• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • drömmer om ett barn
    inväntande: Välkommen hit! {#emotions_dlg.flower}

Jag har inte gjort någon FET ännu men när jag pratade med Umeå om detta så sa läkaren att jag senare ska ringa vid utslag på äl-testet. Precis, hur ska dom annars veta när det är dags för upptining? Är det ditt första FET?
    Vilken sorts äl-tester använder du? Har hört att många använder digitala med en "glad gubbe" och tänker att dom kanske är säkrare än vanliga stickor där det kan vara svårt att veta exakt med tanke på stegringen.
  • inväntande

Nej det är 4:e färsk och andra fet. har mest hängt i "Solstråle tråden" jo men ska du ringa labbet vid utslag och Umeå skulle ringa dig?

Ska snart testa igen med Clear Blue Gubbe Testet. 

• inväntande

Har nog lite "nerverna utan på" idag. Söker svar över allt i min värld är det logiskt att ringa labbet och medela jag fick test utslag nu kl ??:?? och då får dom väll säga till mig istället att "jaha men varför ringer du oss?"

• drömmer om ett barn

Det sa hon ingenting om. Gissar att jag får mer information när jag ringer och meddelar att mensen har kommit. Så kan tyvärr inte hjälpa dig med din fråga.. Skäms Har du fått utslag idag?

• inväntande

Nu förstår jag inte skulle du inte eller inte ringa labbet? Om du får utslag på en helgdag ska du ringa första vardagen till Umeå då?

• drömmer om ett barn

Har inte fått någon närmare information då jag inväntar mensen. Hon sa att jag ska ringa när den kommer och sen blir det att ringa när äl-testerna ger utslag. Fick inte veta mycket mer ingående än så.. gissar att dom berättar mer när jag ringer angående mensen.

Eftersom du ringde vid din förra FET borde väl samma sak gälla nu kan man tycka. Jag hade ringt om jag var i din situation, det kan iallafall inte skada! Glad

• germany
    drömmer om ett barn skrev 2012-05-19 15:46:08 följande:
    germany: Att det kan skilja så mycket.. trodde det var lika för alla. Jag gjorde två stycken E2-prover. Gjorde VUL på skärtorsdagen och var orolig för att dom skulle missa mig och jag skulle bli bortglömd under påsken men så blev det självklart inte! Glad Krångligt när det är röda dagar, dom ställer till det rätt mycket.

Kollar man upp AMH och FSH-värden vid utredning? Känner inte till något om detta, vet inte om jag har tagit dessa prover. Men det kanske är standard?
    Det skiljer sig en hel del beroende på vilken läkare man har.
    Jag fick inte kolla något E2 förra gången heller och bad denna gång om att få ta prov.
    Oturligt nog så var det röd dag när jag besökte min läkare för vul och vi skulle inte hinna ta något prov....Blir så less! SKa ta upp detta vid tillfälle för jag betalar privat och då ska jag banne mig ha valuta för pengarna också!

FSH värde tar nog alla, däremot AMH är det inte alla som får ta. Det är ett nyare prov.
    Vid din utredning togs ett flertal prover och om allt såg bra ut så sa dom säkert inget.
    Vill du ändå veta för din egen skull så ring och be att få dina provsvar, kan faktiskt vara bra för dig att veta....inför framtiden.

Hej inväntande!  Tyvärr kan jag inte ge dig något svar då jag aldrig har gjort FET förut. Men välkommen till tråden kan jag säga, hoppas du kommer att trivas här Solig
  • drömmer om ett barn
    germany: Men vad konstigt.. är det inte ganska viktigt att ta E2-provet? Förvånad Betalar man privat är det ju extra noga att man inte missar något som hade kunnat förhindras genom blodprovet.

Okej, vad bra att du tipsar om det. Ska absolut kolla upp resultatet på provsvaren och sen kolla upp AMH´n. Man vill ju göra allt man kan för att ta reda på att något inte är galet i kroppen. Ja förutom att den inte vill bli gravid då förstås.. Skäms
  • germany
    drömmer om ett barn skrev 2012-05-19 16:12:05 följande:
    germany: Men vad konstigt.. är det inte ganska viktigt att ta E2-provet? Förvånad Betalar man privat är det ju extra noga att man inte missar något som hade kunnat förhindras genom blodprovet.

Okej, vad bra att du tipsar om det. Ska absolut kolla upp resultatet på provsvaren och sen kolla upp AMH´n. Man vill ju göra allt man kan för att ta reda på att något inte är galet i kroppen. Ja förutom att den inte vill bli gravid då förstås.. Skäms
    Provet finns ju och ska ju tas, framförallt om jag som patient önskar det....
    Har gått hos samma läkare (finns bara en som samarbetar med IVF-klinikerna i min stad)..
    Men han sa att han inte tyckte det behövdes heller då allt såg så bra ut och att höjning och sänkning av min dos ej var nödvändig. Han är i och för sig duktig, så jag får bara vackert tro på hans ord och hoppas att allt blir bra. Men det skapar en onödig stress hos mig....som jag hade sluppit om jag fått tagit provet!

Om ditt FSH värde var bra så finns det ju egentligen inte så stor anledning att ta AMH.
    Det är äggreserven som kollas och du har förmodligen bätter värden än mig då du inte fick något negativt besked vid din utredning (jag fick ju beskedet att mitt AMH var lågt....)
    Men det skulle vara kul att få veta hur dina värden såg ut, framförallt fö rdig själv.
     Ring och kolla vetja!
  • Mustikka
    germany: Det är det där guldägget jag får hoppas påGlad
    Ska nog kolla upp vad jag hade på senaste provet. Det togs i februari, då konstaterades att mitt FSH såg bra ut, därför jag fick börja med IVF:en.
    Men de mailade bara och skrev ingen info om vad den nu låg på. Då kanske de tog AMH också eftersom det inte var så länge sen.

Drömmer om ett barn:
    Jag tyckte väl det var konstigt att jag skulle betala!Förvånad
    Ska på VUL på måndag igen, måste jag betala även då så får jag väl fråga om det verkligen stämmer.
    Det blir dyrt om man ska betala 300 varje gång man ska dit.
    Behövde du inte betala vid infomötet heller?

På infomötet sa hon till mig också att hon var lite fundersam på den dos hon satt på mig när hon såg att jag inte var så stor. Men det var innan hon förstod hur tröga äggstockar jag harObestämd Kanske har något med överstimulering att göra. Om man har normal äggproduktion så kanske de vill ge en liten dos till små tjejerGlad

turtle:
    Tror inte det gör något att du inte släppte. Vad duktig du är som tog sprutan på jobbet,{#emotions_dlg.flower} jag skulle inte ha nerverna till detGlad Men insåg igår att jag kanske måste ta otrivellesprutan på jobbet om det blir ÄP på onsdagObestämd

inväntande:
    Välkommen!Glad Vet inte så mycket om FET eftersom jag är på mitt första IVF försök, men jag tycker du ska ringa när du får utslag.

Äppelkaka: VälkommenGlad

Svar på tråden IVF Umeå