• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • drömmer om ett barn
    Chan2: Nej, vad ledsen jag blir när jag läser ditt inlägg! Gråter Vet att inga ord hjälper just nu, det är fruktansvärt när mensen kommer och man vet att det man kämpat för och hoppats på är över. En stor, stor sorg som är tung att bära.

Jag har aldrig slutat med folsyratabletterna utan tagit dessa hela tiden, även om chansen att lyckas på egen hand känns minimal. Tyvärr får man inga fler försök finansierade om det inte blir något till frysen.. väldigt tokigt att reglerna är så olika i landet och att vi i norr bara får ett endaste färskförsök. Som "mammaidamaria" skrev så kostar ett försök 30 000 kr och ett 3-pack (inkl. ett frysförsök) 56 000 kr. Tycker att du ska ringa kliniken imorgon och få lite tips och råd på hur ni ska gå vidare. Det kanske går att delbetala om man vill?

Många kramar till dig och din sambo, tänker på er.

Till alla: Vet inte vad som är bäst: att vara positivt inställd eller försöka (även om det är väldigt svårt, för att inte säga omöjligt) vara så neutral som möjligt under dessa behandlingar. Jag hoppades så himla mycket första gången och livet kändes nattsvart när vi misslyckades. Andra gången försökte jag att inte ha några förhoppningar alls och visst tog det hårt på en när det inte gick vägen, men det var ändå inte lika tungt som efter första försöket. Hur tänker ni?

A79
    : Det är inte lätt att hålla koll på alla, vi börjar vara ganska många nu! Glad Jag måste försöka vara inne lite oftare så det inte blir så långa inlägg varje gång, ha ha. Hur mår du och bebisen? Full aktivitet inne i magen gissar jag? Skrattande

Norris: Tyckte också det var jättejobbigt att ta första sprutan själv. Det känns knappt men som du säger så känns det helt fel att ge sig själv en injektion (speciellt när man aldrig gjort det innan och är spruträdd). Har inte varit med om att sprutan inte gått igenom huden, men ägglossningssprutan var segare att få in så där fick jag trycka mycket hårdare. Brukar variera och ta varannan dag högra sidan av magen och varannan dag den vänstra samt på helt olika ställen varje gång. Gick det bättre igår?

Chan2: Vet inte vad som är bäst: att vara positivt inställd eller försöka (även om det är väldigt svårt, för att inte säga omöjligt) vara så neutral som möjligt. Jag hoppades så himla mycket första gången och livet kändes nattsvart när vi misslyckades. Andra gången försökte jag att inte ha några förhoppningar alls och visst tog det hårt på en när det inte gick vägen, men det var ändå inte lika tungt som efter första försöket.

Tinzu: Härligt att höra att det gick bra med upptiningen. Nu hoppas vi på det bästa! Solig

mammaidamaria: Vad skönt att höra att du är på bättringsvägen. Nu fick du ett långtidsodlat embryo tillbaka och det är ju jättebra! Glad Jag sprayar för fullt, på måndag är det dags för blodprov för att se om jag är nedreglerad och får börja med sprutorna snart.

Mustikka: Åh, vad mysigt det måste vara att känna rörelserna! Drömmer Blir säkert mycket mer verkligt att det faktiskt är någon där inne. Hade velat göra ultraljud hela tiden för att få se den lilla.

LindaM: Jättetråkigt att höra att det inte gick vägen för er heller.. Gråter Svårt val framför er. Ett frysförsök är skonsammare mot kroppen och går snabbt men förstår om ni vill köra igång med en ny omgång med annan medicinering. Har läst om flera par som misslyckats med flera försök och när dom bytt metod/medicin har det gått vägen. Skulle våra behandlingar inte ge resultat inom de närmsta försöken kommer jag be läkaren om att prova något nytt. Kram 
  • Tinzu
    Chan2 skrev 2012-09-09 09:05:35 följande:
    Jag vill med detta meddelande säga att jag lämnar tråden MEN jag önskar verkligen alla er ett stort lycka till för det behövs verkligen {#emotions_dlg.flower}

Fick min mens idag en dag för tidigt och för att orka med vardagen ens så kan jag ej läsa mer, kanske kommer tillbaka som gäst men iom att vi ej kommer göra fler IVF försök då vi inte fick några till frysen ens så känns det idag GALET jobbigt!! Som min gulliga bästa sambo sa då jag talade om för honom att det ej vart ngt barn av vårt guldägg "Det känns plötsligt så tomt!?" det beskrev de hela bra.

Att saknaden efter något som ej vart nått kan vara så stor är otroligt, nu blir de ev. att köpa en ägglossningsmaskin från Clearblue och hoppas på det bästa.

