• Nektar

IVF Umeå

Har varit på vul idag, på dag 9. Det visade ca 45 äggblåsor men för små för äp. Lämnade även ett BP för att se på nedregleringen. Om det visar sig ligga för högt finns risken att jag måste avbryta detta försök. Det skulle kännas oerhört trist så jag bävar verkligen för telefonsamtalet i eftermiddag...Någon som vet hur ett avbrytet försök (med äggplock) räknas i samband med hur många försök landstinget finansierar?

Barreliten: Hur låg ditt nedregleringsvärde och hur många äggblåsar respektive hur stora var dem inför ditt äp? Hur känns det nu för dig, lugnat ner sig? Hinner du börja jobba innan jul?

Drömmer om ett barn: Håller tummarna att ett 3-celligt embryo kan fästa likväl som ett 4-celligt. Känns ju ändå som att chansen finns, annars hade de väl inte satt tillbaka det!    

• Nektar
    Petto 83 skrev 2012-12-03 13:10:50 följande:
    Sitter i bilen och är så ledsen/arg/besviken.
    Hade 3 cm vätska i buken och allt detta pga att det fredags blev ett misstag från klinikens sida då jag blev ombedd att höja dosen i stället för att sänka.
    Vi satt hemma och pratade om höjningen och trodde att det blivit fel + att jag frågade minst 2 gånger om det verkligen var rätt att vi skulle höja.
    Men jag fick lämna lite olika prover så skulle dom ringa i eftermiddag.
    Men va, hur kunde dem säga så fel?! Det var väl på tapeten att du också närmade dig överstimulering?! Håller tummarna för att vi båda får bra besked från kliniken nu under eftermiddagen! Vad innebär vätskan i buken, att du måste avbryta om det blir för mycket? Hur såg det ut för äggblåsorna?
  • Nektar
    Petto 83 skrev 2012-12-03 14:25:34 följande:

Ja, man undrar ju det.
    Det känns som att det inte blir något bra besked för oss eftersom att äl-sprutan kommer att göra det betydligt värre så risken är väldigt stor att jag då kommer bli inlagd.
    Hade väldigt många blåsor, hon saminst 15 på varje sida. Och dom hade inte vuxit så mycket sen ifredags utan hade blivit fler och det berodde på att dosen blivit höjd. Suck suck, rullade en del tårar på vägen hem.
    Håller tummarna att det går bra för er!

Har du fått något besked ännu? Jag förstår at du inte kunde hålla tårarna borta när det kom ett så oväntat besked att dem har strulat! Jag grät nog en skvätt jag med bara av att veta att det kanske kan bli att vi måste avbryta...Hur känns magen rent fysiskt?

Det verkar som om att mitt östradiolvärde var inom ramarna fortfarande, trots att det var högt, så jag får fortsätta med min låga 50-dos Puregon ikväll och imorgon. Nytt vul på onsdag. Då kommer väl domen antar jag om dem har växt nog till äp på fredag. Vore fruktansvärt jobbigt att ta ut 40-50 äggblåsor utan att få sätta något tillbaka! Framför allt börjar det vara riktigt besvärligt i magen, öm och snart stor som en boll!

Grattis EEJ till ruvarstatus! Låter som att ni har goda chanser tycker jag, hoppas verkligen det tar sig! När blir testdag?  
  • Nektar
    Petto 83 skrev 2012-12-03 18:33:22 följande:

Tårarna bara spruta under hela samtalet.
    Östradiol el va de heter var skyhögt så att fortsätta fanns inte på världskartan. Det andra proverna var hyfsade om lite låga.
    Känns förjävligt just nu. Då det beror på dom. Men men lite extra gos med lilleman så känns det bättre.

Håller tummarna att det går bra för er.
    Har väldigt ont i äggstockarna, kan knappt kissa. Då jag går stöter det å gör ont sen är jag väldigt törstig och svullen om magen tror att jag ökat i vikt också. Ska fortsätta med orgalutran i 5 dagar, skulle få komma på återbesök och hon skulle även rinha upp i övermorgon.

Åh nej!! Jag förstår verkligen hur du känner det, var övertygad om att jag gick samma öde tillmötes! Är också grymt öm när jag går på toa, sitter och går. Väntar mig att det kan gå åt alla håll fram till onsdag. Att du ska fortsätta med orgalutran innebär att du måste göra ett äggplock i slutet av veckan eller i början av nästa. Vad jag inte förstår är varför inte äggblåsorna kan tänkas växa lite till av sig självt till dess, eller handlar det om att du själv skulle må så dåligt om du fick tillbaka ett embryo även om dem kanske kan frysas in? Hur stora var de störsa idag? Mina låg på 10-15 mm. Sa dem något till dig om hur detta normalt räknas som försök eller ej? Du måste ju få ett helt nytt eller ett extra kan man tycka!

Drömmer om ett barn: Tog 125 i 4 dagar, 75 i 2 och ikväll blir det 3:e dagen med 50. De sa inget om risken för överstimulering, men vad jag ändå förstått så är den överhängande. Det gäller att gå försiktigt fram var vad de sa.

