• Nektar

IVF Umeå

Snöflinga: Men hur mycket dåliga nyheter har han där uppe tänkt vi ska orka med?! Fruktansvärt tråkigt för er! Hade du börjat blöda innan du skulle på ul:et i v 8 alltså? Hur var det er bakgrund såg ut nu igen, hur många försök gjorde ni för ert första barn och detta var första FET efter det eller hur? Bra att ha blivit gravid två gånger iaf, försöök ta mer er det! Håller på er att ni orkar innan sommaren!

Tack för omtanken! Mötet gick bra. Det blir upp till oss att avgöra när och vad vi börjar med. Dvs om vi testar ett Pergo-försök innan nästa FET eller bara gör det över sommaren. Väger tusen saker för och mot just nu. Ska diskutera saken med mannen min snart. Olika datum man kan undvika att behöva vara "vit" eller ej "aktiv" på träningsfronten genom att planera. Men man blir lite extra tokig av alla uträkningar och man kan ju aldrig riktigt lita på kroppen! Men positivt alltså att vi får testa Pergotime + Femanest + vul samt Trombyl både vid Pergoförsök och FET.  
  • Nektar
    Petto 83 skrev 2013-03-15 18:33:54 följande:
    Nektar: så härligt att mötet gick bra. Skönt att kunna ha lite alternativ att välja mellan. Hoppas du och din sambo kommer fram till något bra Trevlig helg
    Ja, verkligen! Samtidigt som en planeringsmänniska som jag blir helt knäpp i huvudet och tankarna snurrar i 120! Ska dock erkännas att Pergotime inte anses ha så goda chanser efter man misslyckats med 6 st försök sedan tidigare (endast 5 % chans)! Men jag tror på kombinationen av fler läkemedel och koll på slemhinnan! Värt ett försök och att inte behöva sitta och rulla tummarna under sommaren. De skulle förresten ha stängt from den 1/7.

Det lutar åt att vi kör på en kur Pergotime, men startar om några veckor. Misslyckas den blir det FET i början på juni om ekonomin samtycker, vilket vi tror och hoppas! Nu ska jag se fram emot det roliga som sker i vår så länge :)

Ta hand om er i helgen!     
  • Nektar
    Snöflinga skrev 2013-03-15 19:03:46 följande:
    Nektar: Det lät ju bra! Har du lyckats få ägglossning av Pergotime förut? Anledningen att vi fick gå över till IVF var för att jag aldrig lyckades få ägglossning av Pergotime. Men får du det så är det ju jättebra att kunna ha det kortet att spela ut också!

Vi gjorde ett IVF-försök för att få vårt första barn. H*n kom till på färskåterförandet efter den IVF:en, och så fick vi tre blastocyster till frysen varav vi nu använt en som blev denna graviditet som sade upp sig... Så vi har två embryon kvar i ett strå, d.v.s. ett försök till. Vi kommer inte göra fler försök än det, så vi hoppas det tar sig! Nästa steg är sedan adoption för att få syskon till vår lilla krabat här hemma.

Jag började blöda i tisdags (v.8+4) och har sedan blött till och från till idag samt haft svaga "värkar" i ryggen till och från. Befarade att det var kört, men hoppet är ju det sista som överger människan, så det var ändå väldigt tungt att få det bekräftat idag. Tyvärr såg de inget foster, så antingen har det redan kommit ut (trots att jag inte blött så mycket), eller så är det ett utomkvedshavandeskap (vilket jag hoppas att det INTE är).
    Jag har fått bra vären på BP ca hälften av gångerna, lite segt första gången eller efter uppehåll så jag hoppas det ska funka vid bara ett försök innan ev FET. Vi får se!

