• Emki

IVF Umeå

Hej tänkte om jag kan hoppa in här. Vi gör ivf i Umeå. Var på vårt första ÄP i måndags. Fick ut 34 ägg!!! hade 35 blåsor :)
    Ska sätta in en blastocyst på lördag.

Tänkte höra hur ni har mått efter ÄP.
    Jag är så fruktansvärt spänd och svullen över hela magen. Har haft svårt att röra mig, men det börjar gå lite bättre nu...även om det lixom "tar emot" i magen när jag går. Jag mår inte illa eller så, och både kissar och gör nr två som vanligt. Det ser ut som att jag är gravid i månad fem typ. Är så rädd för överstimulering, men på kliniken tyckte dem det lät ganska normalt eftersom att jag fått så många ägg!
    Vad tror ni?

• Emki
    Kvinna32 skrev 2013-04-04 14:33:16 följande:
    Emki jag ser också ut att vara i femte månaden, minst!! Hade äggplock igår och väntar på besked när insättningen blir... Välkommen hit!
    Vad skönt att jag inte är den enda då :) det är bara så sjukt obehagligt. hur gick plocket då?fick du många ägg?
  • Emki
    vårt 2012 skrev 2013-04-04 14:37:41 följande:
    Emki: Välkommen hit! Jag förstår att du har det jobbigt, du kan nog vara på gränsen till överstimulerad. Men bra resultat! :) Lycka till och hoppas IVF resan blir kort! 
    Tack så mycket! ja säkert är jag det. Hur får man veta det isåfall? OCh stort grattis till ditt plus :))
  • Emki

NEKTAR:  Jo det är regält många ägg..Vikten håller jag koll på och jag har inte gått upp så mkt i vikt. Jag har gjort nr 2, två gånger sen Äp i måndags. Så det borde ju vara bra. Kissa går bra, men kissar lite åt gången...När börjar det här släppa tror ni. Jag är så uppsväld över hela buken att det är lite svårt att röra sig, det stöter i magen när jag går. I umeå tyckte dem att jag skulle röra mig lite nu, en promenad eller så ( har varit liggandes sen äp i stort sett) det skulle hålla igång tarmarna. Det känns som att jag vill fisa i en månad typ. Känner mig som en enda stor gasballong.

• Emki
    vårt 2012 skrev 2013-04-04 15:00:56 följande:
    Emki: Om du blir akut dålig så får du söka hjälp via akuten, annars håll bara kolla på att du inte ökar drastiskt i vikt. Om du gör det så samlar du på dig vätska, och måste kanske få hjälp med det.
    Är du orolig, ring imorgon på rådgivningen. Sen vid insättningen kan du säga till hur du mår, om det är jobbigt fortfarande, så kan dom kolla om du har mkt vätska runt äggstockarna..
    Tack :)

Okej tack! jag pratade med en sköterska i Umeå igår, och hon sa bara att hon trodde det var normalt efter så mycket ägg.
    Just nu känns det som att jag alltid kommer att vara så här spänd och svullen...Det har ju inte blivit bättre senÄP.
  • Emki
    Emki skrev 2013-04-04 15:16:38 följande:
    NEKTAR:  Jo det är regält många ägg..Vikten håller jag koll på och jag har inte gått upp så mkt i vikt. Jag har gjort nr 2, två gånger sen Äp i måndags. Så det borde ju vara bra. Kissa går bra, men kissar lite åt gången...När börjar det här släppa tror ni. Jag är så uppsväld över hela buken att det är lite svårt att röra sig, det stöter i magen när jag går. I umeå tyckte dem att jag skulle röra mig lite nu, en promenad eller så ( har varit liggandes sen äp i stort sett) det skulle hålla igång tarmarna. Det känns som att jag vill fisa i en månad typ. Känner mig som en enda stor gasballong.
    Ivf gör vi för att jag har pco-s. Har provat pergotime massooor av gånger men aldrig blivit gravid. Vi har försökt i ca 5 år snart. Det är vår första ivf 

• Emki
    vårt 2012 skrev 2013-04-04 15:22:26 följande:
    emki: Näe det kan absolut ta några dagar..
    Det var som sköterskan sa många ägg å då blir det jobbigt!
    på vårt första försök fick vi ut 23 och jag var otroligt, uppblåst i hela magen, och hade ont så inni H..
    Så tyvärr, finns bara ett å göra å försöka härda ut! 
    Jo jag får väl göra det :) förhoppningsvis är det ju helt klart värt det. Får tillbaka en blastocyst (stavas det så) på lördag 15 stycken odlade dem vidare till dag fem!!
  • Emki

Jo det är ganska mycket ägg. När jag sprutade så mådde jag bra Jag tränade nästan som vanligt fram till ovitrellen ungefär...Du känner nog hur mycket som är lagom för dig och hur mycket kroppen orkar träna!!

äralltupptaget skrev 2013-04-04 16:18:15 följande:
    22-35 ägg, är inte det väldigt många vid ÄP ???

När ni tog sprutorna inför IVF, hur mådde ni då? Kan man träna som vanligt eller rekommenderas det att ta det lugnt ?
  • Emki

NEKTAR: Jag har till och med tappat räkningen på pergoförsök. Men det blev nog en 13 gånger iaf, dock inte alla efter varandra. Ja den kollades med vul och den såg fin ut. Jag hade nog Äl nästan varje gång utom två som jag vet. Och då var det för låg dos. Jag började med enkel, men det funkade inte...dubbel däremot gav äl.

• Emki
    äralltupptaget skrev 2013-04-04 17:35:07 följande:
    WOW 13 ggr !!!! Min läkare sa att 6 ggr var MAX!!
    Jodå, desto mer frustrerande att det inte fungerade, eftersom allt såg så "bra" ut... fick du brar Äl av pergo?
Svar på tråden IVF Umeå