• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • PetiteCherie

Nu har vi ett fint embryo i min uterus. Underbart! Vi får veta efter helgen om det blir några till frysen. Nu rubbar man då alltså. Härlig känsla! :)

• Micro
    PetiteCherie skrev 2017-04-06 14:33:39 följande:

Nu har vi ett fint embryo i min uterus. Underbart! Vi får veta efter helgen om det blir några till frysen. Nu rubbar man då alltså. Härlig känsla! :)

Grattis, förstår att d känns härligt.
  • Micro
    Virrvarr skrev 2017-04-06 08:01:58 följande:

Hur går det för alla?

Vi kör äggdonation o jag är återigen ruvare på en 5 dagars bladtosyst sedan i tisdags. Tycker mest det är jobbigt att ruva, har ju gjort d ett antal ggr m negativt resultat så kan inte låta bli att få negativa tankar. Känns som ett försvar mot ev besvikelse men borde vara glad till motsatsen bevistas. Tur att min 2 åring håller mig sysselsatt, födelsedagskalas nästa vecka:)
  • PetiteCherie
    Micro skrev 2017-04-06 19:15:03 följande:

Grattis, förstår att d känns härligt.

Tack:) ja det känns toppen. Läste att du också är ruvare med äggdon, grattis till det!! Håller alla tummar för att det går vägen för er. Och grattis till att ni har en tvååring hemma, hopp om liv! Kram
  • Ivf-ulrika
    PetiteCherie skrev 2017-04-06 14:33:39 följande:

Grattis i fick med tillbaka en liten i går 14:00:) nu håller vi tummarna!
  • PetiteCherie
    Ivf-ulrika skrev 2017-04-07 09:48:41 följande:
    Grattis i fick med tillbaka en liten i går 14:00:) nu håller vi tummarna!
    åh vad kul =) vi var där ungefär vid 13:30! =) kul! håller alla tummar för er med.. kramar!!
  • Kv89

Hej! Hoppas det är ok att jag hoppar in här, jag och min sambo har först på egen väg i ungefär 2 år. Man hittar ingen orsak förutom att jag har endometrios. Så man anser väll att det är orsaken till vår barnlöshet.

Vi ska på vårt första möte i Umeå nu på torsdag. Jag fick min mens igår (fre), antar att det är försent att påbörja behandling denna månad då. Får nästa mens kring 3-4e maj. Hoppas på att få börja då. Jag har endel frågor jag hoppas få svar på. Dom kommer här nedan.

** Nån av er som kan svara på vilket protokoll dom i Umeå brukar köra på vid endometrios eller oförklarig barnlöshet? Eller vid första ivf försöket?

** Om vi leker med tanken att jag får mens 4e maj, jag har en mens cykel på 27 dagar (varierar mellan 26-28dagar) när sker vanligtvis äggplocket då om man kör korta protokollet ? Får man veta det vid första besöket?

** Nån av er som kan svara på hur länge umeå brukar odla äggen som regel? Får man veta det innan oxå eller vet man inte det fören äggplocket är över?

** Hur gör ni med frånvaro av jobbet? Vi har 30mil enkel väg till umeå så det är ju inte gjort i en handvändning. Har ni sjukskrivit er som en vanlig sjukdom eller har ni sjukskrivit er och berättat att det är pga ivf? Eller har ni helt enkelt tagit sem/komp? Eller har man rätt att vara bort med lön under ivf?

** Får man hjälp med boende om man behöver bo kvar mellan plocket och insättningen?

** Kommer göra VUL på mitt hem sjukhus. Hurmånga gånger gör man det innan äggplocket? Och när i processen?

Svaren på dessa frågar finns säkert redan men jag har varken tid eller lust att gå igenom allt som står här ????

• BK1986

Hej! Ska försöka svara så gott det går på dina frågor utifrån vad jag vet.

** Nån av er som kan svara på vilket protokoll dom i Umeå brukar köra på vid endometrios eller oförklarig barnlöshet? Eller vid första ivf försöket?

- Vi körde två korta först och sen två långa, och vi har anovulation/oförklarligt som orsak. Ett par bekanta till oss har endometrios som orsak och de körde först ett kort och sen långt. Så det beror nog helt på hur just er situation ser ut vad man väljer.

** Om vi leker med tanken att jag får mens 4e maj, jag har en mens cykel på 27 dagar (varierar mellan 26-28dagar) när sker vanligtvis äggplocket då om man kör korta protokollet ? Får man veta det vid första besöket?

- Det beror på hur du svarar på behandlingen. Om du får köra igång direkt då. För oss har det varit ganska precis 14 dagar från första sprutan till äggplock. Det går inte att säga i förväg hur länge du behöver spruta utan det är därför man gör UL - för att kolla status på äggen.

** Nån av er som kan svara på hur länge umeå brukar odla äggen som regel? Får man veta det innan oxå eller vet man inte det fören äggplocket är över?

- Återigen beror det på antalet ägg och kvaliteten. Vi har aldrig odlat lägre än 3 dagar, men då har vi alltid haft få befruktade. Tror inte att de har någon regel utan gör olika beroende på förutsättningarna.

** Hur gör ni med frånvaro av jobbet? Vi har 30mil enkel väg till umeå så det är ju inte gjort i en handvändning. Har ni sjukskrivit er som en vanlig sjukdom eller har ni sjukskrivit er och berättat att det är pga ivf? Eller har ni helt enkelt tagit sem/komp? Eller har man rätt att vara bort med lön under ivf?

- Jag har varit öppen och ärlig med min chef om IVFen och sjukskrivit mig vid ÄP och återförande. Det går såklart också ta sem/komp men du har ingen rätt att vara ledig med lön vid IVF om din arbetsgivare inte har någon särskild policy för det. Vi har 15 mil enkelväg till Umeå.

** Får man hjälp med boende om man behöver bo kvar mellan plocket och insättningen?

- Kan jag tyvärr inte svara på, men jag tror inte det.

** Kommer göra VUL på mitt hem sjukhus. Hurmånga gånger gör man det innan äggplocket? Och när i processen?

- Återigen beror det på vilket protokoll och hur du svarar på behandlingen. Två eller tre VUL är rätt vanligt. Tror man börjar på stimdag 7 eller 8 med första VUL och sen får du besked från Umeå om fortsatt behandling.

Hoppas att det var till någon hjälp även om det finns väldigt få exakta svar. Det är olika från person till person och mellan olika behandlingar. Stort lycka till med er behandling!

• Kv89

Tusen tack för ditt svar, som jag misstänkte så är det mesta individuellt.

Jag jobbar just nu dom vikarierande sjuksköterska. Ska få en tillsvidaretjänst from maj. Har varit tveksam till att berätta för min chef om ivf iomed det. Är rädd att hon på något sätt ska dra tillbaka min tänkta anställning, vilket jag ioförsig har väldigt svårt att tro. Vill vara ärlig med allt om ivf och iomed att det innebär endel frånvaro på jobbet så känns det bättre om jag är ärlig istället för att ljuga om nån sjukskrivning för ex magsjuka. Har förövrigt 1 sjukdag per år typ så mina kollegor/chef skulle nog börja undra om jag helt plötsligt blev "sjuk" strödagar där under en kort period.

Får se vad dom säger i Umeå på torsdag så får jag ta frånvaro bekymret sen.