• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • germany
    Mustikka skrev 2012-05-19 19:18:23 följande:
    germany: Det är det där guldägget jag får hoppas påGlad
    Ska nog kolla upp vad jag hade på senaste provet. Det togs i februari, då konstaterades att mitt FSH såg bra ut, därför jag fick börja med IVF:en.
    Men de mailade bara och skrev ingen info om vad den nu låg på. Då kanske de tog AMH också eftersom det inte var så länge sen.

Men visst låg ditt FSH på 13? Jag vill inte göra dig orolig och tycker inte du ska vara det heller, men för att ett FSH ska räknas som "bra" så ska det inte ligga över 10, allt över det är inte fullt så bra.

Det är en djungel med alla dessa prover. Tyvärr är det inte alltid så lätt att begära att få ta om dessa, i allafall så har jag stött på motstånd, även på kliniiken i Falun.....Men jag har bett min läkare att få en remiss för att ta om provet och jag hoppas han hörsammar mig.

Och du, klart att guldägget kan finnas för oss alla, oavsett om värdena är bättre eller sämre.
    En hel del tur ska man ha och visst är det våran tur nu!! Solig
  • Mustikka
    germany skrev 2012-05-19 19:28:40 följande:
    Men visst låg ditt FSH på 13? Jag vill inte göra dig orolig och tycker inte du ska vara det heller, men för att ett FSH ska räknas som "bra" så ska det inte ligga över 10, allt över det är inte fullt så bra.

Det är en djungel med alla dessa prover. Tyvärr är det inte alltid så lätt att begära att få ta om dessa, i allafall så har jag stött på motstånd, även på kliniiken i Falun.....Men jag har bett min läkare att få en remiss för att ta om provet och jag hoppas han hörsammar mig.

Och du, klart att guldägget kan finnas för oss alla, oavsett om värdena är bättre eller sämre.
    En hel del tur ska man ha och visst är det våran tur nu!! Solig
    När vi gjorde utredningen för två år sedan så låg mitt FSH på 13, då sa de att vi inte får göra IVF pga det.
    Läkaren sa bara "hör av er när ni försökt i tre år" Vi gjorde det  nu i februari och de skickade då en remiss för att kolla mina värden igen. Fick tillbaka ett mail att mina värden nu såg bra ut, och då skickade de även remiss för IVF:) 
    Men fick aldrig veta vad de låg på.
    Men hur som helst verkar det inte spela roll om värdet gått ner, eftersom äggstockarna ändå verkar tröga.
    Det som irriterar mig mest är att alla läkare inklusive hon på infomötet envisas med att kalla oss oförklarligt barnlösa, för de säger att högt FSH inte är en diagnos. Att det inte är det som gör att vi inte kan få barn. Tycker det är konstigt Obestämd
  • germany
    Mustikka - Du ser vad olika det är beroende på var man går. Mitt FSH låg på 14 när jag gjorde min utredning samt att mitt AMH var väldigt lågt. Så, med andra ord borde jag absolut inte få göra IVF, men det var den rekomendation vi fick och det gick snabbt!

Men de kanske tog AMH på dig och det såg fint ut? (Begär ut dina provsvar så vet du)
     Men jag tycker det lät lång tid att ni var tvungna att vänta i hela 3 år innan ni fick komma tillbaka för en ny utredning?! Det var dåligt!

Vi fick också diagnosen oförklarligt barnlösa....och ändå så talade läkaren om att jag var på väg in i för tidigt klimakterium, så visst är det konstigt att diagnosen blir som det står på våra papper....

Man blir ALDRIG klok på vad som rör sig i huvudena på våra doktorer.
    Men frågar man inget så får man inget veta! Därför så frågar jag en hel del och en del får jag svar på men även mycket som dom säkert vet svar på men säger att "det är svårt att säga..." Obestämd
  • LindaM

Nu har jag verkligen inte hängt me4d alls i tråden på flera veckor känns det som, sitter mest med telefonen och tycker det är lite bökigt när man inte kan citera på samma sätt där.

Snabb uppdatering iaf
    Måndag 7 maj, äggplock 16 ägg.

Onsdag 9 maj, dom har hittat ännu ett ägg så 17 mogna ägg hade dom fått ut till skillnad från förra gången då dom fick ut 12 omogna.
    Av 17 plockade hade 15 blivit befruktade och jag får tillbaka ett som dom säger ägg av högsta kvalitet.

