• Nektar

IVF Umeå

äralltupptaget skrev 2013-01-14 09:00:49 följande:
    en liten fråga här bara...
    Har någon kört med enbart sprutor för att få resultat, och vad fick ni för resultat..? Innan ni tog dom iom IVF

Har läst lite om en "ägglossningsspruta" hur funkar den ? Tar man den själv, var tar man den gör det ont.. ?
    Hej! Jag har också PCO-S och en drös med Pergokurer bakom mig innan jag fick remiss till IVF (har ett försök bakom mig). Dem har aldrig nämnt sprutmetoden för mig istället för Pergotime, jag har dock läst lite om att det ska finnas en. Tror att vi med PCO-S skulle kunna få tokmånga blåsor av sprutmetoden och att de då skulle behöva göra flera vul för att kontrollera detta (= dyrt). Jag tog en väldigt låg dos av sprutorna i samband med IVF och kan tänka mig att jag inte hade fått 1-2 äggblåsor med den mildare sprutmetoden utan betydligt fler. Kanske är det därför de ofta går från Pergotime till IVF. Men vill du fortsätta med andra alternativ innan IVF så fråga lite mer om den!

Vårt2012: Vad innebär det, att du har en blasto sparad i frysen för FET? Är det FET ni ska göra nu på ett embryo? Eller har ni satsat på ett nytt ET? Kan man göra så föresten att man gör sitt gratisförsök med ET och sen sparar ett gratis frysförsök medan man går direkt på att betala för typ ett 3-pack? 

Alla: Hur är det där med finansieringen egentligen. Jag menar om vi nu gör ett FET och, om alla övriga överlever, har 6 st blasto kvar. Kan vi då välja att göra ett och ett FET tills dem är slut? Vad kostar ett enskilt FET? Är det bättre att köpa ett 3-pack med minst 2 färskförsök?

Alla: Finns det någon som skulle kunna förklara vilka mediciner och på vilken cd som vad sker i ett stimulerat FET? Sitter och ska avgöra om jag ska framkalla en blödning med Provera eller vänta på en eventuell egen blödning innan FET. Vore bra för planeringen att veta bättre, fick inte så tydliga besked från kliniken idag.

Drömmer om ett barn och Mirage: Håller tummarna för att Menopur ger er en bättre skörd av ägg. Men framför allt att ni får några av riktigt bra kvalitet!           
  • Nektar

Mirage: Men det var väl bra nyheter! 10 st och några riktigt mogna låter ju lovande! Men man vet ju aldrig hur det ser ut inuti före man tagit ut dem. Hoppas iaf att äp går bra och att även den högra blåsan kan visa lite liv - vore ju fantastiskt!

vårt 2012 skrev 2013-01-14 22:14:33 följande:
    Jenads:  Vi gjorde gratis försöken, dvs 1 IVF(färsk/ET) och ett FET, sen betalade vi för 3-packet, och i det ingår 3 IVF och ett frysförsök, så här står det på hemsidan ang. 3-pack :
     "upp till tre behandlingar ledande till återförande av befruktade ägg och inkluderar eventuell återföring av frysförvarade embryon, högst 1 gång"

Så det tolkar jag som 3 färsk försök och ett FET, förra gången vi gjorde färsk, alltså det första av de 3 egen betalda, så blev ett embryo nedfryst.
    Vi valde att göra ett nytt färsk försök, (för övrigt det har aldrig pratats om annat från klinikens sida)  både för att det är bättre chanser, men sen känns det riskabelt att bara ha ett i frysen inför ett ev FET, eftersom det är så stor chans att de inte klarar upptiningen.

Om ni får kvar embryon i frysen efter era landstingsfinanserade försök, så kan ni köpa FET försök
    som kostar 13 000kr / återföring, men har man otur klarar inte alla upptiningen.
    Hmm, jag har alltid tolkat den där texten på hemsidan som att det gäller 3 försök men att de klargör att det endast kan bli tal om 1 st fet. ET sägs väl vara lite bättre (även om läkaren jag idag pratade med ansåg chanserna som likartade). Vad är chanserna, hade 50/50 senast men det antog jag berodde på att embryot kommit så fantastiskt långt i sin utveckling..räknar inte med samma chanser vid fet. Någon som vet chanserna med en fin fryst blasto?