Ok, men då har ni ju haft jättebra statistik än så länge! Kommer säkerligen gå vägen igen! Men förstår att det är tungt just nu och att ni är lite ängsliga med två blastisar i samma rör! Kanske får ni chansen till tvillingar ;)

Usch, vad jobbigt att behöva gå med blödningar i flera dagar utan att veta. Hmm, okej. Menar du att utomkveds kan finnas kvar i kroppen utan att dem kunde se det eller att det kan ha tillbakabildats/kommit ut av sig själv? Är verkligen inte påläst om utomkveds. Vill egentligen inte veta...tycker det vore omöjligt då dem placerar ägget på rätt ställe vid återförandet, men tydligen kan det vara vanligt just vid IVF?! Får ni göra ett nytt försök, rent kroppsligt redan nästa månad eller måste ni vänta en cykel till därefter?   

• Nektar

Chan2 skrev 2013-03-18 16:32:00 följande:
    Behöver ert råd....

Jag har nu käkat Pergotime och varit på VUL idag, fick veta att det finns 3 äggblåsor och läkaren sa "Ja du vet vad ni ska göra nu!?" och med det så fattar ju jag att ägglossning kommer att ske i dagarna.

Nu åker min sambo iväg imorgon och kommer hem fredag... vad göra??! Ska jag sjukanmäla mig på jobbet och åka med han? Annars lär väl denna månad vara åt skogen oxå pga jobb..... Rynkar på näsan
    Vilken dag i cykeln är du på nu jämfört med när de/du tror att äl kommer att inträffa? Det sägs ju vara effektivast att mysa 2-3 dagar innan och max 1 dag efter. Kan inte råda egentligen. Till mig sa dem att det var låga chanser att Pergo skulle bära frukt efter att tidigare ha testat 6 cykler utan resultat. Men nu tror jag på ökade chanser via andra preparat. Vad har dem sagt till dig? Kanske inte är värt att ta ledigt i flera dagar om ni ändå hinner med att mysa 2-3 dagar innan...Men det är svårt, jag förstår!
    daduck skrev 2013-03-16 11:06:17 följande:
    Utomkveds är precis det du tror. Däremot är det inte vanligare än vid normal graviditet vad jag vet. Embryot blir ju i vanliga fall befruktat i äggledaren och det steget skippar man så rimligtvis borde det vara mindre vanligt än i normala fall.

är det många här som fått minus efter 14 dar och plus efter 21?
    Hmm, okej. Minns inte vart jag hade läst det. Men tror det var mer forskarrön än Familjeliv ;) Hoppas det är som du säger att det inte är vanligt. Tycker själv det lät väldigt underligt. Snöflinga: vet ni något mer nu om andledningen?
    vårt 2012 skrev 2013-03-17 15:08:41 följande:
    Hej! Vi kör på ostimulerat, och blasto :)
    Näe jag har aldrig ens tagit upp det med dr tidigare, utan när jag pratade med doktorn sist så tog jag upp det och fick info och sen välja själv.
    För min egen del kändes det som att jag behöver en förändring i behandlingen, alltså prova ngt som vi inte gjort tidigare.  För att åter få känslan av att det här kan fungera.

:)
    Ja, det är väl det man gärna tar till - något som kan förändra ens egen inställning osv. Ska bli mycket spännande att se hur det går för er. Jag tror mycket på det i varje fall!

Drömmer om ett barn: Ja, det känns bra. Framför allt känns det bra att ta en liten paus. Genom att invänta pengaläget samt börja med en Pergokur blir det lite mindre press. Kan säkert be om Prednisolon också, lät rätt öppet. Men finns ju inga rön som visar på varken bu eller bä sa dem gällande det. 

Är det någon till som fått besked om att dem stänger den 1 juli? Lite nojjig och vill vara säker. Utifall kroppen segar under våren. Tror mig ha 2-3 veckor i marginal för återförande.     
  • Nektar
    Drömmer om ett barn: Stort grattis till ett positivt vul, även om du tackat och tagit emot om det visat två som hjärtan! Håller tummarna för en fortsatt bra graviditet!

Snöflinga och Vackerblomma: Lider med er. Hoppas att ni känner att ni tagit rätt beslut psykiskt när ni väljer att göra nästa försök! Då ska det funka!

