• Anonym (förvirrad)

Pappan bor i norge, underhållsstöd från Nav?

Anledning till att jag skriver här är att jag är förvirrad och vet inte var man ska vända sig för att få hjälp och stöd med sina tankar och funderingar.

Den 5/5-11 skickades det in handlingar till Nav i Norge, då min barns pappa bor där och arbetar. Jag fick brev hem från försäkringskassan som uppmanade mig att göra detta. Efter många om och men, så ville pappan göra en privat uppgörelse på 1500:- extra varje månad utöver dessa 1273:- som är från försäkringskassan sverige.

När pengarna väl skulle betalas så vägrade pappan och ansåg att jag skulle vara nöjd med de 1273:- som gavs från FK.

Jag skickade in mina handlingar och underlag om utgifter, inkomst för barnet till försäkringskassan som skickade vidare detta till NAV. Pappan fick exakt samma handlingar som mig men hörde aldrig av sig till FK eller skickade in sina handlingar och inkomst till NAV. NAV gjorde själva en bedöming och kollade upp pappas inkomst som då 2011 var på 385 851 norska kronor.

Idag den 3/3-12 kom beslutet från NAV att pappan ska betala 33000:- svenska kronor till vårt barn om 5 dagar och detta är retro perioden 1/5-11 och till dagens datum och sedan betala 3010:- norska kronor extra i underhåll varje månad framt ills den 1/7-13 då ett nytt beslut tas.

Pappan har sedan han mottagit dessa krav och papper, velat lösa detta privat och att jag sänker kravet och jag sa att kravet kan sänkas med 50% och betalar in 16500:- till vårt barns konto men detta godtog han inte heller, utan han tror att jag behöver hans pengar och ska leva i lyx nu ett par månader och ska han betala dessa pengar så kommer han enligt honom inte ha någon möjlighet att komma hem till Sverige för att träfffa sin dotter . .vilket sätter mig på pottkanten och jag får otroligt dåligt samvete över detta.

Nu vill pappan göra en privat uppgörelse igen och betala 15000 och även 1500:- extra varje månad men det jag känner är att jag inte kan lita på honom för han har lovat innan att hjälpa till ekonomiskt och han har haft 10 år på sig att stötta. Om jag nu går med på denna personliga uppgörelse finns det någon som helst säkerhet jag kan ta? Eller man ta det via domstol privat? eller då måste det vara en advokat inblandad?

• Svar på tråden Pappan bor i norge, underhållsstöd från Nav?
  • Anonym (MM)

TS: Acceptera inte ett lägre underhåll bara för att vi i Sverige har låga underhåll och Norge har betydligt högre. Han bor och arbetar i Norge - varför skulle han slippa billigare undan än sin granne?

• Anonym (förvirrad)

Hej jag pratar med Nav regelbundet, men än så länge har inte pappan betalt något. Men nav är stenhårda och processen kommer ta ca 6-12 månader och pappan SKA betala kravet och för varje dag som går så ökar kravet och till sist blir det indrivning och ev betalningsanmärkning i Norge också. Himla trist sits men vad gör man. . .:/

• oliven10
    Anonym (förvirrad) skrev 2012-06-18 14:31:23 följande:
    Hej jag pratar med Nav regelbundet, men än så länge har inte pappan betalt något. Men nav är stenhårda och processen kommer ta ca 6-12 månader och pappan SKA betala kravet och för varje dag som går så ökar kravet och till sist blir det indrivning och ev betalningsanmärkning i Norge också. Himla trist sits men vad gör man. . .:/
    usch vad tråkigt...själv har jag inte hört något utav dom efter jag skickade in papperna...men nav betalar inte ut något innan dom fått något utav pappan el? 

lite nyfiken :) 
  • Anonym (förvirrad)

Nej det gör de inte, jag har valt att få allt via FK och NAV, så när det kommer in något så skickar NAV det vidare till FK. Du måste själv höra av dig till Nav och de är jättetrevliga och de förstår inte varför inte pappan inte bara hör av sig till dem utan istället låter han kravet ticka på och öka varje dag som går.

• Liljekonvalj74

Hej Förvirrad,

Vet inte hur gammal den här tråden är, men jag blev intresserad då jag sitter i samma läge... 

Pappan bor i Norge och har inte velat gå med på någon ök om uderhållsbidrag. Detta har pågått sedan 2010 och jag har till slut fått vända mig till FK som i sin tur vänt sig till NAV. Han har blivit delgiven papper från NAV i slutet av Juni i år och skall nu återkomma till dom med inkomstuppgifter. Känner jag honom rätt så kommer inte detta att ske utan NAV kommer få ta belut själva och jag kan nog räkna med att inte få något beslut om underhållsbidraget dom närmaste månaderna...

Tyvärr vet jag att när det väl kommer ett beslut kommer inte pappan att betala!!!!!
    Vad gör jag då? Driver NAV in det via arbetsgivaren eller hur funkar det??

Hur har det gått för er som skrivit ovan??