Tack för prisuppgiften. Du har nog rätt att det är lite riskabelt att tina embryona. 7 st känns iaf som relativt säkert inför kommande fet. Får se hur vi sedan resonerar om det kommer till det...   

• Nektar
    äralltupptaget skrev 2013-01-15 09:33:49 följande:
    Min läkare berättade om "sprut-metoden" när jag hade ätit 3 kurer pergo utan resultat, enligt henne var det en "starkare" medicin att försöka med ( eller hur man nu ska uttrycka sig )
    Men hon sa även, so, du skrev, att det krävs mycket undersökningar men det har jag inget emot, det fick jag göra under pergo-kurerna också ( vul flera gånger samt blodprov )
    Jag har kommit upp i högkostnadsskyddet så jag behöver inte betala något för VUL :)
    Men även om jag skulle få göra det så skulle det vara värt det :)

Jag ska till läkaren på fredag är så nervös vad hon ska säga, samtidigt som det ska bli skönt att komma ett steg närmare en bejbis :)
    Jag menade att det både var dyrt för dig och för kliniken. Fast sprutor är såklart billigare än en IVF!

Skönt att få ha gjort så många kontroller under tiden med Pergo, jag fick endast göra blodprov för att fastställa trolig ägglossning. Hade hemskt gärna vela se hur det stod till med slemhinnan också via vul! Tror inte den var så tjock nämligen om jag utgår ifrån blödningarna, men kliniken motsade sig denna farhåga...

Hoppas du får köra igång snarast oavsett metod!
    Äppelkaka skrev 2013-01-15 11:36:01 följande:

Välkommen Vår som kom till vid vårt första FET i ostimulerad cykel (hade gjort ett färsförsök innan) och då satte vi in en blatocyst. Den gången så tinande de upp totalt 4 stycken blastocyster men det var bara en som var branog att sätta in.

I maj förra året satte vi in den enda lilla vi hade kvar i frysen och den klarade tack och lov upptiningen (sedan gick det ju inte men ändå).

Nu har vi två blastocyster i frysen och jag hoppas innerligt att någon av dem överlever den här gången.

Det verkar vara ett lotteri om de klarar upptiningen bra eller inte men gör de det så är det större chans med en blastocyst. De har kommit längre i utvecklingen och då är det lättare att se om det är embryon av god kvalitet eller inte.
    Oj, 4 st! Alltså 75 % som inte överlevde upptiningen...Men för vissa funkar det ju på första. Håller tummarna för era 2 att något av dem klarar sig och ser perfekt ut! :)
    Ws mamma skrev 2013-01-15 11:15:37 följande:
    Hej ! Får jag hoppa in här ? Vi ska göra FET i ostimulerad cykel. Fick mens i söndags och ska på ul 23/1.

Vi har sen tidigare en son på 18 månader som kom till på vårt 3:e IVF/ICSI.

Vi har två blastocyster i frysen. Hur stor är chansen att dom klarar upptiningen ? Visst ska det-statistiskt sett- vara större chans att lyckas med blastocyster ?

Stort lycka till till er andra !     
    Välkommen!
    Är det i Umeå du ska göra ditt FET? 
    Görs vulet alltid på cd 11 i Umeå? Läkaren jag pratade med var vikarie och osäker på om det skedde på dag 8,9, 10 eller 11 i Umeå.   

• Nektar
    Mirage: Usch vad tråkigt! Lider med er! Jag tror på att ni hade otur! Det finns garanterat fler saker att testa för att uppnå bättre resultat, kanske Ws Mammas metod? Eller den andra ägglossningssprutan..har inte hört något om den dock. Vad hette den? Hur var det med försök för er del, har ni några betalda kvar? Eller räknades detta inte som ett försök då det avbröts? Håller alla tummar att ni ska få gå igenom en mer lyckosam procedur nästa gång!

Drömmer om ett barn:  Hur går det för dig, dags för ÄP snart va? Varit på något vul än för att se antalet blåsor? Vi hoppas alla på det bästa!

Vårt2012:  Lycka till på äggplocket idag! Hoppas du mår ok efter omständigheterna och kan ta dig an veckan som kommer utan fysiska brydderirer!

