• CT11

    Vi som har inseminerats i mars 2012

    Hej!
    Hoppar gärna in här med er:)

    Jag har också konstaterad PCO-S och sambon har problem med sina simmare. Detta ger oss väldigt liten chans att lyckas på "naturlig" väg. Jag har nu börjat första pego-kuren, är på dag 3 av 5 idag. Känner hur det spänner i magen men inte så många andra symptom. Mannen gör utredning för sina simmare. Inseminationen kommer att äga rum nästa vecka antagligen... Jag ska på vul på torsdag efter min pergo-kur för att se hur jag har svarat på den. Hoppas!!!! Men sen ska ju sambons simmare klara swim-up:en, vilket vi hoppas men det är inte självklart. 

    Så det är många faror på vägen, men känner mig peppad och positiv! Vi har försökt lite över ett år. Vi har haft oskyddat sex i 4 år. Har fått 2 missfall under de här 4 åren, senaste i julas.

    Hur länge har ni försökt? Låter som att ni båda har kommit igenom pergo-äggblåse "testet". Skönt! För mig som är mer "ny" i det här, hur har det varit för er att ta ovitrelle och pergo? Har allt gått bra? Gjorde ni Swim-up och hur gick den?? 

    Många frågor, vore kul att höra era erfarenheter!

  • CT11

    Hej hopp,

    Körsbär- lyxigt att ha egen äl!Flört. Otroligt spännande att se om det tar sig nu då!! Hoppas! 

    Vi med PCO får lite hjälp på traven. Jag har nästan aldrig ägglossning eller så har jag ett sjå att pricka den då min cykel varierar väldigt mycket, mellan 30-40 dagar ca. I somras hade jag inte mens på 3 månader... 

    Vi går hos Sophia hemmet, mest för att de var de första som jag ringde och fick en tid hos när vi ville komma på utredning. Men de är bra, känns osm att allt går väldigt fort. Vi har inte fått bekräftelse på att vi står i kö ännu, men jag har fått bekräftat att vi står i kön. 

    Hur fungerar vårdgarantin i det här läget? Någon som vet? Jag kontaktade ett annat landsting och de hade ingen kö men jag tror det kostade 49,000sek för 3 försök... Gulp!

     

  • CT11
    Körsbär skrev 2012-03-13 19:39:11 följande:
    CT11 :

    Haha njaa, ja på så sätt ja men inte hjälper det mig att få barn ;) Okej,men då går du på pergotime, hur fungerar dom för dig? Har du mycket humör svängningar ?

    Det där med vård garantin vet jag inte så mycket om, det jag vet är att man ska få tid för IVF inom 3 månader.. Ring och tjata lite, det sa min läkare att jag skulle göra, man måste stressa dom för att det ska hända något,tyvärr!

    Ja det är helt otroligt på hur dyrt det är! Innan vi fick remiss till KS i huddinge så hade vi tänkt ta ett lån för att göra IVF, 3 försök kostar 50-55000, och 1 försök kostar 25000... Det är helt sjuka summor för att få bilda en familj, livet är så orättvist ibland. 
    Hej,
    Nej faktiskt.. Jag trodde jag skulle känna av Pergon mycket mer men jag känner ingenting. Lite tröttare än vanligt men det kan bero på annat också. Har lite värk ibland, med bara stundvis, i magen/livmodern. Jag får se vad Dr. Fariba säger på torsdag...!

    Jag tycker att Sophia Hemmet är jättebra. Men jag kände inte alls att vår läkare var bra vid första mötet. Hon är ganska rak och gav oss chockbeskedet om sambons spermier utan att blinka och sa bara "dina spermier är värdelösa, och du (alltså jag) har pco så det är lite katastrof för er" typ. Vi bara satt och stirrade på henne. Sånt chockbesked hade jag velat få lite trevligare "inlindat"... Men det har också hjälpt oss att fokusera och bli väldigt drivna i att det ska gå att lösa. Nu äter min sambo zink och folsyra för att bla. öka antalet. Får se om det hjälper.

    Visst är det fruktansvärt dyrt.... Man blir ju lite galen på att vi mindre lyckligt lottade måste betala så mycket....
  • CT11
    Sessi24 skrev 2012-03-14 18:43:41 följande:
    Ja funkar det inte den här gången så bestämde jag och manen nu, att vi gör ett försök till. Sen tar jag ett uppehåll över sommaren om inte det skulle fungera.. Så ber jag dom ställa mig i kö under tiden till IVF..! Ja vi ligger ju hyfsat nära varandra, alltid kul att ha någon att prata med som går igenom samma grej lixom lite svårt för mina vänner att förstå vad det är vi håller på med
    Spännande! Skönt att ha det gjort?? Det låter helt fantastiskt med så många friska spermier! Även om det inte tar sig så är det en väldigt bra grund tänkter jag.... Min sambo hade ju bara knappa 3 milj varav över hälften var helt värdelösa.. Det var på håret att vi fick insemination- man måste ha minst 1 milj spermier i ett prov för att det ska kunna göras. 
  • CT11
    Körsbär skrev 2012-03-14 18:35:34 följande:
    Jaha men det var en hel del det!!
    Jag håller tummarna för er! men om det inte skulle ta sig,ska ni då göra en till insemination nästa månad?
     
    Jag inseminerades i lördags den 10 mars så jag ligger inte alls mycket före :)
    Hur mår du? Några tidiga symptom? Flört
  • CT11
    Körsbär skrev 2012-03-14 19:34:50 följande:
    Jag mår bara bra tack, har typ mensvärk, men vem vet det är säkert gaser,det är alldeles för tidigt för att känna av någonting nu ;) Ska ta ett xtra känsligt graviditetstest om en vecka!  

    Ok spännande!
  • CT11

    Det gick tyvärr inte vägen för oss idag. Pergon hade inte tagit och inga äggblåsor vuxit. Bara en var 10 mm vilket iof är bra, men inga andra. Ska dit på måndag igen för att kolla om jag ska gå vidare med ovitrelle.

  • CT11
    Villnuu skrev 2012-03-16 14:59:30 följande:
    Hoppar in här på er tråd.
    Jag inseminerades för andra gången i onsdags den 14 mars. Hade sputat med puregon i 12 dagar och i tisdags kl 8.00 tog jag otrivelle.
    Jag har en fråga till er andra, efter de är klara med inseminationen och tar bort alla instrument känns det som att endel rinner ut. Känner ni andra likadant eller gör min gynekolog fel?

    (Jag är 30 och han 27) 
      
      
    Hej Villnuu, välkommen! 

    Har tyvärr inget svar på din fråga, jag trodde jag skulle insemineras i mars men det verkar inte bli av med tanke på hur jag reagerade på Pergon.

    En fråga till dig- vad är Puregon? Samma som Pergo dvs ska stimmulera ÄL? 
  • CT11
    Körsbär skrev 2012-03-17 15:18:18 följande:
    Hej!!
    Det går nog bra får man hoppas på!!
    Japp en vecka blir det idag,känner inget annorlunda ännu,har fortf som mensvärk men det har jag haft sen jag inseminerades.. Har varit jätte svullen också!
    Väntar på att det ska bli torsdag/fredag då ska jag testa!!
    Själv då,hur går det för dig ? :) 
    Körsbär- jag håller stenhårt tummarna!
Svar på tråden Vi som har inseminerats i mars 2012