Söndag 13 maj, blir inlagd på sjukhuset för överstimulering och får ligga inne i 2 dagar, står nu på fragmin i 70 dagar för att förhindra blodpropp, men mår ändå rätt bra nu.

Onsdag 16 maj, får brev från Umeå att 10 av de 14 kvarvarande äggen delat sig till blastocyster (heter det så?)och nu ligger i frysen, lycka!

Nu är jag på ruvardag 10 sedan insättning och vet egentligen inte vad jag tror, har inga direkta känningar och får för mig det inte fungerat men har en vecka till testdag så försöker hålla modet uppe.

Ska försöka bli bättre på att sitta vid datorn så jag kan följa er andra lite bättre. lägger in en uppdaterad lista också.

• LindaM
    Väntrummet
    * Smilla03(ska sätta in en frysis efter nästa menscykel)
    * drömmer om ett barn, (FET vid kommande ÄL)

Sprayar

Sprutar
    * Mustikka (första IVF)
    * Emilotta, (första ivf)
    * Turtle01, första ivf.

Väntar på äggplock

Ruvar
    LindaM testdag 27/5

GravidGravidaGravid
    * A79 
    * vårt2012
  • turtle01

AMH, FSH.... mycket förkortningar nu att hålla rätt på. Jag som dessutom har sköldkörtelproblematik har ju dessutom en djungel till med värden och provsvar som jag i ärlighetens namn inte orkar hålla rätt på. Har det senaste året sagt till att jag vill få värdena kollade lite oftare med tanke på att vi försöker få barn. Men ingen verkar liksom vilja ta itu med det på ett bra sätt, har flera gånger bara fått ett "hurtigt" meddelande per posten där det står att provsvaren ser fina ut. Och då är det ändå jag som fått begära att få ta provet, får ingen kallelse eller besked om nån viss intervall som jag ska kolla. 

LindaM, oj vad spännande. Vilken bergochdalbana du haft sista tiden. Håller tummarna för dig nu ! Glad

Mustikka, imorrn måste jag också ta sprutan på jobbet.... har dubbla nätter på jobbet den här helgen. Är ovitrellesprutan väldigt annorlunda att ta? Hoppas nålen är lika tunn som på puregonpennan. Det kommer nog gå fint ska du se ändå! Glad

• turtle01
    drömmer om ett barn skrev 2012-05-19 15:46:08 följande:
    turtle01: Skönt att höra att det gick bra att ta sprutan på jobbet! Glad Tror vid närmare eftertanke inte att jag släppte taget om huden heller.. måste man göra det?
    Det står väl att man ska göra så i de häften man fått, och på infomötet sa sköterskan att man skulle släppa huden när sprutan var insatt. Men jag frågade aldrig varför.... och det kändes då inte annorlunda på något sätt när jag sprutade in. 

Emilotta;  hur går det för dig med sprutorna?! Vem vet, vi kanske ses på kliniken nåt till veckan?! Är ju både blodprov och vul till veckan... Glad
  • inväntande

Ähm gjorde testlagrets billiga testickor nu 00:15 så det är ju typ söndag då och mega kraftigt test sträck på ägglossningstestet!

Så det blir till att testa imrogn förmiddag igen och visar det inget så får jag ringa direkt til llabbet och säga att jo jag testade positivt men det var typ 00:15 udda tid men vadå.  

• vårt 2012
    Mustikka: Jag har betalat 300 kr per gång man varit in (kostnad för läkarbesök) men efter andra vulet fick jag frikort så jag kommit över den gränsen 1100kr så sen visade jag bara frikortet..

Drömmer om ett barn: Nu är det äntligen bara en vecka kvar tills man får se om det finns ngt där inne..
    Känningarna är väl främst tröttheten! Sen har jag haft molvärken till å från å även hugg å töjningar i ena ljumsken, men då man läser så beror det på att livmoder töjer sig..
    Ja VIlken resa man gör!
    Håller alla tummar å tår att din kommande eskimå ska sitta som i berget i 9 mån Glad
  • inväntande

Tjoho klackarna i taken phew äggutslag på två tester av olika sort nyss! Nu snart ringa labb bara vakna först

Svar på tråden IVF Umeå