Har en fundering jag glömde kolla med kliniken senast då jag fick göra ett spontant vul. Visste ju inte om jag har något som kan likna en egen fungerande cykel så vi kollade eftersom jag då var på cd 15. Då syntes det klassiska pärlbandet av blåsor som vi med pco-s har. Någon blåsa var lite större än de andra, men skulle gissa på att ingen var över 10 mm stor. Nu till min fråga: Är det någon som har erfarenhet av hur det ser ut i äggstocken innan ägglossning och då den precis kommer att ske? Dvs, kan dessa äggblåsor helt plötsligt få för sig att bilda en eller två stora och släppa dem, eller är det mer eller mindre kört? Jag tror mig redan veta svaret, men vore intressant att höra hur det sett ut för er som har gjort många vul och fått kunskap om hur det sett ut i olika skeenden av cykeln :)     
  • Nektar

Vårt2012: hur går det för er?

Daduck: Hur är det på er front? Vi är ju självklart mycket nyfikna, men jag bävar det värsta när du inte hört av dig.. :/ Kom tillbaka till oss, du spred så mycket glädjemed ditt raka sätt!

Kvinna32: Huh, vi håller alla tummanra för er! När blir äggplocket? Ni måste ju försöka se det som positivt att ni är så nära ett nytt försök. Håll fokus på det!

Äralltupptaget: Folacin får nogalla som extra vitamintillskott i samband med behandlingen och då alltså tabletter om 5 mg. jag skulle ta 1 varje dag. Nu när jag var och pratade inför kommande försök sa läkaren åt mig att köpa apotekets vitaminpiller för kvinnor där det ingår en lägre dos folsyra, men som är god nog att påverka kroppen positivt inför en graviditet. Antar jag får ta den större dosen igen när själva behandlingen drar igång igen. Jag skulle ha tagit den högre dosen om jag var du, det är ju inga skadliga hormoner eller så!

Själv inväntar jag en (eventuellt naturlig) mens de närmsta 10 dagarna, annars blir det Provera för att köra igång ett Pergo-försök innan nästa FET. Men ska dubbelkolla med sköterskan när jag ringer om mens/start av Provera för att höra om de verkligen inte tror ett Pergoförsök med tillskott av Femanest kan påverka nästa FET-försök.
    Hade även en tung helg med gravidbesked i närmsta kompiskretsen. Man känner sig så otroligt missunnsam och skäms ögonen ur sig! Eller ja, i detta fall blev det mest störtflod ur mina ögon då jag inte kunde hålla mig när frågan kom till mig när vi ska skaffa barn...kändes dock mycket skönt att få det ur sig. Har suttit länge på detta! Nu vet dem hur jag mår samt att jag kan få stöttning samt stötta andra om de skulle få bekymmer framgent.             

• Nektar

Äralltupptaget: Jag skulle inte be om tokmycket droger på äggplocket, inte innan du vet att dem behövs! Jag spydde flera gånger i efterhand pga för mycket droger på fastande mage...

Vårt2012: Oh, vad spännande! När är testdag? Hur var det, blasto eller?

Jag börjar tro att mensen är på g av sig självt. Lite underligt alltså med tanke på att en egen ägglossning inte var på g på cd 15 då jag var på möte och gjorde ett vul. Kan ju ha lossnat något därefter.  Skulle jag få mens i dagarna ruckas min planering framgent och chansen att vi istället då kör med ett fet direkt är större även om det strular till det lite. Idag kommer vi även att få en större hum om var vår ekonomi barkar i vår. Håll tummarna att vi kommer undan under budget!!

Snöflinga: Gud, så dåligt av vårdcentralen (?). Går visst sällan att lita på vården utan att ha ifrågasatt eller bett om en bra förklaring till allt. Hoppas på att HcG sjunkit nu till nästa resultat! Kan du börja direkt vid nästa mens då? Vad har ni kvar i frysen? Du säger att det är sista chansen, menas att det inte finns tillräckligt i frysen eller att ni gör ert sista 3-packsförsök? Tänker ni er inga fler försök alls?

Tinzu: Vad skönt att du fått något som kan ge annat resultat! Alltid gött att få prova något nytt! Håller tummar och tår!           

