• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • annalotta

Drömmer om ett barn: Pratade med IVF kliniken i fredags, vi kommer köra ett till ET så snart mensen kommer. Enligt hon jag pratade med då stänger de 5 Juli?? Så vi borde hinna med ET och ni med ert FET? Man orkar för att man vill ha en bäbis så himla mkt! finns inget annat val än att kämpa sig igenom, det måste ge belöning så småningom!!

Annie79: Fy och usch vilken historia!! Det här med ivf är så sjukt tungt och så blir det sådär, lider så med dig och hoppas livet snart vänder till det bättre! kram

• Mustikka
    A79 skrev 2012-05-01 20:47:55 följande:
    Joohoo hoppas gör ja ju!! men än är karusellen inte över!!
    Varje toa besök dubbelkollar man!
    När dom 12 veckorna har passerat kanske man kan känna sig lite lugnare??
    & hur går det för dig? Har du hunnit få mensen??Solig 
    Ingen mens änObestämd Är lite orolig att jag inte blivit nedreglerad ordentligt, att nå ägg ligger och spökar.
    Läste att det kan hända, och då kommer visst inte mensen.
    Var det inte någon här det hade hänt? Emilotta? eller minns jag helt fel. 
    Ska nog ändå testa imorgon för säkerhets skull.
    Imorgon är det spraydag 10 och borde fått den på dag 7 (om den skulle komma enligt min normala cykel)
    turtle01 skrev 2012-05-01 22:24:34 följande:
    Nu har jag sprayat sen den 29/4, dvs några dagar. Har än så länge bara känt av två biverkningar, dvs lite ledvärk i fingrarna och att jag sover lite sämre på nätterna. Funderar lite och hoppas att sprayningen kanske skulle underlätta ev graviditetsförsök från förra veckan... tänk sån tur det skulle vara isf... 

Hur har ni andra det med biverkningar?  
    Inga biverkningar alls för mig, mår nästan bättre än vanligt. HahaGlad kanske lite varmare men kan va det varma vädret ocksåGlad

• Emilotta

Mustikka: jag har svårt att bli nedreglerad men min mens kom när den skulle. Jag började spraya på dag 21 och mensen kom på dag 29. Mensen var också då som vanligt, ca en vecka.

Nu tar jag proveratabletter till på söndag och sen ska jag få en blödning. sprayar fortfarande och hoppas att blodprovet på tisdag visar att jag nu är nedreglerad. mår hemsk illa av provera. tur det bara är 10 dagar.

• Mustikka

Emilotta: Ahaa det var så det var:) Usch lät Inge kul att må illa:( Hoppas den hjälper!

konstigt att inte min mens kommer. Testade imorse, men minus såklart. Ska testa ringa kliniken imorgon om den inte kommit då.

• LindaM

Nu är det nära. Var på ul i måndags och hade då massor av äggblåsor på 12 mm vilket skulle betyda att det blir äp nu på fredag redan. Tyvärr har vår läkare bara öppet vissa dagar så nu ska jag på nytt ul i morgon bitti. Pratade med Umeå ang detta och hon tyckte det lät konstigt, äl mognadssprutan ska ju tas 1,5 dygn innan äp och det hinner ju inte vi då eftersom dom bara plockar på förmiddagarna och bara vardagar. Alltså borde det bli på måndag i stället, frågan är ju då, finns det risk för att äggblåsorna blir föör stora? Håller på att bli knäpp på alla frågor som dyker upp i huvudet hela tiden.

• Smilla03

Linda M: Jag vet inte om äggblåsorna kan bli för stora, jag skulle tro att de har sten koll på sånt i Umeå, de har säkert stött på alla möjliga olika scenarion =) Jag tänkte också sådär när jag väntade på äggplock, jag hade ganska ont i magen så jag trodde vissa dagar att äggen höll på släppa , och ibland tänkte jag att nu är de så stora att de spricker, så jag känner igen mig i dina funderingar. Du ska nog se att det kommer gå super bra på äggplocket. Har du hört nått mer vilken dag det blir?

Själv väntar man fortfarande på testdagen. Jag har ont i magen till och från, typ som mensvärk, sen har jag haft sten ont i mina bröst hela förra veckan ( så ont att så fort jag kommit hem efter jobbet har jag slängt av mig bh´n =) men sen bara över en natt så forsvann det? Skumt. Jag brukar alltid få ont i mina bröst innan mens så inga symptom jag har gör att man tar ut " segern i förskott" Nu är jag nästan så att jag inte vill testa när dagen kommer om det skulle visa ett minus. Jag är sugen på nått hela tiden, och det konstigaste av allt är att jag är super sugen på bostongurka! Jag har aldrig tyckt om det. Men det kan vara hjärnspöken också som härjar med mig.

