängelse 20 år senare.
  • caliningrad
    Moonis skrev 2012-03-09 18:10:08 följande:
    Fortfarande så är det lite skillnad på barn som har speciella behov.
    alla barn har speciella behov. Inte minst de som måste stå ut med små mönster som är uppfostrade utan gränser.
  • caliningrad
    Eva 081 skrev 2012-03-10 06:48:25 följande:
    Jag blir GALEN! Att så många föräldrar inte har koll på allmän barnpsykologi och hur man stärker barns självkänsla är sorgligt men man kan ha överseende om det. Men att utbildade pedagoger inte har det, jag SKÄMS över min yrkesgrupp när jag läser sånt här. Har ingen reflekterat över VARFÖR pojkarna gör så här? Eller FRÅGAT dom, kanske pratat med dom och lagt fram problemet rakt upp på bordet och frågat dom tillsammans om de har en lösning. Tar man barns tankar på allvar så är de oftast villiga att samarbeta.
    du, förstärk barnens självkänsla, egoism och egotripp....
    Förstör lärarnas auktoritet i skolan.
    Förstör samhället.
    Var stolt över din yrkesgrupp. 
  • caliningrad
    cruz skrev 2012-03-10 16:42:05 följande:

    Calinggrad: Grejen är att du tycks tro att time out är det enda sättet att sätta gränser. Du har ju fullkomligt snöat in på det. Du tror dig veta att min son får en uppfostran utan gränser. Jag har aldrig påstått att personalen inte får sätta gränser. Men jag kräver av personal som faktiskt har utbildning och lön ska kunna sätta gränser på ett sätt som gör att barn lär sig något. De får gärna ta ut sonen från sagorummet under pågående läsning om han stör, ha ett allvarligt snack och sedan sätta honom med någon självständig sysselsättning. Till detta krävs det två personal, en som stannar o läser o en som pratar med min son. Sådan personltäthet finns på avdelningen.

    När det gäller skola så antar jag att situationen är annorlunda då en pedagog är ensam med en stor grupp. Där hoppas jag att man gör en ordentlig utredning av barn som har stora problem med att sitta stilla och inte störa och att man vid behov sätter in resurser. Ett barn ska aldrig behövas straffas med isolering pga personalbrist.


    Jag har aldrig påstått att time out är det enda sättet att sätta gränser. Beviset är att jag aldrig behövt använda det med min dotter och att hon vet mycket väl var gränserna står. Time out står kanske som nr 7 på en skala från 1 till 10.

    Antagligen hade förskolan prövat med allt från n1 till nr6 utan något resultat och då är det väl klart att man ska pröva med nr7, som uppenbarligen fungerade då, fast nu har du förstört allting med ditt inkonsekventa beteende och jag misstänker att du inte är så bra på att sätta gränser överhuvudtaget när jag läser dina inlägg om  din goa son och den elaka förskolläraren.

    Man skulle aldrig behöva sätta in extra resurser (som kostar en massa onödiga pengar till samhället) om föräldrarna och lärarna jobbade hand i hand med konsekvent gränssättning.
     
Svar på tråden Skamvrå på förskolan