• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Mustikka

EEJ och drömmer om ett barn:
    Håller tummarna att ni hinner med ett FET innan de stänger!:)
    Har för mig att läkaren sa till mig att de har öppet juni ut när jag frågade henne.

• A79
    Mustikka skrev 2012-05-01 12:13:46 följande:
    A79: hmm ok.
    De på kliniken sa att mensen ska komma som vanligt (dag 28 för mig) och när den kommer så skulle jag meddela dem.
    Den kan även bli sen, men hur som helst var det viktigt att meddela dem. Sjuksköterskan skrev tom ner det på ett papper.
    Kommer den inte så ville de att man kom in för att undersöka, eftersom man kunde va gravid då.
    Har funderat på det, eftersom vi "gjorde barn" senaste ÄL, alltså veckan innan jag började spraya. Tänk om det tog då och man är gravid nu. Kan ju inte va bra att spraya då?
    Jo precis .. dom ville veta när mensen kom så man kan börja spraya! & när den kom den 16:e mars skulle jag börja spraya 7 dagar efter & jag har inte haft mens sedan dess.. äh spela roll ja blir bara snurrig av detta!! hivudsaken är ju att man slipper mensen ytterligare 9 mån!!Skrattande
  • drömmer om ett barn
    EEJ: Håller tummarna att mensen kommer som den brukar. Hur lång cykel brukar du ha? Min ligger på ca 30 dagar, kan skilja på någon dag ibland. Har läst att den andra mensen efter IVF kan bli uppskjuten. Vore tråkigt om man skulle missa FET innan sommaren pga det.. Rynkar på näsan

Vi har bara tre embryon i frysen. Hade känt mig lite lugnare om vi haft några fler men nu är det ju som det är. Jag tror att ni känna er lugna med era 5 st! Glad

Mustikka: Hoppas dom har öppet juni månad ut, då hade man kunnat känna sig lite lugnare! Jag glömde helt bort att fråga när vi talades vid, tänkte att jag tar alla funderingar när läkaren ringer.

Kollade i min kalender nu och förra mensen kom på dag 31 så jag hade en normal cykel trots att jag sprayade. Nästa cykel blev förskjuten tack vare IVF:en och jag fick mens på dag 41. Hoppas det rättar till sig och återgår till det normala nästa månad.

När skulle din mens ha kommit? Du har inte tagit ett gravtest och kollat för säkerhets skull? Tänkte ifall det har lyckats på det gamla vanliga hederliga sättet.. Solig Tror inte det är bra att spraya om man är gravid men om så är fallet så får du sluta på studs!
  • Mustikka
    A79 skrev 2012-05-01 15:43:21 följande:
    Jo precis .. dom ville veta när mensen kom så man kan börja spraya! & när den kom den 16:e mars skulle jag börja spraya 7 dagar efter & jag har inte haft mens sedan dess.. äh spela roll ja blir bara snurrig av detta!! hivudsaken är ju att man slipper mensen ytterligare 9 mån!!Skrattande
    Haha jag bli också helt snurrig Skrattande
    Jaa och lyllo dig som slipper mensen i 9 månader nu!Skrattande{#emotions_dlg.flower}Solig
    drömmer om ett barn skrev 2012-05-01 18:20:27 följande:
    EEJ: Håller tummarna att mensen kommer som den brukar. Hur lång cykel brukar du ha? Min ligger på ca 30 dagar, kan skilja på någon dag ibland. Har läst att den andra mensen efter IVF kan bli uppskjuten. Vore tråkigt om man skulle missa FET innan sommaren pga det.. Rynkar på näsan

Vi har bara tre embryon i frysen. Hade känt mig lite lugnare om vi haft några fler men nu är det ju som det är. Jag tror att ni känna er lugna med era 5 st! Glad

Mustikka: Hoppas dom har öppet juni månad ut, då hade man kunnat känna sig lite lugnare! Jag glömde helt bort att fråga när vi talades vid, tänkte att jag tar alla funderingar när läkaren ringer.

Kollade i min kalender nu och förra mensen kom på dag 31 så jag hade en normal cykel trots att jag sprayade. Nästa cykel blev förskjuten tack vare IVF:en och jag fick mens på dag 41. Hoppas det rättar till sig och återgår till det normala nästa månad.