• Nektar

Vårt 2012: Vilka fantastiska nyheter!! Vi håller alla tummar såklart! Jag var tvungen att gå igenom alla dina inlägg för att läsa på mig bättre om er historik. Du har tänkt i mycket liknande banor som mig genom denna resa och jag hoppas verkligen det går bra för er med tanke på att jag gärna vill se fler som lyckas efter ett gäng försök, bra för att hålla ens eget hopp uppe! Intressant att vi båda har pco-s. Hur ter sig din menscykel normalt, utan hormoer osv? Du har ju fått göra ostiumulerade FET-försök. Jag är lite avis där men undrar som sagt om det inte kan vara så att min "normala" mens kan dyka upp om jag bara väntar ca 7 dagar till. Vi får se. Jag ska definitivt kräva Prednisolon och Trombyl vid nästa försök, verkar ju göra susen ;) När i behandlingen börjar man med de olika preparaten?

Kvinna32: Grattis till ett bra resultat vid äp och nu håller vi tummarna och ett positivt sinne!

Emki: Roligt att du hittat hit. Det var galet många ägg och dem räknar det nog därför som en överstimulering. Håll koll på vkten och hur det är att göra nr 2. Fördelen/nackdelen med överstimulering är att man ganska snabbt vet om det tagit för då blir man sämre igen efter insättningen. Håller tummarna för er! Vad har ni för bakgrund till att det blev IVF? 

Själv blev det ett litet sammanbrott idag. Blev inget besked i hur stort utlägg vi måste ut med framöver på ett annat plan. Kontrollmänniskan i mig fick sig en törn åter igen. Känns som att någon där uppe vill lära mig ett och annat gällande att alltid försöka ha ett finger med i spelet. Min utmaning framöver: att låta saker och ting ha sin gång...men det är svårt så fort pengar inte bara betyder pengar utan även känslor, barn och ett tummande på vad och hur man normalt skulle vilja konsumera för att uppnå ett lyckligt liv (haha visst kan man köpa lycka med prylar?).        

• Nektar

Emki: ok, som vi då. Dvs pco-s och har prövat Pergotime. Vad menas med massoooor av gånger? Kollades din slemhinna något under alla försök eller gick de bara på blodproverna? Fick du alltid äl? Jag funderar som sagt på att ge det några till försök mellan fet och framför allt i sommar.

Äralltupptaget: Om du skulle få många ägg som syns vid vulet inför äp så innebär det troligen att du känner dig lite mör i magtrakten och därför avstår att träna. Tror dock inte att dem rekomenderar att man håller sig från hårdare aktivitet annat än efter ET/FET.  

Vårt2012: Ok, spännande. 1 år med metamorfin, låter länge. Men då kom du alltså igång med även ägglossningar varje månad? Blev det någon äl innan det året var avklarat?     

Tror jag ska ta och ringa kliniken imorgon. Lite orolig att mensen ska dra igång i helgen och att jag då inte har kontaktat kliniken för att få alla mediciner utskrivna i tid. Har dock fortfarande inte bestämt mig/oss för om vi går på ett Pergo-försök nu eller ett FET. Fasen vad man ska krångla till det så fort man får bestämma lite själv :P

• Nektar
    Emki skrev 2013-04-04 17:21:25 följande:
    NEKTAR: Jag har till och med tappat räkningen på pergoförsök. Men det blev nog en 13 gånger iaf, dock inte alla efter varandra. Ja den kollades med vul och den såg fin ut. Jag hade nog Äl nästan varje gång utom två som jag vet. Och då var det för låg dos. Jag började med enkel, men det funkade inte...dubbel däremot gav äl.
    Ok, ja det var rätt många. Själv tror jag att jag tagit 9-10 kurer men några blev inte bra äl pga uppehåll innan eller för låg kur. Tog 2 tabletter. Ska pröva det igen om det nu passar i tid enligt min planering haha. SKa dock testa ta Femanest för slemhinnan direkt efter äl. Tror själv att det kan ha varit problemet för jag fick aldrig göra vul i samband med mina Pergo-försök. Men din slemhinna såg alltså bra ut alla gånger? Märkte du av något sekret i samband med äl? Jag vete katten om jag lagt märkte till det, saknas det blir det kanske inte så lätt. Förbättras sekretet av att man tar Femanest tro, eller vad hänger det samman med? Någon som vet?
    Snöflinga skrev 2013-04-04 20:44:10 följande:
    Vårt 2012: Grattis! Så roligt! Jag förstår att du inte riktigt vågar vara säker, men det är ju ändå väldigt troligt att det går bra den här gången. Jag håller tummarna!

