• Anonym (förvirrad)

Pappan bor i norge, underhållsstöd från Nav?

Anledning till att jag skriver här är att jag är förvirrad och vet inte var man ska vända sig för att få hjälp och stöd med sina tankar och funderingar.

Den 5/5-11 skickades det in handlingar till Nav i Norge, då min barns pappa bor där och arbetar. Jag fick brev hem från försäkringskassan som uppmanade mig att göra detta. Efter många om och men, så ville pappan göra en privat uppgörelse på 1500:- extra varje månad utöver dessa 1273:- som är från försäkringskassan sverige.

När pengarna väl skulle betalas så vägrade pappan och ansåg att jag skulle vara nöjd med de 1273:- som gavs från FK.

Jag skickade in mina handlingar och underlag om utgifter, inkomst för barnet till försäkringskassan som skickade vidare detta till NAV. Pappan fick exakt samma handlingar som mig men hörde aldrig av sig till FK eller skickade in sina handlingar och inkomst till NAV. NAV gjorde själva en bedöming och kollade upp pappas inkomst som då 2011 var på 385 851 norska kronor.

Idag den 3/3-12 kom beslutet från NAV att pappan ska betala 33000:- svenska kronor till vårt barn om 5 dagar och detta är retro perioden 1/5-11 och till dagens datum och sedan betala 3010:- norska kronor extra i underhåll varje månad framt ills den 1/7-13 då ett nytt beslut tas.

Pappan har sedan han mottagit dessa krav och papper, velat lösa detta privat och att jag sänker kravet och jag sa att kravet kan sänkas med 50% och betalar in 16500:- till vårt barns konto men detta godtog han inte heller, utan han tror att jag behöver hans pengar och ska leva i lyx nu ett par månader och ska han betala dessa pengar så kommer han enligt honom inte ha någon möjlighet att komma hem till Sverige för att träfffa sin dotter . .vilket sätter mig på pottkanten och jag får otroligt dåligt samvete över detta.

Nu vill pappan göra en privat uppgörelse igen och betala 15000 och även 1500:- extra varje månad men det jag känner är att jag inte kan lita på honom för han har lovat innan att hjälpa till ekonomiskt och han har haft 10 år på sig att stötta. Om jag nu går med på denna personliga uppgörelse finns det någon som helst säkerhet jag kan ta? Eller man ta det via domstol privat? eller då måste det vara en advokat inblandad?

• Svar på tråden Pappan bor i norge, underhållsstöd från Nav?
  • Anonym (Samma här)

Den 10 / 10 km men ny lag i danmark iaf jag fåtr alla pengar från 3 åren

• Anonym (m)
    Anonym (förvirrad) skrev 2012-10-18 09:50:30 följande:
    Jag blir knäpp av denna process. . . .nu så vill pappan göra en gemensam uppgörelse privat med mig.
    20.000:- och sen 1500:- i underhåll varje månad. . .

Han hävdar att jag även har barnbidraget så jag ska vara nöjd med 1500.- då jag annars får 1273 från fk. .

För så som jag har förstått det hela att ju mer han överklagar så blir detta en lång process . ..

Förvirrad som vanligt. . . . vad ska man göra. . .

Medan jag kan tycka att 2000:- i månaden från hans sida borde vara mer ok. . .och då har man ju trots allt möts på mitten. . . . . 
    Gå INTE med på privat uppgörelse. Låt allt gå genom NAV. 1500 är ju ingenting.. Vanliga är att han ska betala 11% av årsinkomsten.
  • Anonym (förvirrad)

Hej, efter många påtryckningar ifrån mig till både NAV och svenska försäkringskassan så har allt löst sig.
    Det hjälper att ligga på. . även fast det tar kraft och energi så är det helt klart värt det.

God forsättning på er alla  . . .Tack för ett stöd i denna process! :) 

• Anonym (m)
    Anonym (förvirrad) skrev 2013-01-08 18:01:25 följande:
    Hej, efter många påtryckningar ifrån mig till både NAV och svenska försäkringskassan så har allt löst sig.
    Det hjälper att ligga på. . även fast det tar kraft och energi så är det helt klart värt det.

