• Anonym (förvirrad)

Pappan bor i norge, underhållsstöd från Nav?

Anledning till att jag skriver här är att jag är förvirrad och vet inte var man ska vända sig för att få hjälp och stöd med sina tankar och funderingar.

Den 5/5-11 skickades det in handlingar till Nav i Norge, då min barns pappa bor där och arbetar. Jag fick brev hem från försäkringskassan som uppmanade mig att göra detta. Efter många om och men, så ville pappan göra en privat uppgörelse på 1500:- extra varje månad utöver dessa 1273:- som är från försäkringskassan sverige.

När pengarna väl skulle betalas så vägrade pappan och ansåg att jag skulle vara nöjd med de 1273:- som gavs från FK.

Jag skickade in mina handlingar och underlag om utgifter, inkomst för barnet till försäkringskassan som skickade vidare detta till NAV. Pappan fick exakt samma handlingar som mig men hörde aldrig av sig till FK eller skickade in sina handlingar och inkomst till NAV. NAV gjorde själva en bedöming och kollade upp pappas inkomst som då 2011 var på 385 851 norska kronor.

Idag den 3/3-12 kom beslutet från NAV att pappan ska betala 33000:- svenska kronor till vårt barn om 5 dagar och detta är retro perioden 1/5-11 och till dagens datum och sedan betala 3010:- norska kronor extra i underhåll varje månad framt ills den 1/7-13 då ett nytt beslut tas.

Pappan har sedan han mottagit dessa krav och papper, velat lösa detta privat och att jag sänker kravet och jag sa att kravet kan sänkas med 50% och betalar in 16500:- till vårt barns konto men detta godtog han inte heller, utan han tror att jag behöver hans pengar och ska leva i lyx nu ett par månader och ska han betala dessa pengar så kommer han enligt honom inte ha någon möjlighet att komma hem till Sverige för att träfffa sin dotter . .vilket sätter mig på pottkanten och jag får otroligt dåligt samvete över detta.

Nu vill pappan göra en privat uppgörelse igen och betala 15000 och även 1500:- extra varje månad men det jag känner är att jag inte kan lita på honom för han har lovat innan att hjälpa till ekonomiskt och han har haft 10 år på sig att stötta. Om jag nu går med på denna personliga uppgörelse finns det någon som helst säkerhet jag kan ta? Eller man ta det via domstol privat? eller då måste det vara en advokat inblandad?

• Svar på tråden Pappan bor i norge, underhållsstöd från Nav?
  • Rakad Apa

Jag bor i Norge och jag känner en kille här som har en privat uppgörelse med sitt ex som han har barn med, dom har en privat uppgörelse, båda bor i Norge. Nu när mamman har fått en knäpp och vägrar att låta pappan träffa sin dotter så har han slutat att betala underhåll, och eftersom det är en uppgörelse mellan dom (papper finns på detta) så kan hon inte kräva pengar av hono,. Nu vet jag inte hur det blir eftersom du bor i Sverige men det är nog smart att kontakta en jurist eller dylikt. Alternativt att fråga NAV vad som gäller.

?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Rakad Apa

Personligen så tycker jag inte att du ska ta en privat uppgörelse efter vad jag har hört via min bekant om nånting skulle strula till sig. Det är pappan som har satt sig i skiten, och det är pengar som ditt barn har rätt till. Han har ju haft all möjlighet att lägga undan pengar under den här tiden.

?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Kjell2

Är du osäker på honm gör tvärt om. Ta emot alla pengarna, via domen,  och skicka tillbaka hälften.

• Sinne12

Jag säger som övriga, betala hellre tillbaka pengar till honom än gå med på att han betalar på annat vis än via NAVs besked.

Då har du dels rättsäkerheten om han börjar strula, att han är tilldömd att betala XXXX kr, men kan samtidigt om du vill vara tillmötesgående och betala tillbaka en del av pengarna.

Men han har redan strulat, och har ingen rätt att försöka sätta ner beloppet. Så han SKA betala enligt NAVs beslut anser jag, och om du sen är SNÄLL och ger tillbaka lite pengar så är det upp till dig.

