• trex2013

IVF Umeå

Hej!
    Vill gärna var med i denna tråd. Har precis börjat behandlingen inför IVF och äggplock sker i augusti i Umeå om allt går bra tills dess.

Lite om mig:
    37 år. Sambo sen 10 år, försökt få barn i ca 2 år. Har just nu en stor endometrios cysta på vänster äggstock som blockerar den helt.

Ledsen att det inte gått vägen för så många av er här, vi får försöka stötta varandra så gott det går.

Kan ärligt säga jag känner väldigt blandat inför Augusti, hoppas så mycket men samtidigt så vet jag att oddsen inte är så stora och försöker intala mig det för att inte bli för besviken och ledsen utifall det inte går vägen.

Har åldern emot mig samt problem med endometriosen. Någon mer är mig som just påbörjat sin första behandling/nedreglering?

• trex2013
    drömmer om ett barn skrev 2013-07-09 16:07:31 följande:
    Emki: Hur har det gått idag? Hoppas på det bästa! {#emotions_dlg.flower}

jennyz: Men jisses.. det är rena turen att du inte fått några blödningar som slutat med allvarliga konsekvenser! Förvånad Speciellt när du befunnit dig utomlands och allt. Även om moderkakan i de flesta fall flyttas uppåt i takt med att barnet växer så bör alla som har föreliggande moderkaka få information om riskerna som finns. Håller tummarna för att allt går bra nu dom sista veckorna och att du trots allt kan njuta av den sista tiden med gravidmagen.. Solig

vårt 2012: Åh, så underbart att allt såg bra ut med bägge två!! Hjärta Kunde läkaren se varifrån blodet kom? Dumt att säga att en blödning aldrig är positivt när det är många som blöder och ändå går igenom en fullständig graviditet. Onödigt att skrämma upp de blivande föräldrarna.. Håller tummar och tår för att du slipper fler blödningar.

pinglan2012: Synd att inte använda blastocysterna som redan finns men förstår absolut att ni vill pröva något nytt. Har hört att Falun är jättebra. Hoppas att ni hittar en klinik som ni har fullt förtroende för och där allt känns bra. Önskar er stort lycka till vilket beslut ni än tar, kram.

äralltupptaget: Jag fick förfrågan om att göra KUB-test (eller om det kanske var fostervattenprov till och med) men tackade nej.

trex2013: Varmt välkommen hit! {#emotions_dlg.flower}

Det är verkligen blandade känslor när man är uppe i behandlingarna, hopp och förtvivlan blandas om vartannat. Försökte också tänka att jag inte skulle ha för höga förväntningar just för att det gör så otroligt ont i själen om man misslyckas.. dock är det bra att försöka ha en positiv inställning. Och hoppet finns alltid där, det gör att man orkar ta sig vidare även om det inte alltid går som man tänkt sig.

Håller tummarna för att allt går bra nu under ert första försök!Glad Är det långa metoden ni kör på?
    Hej och tack! :)
    Japp det är en ca 6v lång nedreglering, de ska försöka få ner endometrios cystan som ligger och blockerar vänstra äggstocken. Det går lååångsamt. :)

• trex2013
    jennyz skrev 2013-07-09 23:46:38 följande:
    Här i Umeå är det gratis vid IVF graviditeter.. Jag gjorde med dottern och då var jag "bara" 31 år... Annars kostar det om man är under 35år, jag hade bara gjort fostervattensprov om kub hade visat ruskigt dåliga siffror eftersom det finns en risk för missfall, känns inte värt det annars...
    Erbjuds man KUB testet hos IVF kliniken eller måste man själv kontakta Norrlandskliniken?
    Är det kostnadsfritt fastän jag inte tillhör Umeå men genomgår behandling via IVF kliniken?

• trex2013
    CuteBunny skrev 2013-07-11 13:51:03 följande:
    Grattis alla ni som har lyckats bli gravida :)

Jag ska hålla tummarna för er som fortfarande försöker.

Välkomna alla nya :)

Det var ett tag sedan jag besökte den här tråden. För mig blev det så att IVF:en vi gjorde för ett år sedan inte ledde till någon graviditet. Vi gjorde en insättning av ett fryst embryo som inte heller tog sig. Vi hade bokat in oss i Falun till hösten för att fortsätta där och hade fått lovat deras graviditetsgaranti och allt. Men plötsligt så upptäckte jag att jag blivit gravid på naturlig väg. Idag är jag i vecka 8+1 och har varit på Vul och fått se ett litet pickande hjärta. Jag är verkligen överlycklig :)
    Åh vilkenLycka! Snacka om överraskning det måste ha varit när ni varit inställda på fler beh i höst!?
    =D Grattis!
  • trex2013
    A79 skrev 2013-07-10 19:36:08 följande:
    Kub erbjuds man i umeå på BVC av en BM om man är över 35år.
    Man kan göra det om man är yngre oxå bara att det kostar 2000kr ( i umeå )

Ja tycker det låter så konstigt vad dom håller på tjaffsar!??
    Mig ringde dom upp direkt & skrev ut elektroniskt penicillin så ja kunde behandla direkt..jaja..