Ingae: När ska du/ni till Umeå?. Vilken resa ni har gjort inom IVF.  Du har både solskenshistorier att berätta om eftersom du har två barn via IVF, och även tråkiga historier med alla försök och det som hänt er. Det ska bli kul att följa er nu när ni ska försöka i Umeå, och jag hoppas att allt går bra. Jag har tyvärr inga tips på boende och sånt i Umeå, vi hade 20 mil till Umeå så vi bilade emellan.

• Smilla03

Vårt2012: Hur mås det med dig och magen =)? Har du några känningar av nånting? När får du göra ultraljud? Många frågor på en och samma gång =)

• vårt 2012

Smilla03: Jodå det går framåt.. men i ett onödigt sakta mak tycker jag! Plussade även på test dagen å ska på vul i slutet på maj, blev en v senare pga av att vår läkare var ledig v före och min sambo är borta den v också så vi sköt på det så får han va med och vi träffa Ida som vi haft hela tiden. 
    Men hade jag haft test hemma tror jag att man skulle testat varje dag bara för att försäkra mig om att det verkligen är sant!
    Jag har lite känningar av ömma bröst, har haft mensvärks känningar och är trött.  Men allt progesteron som trycker i sig från början hjälper ju till med tröttheten.
    Känns skönt att slippa vagitorerna nu :)

Själv då? Visst masar sig tiden fram till TD? Haru tjuvtestat ngt? :)

• drömmer om ett barn
    A79 och vårt 2012: Kan tänka mig att det är en hel del nervositet så här i början av graviditeten. Nervöst men samtidigt väldigt spännande! Glad När blir det dags för inskrivning på mvc?

ingae: Vilken lång resa ni har gjort.. tänk vad mycket man kan bli tvungen att gå igenom för att få det som så många tar för givet. Positivt att höra att era barn kom till via IVF, det ger mig hopp om att det faktiskt fungerar! Glad Förstår att ni är väldigt tacksamma över era barn och jag tycker absolut inte att du ska behöva känna dig skamsen över att du önskar ett till barn. Dina drömmar och förhoppningar är värda precis lika mycket som alla andra som kämpar för samma sak.

Vilken himla lång tid din utredning tog förressten! Och vad märkligt att dom inte gjorde ett spermaprov tidigare på din man. Det var något av det första min fick göra när vi startade våran utredning. Menar du att på Karolinska så får man inte göra egenfinansierad IVF om man har barn sedan tidigare? Det jag läst mig till i olika trådar är att man inte får IVF finansierat via landstinget om man redan har barn, men privat kan man göra hur många behandlingar man vill.

turtle01: Ledvärk som biverkning har jag inte hört talas om tidigare.. vad trist att du skulle drabbas av det. Inte länge kvar tills du får börja med sprutorna. När beräknar du få din mens?

annalotta: Nu blev jag lite mer hoppfull när du skriver att dom har öppet ända till juli! Drömmer Precis, det är bara att försöka kämpa vidare för till slut ger det förhoppningsvis resultat. Nu börjar mensen ta slut och jag känner att jag börjar må lite bättre. Hur mår du nu?

Mustikka: Hur har det gått med din mens, har den kommit än?

Emilotta: Håller alla tummar för att ditt blodprov nästa vecka visar att du är nedreglerad. Inte roligt att behöva ta tabletter som man mår illa av. Kämpa på!

LindaM: Vad roligt att höra att du hade många äggblåsor! Glad Hur gick det på dagens VUL och vad säger Umeå? Jag hade 4 stycken äggblåsor på 16 mm vid mitt VUL och dom var iallafall inte för stora vid äggplocket fem dagar senare så tror inte du behöver oroa dig för det.

Smilla03: Hur går det med ruvningen? Visst känns det som en evighet fram tills TD? Jag hade precis som dig värk i magen till och från (ungefär varannan dag) och den första veckan hade jag ömma bröst men sen gick det över. Brukar få det några dagar innan mens men denna gång blev det inte så utan mensen kom som en total överraskning. Det vore bättre om man inte kände någonting alls så slapp man fundera så mycket.. Glad

Intressant att du helt plötsligt är sugen på bostongurka! Låter som ett gott tecken, "cravings" redan nu. Hoppas att du är gravid! {#emotions_dlg.flower}
  • Mustikka

Drömmer om ett barn:
    Nu inatt kom min mens äntligen! Har nog aldrig varit så glad för att den kom som nu:) konstig känsla:)
    Men mensvärken är inte att leka med, usch och fy! Ligger fortfarande och har ont:(
    Fick en teltid hos kliniken också så jag kan informera dom, hoppas dom nu ringer.

Hur går det för dig? Fått nå info om när det blir FET?

Smilla03: har du testat än:)? Vilken dag var din TD? Hållet tummarna!

Turtle01:
    hur går det för dig? Har biverkningarna lättat eller blivit värre?
    Jag blev helt plötsligt sjukt känslig, kan vara för att jag fick mens. Klimakteriekänningar och PMS på samma gång, det är inte lätt;)

Svar på tråden IVF Umeå