• Anonym (förvirrad)

Pappan bor i norge, underhållsstöd från Nav?

Anledning till att jag skriver här är att jag är förvirrad och vet inte var man ska vända sig för att få hjälp och stöd med sina tankar och funderingar.

Den 5/5-11 skickades det in handlingar till Nav i Norge, då min barns pappa bor där och arbetar. Jag fick brev hem från försäkringskassan som uppmanade mig att göra detta. Efter många om och men, så ville pappan göra en privat uppgörelse på 1500:- extra varje månad utöver dessa 1273:- som är från försäkringskassan sverige.

När pengarna väl skulle betalas så vägrade pappan och ansåg att jag skulle vara nöjd med de 1273:- som gavs från FK.

Jag skickade in mina handlingar och underlag om utgifter, inkomst för barnet till försäkringskassan som skickade vidare detta till NAV. Pappan fick exakt samma handlingar som mig men hörde aldrig av sig till FK eller skickade in sina handlingar och inkomst till NAV. NAV gjorde själva en bedöming och kollade upp pappas inkomst som då 2011 var på 385 851 norska kronor.

Idag den 3/3-12 kom beslutet från NAV att pappan ska betala 33000:- svenska kronor till vårt barn om 5 dagar och detta är retro perioden 1/5-11 och till dagens datum och sedan betala 3010:- norska kronor extra i underhåll varje månad framt ills den 1/7-13 då ett nytt beslut tas.

Pappan har sedan han mottagit dessa krav och papper, velat lösa detta privat och att jag sänker kravet och jag sa att kravet kan sänkas med 50% och betalar in 16500:- till vårt barns konto men detta godtog han inte heller, utan han tror att jag behöver hans pengar och ska leva i lyx nu ett par månader och ska han betala dessa pengar så kommer han enligt honom inte ha någon möjlighet att komma hem till Sverige för att träfffa sin dotter . .vilket sätter mig på pottkanten och jag får otroligt dåligt samvete över detta.

Nu vill pappan göra en privat uppgörelse igen och betala 15000 och även 1500:- extra varje månad men det jag känner är att jag inte kan lita på honom för han har lovat innan att hjälpa till ekonomiskt och han har haft 10 år på sig att stötta. Om jag nu går med på denna personliga uppgörelse finns det någon som helst säkerhet jag kan ta? Eller man ta det via domstol privat? eller då måste det vara en advokat inblandad?

• Svar på tråden Pappan bor i norge, underhållsstöd från Nav?
  • Anonym (m)
    Rakad Apa skrev 2012-03-15 10:46:20 följande:
    Jag bor i Norge och jag känner en kille här som har en privat uppgörelse med sitt ex som han har barn med, dom har en privat uppgörelse, båda bor i Norge. Nu när mamman har fått en knäpp och vägrar att låta pappan träffa sin dotter så har han slutat att betala underhåll, och eftersom det är en uppgörelse mellan dom (papper finns på detta) så kan hon inte kräva pengar av hono,. Nu vet jag inte hur det blir eftersom du bor i Sverige men det är nog smart att kontakta en jurist eller dylikt. Alternativt att fråga NAV vad som gäller.

jag bor också i Norge och hon kan få pengar av pappan oavsett om han vägrar betala. Då tar hon kontakt med NAV som bestämmer en summa och drar det av hans konto varje månad. Oavsett måste man betala för sitt barn. Om mamman vägrar honom att se barnet så borde han ta kontakt med familievernskontoret och få hjälp med ett avtal om umgänge.
  • Anonym (m)
    oliven10 skrev 2012-06-18 21:40:28 följande:
    usch vad tråkigt...själv har jag inte hört något utav dom efter jag skickade in papperna...men nav betalar inte ut något innan dom fått något utav pappan el? 

lite nyfiken :) 
    Om pappan inte samarbetar så tar NAV reda på inkomster och bestämmer en summa utifrån det.
    Reglen här i Norge är att pappan ska betala 11% av sin årsinkomst. Så tjänar pappan då t.ex 350.000 i året så blir det då 38500 kr per år han ska betala, alltså 3200 kr i månaden. Så tjänar han mer så ska han betala mer, tjänar han mindre så blir det mindre såklart ..
  • Anonym (m)
    Liljekonvalj74 skrev 2012-09-19 20:08:39 följande:
    "Förvirrad":
    Känner igen det där med dåligt samvete, fast man vet att man inte borde ha det...  kan garantera att männen då inte sitter där uppe och tycker ett dugg synd om oss!

