• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • germany
    Helvetiaaa skrev 2012-05-28 09:26:51 följande:
    Hej hej :) Varit till sunderbyn nu på morgonen och lämnat blodprov och gjort ett vul, jag hade totalt 17 små ägg så han trodde att Umeå ska höja min dos. jag har nu 125 enheter puregon, trodde jag skulle ha jätte mkt ägg då jag hade över 40st innan vi började med behandlingen (har pco) någon som vet vart "dom andra äggen" tagit vägen?;)
    Det är inte säkert att du har 17 ägg, men däremot så såg dom på vul att du hade 17 fina folliklar, det är ju jättebra! Du ska nog vara glad över att inte ha alltför många folliklar (sörj inte de som du kanske saknar, som fanns där förut)  för det är inte så kul om du skulle bli överstimulerad. Min läkare tycker att ca 10-15 folliklar är idealet inför IVF så du ligger ju jättebra till med dina blåsor.

Jag hade sist 8 fina folliklar, men 5 av dom var tomma på ägg. Varför det blir så är svårt att svara på, men mitt låga AMH har säkert en bidragande orsak. Du är säkert mycket yngre än mig så du ska nog se att du får bättre utdelning än vad jag fick vad det gäller antal ägg i folliklarna.
    Men i mitt fall så blev 2 av dessa 3 ägg befruktade och delades helt normalt så utdelningen blev för oss till slut väldigt lyckat, trots vårt ynkliga antal ägg!

Drömmer om ett barn - ÄP gick jättebra. Faktiskt det bästa ÄP av alla. Ingen smärta, inte ont efteråt, kunde gå obehindrat. Kände med andra ord nästan ingenting.
  • Helvetiaaa

drömmer om ett barn : Tack:) Inga biverkningar här, inte annat än att jag får en "bulle" på magen när jag använt Cetrotide.. var dock första gången igår så kanske var därför? Annars är allt bra.. tror jag haha.

• Helvetiaaa

germany : 10-15? Aha okej, han jag träffade idag lät som att 17st var jätte lite så jag gick därifrån gråtandes.. men nu känns de bättre:) Får se vad Umeå säger när dom ringer, vet inte riktigt hur stor roll blodprover har? Är inte så hajj på det här alls märker jag.. :/

• turtle01
    Väntrummet
    * Smilla03(ska sätta in en frysis efter nästa menscykel)
    * drömmer om ett barn, (FET vid kommande ÄL)
    Äppelkaka (syskonförsök, andra ivf) 

Sprayar 

Sprutar
    * Helvetiaaa, första ivf

Väntar på ÄP/ET
    *Turtle 01 (första ivf) Har ÄP 30/5
    * Emilotta (första ivf)
    * Tinzu (första IVF) 

Ruvar
    *LindaM testdag 27/5
    *inväntande testdag 11/6
    *Sofiali77 testdag 12/6
    * Mustikka (första IVF) Testdag 14/6

GravidGravidaGravid
    * A79
    * vårt2012
  • turtle01

Andra vulet gjort för en stund sedan, 8-9 blåsor hittades samt någon till lite mindre. Ikväll ska jag ta ovitrellesprutan, inväntar telefonsamtal med info om klockslag etc. Är typiskt nog på jobbet då, så sambon får nog komma och ge mig den. (vill inte ta den själv samt att han får utföra "sitt" roliga själv ikväll).

Lite otajmat är det att ovitrellen inte kunde tas imorrn när jag är ledig, men men...  Nu börjar man bli nervös, hoppas verkligen att det inte kommer göra alltför ont.... Och att det är ägg i blåsorna.Har det sistnämnda något samband med ålder? (jag är 34)

Hur går det för er som ruvar nu, hur länge kände ni av äggplocket? Jag tänkte ta två eller tre sjukdagar från jobbet oavsett hur det känns.... behöver ett andningshål efter en hektisk vår, har typ inte haft en enda sjukdag sen ett år tillbaka och har liks påbörjat karens i samband med äggplocket på onsdag. 

• Emilotta

turtle: vad bra att det är dags för ÄP!!! 

jag har nyss kommit hem från ÄP och det blev 24 ägg! det gick bra. kändes bara som kraftig mensvärk på slutet och blev illamående på vägen hem men nu ligger jag i sängen och vilar=) har tid för återförande på onsdag. men skulle gärna vilja att de odlades till blasto istället!

• turtle01
    Emilotta skrev 2012-05-28 11:12:52 följande:
    turtle: vad bra att det är dags för ÄP!!! 

jag har nyss kommit hem från ÄP och det blev 24 ägg! det gick bra. kändes bara som kraftig mensvärk på slutet och blev illamående på vägen hem men nu ligger jag i sängen och vilar=) har tid för återförande på onsdag. men skulle gärna vilja att de odlades till blasto istället!
    Så skönt att det gick så bra! Låter som en väldigt bra siffra! Frågar de om blasto-odling, eller rekommenderar de antingen eller beroende på äggantal? Är rädd att man kanske får beslutsångest av en sån avgörande fråga...  
  • Emilotta

dom frågar inte om det utan vanligast är att om det är landstingsfinansierat så blir det inte blasto, för det är dyrare men med rätt förutsättningar så kan dom odla vidare. tror inte man får bestämma själv så det behöver nog inte bli nån beslutsångest=)

du ska inte vara rädd att det kommer göra så ont, dom är snabba med morfin om det känns för obehagligt=) 

just nu har jag dock ganska ont när jag går men jag var också väldigt stimulerad så det gör också att det kan kännas mer om jag förstod dom rätt.  

• Helvetiaaa

Har fått högre dos puregon nu blir det 150 enheter... var bara två små stackare av 17 som ev har en chans till något :(

• vårt 2012

Ja vad ska jag skriva en dag som denna..
    Jag känner mig lurad och vet verkligen inte hur jag ska hantera det som hänt..

Hade tid för VUL idag i v.8+6....
    Det är tomt... Det fanns verkligen inget att se.. 
    Att jag plussade senast förra veckan spelar ingen som helst roll...
    Har inte blött en droppe, inte en strimma i en flytning, verkligen inget!
    Man såg att livmodern hade växt precis som den skulle å hela kittet...

Jag vet bara inte hur jag ska tänka, vad jag borde göra och hur jsg ska tro på att det här verkligen kan fungera,,
    Vet inte, men jag kände mig dum, jag la mig i den gynstolen och var SÄKER på att se ett foster med ett hjärta...
    Just det att jag var så säker...

Nu hinner vi inte med något innan sommaren och jag ska in i morgon på kvinnokliniken för att få piller för att tvinga kroppen att krampa ut och tömma livmodern på slemhinnan..

Näe fy FAN är allt jag får fram ikväll.. 

Svar på tråden IVF Umeå