En fundering: när genomför de egenligen äggplocken, är det stängt över helgen? Hur räknas dagarna om jag låt säga gör äp på fredag, då är 2-dagars uteslutet va?     
  • Nektar
    LongingForAChild skrev 2012-12-04 12:56:18 följande:
    Ska göra VUL på torsdag för att kolla slemhinnorna. Dock har jag inte mycket hopp eftersom jag fick min mens i lördags och den slutade typ igår/idag. Dock har jag mycket mensvärk men tror ändå inte slemhinnorna hunnit återhämta sig till torsdag och då lär jag få avbryta och börja om med behandlingen i Januari istället.

Känns inte så kul men inte mycket att göra åt tyvärr. Försöker hålla humöret uppe ändå och tänka att om min kropp inte är redo än så är det ändå bäst att vänta. Men lätt är det inte.

Hoppas det går bättre för er alla!!

Det låter som att det blir svårt för slemhinnan att växa så mycket som behövs (vad jag har hört tidigare måste den vara över 7 mm, men bra om den är lite till. Jag hade 8 mm igår). Men du tänker nog helt rätt där i att det ju inte är lönt att slösa pengar och ork på att försöka när kroppen inte är redo. Jag förstår dock inte varför du inte kan få ta slemhinnestimulerande medel samtidigt som något som kan stoppa upp att du går för långt i din normala cykel? Det går inte eller? Då har du väl alltid lika "många" dagar på dig att få till slemhinnan? Jag kanske har missat vad du skrivit tidigare så jag ber om ursäkt om jag missförstått ditt dilemma...
    LongingForAChild skrev 2012-12-04 12:59:26 följande:
    Jo jag tyckte oxå det gjorde jätte ont, dock påverkade det nog i mitt fall att jag har tunna slemhinnor så bara när han tog med bomull och rengjorde före så började jag gråta av smärtan. Så är man ju känsligare med alla hormoner i kroppen.

Jag börjar bli galet nervös inför äp. Tyckte Solensten sa att jag var tvungen att göra ett oavsett om blåsorna vuxit sig tillräckligt stora eller inte. Jag tycker det gör ont av att gå på vul! Min sambo tycker inte jag ska skrämma upp mig med risk för att bli för hispig när det gäller, men känner att det är bättre att förvänta sig det värsta och försöka vara beredd på det..Ni som gjort äp med många ägg, gör det ont konstant eller går det i vågor?   
  • Nektar

Efter nytt vul idag har jag nu i eftermiddag (trots uteblivet resultat av blodprovet pga tekniska problem på provtagningen) fått veta att vi kommer att genomföra äggplock på fredag! Glad De utgick från att jag inte hade någon vätska i buken eller kände mig dålig. Så utöver alla mina blåsor verkar läget vara under kontroll...känns oerhört nervöst! Få blåsor var tillräckligt stora, så jag hoppas de fortsätter växa på sig till på fredag. Ikväll blir det ovitrellen! Jag hade upfattat att man tar den kvällen innan, man blir ju nästan lite nervös att äggen ska lossna för snabbt!

Drömmer om ett barn: Ja, det är väldigt vanligt att man är lättstimulerad om man har pco-s.
    Hur går det för dig, har det släppt värken från äggplocket? Är man svullen och så ett par dagar efter? Det blir ev insättning för mig på måndag tidigast. De verkar inte ha öppet på söndagar.

Äppelkaka: Tack för de lugnande orden gällande smärtlindring. De verkar ska ge en en hel del på det planet, men jag våndas iaf!

LongingForAChild: Ok, tror jag förstår. Vad har du tidigare haft för tjocklek på din slemhinna? 4 mm lät lite, men kanske räcker det i vissa fall Glad Hur fortsätter ni om undersökningen inte visar tillräckligt bra resultat?

Petto83: Hur mår du nu? Till mig har dem varit noga att fråga om jag har svårt att andas och om det strålar något upp mot axlarna...känner du av detta? Fortsätter magen att växa/bilda vätska eller kan det ha stannat upp redan? Lider med dig, måste kännas för j*vligt! Konstigt att de inte verkar ha mer koll på hur de ska kunna kompensera er, någon gång lär ju liknande saker ha hänt! Håller tummarna för att J tar med sig din och hennes åsikt till Dr S.

A79: Vad spännande! Hoppas du har ork att fortsätta skriva lite här även efter förlossningen!  Håller dock tummarna för att bebben passar in begravningen på ett bra sätt dessförinnan.