OTROLIGT ledsen just nu men det är bara å bita ihop, frågan är om jag ska ringa IVF kliniken nått? Vad gör man med all vaginalgel man har kvar, ska jag sluta med allt som man hållt på med så länge dvs även folsyre tabletterna eller ska man kanske ta dom ifall man lyckas själv (vilket vore högst otroligt) ja det är många frågor och få svar men ni brukar ju vara kloka så ni kanske kan ge mig några tips. Kanske tom ge mig uppgifter på vad de kostar på ett ungefär om man skulle ge sig på ytterligare en IVF behandling fast bekosta den själv? För visst får man ej någon fler chans av landstinget omän det ej vart något frysförsök som annars ingår?

Men så sorgset när det inte vill lyckas, hoppas ni kommer igenom detta och hittar nya krafter och att det kommer något positivt utav det.

stora kramar till er! 
  • EEJ

Chan: jag har en fertilitetsmojäng från clearblue som du kan få köpa. Ska precis lägga ut på säljes/köpes. Nypris: snordyr, typ 1200 kr. Jag tänkte lägga ut min för 650:-

• Chan2
    EEJ skrev 2012-09-09 13:52:20 följande:
    Chan: jag har en fertilitetsmojäng från clearblue som du kan få köpa. Ska precis lägga ut på säljes/köpes. Nypris: snordyr, typ 1200 kr. Jag tänkte lägga ut min för 650:-
    Okej lät ju intressant... har den fungerat bra för er? Har den hjälpt er på traven att nå dit ni vill? Eller är det liksom "a waist of money"? Vilken är det ni har? Kanske bara finns en men kan du hitta den på nätet så jag får en bild?

Kanske svårt att svara på det då du vill sälja den Glad
  • Norris

Chan2: Åh nej vad tråkigt att läsa :/ man hoppas ju att det ska lyckas för alla i tråden!
    När det gäller fertilitetsmonitorn fungerade den inte alls på mig. Den visade aldrig max trots att jag enligt blodprov hade ägglossat. Däremot vet jag flera som den faktiskt har fungerat för. Så den är nog värd ett försök! Och jag tycker absolut att du ska fortsätta med folsyran, det skadar ju inte! Lycka till!

• EEJ

Min fertilitetsmonitor har funkar jättebra, men då det visat sig att det är manlig faktor som gör det svårt för oss så känns det som att den är lite onödig. Jag hade dessutom ganska bra koll redan innan på min cykel, så den bekräftade egentligen det jag redan visste.
    Om du Googlar på Clearblue fertilitetsmonitor så ser du hur den ser ut. Det finns bara en på marknaden.

Jag har ingen panik att bli av med den, men du kan ju höra av dig om du är intresserad!

Erika

• Mirage

Chan2 och Linda M: Fy tusan vad ledsamt att det inte gick vägen!

Vi hoppas och längtar alla efter det där pluset och det känns så orättvist när det gång på gång misslyckas! Det är en riktigt känslomässig bergochdalbana att gå igenom det vi alla gör. Trots motgången är jag säker på att ni kommer igen då alla känslor har landat och ny kraft infinner sig!

Stor kram till er båda <3

/M

• Mirage
    Drömmer om ett barn: Jag är nog lite blandad i mina tankar. Försöker i överlag att inte tänka så mycket på det och ha en "vardag" precis som förut. Har varit öppen om vår barnlöshet inför familj och vänner och när jag pratar om det känner jag mig mest positiv. Tycker att det känns spännande och ser fram emot varje steg, men det beror säkert på att det är vårt första ivf. Sen försöker jag självklart ha en viss distans och medvetenhet om att det kanske inte går vägen. Känns som att det pendlar lite från dag till dag, men jag tror att det är bra om man försöker tänka positiva tankar. Fungerade nog ungefär likadant då vi försökte på naturlig väg. Bröt ihop och kom igen. När mensen kom var jag såklart ledsen och förtvivlad för jag hoppades lika mycket varje gång. Varje månad som kom så trodde jag att jag skulle bli gravid, kanske är ett sätt att "överleva" på, hoppet är ju det sista som sviker en...
  • ak15

Någon som har koll på hur länge ägglossningssprutan har suttit i för er? De har gått 9 dar nu o får ännu ett tydligt streck?!!? Sist tog de bara 7 dagar

• Leias mamma

Jag ruvar oxå. Har test dag den 18/9. Är dock väldigt orolig. Har haft ont i magen( mensvärk) sedan jag fick tillbaka embryot. Gjorde IVF försök strax innan sommaren som misslyckades. Är rädd att de ska hända samma sak nu. Jag vet att de kan fungera. Har en dotter som föddes 09 med hjälp av IVF. Vill så gärna att de ska fungera nu. Hoppas på de bästa men förbereder mig på de värsta