Jag fick till slut besked om underhåll från Nav, han hade inte gett dem några uppgifter så dom gick efter chablon och de uppgifter om årsinkomst dom har på honom där uppe. När Nav till slut meddelade honom om hur mycket han skulle betala i månaden DÅ skickade han ett email och förklarade att han absolut inte hade råd att betala så mycket i underhåll! Så nu ska dom ompröva hela beslutet och det tar ca 6 månader..... nämnde jag att denna process om underhåll startade för 3 år sedan??!!!! Ska oxå nämna att han har en årslön på närmare 700 000kr/år, bor ensam och LYXKONSUMERAR massor! Prioriteringarna är verkligen skeva hos vissa mäniskor...

"Rådvill": Tycker det är konstigt att FK bad dig kontakta advokat? Jag tog kontakt med FK och dom har varit jätte hjälpsamma med hela processen! Dom skickade mig alla papper jag skulle fylla i och vilka kopior jag skulle bifoga. Sedan skickade jag tillbaks det till FK som vidarebefodrade allt till norska NAV.  Jag har själv inte behövt kontakta NAV alls utan all kontakt har gått via FK.
    Kan det kanske vara för att han är skriven i Sverige? Jag tycker du skall ringa igen och få förklarat "varför" dom inte kan hjälpa dig. Att gå via advokat låter onödigt dyrt, men om det är den vägen du väljer att gå så se till att du får "rättshjäp".

En vädigt  intressant"tråd".... vill gärna veta hur det går för alla inblandade :)
    oj, om han tjänar så mycket så har du (ditt barn) en hel del pengar att vänta sig.
  • Liljekonvalj74

Nä det blev inte så mycket (om man nu jämför med vad han tjänar) utan ca 5000/mån för 2 barn! NAV tog hänsyn till min ekonomi, att jag får barnbidrag från Sverige, plus att han tydligen blivit beordrad att betala underhåll för att annat barn i norge,,, Ooops! Undrar om hans Svenska flickvän vet om detta ;)

Oavsett, det är ingen hög eller orimlig summa att betala för sina barn med en sådan inkomst! Ändå vägrar han betala... tror inte att han förstår att detta kommer gälla retroaktivt och ju längre han vägrar betala, ju högre blir hans skuld.   

• Liljekonvalj74

Förrästen rådvill: Om ni inte kommer till en gemensam lösning (din advokat och exman) så vänd dig direkt till Norska NAV!! Även om han bor i Sverige så har han inkomst i Norge och betalar norsk skatt. NAV har tillgång till ALLA inkomster i Norge och kommer att ta ett beslut om underhållsbidrag enligt den informationen.
    Du kan väl "hota" han lite och säga att om ni inte kommer fram till en gemensam lösning så kommer du tvingas ta detta genom Norska myndigheterna NAV och dom kommer att dra ca 11% av hans lön (Enligt ett tidigare inlägg) 

• Anonym (m)
    Liljekonvalj74 skrev 2012-09-26 14:33:13 följande:
    Nä det blev inte så mycket (om man nu jämför med vad han tjänar) utan ca 5000/mån för 2 barn! NAV tog hänsyn till min ekonomi, att jag får barnbidrag från Sverige, plus att han tydligen blivit beordrad att betala underhåll för att annat barn i norge,,, Ooops! Undrar om hans Svenska flickvän vet om detta ;)

Oavsett, det är ingen hög eller orimlig summa att betala för sina barn med en sådan inkomst! Ändå vägrar han betala... tror inte att han förstår att detta kommer gälla retroaktivt och ju längre han vägrar betala, ju högre blir hans skuld.   
    Ok, om han måste betala för 3 barn så tar de hänsyn till det med så då blir det mindre. Dumt av han att inte betala, det blir ju bara mer och mer och tillslut så kommer de bara börja dra från hans konto.
  • Anonym (förvirrad)

Jag trodde processen var över då Nav inte godtog barnets fars överklagan. . . .men icke, nu ligger det hos en annan förmedlare i Norge som ska besluta om barnets far ska betala mer eller mindre ( 6 månaders väntetid) . . .örrrk är så trött på hela proceduren. . . .de där norrmännen är verkligen inte snabba.