När skulle din mens ha kommit? Du har inte tagit ett gravtest och kollat för säkerhets skull? Tänkte ifall det har lyckats på det gamla vanliga hederliga sättet.. Solig Tror inte det är bra att spraya om man är gravid men om så är fallet så får du sluta på studs!
    Hoppas verkligen mensen kommer som den ska så ni hinner! Man blir helt galen på att de ska ha sommarstängt!
    När vi hade utredningen så krockade det med sommarstängt och vi fick vänta hela sommaren på att få veta resultatetObestämd

Ja jag kanske måste testa, för säkerhets skull. Är ju garanterat inget, men kanske bättre att göra det.
    Blir bara lite ledsen när man tänker på testerna, eftersom man blivit besviken så många gånger.
  • Smilla03
    EEJ skrev 2012-04-30 21:31:51 följande:
    Pratade med kliniken idag och det blir ett FET om ca 6 veckor, dvs insättning i ostimulerad cykel runt den 6 juni. Nu får vi bara hoppas att inte mensen hoppar nästa gång för då hinner vi inte innan stängningen den 15 juni.
    Grattis, då vet du att det blir innan de stänger inför sommaren =) Skönt för er att komma igång så fort. Roligt att höra goda nyheter Glad
  • A79
    Joohoo hoppas gör ja ju!! men än är karusellen inte över!!
    Varje toa besök dubbelkollar man!
    När dom 12 veckorna har passerat kanske man kan känna sig lite lugnare??
    & hur går det för dig? Har du hunnit få mensen??Solig 
  • Emilotta

Mustikka: läkaren sa till mig att när man börjar spraya så kan det faktiskt stimulera en naturlig graviditet i början men att det  är viktigt att kolla eftersom det inte är bra att fortsätta spraya om man är gravid. 

• vårt 2012

Gokväll!

Tungt att läsa om er som de inte lyckats för!!! Hoppas ni hinner sätta in en eskimå innan sommarn!

Själv går man fortfarande och är "ruvar rädd" dagarna segar sig fram!
    Hoppas det sitter kvar och att man kanske känner sig lugnare efter ultraljudet..

Kram på er allesammans!

• ingae

Tack för svaren på mina resa-till-Umeå-frågor. Jag vill gärna ha fler tips från alla som har några  

Drömmer om ett barn: Jo, båda barnen är ivf:barn. Båda med donation.

Vår historia började för nio år sedan. Då påbörjades utredningen kring varför jag inte blev gravid. Eftersom jag har väldigt oregelbunden mens började man utreda mig och höll på med det i två år... I samband med att det började talas om ivf gjordes ett spermaprov, som visade på att det helt enkelt inte fanns några (två år åt skogen, kan man säga...). Efter biopsi fick vi dock upp hoppet om att få biologiska barn, eftersom de hittade några simmare. Ivf påbörjades, men då fann de inga spermier alls. Det var minst sagt några månader mellan hopp och förtvivlan.

Vi hade många långa diskussioner om hur adoption och donation och då om känd eller okänd donator. Det föll sig dock så att det helt plötsligt var vår tur i donator-behandlingskön (Om jag inte minns fel fick vi "omvandla" vår kötid för ivf till donations-behandling) och då valde vi det spåret. Efter ett antal misslyckade inseminationer provade vi ivf och det blev träff på första försöket! Massor av ägg blev det också, så vi trodde att vi hade syskon klara på det sättet.

Naturligtvis är det väldigt sällan i den här "branschen" som det blir som man tror och önskar, så inte ett enda av de frysta försöken fungerade (tror att det var 6 stycken). Vi hade dock turen lite på vår sida, så i samma veva som vi misslyckades med sista frysta försöket blev det godkänt för Karolinska att erbjuda egenfinansierade donationsbehandlingar. Vi var nog ett av de första paren som genomförde detta. Även denna gång fäste ägget - lyckan var total!

Återigen, det går sällan som man tror eller önskar. På första VUL visade det sig att hjärtat inte slog. Det var en hemsk sommar, men naturligtvis överlevde jag och orkade mig igenom ytterligare ett ivf tidigt på hösten. Det fäste och nu har vi två helt underbara barn! Vi är dagligen så otroligt tacksamma över våra barn och ibland känner jag nästan lite skamsen över att vi så gärna vill ha ett barn till.

Vi har genomfört ett fryst försök, som var långtidsodlat (eller vad det nu heter), det var ju lite annorlunda förutsättningar än alla tidigare FET, men det fäste inte. Efter detta försök började Karolinska ta betalt även för FET och vi ville inte lägga mer pengar på något som vi inte tror fungerar. Sen visade det sig att det inte var tillåtet att genomgå egenfinansierat behandling om man redan hade två barn (?). Så det blev ett samtal till Umeå och nu är vi som sagt på väg på denna resa!

Naturligtvis finns inte samma ångest, som inför alla behandlingar innan vi fick vårt första barn, men jag kan absolut inte säga att vi tar lätt på detta! Som vid de tidigare försöken har jag framtidsdrömmar om detta barn. Jag är lika "nojig" som tidigare - ställer klockan för när jag ska spraya, äter sundare än vanligt och tränar väl till och med lite mer än vanligt Sen är klart, med två barn (5 och 2) får man inte lika mycket tid till att fundera...

• turtle01

Nu har jag sprayat sen den 29/4, dvs några dagar. Har än så länge bara känt av två biverkningar, dvs lite ledvärk i fingrarna och att jag sover lite sämre på nätterna. Funderar lite och hoppas att sprayningen kanske skulle underlätta ev graviditetsförsök från förra veckan... tänk sån tur det skulle vara isf... 

Hur har ni andra det med biverkningar?  

Svar på tråden IVF Umeå