Äppelkaka: Bra att du tog testerna precis som sist och inte som kliniken sagt! Hoppas kliniken förstår er reaktion och tar era funderingar på allvar. Men framför allt hoppas jag att ni har ork och tro att köra denna gång - så jobbigt för psyket att vänta...

Jag förstår inte riktigt detta med äl-testerna i samband med FET. Jag har inte blivit ordinerad att ta sådana. Har dock inte kommit igång med behandlingen ännu, tar ännu Provera för att framkalla blödning. Man låter alltså kroppen gå igenom en riktig ägglossning, men struntar i att "ta till vara på" detta ägg och sätter inte ett befruktat i samma veva? Eller när återförs det egentligen i förhållande till ägglossningen?
    Jag som säkert inte får en ägglossning tar bara Fermanest, Lutinus och Folacin för att få bästa tänkbara miljö att fästa och må bra i? När blir då trolig återföring - så fort slemhinnan ser ok ut?      
  • Nektar

Jenny: Grattis till bilderna på bebben! Ja, om någon ska slippa oroa sig extra när väl bebisen valt att stanna kvar tycker man ju att det är vi som varit med om denna resa och resan dessförinnan...vi håller alla tummarna för er!

Jenny och Äppelkaka: Tack för redogörelsen. Men med mig är jag ju rätt säker på att det kommer att finnas äggblåsor vid vul, dock kanske inte stora nog att släppa av sig självt (pga pco:n). Har dock ingen aning om jag har en fungerande cykel ibalnd eller inte då jag bara 1-2 gånger de senaste 18 månaderna inväntat blödning mer än 28 dagar. Kan de göra så att de avvisar en återföring om de ser äggblåsor som verkar kunna släppa själv? Chansen att det fäster själv känns ju lägre än att sätta in själv. Kanske kan man bara lova återhållsamhet för att de ska sätta in det frysta embryot isf? Kan inte en misslyckad ägglossning (dvs inget befruktat ägg) påverka det embryo som ev fäster med FET genom att det blöder bort?

Haha ET tycker jag att jag hade mycket bra koll på, men FET...borde ju vara enklare!    

• Nektar

Freja: Grattis, herreminje 2 st vad roligt dem ska ha!

Äralltupptaget: Förstår att det är jobbigt att kompisar meddelar graviditeter, så länge ingen sagt något hoppas man ju (tyvärr) att dem också står på ruta 0. Men man vet att det kan vara i början och letar ständigt efter tecken på att dem kanske vet att dem är gravida. Sjukt jobbigt! Jag har för mig att det är 3 månader från och med att papperet har landat på läkarens bord i Umeå. Men det kan gå mycket snabbare än så! Jag skulle dubbelkolla redan inom 2 veckor att de fått den.

Vårt2012: Wow, 15 blåsor var ju jättebra! Fick du veta hur många som befruktats? Av mina 28 fick jag veta på kiniken att 20 befruktats. Var sedan "bara" 8 st som blev bra blastocyster... Hoppas på att jag får tillbaka en i toppskick även vid FET!

Jennyz: Ok, det är det Fermanest gör - hämmar äggproduktionen. Har du pcos eller är du normal ;)? Tänker på chansen att ägg ändå bildas...           

• Nektar
    Drömmer om ett barn: Så drygt. Hur länge har du gått nu utan mens? Antar du tagit ett extra gravtest? Varför frå du inte börja med Provera direkt? Jag fick valet själv (egentligen borde jag nog ha inväntat en egen blödning, men har som sagt ingen aning om den kommer cd 32-42 eller inte alls då jag nästan aldrig inväntat detta). Jag valde att börja med Provera runt cd 19-24 (vet ej när mensen efter IVF faktiskt anses ha börjat). Nu är jag på pillerdag 9 med Provera. Räknar med att få en blödning senast på måndag. Men man ska väl aldrig vara för säker...Hoppas det löser sig för dig snarast! Provera kan ju även kicka igång en blödning innan alla 10 piller är uppätna, har dock endast hänt mig 2 gånger av kanske 12 kurer.

