• Anonym (??)

Blir man anmäld till soc om...???

I måndags upptäckte vi att vår dotter på 2,5 år hade sprucken trumhinna. Så vi åkte till vc och fick flytande pencilin (kåvepenin). I alla fall så gick det inte att få i henne. Så jag ringde vc och sa att jag inte får i henne medicinen. De. Sa då att vi skulle prova att blanda det i nått gott och så finns det i frukt smak som vi kan hämta ut. Jag provade blanda i medicinen i allt möjligt gott. INGET funkade! Och eftersom min dotter redan är dålig på att äta så bestämde jag mig för att inte prova frukt smaken, då jag VET att det inte kommer funka. Så tredje gången ringer jag till vc, förklarar läget igen och att jag inte tänker testa fruktsmaken för det är bortkastade pengar och att jag vet att det finns annat. Pencillin som supp. Hon blev irriterad och sa att kåvepenin är det bästa osv. Men min dotter äter redan dåligt. Ska jag då behöva tvinga i henne nått hon inte gillar när det finns alternativ? Tillslut så ger den här sköterskan med. Sig och lägger en lapp att doktorn ska ringa mig.
    Men nu är jag orolig att hon ska kontakta soc för att jag inte vill ge mitt barn flytande pencillin utan byta till supp. Vad tror ni är detta anledning nog att kontakta soc?

// orolig mamma

• Svar på tråden Blir man anmäld till soc om...???
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-21 14:30:45 följande:
    Men gud. Hur handlingsförlamad får man vara som förälder? Håll fast ungen och spruta in den med medicinspruta långt i munnen om hon vägrar allt annat. Var beredd med saft så att hon får något gott att dricka direkt efter. Eller häll medicinen i vällingen.
    Lite jävlaranamma får man ha i såna här situationer.
  • Anonym (??)

Jag tänker inte tvinga mitt barn när jag vet att det finns antibiotika/pencillin i supp som barn kan få. Min lillasyster fick det då hon var en extrem matvägraee när hon var liten som min dotter.

• Anonym

Soc anmälan kan det bli när en förälder inte kan sätta gränser. Vem bestämmer hemma egentligen! Får barnet godis varje dag oxå om hon vill!?

• Anonym

Jag googlade och får inte fram något på penicilin+supp. När man ligger på sjukhus så kan man få penicilin i dropp rätt in i blodet men supp verkar inte finnas.

Hoppas att du och läkaren kommer fram till något annat alternativ än tvång. Tvång är inte kul men ibland nödvändigt.

• Anonym (??)

Hälla det i vällingen och sen då? Så äter hon ingenting längre? Vill inte göra det mot henne.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-21 14:36:11 följande:
    Soc anmälan kan det bli när en förälder inte kan sätta gränser. Vem bestämmer hemma egentligen! Får barnet godis varje dag oxå om hon vill!?

Kan inte det där få höra hemma i å hjälp jag såg ett barn dricka cola-tråden? Jag kan garantera att LVU aldrig går igenom pga att man ger godis varje dag(även om det är onyttigt och dåligt för tänderna).
  • Anonym

Å andra sidan så skulle det inte förvåna mig om hon anmäler dig.. Folk anmäler hit och dit nu för tiden..

• Queenie70
    Anonym skrev 2012-03-21 14:30:45 följande:
    Men gud. Hur handlingsförlamad får man vara som förälder? Håll fast ungen och spruta in den med medicinspruta långt i munnen om hon vägrar allt annat. Var beredd med saft så att hon får något gott att dricka direkt efter. Eller häll medicinen i vällingen.
    Lite jävlaranamma får man ha i såna här situationer.
    Kanske inte helt lyckat att hälla det i vällingen så att barnet inte vågar äta den sedan. Barn är olika vilket du inte verkar förstå. Vi var två vuxna som försökte hålla och tvinga i vårt barn medicinen, utan något resultat. Allt sprutades ut lika fort igen. Om vi hade varit mer bestämda än vi redan var hade det övergått till ren misshandel. Vissa barn sväljer helt enkelt inte vad man än gör, och vilka tekniker man än använder, så hoppa du ned från dina höga hästar. När även sjukhuset misslyckats med att få i barnet medicinen så fick vi en annan utskriven, som inte smakade lika illa och som det, dessutom behövdes mindre mängd av.

TS, be att få en annan sort. De är restriktiva med den sorten, men den funkar på svåra barn där man inte annars får ned medicinen och nej, du blir inte anmäld pga detta. Ni är garanterat varken de första eller sista föräldrarna med svårmedicinerat barn.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-21 14:38:50 följande:
    Å andra sidan så skulle det inte förvåna mig om hon anmäler dig.. Folk anmäler hit och dit nu för tiden..

Fl-myt.
  • Anonym (sjuksköterska)
    Anonym (??) skrev 2012-03-21 14:33:28 följande:
    Jag tänker inte tvinga mitt barn när jag vet att det finns antibiotika/pencillin i supp som barn kan få. Min lillasyster fick det då hon var en extrem matvägraee när hon var liten som min dotter.
    Det finns inte antibiotika i supp.
    Har funnits tidiagare, finns ej längre, togs bort eftersom det fungerade sämre.
Svar på tråden Blir man anmäld till soc om...???