• Älva1973

MissB: jag ska tänka på dig och dina små frön :)

Hur många dagar efter ET säger läkarna att man har testdag vid IVF?

• Älva1973

Nyss kommit tillbaka från mitt VUL på dag 7. Det ser onekligen ut som jag har pco-äggstockar. Ca 20 blåsor i höger och 15 i vänster och några större men ej över 10,4 mm. Hoppas verkligen att jag inte blir överstimulerad eller att jag måste avbryta.

Jag ska väl vara tacksam att jag kan producera massa blåsor men det är inget som säger att jag går ett gäng bra och mogna ägg av det hela.

• Älva1973
    MissBoring skrev 2013-01-21 12:23:11 följande:

Aj missade jag dig att du också hade vul idag, sorry!

Men oj oj oj vad blåsor!! Hoppas verkligen det finns ett gäng med guldkorn där Glad så länge du inte behöver avbryta och inte blir allt för dålig så har jag  hört att många får plus när dom blir överstimmulerade Flört När är nästa vul beräknat?
    Lycka till!!
    Jag hoppas också att det ska bli något bra av detta, är ju trots allt  mitt första försök med IVF.
    Fick svar från läkaren nu som sa att det ser ut som att jag har fått hyperstimulering som inte är vanligt i min ålder.
    (undra om det berättigar mig att dra av några år på mitt id-kort Flört )

Ska dra ner på min Gonal-f från 225 till 187 imorgon och sedan ta ett nytt VUL på onsdag och avvakta med dosering till efter det VUL:et.

Usch så nervös jag blev nu att det kommer att skita sig helt. Jag har som haft en känsla av att jag får många blåsor när jag väl får ÄL. Så om två dagar så borde jag väl ha fått blåsor på minst 14 mm?? och inte allt för många fler små? 
  • Älva1973

Bad även att få bilder så man ser strukturen på blåsorna (då jag ska meddela kliniken)
    Så här såg de ut (men det är svårt se hur det egentligen ser ut då allt ligger huller om buller i olka nivåer):

På den ena tyckte då jag att det såg ut att finnas fler av de lite större medan på den andra var många ganska små. Jag menar om den markerade är den största på 10 mm så borde det finnas många små. Hoppas att de större fortsätter att växa och att det inte kommer så många fler nya nu. Jag kan inte så mycket om äggtillväxt. Men kan tillväxten avstanna eller fortsätter den alltid.
  • Älva1973
    MissBoring skrev 2013-01-21 13:22:00 följande:

Nej, va inte nervös. Sa gyn det var bra så är det bra :) Blir inte fler blåsor än det du har, bara att de isf kan växa till sig att det blir fler större. Så har jag iaf uppfattat det!
    Ah så de ska bara växa till sig nu då? Kanske kan ta lite längre tid om man får stimulera lite försiktigare nu?
    Låter lite mer hoppfullt....tack {#emotions_dlg.flower}

Vet inte om min gyn sa att det var bra... eller dåligt. Bara att det finns risk för överstimulering. Jag går ju till en gyn här i sverige och sedan har jag min läkare på kliniken i Tjeckien som jag mejlar med.

Lite stiliga är de nog allt mina blåsor...nästan så att man kan få sig ett helt halsband med pärlor  FlörtLagomt är ju bäst sägs det, inte bra med för få och inte för många. Min läkare i Tjeckien verkade ju lite förvånad att jag svarade så bra på stimuleringen för min ålder. Men jag hade säkert kunnat förvarna om jag fått veta av min gyn här i sverige att jag hade PCO. Men som vanligt så säger de inte så mycket här i sverige. Tycker i alla fall de jag kommit i kontakt med inte säger så mycket, de är nästan rädd att dra slutsatser eller ställa diagnoser. Jag fick dra orden ur munnen på henne idag när jag undersöktes. PCO-patienter har väl lättare att bli stimulerad?

Nåväl, ska avvakta mitt andra VUL nu på onsdag (om jag får svar från min svenska klinik som jag mejlat då de inte hade fler telefontider kvar).

Jag känner inte av något speciellt annat än lätt molande i äggstockarna så de tål säkert att växa till sig lite mer. 
  • Älva1973
    Pippi70 skrev 2013-01-21 12:46:09 följande:
    Miss B , jag kör långa. Har sprayat sen den 3 jan och hoppas nu på att få börja spruta. Ska ta 450 gonal-f + 150 menopur. Ser blodprovet bra ut får jag börja på en gång! Går o väntar på att de ska ringa....
    Lycka till Solig
    Intressant att läsa om de olika doseringarna. Jag har tagit 225 gonal-f och fått hyperstimulering, men det beror ju också på utgångspunkten man har sedan innan.
  • Älva1973
    cff skrev 2013-01-21 14:48:52 följande:
    Intressanta bilder - tack för att du delar med dig! Jag tror man brukar likna folliklarna vid PCOS vid ett pärlband och nog ser det ut som små pärlhalsband. Det är bra att ha många folliklar - ökar chanserna att lyckas - så, så länge man ser till att få lagom många att mogna så blir det toppen. 
    Var detta ditt första "titta på folliklarna -VUL"? Visst är det spännande - och nervöst Glad. Och man blir så glad och lättad när det finns något där (jag har tyvärr också varit med om att det inte funnits ens en liten, liten, ynka follikel i ena äggstocken - trots höga doser hormoner - då kände jag mig helt tom inom bords -  men sen dess har faktiskt den äggstocken vaknat igen Glad).
    Ja det var min första koll nu när jag är stimulerad. Har sett tidigare både gulkropp och pågående tillväxt av folliklar. Tex under min förra cykel så hade jag på dag 14 ganska många, skulle kunna gissa på 8-10 st i varje äggstock varav någon större (ostimulerad). Fick ÄL först på dag 33. Så det verkar som att mina växer långsamt.