Äralltupptaget och Emilotta: Intressant teori Emilotta, så är det säkert att "specialfall" får gå lite före i kön. Men därefter vill man ju gärna tro att det är utifrån när papperna kommer fram bara! Jag fick komma på första infomöte ca 6 veckor efter remissen landat. Det var i höstas. Vet att väntetiden var mindre än 3 månader även våren 2012. Bara att hoppas!
    Tycker det är synd att remisserna skickas i ett svep varje månad, att de inte kan skicka iväg dem direkt de har dem skrivna. Jag menar till mig sa Kvinnokliniken att de skickade dem 1 gång per månad bara så det blev ju några extra låånga dagar att vänta på det bara...Förresten grattis Emilotta att du snart är framme vid målet, så underbart!!  
  • Nektar
    Drömmer om ett barn: Ok. Det har varierat när blödningen har kommit för mig med hjälp av Provera. Allt från dag 6 till dag 17. Men vanligast runt dag 11. Fick faktiskt igår antydan till att mensen ska dra igång och mycket riktigt är det ännu lite till idag. Ringde kliniken och de sa åt mig att ta sista tabletten av kuren idag och starta med Femanest imorgon. Hoppas till gud att min slemhinna ska komma bli tjock nog. Vad "tjock" nog är vet jag inte säkert men den bör nog vara minst 7 mm i alla fall! Gärna upp mot 1 cm.

Longing For A Child:  Usch, lider verkligen med er! Vilken dos har du tagit av Femanest denna gång jämfört med sist? Blev det någon bättrin alls? Vilken cykeldag är du på nu, är det helt kört att den växer på sig mer om du väntar 1 vecka till eller får man bara vänta ett visst antal dagar? Hur såg slemhinnan ut när ni gjorde färskförsök? Hoppas verkligen dem finner en lösning! Går det testa naturläkemedel eller akupunktur eller något samtidigt tro? 
  • Nektar
    {#emotions_dlg.flower}Väntrummet
    * jenads (inväntar FET i Jan)
    * VackerBlomma (inväntar FET i Jan)
    * drömmer om ett barn (5:e försöket)
    * Kvinna32 (startar nästa mens med spray ET tidigast slutet på mars)
    * Solgudinnan (inväntar FET i jan, försök nr 9) 

{#emotions_dlg.flower}Sprayar

{#emotions_dlg.flower}Sprutar
    * vårt 2012 (4:e försöket) 

{#emotions_dlg.flower}Väntar på ÄP/ET/FET 
    * Äppelkaka (3:e IVF, syskonförsök) FET i januari
    * Mirage (1-2:a försöket)
    * Ws mamma FET januari/februari (syskonförsök)
    * Nektar (FET i februari)

{#emotions_dlg.flower}Ruvar
    * Jockelina (9:e försöket) TD 2/2

GravidGravida
    * fiffa (1:a IVF) BF 20 Januari
    * Mustikka (1:a IVF) BF 14 Feb
    * Emilotta (1:a IVF) BF 18 feb
    * EbbaGrön (1:a IVF) BF 12 maj
    * Heli78 (1:a IVF) BF 22 maj
    * Mammaidamaria (1:a IVF)
    * Barreliten (1:a IVF) BF 24 juli
    * EEJ (4:e IVF) BF 20 aug  (VUL v 2 2012)
    * Freja150 BF 20 aug
    * 3villbli4 (1:a IVF)
    * jennyz (3:e IVF för syskon) BF 19 aug
    * Norris (FET) BF 28 aug

BabyFödda
    * A79 (1:a IVF) Pojke Edvin 14:e december
  • Nektar
    Äppelkaka: Spännande med FET imorgon! Antar ni redan är i Umeå då och får veta hur det gått med upptiningen imorgon på kliniken? Håller alla tummar! Har ni de båda embryona på ett gemensamt strå eller olika? Tänk att få sätta tillbaka två!

Jag fick besked från kilinken imorse att jag får börja medicinera imorgon inför mitt stimulerade FET. Otroligt att vara igång igen!

Jenads, VackerBlomma, Solgudinnan, Mirage och Ws Mamma - hur går det för er, var befinner ni er i ev behandling inför FET?  Eller var det ET du skulle göra Mirage?  
Svar på tråden IVF Umeå