• Anonym (förvirrad)
    Tack för era svar, tydligen så har barnets pappa fått tummarna loss och skickat in sina handlingar nu och även begärt en privat uppgörelse, vilket jag inte kommer gå med på. 

Och så frågar han mig varför det tar 8 månader för NAV att ta sitt beslut, hade han vetat hade han kunnat sparat undan pengar eller hur. . .jag blir så trött. . .och detta tar verkligen energi och musten ur en.

• Anonym (intressant)

ja detta var intressant, pappan till min son bor och arbetar i norge och FK skickade papper att han och jag var tvungna att upprätta ett avtal om vad han skulle betala i underhåll, bara för att han jobbade i norge, han tyckte 0kr och då var jag tvungen att ta det till tingsrätten. om jag godkände ett oskäligt avtal bara för att få det gjort skulle jag inte få underhåll alls. Men att man kan/ska skicka ansökan till NAV har jag aldrig hört talas om. så han betalar underhåll både i sverige och norge då? 

Vad olika det kan vara då, jag var i princip tvingad att ta det till rätten men till dig sa FK att du skulle skicka papper till NAV.   Ni kanske fick ett avtal från FK där ni kom överenns om 1273?

• Kjell2
    Anonym (förvirrad) skrev 2012-03-15 15:12:03 följande:
    Tack för era svar, tydligen så har barnets pappa fått tummarna loss och skickat in sina handlingar nu och även begärt en privat uppgörelse, vilket jag inte kommer gå med på. 

Och så frågar han mig varför det tar 8 månader för NAV att ta sitt beslut, hade han vetat hade han kunnat sparat undan pengar eller hur. . .jag blir så trött. . .och detta tar verkligen energi och musten ur en.

Förstår att det är skitjobbigt. Kan vara lätt att då gå med på något, för att kunna gå vidare, som man igentligen inte vill och bara genererar mera energiförlust i framtiden. T ex en privat uppgörelse där du kommer att få jaga pengar med jämna mellanrum.

Bättre i så fall att gå på NAV-beslutet och betala tillbaka honom en summa du tycker är skälig varje månad. Då vet du att du kommer få pengarna enligt beslut och du slipper kräva honom på pengar om han skulle strula.

.
  • Anonym (förvirrad)
    Erbjöd igår barnets far val nr 2: Kom hem till Sverige, ha din dotter varannan vecka och så skippar vi underhållet helt och hållet. Men nej då var man ju helt dum i huvudet som kom med ett sånt förslag för här i Sverige tjänar man ju inga pengar och här i vår stad hade han inget att hämta. 
    Jag blir så trött här vrider jag och vänder för att få en lösning på hela situationen men jag får väl börja acceptera att efter 10 år så har karln inte ändrat sig alls.

Till anonym intressant så har jag från första början fått underhållsstöd från FK pga pappan vägrade betala redan då och man fick ligga på och jaga honom.

Har även erbjudit honom samarbetssamtal och velat ha fasta scheman men detta har han också struntat i att ta del av.

Jag har ensam vårdnad av vår dotter som också löstes i samband med faderskapsavtalet, det jag menar är att man kan inte både äta och ha kakan.

Men jag är trött och ledsen och det tar så mycket energi att försöka lösa allt till det bästa för karln, dum som man är. . . men nu tänker jag ringa till NAV och säga att jag inte går med på någon som helst förhandling.

• oliven10

hej!
    det känns lite som om du å jag e lite i samma sitts...fick hem papprerna idag som jag ska skicka in till svenska fk, antar att dom skickar dom vidare till nav i norge?!
    hur har det gått för er nu?
    kan det verkligen vara så att dom nästan har ett års behandling på ett sånt här ärende? låter hel knäppt verkligen.
    mvh 

• oliven10

måste fråga om du oxå varit i kontakt med nav om erat ärende...eller har de bara varit genom papper?

Svar på tråden Pappan bor i norge, underhållsstöd från Nav?