Ok. tack för infon!
    äralltupptaget skrev 2013-07-10 21:11:32 följande:
    Jag fick massa information om fostervattensprovena som erbjuds gratis, men inte KUB testet. Visst är det konstigt!

trex2013- jag bor i Luleå, och enligt min barnmorska ( går via landstinget) så måste man själv kontakta kliniken i Umeå för att själv boka tid, samt bekosta allt själv.
    Visst 2000:- tycker jag inte är några pengar att lägga ut, inte för detta, så pengarna skiter jag i , men jag fick inte veta något om KUB test så nu blev det ju försent.

Jag ville inte göra fostervattensprov iom att det finns en risk för missfall, visst en risk på knappt 1% liten , men ändå en risk, Jag vågar inte ta den lilla chansen.
    Så jag hade velat göra KUB test först och se hur stor risken är, och sedan ifall den var stor gå vidare med fostervattensprov
    Ok. bra att veta. Nej klart att det är värt det om man kan få göra testet.
    Ja verkligen jättekonstigt att hon inte informerade dig om KUB testet, det är ju iaf riskfritt i jämförelse med fostervattensprovet!  :(
    Hela85 skrev 2013-07-11 09:50:09 följande:
    Ringde bm men provet är i sunderbyn och kanske måndag vet jag. Visst de är semestertider men blir besviken att de alltid ska ta sån tid. Har jag uvi vill jag ju veta de nu! Hon tyckte bara att får jag några symptom ska jag söka akut hjälp. Inte vill jag väl att de ska behöva gå så långt :(
    Ring dem i morgon igen! Du borde ju få ett svar i morgon tycker jag. Tänk om sunderbyn skickar vidare proverna till Umeå?? Är det det som tar tid?

• trex2013
    Hela85 skrev 2013-07-11 15:34:19 följande:
    Verkar ta tid i sunderbyn och sen skickas svar till Haparanda och sen vidare till Luleå. Har iaf inga symptom så hoppas de inte är något. Hon sa att proverna man tar på eftermiddagen ibland blir missvisande
    Fått provsvaren nu? Hur mår du, är det bättre?

• trex2013
    {#emotions_dlg.flower}Väntrummet 
    * Emki    
    * Kvinna32 
    * Nektar 
    * Mirage (4:e IVF)  
    * Snöflinga
    * Santa86

{#emotions_dlg.flower} Sprayar
    trex2013 25/6
    jenads 18/7
    {#emotions_dlg.flower} Sprutar
    trex2013 7/8

{#emotions_dlg.flower} Väntar på ÄP/ET/FET  
    * Ws mamma 

* VackerBlomma 

{#emotions_dlg.flower} Ruvar 

Gravid Gravida   
    * fiffa (1:a IVF) BF 20 Januari    
    * Barreliten (1:a IVF) BF 24 juli  
    * jennyz (3:e IVF för syskon) BF 19 aug   
    * Freja150 BF 20 aug 
    * 3villbli4 (1:a IVF)  
    * Norris (FET) BF 28 aug   
    * Äppelkaka (3:e IVF,syskonförsök) BF 12/10  
    * drömmer om ett barn (4:e återföringen) BF 29/10  
    * Petto 83 (BF 8/11, syskonförsök)   
    * Äralltupptaget (1:a IVF)
    * Hela85 (1:a IVF)
    * Lappgeten (1:a IVF), BF 29/12   

Baby Födda   
    * A79 (1:a IVF) Pojke Edvin 14:e december   
    * Mustikka (1:a IVF) Flicka Elli 4 februari   
    * Emilotta (1:a IVF) Pojke, 12 februari 
    * Heli78 (1:a IVF) Pojke Uno, 13 maj 
    * EbbaGrön (1:a IVF) Pojke Alrik, 21 maj 
    * Mammaidamaria (1:a IVF) Pojke, 23 maj
    * EEJ (4:e IVF) Pojke, 9 juli
  • trex2013
    Kvinna32 skrev 2013-07-22 09:11:29 följande:
    Kan någon flytta mig till sprayar, har sprayat 2 veckor snart!
    Hej! försökte lägga in dig men råkade göra fel.
    kopiera hela listan på nytt och skriv in dig med datum under sprayar så blir det rätt.
    :)

• trex2013
    jennyz skrev 2013-07-23 14:24:33 följande:
    Hej på er! Rensar lite hemma nu inför bebisens födsel och har 7 stickor digitala ÄL-test (och testgrejen såklart), ett clearblue plustest och ett CB digitalt gravtest som jag gärna skänker till någon av er... Någon intresserad? Ni kan inboxa mig er adress i så fall så skickar jag...
    Hej jenny. jag är mkt intresserad! =)

• trex2013
    jenads skrev 2013-08-04 17:16:43 följande:
    att det blev långa bestämde dom vet inte varför. har nu haft blödningen och ska ta ett blodprov i morgon på onsdag ska dom ringa från Umeå och berätta när jag ska börja med sprutorna. det är lugnt det är bara att du frågar.
    jag ska ta mitt blodprov på tisdag så de ringer nog från Umeå ons eller torsdag för mig också.
    Spännande, det börjar närma sig!!  Skrattande
Svar på tråden IVF Umeå