God forsättning på er alla  . . .Tack för ett stöd i denna process! :) 

Så bra att allt löste sig
  • Anonym (intressant)

Jag har skrivit i tråden tidigare då min sons pappa sedan länge bor och arbetar i Norge.
    Idag fick jag ett papper från dem som jag aldrig har fått tidigare, jag fattar inget. jag har inte haft kontakt med Nav överhuvudtaget. Så idag fick jag
    "oppgave over arbeids- og velferdsetatens utbetalninger og trekk 2012"
    To: står mitt namn
    födelsenr: typ mitt person nr men inte så som vi skriver det
    det står en summa osv

Vad kan detta vara? jag har aldrig fått några pengar från nav. jag tolkar det som om detta är någon typ av årsredovisning, men jag har ju aldrig fått pengar eller bett om det. Pappret är en sådan som man river av alla kanter på, ni vet. har fler fått ett liknade brev som kan svara på vad det är?

Jsg ska givetvis ringa imorn men jag tänkte att det kanske fanns någon kunnig här.

• Liljekonvalj74

Anonym, jag har fått ett likadant brev som du och heller aldrig fått några pengar på NAV! Det verkar som om det vore någon årsredovisning typ liknande vi får till deklarationen. Jag har dock aldrig mottagit något från NAV, väntar fortfarande på att fadern skall betala trotts krav från NAV till honom....
    Någon som vet vad detta papper gäller?? 

• Anonym (m)

Låter visserligen som en sådan årsöversikt man får varje december som man ska ha till deklarationen. Ska kolla min när jag kommer hem från jobbet och se vad det står.

• Anonym (intressant)

Ja jag ringde såklart Nav och kollade vad det var, och det var mycket riktigt en årsredovisning, på pengar som de skickar till försäkringskassan så jag ringde dem också och det stämde, de fick pengar från Nav. förmodligen har pappan börjat betala på senare tid, har ju fått underhåll bra mycket längre än föregående år men aldrig brev från Nav.
    Men man kan ju tycka att försäkringskassan kunde skicka ut något litet meddelande att så är fallet så man sliper känna sig som ett fån när man får brev från en norsk myndighet Glad

• Anonym (hej)

Hej Kan någon förklara hela proceduren med detta? Fick papper om detta (minns ej när men tror i höstas) och för någon månad sen nya. Hur lång tid tar det?? Fk vet aldrig något när man ringer till dem :/ Räknar dem from det pappan började jobba i norge så man får retroaktivt tills det är klart eller hur funkar det???

• Angel30

Hej! Jag har sökt högre underhåll genom F-kassa men fick avslag för att pappan står skriven på sin folkbokförda adress men jobbar och bor i Norge, han är bara hemma i Sverige varannan helg, och då sa dom att han räknades som gränsarbetare. Men nu tänkte jag söka igen då han flyttat hem till Sverige och har fått ett nytt jobb i Norge, han pendlar dagligen till jobbet. Det jag undrar över ! Vilka papper och underlag behöver jag för att kunna göra en ansökan om högre underhåll. Och heter det underhåll eller undrhållsstöd? Han har jobbat i Norge i ca 8 år och har alltid följt F-kassas summa på underhållet. Du får gärna skicka mail till mig istället för att svara här, är inte inne på familjeliv så ofta.

Mail adress: Malin766@hotmail.com

• 1234568
    Anonym (m) skrev 2012-09-24 12:49:25 följande:
    oj, om han tjänar så mycket så har du (ditt barn) en hel del pengar att vänta sig.
    Även jag har barn med en norsk man. Är det 11% per barn? För då ska nog jag ta upp saken igen...
  • Angel30

På alla dessa år som pappan har jobbat i Norge så har jag aldrig och då menar jag ALDRIG fått några papper från F-kassa eller från NAV. Har aldrig fått underhåll från F-kassa för pappan betalar direkt till mig privat. Ska ringa F-kassa och kolla upp detta med underhållet igen. Har funderat på att ringa NAV ! Men då är det problem med språket att förklara för dom mm .

Svar på tråden Pappan bor i norge, underhållsstöd från Nav?