//Liljekonvaljen74           

• Anonym (förvirrad)

Hej igen, Nav driver in det via arbetsgivaren och ser sedan över om det finns tillgångar att ta tillvara. Här har inte hänt något överhuvudtaget mer än att pappan säger att han inte har några pengar men ett MC-kort och MC kan man köpa och på sina 3 veckors semester här i Sverige tog han sig tid att träffa dottern 2 ggr ca 5 h åt gången resten spenderar han med familj och vänner. Suck, hela situationen är olustig och här sitter jag med dåligt samvete som jag egentligen inte borde ha.  . . . .

• Anonym (Rådvill)

Hej, intressant med denna tråd, för jag har en liknande situation. Mitt barns pappa bor och är folkbokförd i Sverige, men arbetar i Norge. Jag har varit i kontakt med FK som säger att jag måste gå via advokat för att få en dom på underhåll. Enligt FK kan FK inte kräva pengar av pappan eftersom han har sin inkomst i Norge. Nuhar jag bokat tid hos en advokat, så jag får väl snart veta... Men jag blev lite nyfiken på om det kan hjälpa mig att kontakta NAV? Jag skulle ju helst vilja slippa lägga en massa pengar på en rättslig process.

• Liljekonvalj74

"Förvirrad":
    Känner igen det där med dåligt samvete, fast man vet att man inte borde ha det...  kan garantera att männen då inte sitter där uppe och tycker ett dugg synd om oss!

Jag fick till slut besked om underhåll från Nav, han hade inte gett dem några uppgifter så dom gick efter chablon och de uppgifter om årsinkomst dom har på honom där uppe. När Nav till slut meddelade honom om hur mycket han skulle betala i månaden DÅ skickade han ett email och förklarade att han absolut inte hade råd att betala så mycket i underhåll! Så nu ska dom ompröva hela beslutet och det tar ca 6 månader..... nämnde jag att denna process om underhåll startade för 3 år sedan??!!!! Ska oxå nämna att han har en årslön på närmare 700 000kr/år, bor ensam och LYXKONSUMERAR massor! Prioriteringarna är verkligen skeva hos vissa mäniskor...

"Rådvill": Tycker det är konstigt att FK bad dig kontakta advokat? Jag tog kontakt med FK och dom har varit jätte hjälpsamma med hela processen! Dom skickade mig alla papper jag skulle fylla i och vilka kopior jag skulle bifoga. Sedan skickade jag tillbaks det till FK som vidarebefodrade allt till norska NAV.  Jag har själv inte behövt kontakta NAV alls utan all kontakt har gått via FK.
    Kan det kanske vara för att han är skriven i Sverige? Jag tycker du skall ringa igen och få förklarat "varför" dom inte kan hjälpa dig. Att gå via advokat låter onödigt dyrt, men om det är den vägen du väljer att gå så se till att du får "rättshjäp".

En vädigt  intressant"tråd".... vill gärna veta hur det går för alla inblandade :)

• Anonym (Rådvill)

Hej, ja det är verkligen konstigt att det kan vara så olika. Men jag tror det kan bero på att han är bosatt i Sverige, men har sin inkomst i Norge.

Hur som helst så har jag anlitat advokat som i sin tur skickade ett brev till honom och bad om inkomstuppgifter för att göra ett avtalsförslag för underhåll baserat på våra inkomstuppgifter.

Då fick jag ett brev tillbaka ifrån hans advokat, att han istället för att betala vill ha flickan längre tid hos sig när han är hemma. Han vill ha henne 3 veckor i sträck när han är hemma, vilket jag aldrig kommer att acceptera.Det är alldeles för lång tid för ett sånt litet barn. Dessutom går jag sönder av bara tanken..

Så min advokat har svarat att vill han ha växelvis boende så får han börja jobba här hemma. Dessutom har vi i brevet sagt att vi vill ha ett möte med honom för att kunna lösa detta. Så vi får väl se hur det blir...

Det enda jag vill är att han ska stå för sin del av kostnaden, tänk att det ska vara så svårt!

Och nån hjälp ifrån FK finns inte att hämta, jag har pratat med flera där, och t.o.m fått det skriftligt ifrån nån av deras "utlandsexperter".          

• Anonym (Samma här)
    Samma här men jag br inte i nrge utan i danmark och pappan till barnet bor i sverige .
    I sverige fick jag underhåll från Fk dåhan inte betalade alls då bodde även jag i sverige men har ensamvårdnad över barnet sen första början.
    Jag och min man flyttade till danmark med vår barn tillsammans och mitt barn och här har JAG inte fått pengar på 3 år som blir i morgon !!
    Papprena har bara kommit till stadsförvaltningen i Dk men inte tll sverige nu fick jag papper igen ch dom lovade mig 3 års betalning alltså nu ligger den över på 43,200 kr redan på 3 års tid .
    Nu hoppas jag att papprena från sverige kommer hem till mig så jag kan skicka dom till stadsförvaltningen i danmark och danmark ska sända dom till sverige och sen får jg skiter i men någon av dessa länder ska sända mig pengar.
    Detta kan ta månader eller ÅR igen .
    Men summan höjs hela tiden för varje månadad då jag e iaf upp på ÖVER 43,200kr redan      
Svar på tråden Pappan bor i norge, underhållsstöd från Nav?