Pappan bor i norge, underhållsstöd från Nav?
Anledning till att jag skriver här är att jag är förvirrad och vet inte var man ska vända sig för att få hjälp och stöd med sina tankar och funderingar.
Den 5/5-11 skickades det in handlingar till Nav i Norge, då min barns pappa bor där och arbetar. Jag fick brev hem från försäkringskassan som uppmanade mig att göra detta. Efter många om och men, så ville pappan göra en privat uppgörelse på 1500:- extra varje månad utöver dessa 1273:- som är från försäkringskassan sverige.
När pengarna väl skulle betalas så vägrade pappan och ansåg att jag skulle vara nöjd med de 1273:- som gavs från FK.
Jag skickade in mina handlingar och underlag om utgifter, inkomst för barnet till försäkringskassan som skickade vidare detta till NAV. Pappan fick exakt samma handlingar som mig men hörde aldrig av sig till FK eller skickade in sina handlingar och inkomst till NAV. NAV gjorde själva en bedöming och kollade upp pappas inkomst som då 2011 var på 385 851 norska kronor.
Idag den 3/3-12 kom beslutet från NAV att pappan ska betala 33000:- svenska kronor till vårt barn om 5 dagar och detta är retro perioden 1/5-11 och till dagens datum och sedan betala 3010:- norska kronor extra i underhåll varje månad framt ills den 1/7-13 då ett nytt beslut tas.
Pappan har sedan han mottagit dessa krav och papper, velat lösa detta privat och att jag sänker kravet och jag sa att kravet kan sänkas med 50% och betalar in 16500:- till vårt barns konto men detta godtog han inte heller, utan han tror att jag behöver hans pengar och ska leva i lyx nu ett par månader och ska han betala dessa pengar så kommer han enligt honom inte ha någon möjlighet att komma hem till Sverige för att träfffa sin dotter . .vilket sätter mig på pottkanten och jag får otroligt dåligt samvete över detta.
Nu vill pappan göra en privat uppgörelse igen och betala 15000 och även 1500:- extra varje månad men det jag känner är att jag inte kan lita på honom för han har lovat innan att hjälpa till ekonomiskt och han har haft 10 år på sig att stötta. Om jag nu går med på denna personliga uppgörelse finns det någon som helst säkerhet jag kan ta? Eller man ta det via domstol privat? eller då måste det vara en advokat inblandad?