Nektar: Anledningen till att jag skriver att det är sista försöket för oss nu är att vi bestämde redan innan vi började med IVF att vi bara ska göra ett fullt IVF-försök. D.v.s. med sprutor och äggplock och allt. Detta för att min man till och med var tveksam till att göra IVF överhuvudtaget och att vi inte vill ha embryon över som sedan kastas bort. Vi gör alltså FET med de blastocyster som frysts ner, men kommer inte göra fler IVF-försök efter det.
    Det känns på många sätt skönt att ha bestämt att det är så, eftersom IVF-processen är så påfrestande. Nu vet vi liksom vad som gäller. Detta är sista försöket.
    Och samtidigt är det ju lite läskigt också, för tar det sig inte nu så blir det ingen mer graviditet för mig.

Kvinna32 och Emki: Grattis till bra resultat på äggplocken. Hoppas att det går bra med insättning och ruvande nu! Och jag håller tummarna att ni känner er bättre i kroppen snart!
    Ok, jag förstår. Ni har alltså en blasto kvar nu då som vi alla ska hålla tummarna till tusen att den vill tinas normalt?
    vårt 2012 skrev 2013-04-04 20:29:30 följande:
    Äralltupptaget: då man har pcos är man lätt att stimulera, tom för lätt de är vanligt med överstimuleringar, där av korta metoden och oftast minst 2 vul under behandlingen..
    Jag har vid mina tre plock varit gigantiskt svälld å första gången var värst! Tyvärr när man får så många ägg kan de vara en stor del av dem som ej blivit mogna..

Nektar: när jag åt metformin var det mest för att få inslin nivåerna i schack igen och fick sluta med dem när jag opade mig för övervikten. Jag har haft många äl utslag under den tiden, men om jag förstått allt rätt så mognar inte mina ägg.. varför vi inte fick pergo först innan ivf var för att de framkom att även simmarna var få och inte piggast..
    han fick göra 3 tester och som bäst låg de på 7milj...

Men som sagt jag är hoppfull, men tycker att d vanliga streck testen varit alldeles för svaga, käpte därför ett digitalt för att slippa fundera..
    Och för att jag känner verkligen inget, kanske lite drag på vä sida men tveksamt..

Förklating för er som kommit in i slutet så blev jag gravid på första ivf't men då vi skulle in på vul i v. 9 så var fostersäcken tom.. de kallades ofostrig graviditet.. så mina mål nu är först ta mig över Bim, i helgen, sen td å om de är kvar så långt vul.. jag vill inte ropa hej än!
    Men behövde få dela med mig av mitt gravid iaf :)
    Metaformin kanske inte är något för mig då. Troor inte jag har problem med insulinnivåer då jag är tämligen normalviktig. Så du menar att du fått äl-utslag men att det även dessa gånger inte gett mogna ägg? Eller menar du de gånger du inte fått äl? Pco-s är verkligen en gåta för mig i många lägen, vet inte vad jag ska tolka min kropps singnaler som; att äggen växer men inte släpper = mol och andra symptom eller att det släpper ett dåligt ägg och jag då kan få en blödning ibland samt lite pmssymptom men inget gott nog att fästa. 

Drömmer om ett barn: Vad hände med ditt inlägg igår? ;P Förstår att du har fullt upp!

Turtle01 och Germany: Grattis Germany!! Det är ju fantastiskt att ni lyckats efter en ivf själva! Tror ni att det hade att göra med kvarvarande hormoner eller att ni bara "släppte" på alla måsten och egentligen inte trodde på att något skulle ske självmant? Germany, hur ser er historia ut fram till ivf?       

Svar på tråden IVF Umeå