Men nu verkar det som att jag kan få den där diagnosen så att säga. Men vet inte om jag har några andra symptom annat än oregelbunden ÄL. Så nu ska jag bara få rätt stimulering. Min läkare i Tjeckien svarade igen att hon tyckte att det var bra info och att jag även fick med mig bilderna, så nu har hon en klar bild på hur det ser ut.

Jag frågade henne vad hon ville se på nästa VUL och då sa hon att hon ville veta hur många folliklar det var i varje äggstock samt hur många dominanta det finns samt storlek på dessa. Känns lite bättre nu. Var rädd där ett tag att jag skulle få ställa in resan.

Jag har ett lätt konstant molande i äggstockarna samt ett svagt ilande bakom ryggen. Ska vara uppmärksam på symptom som kan uppkomma. Ska ju dra ner på doseringen imorgon och efter onsdagens VUL får jag veta mer hur mycket jag ska ta.
  • Älva1973
    Bambi2 skrev 2013-01-21 21:40:18 följande:
    Älva - Vad spännande och grattis till superfertila PCO-äggstockar! Jag är verkligen inte sjukvårdsutbildad heller men du har alla symptom på PCO man kan ha; över 20 antralfolliklar sammanlagt, som ligger som ett pärlband, högt AMH högt upp i åldern, lång menscykel med fr.a. långsam follikelfas, och du är lättstimulerad. Jag tyckte t.o.m. att 225 ie Gonal f var lite högt med dina värden och utifrån vad du har berättat och det är bra att dosen sänks. Det måste kännas härligt att ha så många folliklar; - det brukar räcka med betydligt färre! Den dubla tur som många PCO-kvinnor har när de blir lite äldre, är att de inte bara har många ägg, utan ofta också bättre kvalitet på äggen. Därför finns det inget självändamål att försöka få ut så många ägg som möjligt, eftersom det då finns stor risk att bli överstimulerad.
    Tack, vad glad jag blir av dina ord Solig
    Men samtidigt får jag lite dåligt samvete när ni är så många som kämpar för att få en bråkdel av vad jag tydligen har. Jag har ju inte vetat hur det sett ut förrän nu egentligen. Men det är ju inte säkert att alla folliklar innehåller ägg, speciellt inte de små rackarna.

Så min oro är ju att jag ska svälla upp som en val och fyllas med vätska med allt man läser om nu när jag googlar. Eller så är jag orolig att jag får massor med små och inga växer till sig fullt ut. 

Min slemhnna var 10 mm och så tjock har jag inte haft på länge vad jag vet om. Men det syntes tydligen en sorts vätskespalt, såg ut som ett mellanrum mellan de två slemhinneväggarna. Jag frågade och hon sa att det inte var något farligt eller som skulle störa.
    Pippi70 skrev 2013-01-21 14:49:06 följande:
    Jag fick klartecken från kliniken! Börjar med sprutorna på lördag.
    De ändrade min dosering lite, igen.. 375 menopur och 150 gonal-f.
    Äntligen:))))
    Lycka till med sprutstarten. Vad innebär en blandning av Menopur och Gonal-f?
    susmar72 skrev 2013-01-21 21:40:09 följande:
    Var på vul idag. 2 blåsor 12 mm, 3 st mindre. Slemhinnan såg fin ut. Tog blodprov, hemläkare skulle höra av sig imorgon om fortsatta plan.
    Låter spännande!! Nu är det nära för dig med Glad

• Älva1973

Hejsan... tittar in här lite hastigt och uppdaterar.
    Nu är jag på plats i Tjeckien och ska på mitt första besök på kliniken i morgon. Jag har ju som sagt fått en tendens till överstimulering. På mitt andra VUL i Sverige på dag 9 hade jag 15+20 blåsor varav de flesta var kring 10mm samt några på 11, 12 och 13. De har sagt att vi inte avbryter något nu utan de anpassar medicineringen och allt efter VUL-resultatet. I morgon på dag 11 får jag se vad de säger. Lite skraj är jag för att blåsorna inte växer till rätt storlek, att de ska vara tomma och utan ägg eller att alla gör det och så går det åt skogen. Jag är fortfarande lite chockad att mina äggstockar reagerar så här, men ska nog vara glad för det.

Sedan måste jag erkänna att en nål i skruttan känns väldigt skrämmande, men jag försöker att inte tänka på det och hoppas att de har gott om lugnande saker att ge Flört

susmar72: Hoppas du får ett bra besked imorgon Glad 
    Vart är det du ska åka sedan om man får fråga?

Har inte läst in på allt, men spännande att läsa att det är fler på gång med sprutor Solig 

Svar på tråden Tips om dhea