• Nektar
    {#emotions_dlg.flower}Väntrummet
    * Norris (inväntar FET)
    * jenads( inväntar FET i Jan.)
    * VackerBlomma (inväntar FET i Jan)

{#emotions_dlg.flower}Sprayar

{#emotions_dlg.flower}Sprutar

{#emotions_dlg.flower}Väntar på ÄP/ET/FET
    * Nektar (1:a IVF, 7/12)
    * LongingForAChild (behandling inför FET i Dec) 

{#emotions_dlg.flower}Ruvar 
    * Freja150 (TD 19/12)
    * ali85 TD 3/12
    * Sofiali77 TD 14/12
    * Kvinna32 TD 17/12
    * Äppelkaka (3:e IVF, syskonförsök) TD 17/12
    * drömmer om ett barn (4:e försöket) TD 19/12
    * EEJ (4:e och sista försöket)  Td 19/12
    * 3villbli4 (1:a försöket, syskonförsök) 
    * Freja150 TD19/12

GravidGravida
    * EbbaGrön (1:a IVF)
    * A79 (1:a IVF) BF 24 Dec
    * fiffa (1:a IVF)  BF 20 Januari
    * Mustikka (1:a IVF) BF 14 Feb
    * Emilotta (1:a IVF) BF 18 feb
    * Mammaidamaria (1:a IVF)
    * Barreliten (1:a IVF)

• Nektar

jennyz skrev 2012-12-05 23:04:58 följande:
    Petto83: Bra service är väl det minsta du kan få just nu... Hoppas ni får ett gratis FET också!! Hoppas att alla mediciner hjälper så du inte blir alltför dålig!!! Hur mår du??

Nektar: Håller tummarn för bra resultat på fredag, det behövs ju v´bara ett guldägg... Jag har haft tur med ÄP, det känns lite, men jag tycker att den värsta delen är innan de tar bedövningen, när de ska torka, och instrumentet som de behöver, samma som vid ET, däremot så har jag på sistone fått se på UL när han sticker hål i blåsorna och suger upp äggen, det är både och med det, absolut spännande, är glad att jag fått se det, men sen brukar jag slutta kolla ett tag, för man ser ju innan han sticker så jag spänner mig i förebyggande syfte då, lika bra att inte veta exakt när han sticker i varje blåsa... Det kommer säkert att gå bra,  du får vara noga att berätta om det gör ont, så de vet, då kan man få mer morfin vad jag förstår... De brukar fråga med jämna mellanrum också...   

Tack för dem orden, bara att bita i antar jag (utöver att klaga lite då och då om det gör för ont..) Blir att ringa in mig som sjuk imorgon, lämpligt när det vankas helg och man därför kan vara "sjuk" hela helgen.

LongingForAChild: Ok, 36 timmar. Låter bra. Kan man få ägglossningsvärkar under dagen? När normalt är det man får det egentligen, när ägget släpper eller då det börjar vandra nedåt i äggledaren? Någon som har en aning? Hoppas på att slippa smärta idag då vi har myycket på jobbet ända fram till kl 21. 

Norris: Skriv gärna in dig i listan också, missade vart du var i behandligen. Angående Lutinus så står det 1x3 på min ordination. Var inte jätteviktigt att ligga ner sa dem på infomötet, men kan man är det säkert ett plus! Det är min tanke också - att kan man inte använda en tampong så det stannar kvar mer?

Petto83: Han sa efteråt att han inte kunde se någon vätska så det borde vara lugnt. Därefter frågade han hur jag mådde och utgick ifrån det snarare än ett BP-resultat som inte hade kommit in. Hoppas och tror att det är lugnt, har haft mindre känningar tisdag och onsdag jämfört med i måndags. Antar det beror på att den lägre dosen kickat in. Har dem sagt något till dig hur snart dem tror du kan sätta igång med nästa försök?      

• Nektar

Är fortfarande kvar på kliniken. Fick rätt mycket smärtlindring och mitt låga blodtryck har resulterat i två uppkastningar. Det var inte skönt, så pass att de minsta blåsorna lämnades kvar för att skona mig. Men nu börjar glädjen komma av att vi fick ut hela 28 st ägg!!

Hoppas ni andra har bättre dagar! Kram till er alla!

• Nektar

Jennyz: Detta var mitt första äggplock då vi är på vårt första försök. Därför jag var så orolig innan, men tänker att det hade kunnat vara värre även fast det gjorde fruktansvärt ont pga alla äggblåsorna!

EEJ: Tack så mycket! Det blir långtidsodling då det var 21 ägg idag som klarat 1 dagen av odlingen :) Helt otroligt!
    Är du säker på att ett minus på testet (är det äl-tester du använder?) även innebär att en graviditet är utesluten? Är dålig på det där kring tester och ämnen som man bör ha högt värde av efter äl respektive graviditet...Hoppas att testen du nu tagit inte betyder ett negativt test på testdagen!!   

Petto83: Tack! Jag hade precis under 15000 på östradiolet tidigare i veckan, varvid jag fick klartecken att fortsätta. Igår var det betydligt lägre. Skönt att du lär vara i fin form igen inom 2 veckor, lagom till julhelgen! Samla nya krafter osv. Stort grattis även till att kliniken gav med sig om gratis FET!!

3villbli4: Hur gick insättningen idag, hur såg blaston ut?  

Svar på tråden IVF Umeå