Barnets far har hela tiden trott att jag har fått ifrån nav, då han har betalt in över 20.000 nk. . .men de är numera låsta hos svenska försäkringskassan. . . pga jag valde att de skulle förmedla pengarna.

Jag trodde inte det skulle ta så här lång tid men tydligen räcker det att göra en överklagan för att försena allt med 6 månaders behandlingstid hos varje förmedlare. . . .!

• Anonym (intressant)
    Anonym (Rådvill) skrev 2012-08-10 07:13:30 följande:
    Hej, intressant med denna tråd, för jag har en liknande situation. Mitt barns pappa bor och är folkbokförd i Sverige, men arbetar i Norge. Jag har varit i kontakt med FK som säger att jag måste gå via advokat för att få en dom på underhåll. Enligt FK kan FK inte kräva pengar av pappan eftersom han har sin inkomst i Norge. Nuhar jag bokat tid hos en advokat, så jag får väl snart veta... Men jag blev lite nyfiken på om det kan hjälpa mig att kontakta NAV? Jag skulle ju helst vilja slippa lägga en massa pengar på en rättslig process.
    jag hade det precis som du, fick ta det via tingsrätten, som sagt FK gör inte ett dugg och det ligger på mig att "fixa" en dom på underhållet om vi inte kan komma överenns om jag vill ha underhåll. Man kan ju inte skriva få ett oskäligt lågt avtal, mitt ex ville betala 0kr och tyckte att det kunde jag väl skriva på för jag skulle ju ändå få från FK, men då rikskerar jag att stå helt utan, Låst läge alltså fick ta det via tingsrätten. 

Jag undrar, ni som får från NAV, får ni även från FK?  
  • Anonym (förvirrad)

Jag blir knäpp av denna process. . . .nu så vill pappan göra en gemensam uppgörelse privat med mig.
    20.000:- och sen 1500:- i underhåll varje månad. . .

Han hävdar att jag även har barnbidraget så jag ska vara nöjd med 1500.- då jag annars får 1273 från fk. .

För så som jag har förstått det hela att ju mer han överklagar så blir detta en lång process . ..

Förvirrad som vanligt. . . . vad ska man göra. . .

Medan jag kan tycka att 2000:- i månaden från hans sida borde vara mer ok. . .och då har man ju trots allt möts på mitten. . . . . 

• Kjell2
    Anonym (förvirrad) skrev 2012-10-18 09:50:30 följande:
    Jag blir knäpp av denna process. . . .nu så vill pappan göra en gemensam uppgörelse privat med mig.
    20.000:- och sen 1500:- i underhåll varje månad. . .

Han hävdar att jag även har barnbidraget så jag ska vara nöjd med 1500.- då jag annars får 1273 från fk. .

För så som jag har förstått det hela att ju mer han överklagar så blir detta en lång process . ..

Förvirrad som vanligt. . . . vad ska man göra. . .

Medan jag kan tycka att 2000:- i månaden från hans sida borde vara mer ok. . .och då har man ju trots allt möts på mitten. . . . . 

Acceptera inte en enbart privat uppgörelse med en strulputte. Säg till honom att han ska acceptera NAVs beslut och sen betalar du tillbaka pengar till honom till en nivå ni tycker är ok.

Då har du kontrollen och är garanterad pengar via NAV. Om ni har en privat uppgörelse tvingas du processa igen om han slutar betala.
Svar på tråden Pappan bor i norge, underhållsstöd från Nav?