• Anonym (??)

Blir man anmäld till soc om...???

I måndags upptäckte vi att vår dotter på 2,5 år hade sprucken trumhinna. Så vi åkte till vc och fick flytande pencilin (kåvepenin). I alla fall så gick det inte att få i henne. Så jag ringde vc och sa att jag inte får i henne medicinen. De. Sa då att vi skulle prova att blanda det i nått gott och så finns det i frukt smak som vi kan hämta ut. Jag provade blanda i medicinen i allt möjligt gott. INGET funkade! Och eftersom min dotter redan är dålig på att äta så bestämde jag mig för att inte prova frukt smaken, då jag VET att det inte kommer funka. Så tredje gången ringer jag till vc, förklarar läget igen och att jag inte tänker testa fruktsmaken för det är bortkastade pengar och att jag vet att det finns annat. Pencillin som supp. Hon blev irriterad och sa att kåvepenin är det bästa osv. Men min dotter äter redan dåligt. Ska jag då behöva tvinga i henne nått hon inte gillar när det finns alternativ? Tillslut så ger den här sköterskan med. Sig och lägger en lapp att doktorn ska ringa mig.
    Men nu är jag orolig att hon ska kontakta soc för att jag inte vill ge mitt barn flytande pencillin utan byta till supp. Vad tror ni är detta anledning nog att kontakta soc?

// orolig mamma

• Svar på tråden Blir man anmäld till soc om...???
  • Lady81

Kanske med sked funkar bättre än med spruta? Vet iaf att min son mycket hellre tar sked än spruta.

• HonSomVet
    perla2010 skrev 2012-03-24 09:49:01 följande:
    Jag håller med. Tyvärr har jag själv stött på alldeles för många läkare som skrivit ut antibiotika till mig och dessutom bredspektrum när jag kanske bett om sjukskrivning och även att de ska ta prov för att se vad jag har, för att kunna vila bort infektionen. Jag har då valt att strunta i att ta kuren helt och jobba ändå men det leder ju till att man är sjuk och mår dåligt så väldigt länge. 
    Har stött på många patienter (är uska) som har MRSA och de har det inte kul.

Men vad jag menade med min första kommentar är att om man nu har en 2,5 åring eller ett ännu mindre barn vars kropp inte reder ut infektionen så anser jag trots risken för resistens att man då väljer en antibiotika man faktiskt kan få i sitt barn så att barnet blir frisk. Förstår du min ursprungliga mening?
    Ja visst, men det innebär ju trots allt (framtida) risker. Jag läste en tråd här på FL förra veckan, minns inte vilket, där en förälder skrev att hon avstått från att behandla sina barns öronininflammationer med antibiotika och använt sig av andra alternativ. Och enligt henne hade det skett framgångsrikt.

Jag tror, tyvärr, att vi människor, i takt med att samhället har utvecklats, har glömt att det finns andra alternativ än enbart antibiotika.
  • Mamma SL

Det är skrämmande att så många tänker "Men om jag gör det här bara en gång så gör det inget" för om alla tänker så är det såklart att det gör skillnad. Och jo jag skulle tvinga i mina barn smalspektrum istället för att ge bredspektrum som de tar frivilligt men in i det sista undviker jag antibiotika över huvud taget.

Jag vet många föräldrar som ger barnen penicillin för att de vill att de ska bli friska snabbare så att de kan komma tillbaka till dagis. Jag har aldrig haft något problem med att vara hemma med mina barn och vänta ut infektioner och det verkar som att det har gett effekt, från att ha varit normalsjuka som ettåringar är de nu nästan aldrig sjuka, i snitt en gång vartannat år ungefär.

• perla2010
    Mamma SL skrev 2012-03-24 10:50:34 följande:
    Det är skrämmande att så många tänker "Men om jag gör det här bara en gång så gör det inget" för om alla tänker så är det såklart att det gör skillnad. Och jo jag skulle tvinga i mina barn smalspektrum istället för att ge bredspektrum som de tar frivilligt men in i det sista undviker jag antibiotika över huvud taget.

Jag vet många föräldrar som ger barnen penicillin för att de vill att de ska bli friska snabbare så att de kan komma tillbaka till dagis. Jag har aldrig haft något problem med att vara hemma med mina barn och vänta ut infektioner och det verkar som att det har gett effekt, från att ha varit normalsjuka som ettåringar är de nu nästan aldrig sjuka, i snitt en gång vartannat år ungefär.
    Men du, om ditt barn som vår dotter redan är sjuk i grunden? Och när vi väntat ut en öroninflammation som vid nästa läkarbesök var precis likadan som vid första besöket? Om din dotter mådde fruktansvärt dåligt och bara skrek och grät?

Jag känner att du kanske borde ha lite mer kött på benen, och man får faktiskt se över barnets allmäntillstånd. Jag förutsätter givetvis att man inte sätter in eller kräver en läkare på antibiotika i första hand! Vi hade sökt en gång innan o då vår dotter hade blivit sämre, dock visste vi inte varför (tog sig inte för öronen) men var så otroligt ledsen och kände knappt igen henne, de var då läkaren såg en rejäl öroninflammation i båda öronen men ansåg att vi skulle vänta och låta det läka själv. En vecka senare så var det fortfarande det samma, då satte läkaren in antibiotika (kåvepenin) men vi fick inte i henne det. Bad då om ett annat alternativ och detta blev då amimox som fungerade.

Blev lite traggig text hoppas du förstår=)
  • Detvackrastejagvet

Det är jag som är ts, kan inte vara anonym på telefonen.
    Vi var hos doktorn igen och trumhinnan hade slutit sig, men han ville ändå behandla i 5 dagar till med annan medicin, amimox (som jag såg någon skriva tidigare i tråden). Den klarar hon svälja eftersom det endast är 2 ml åt gången.

• Dr Mupp
    Detvackrastejagvet skrev 2012-03-24 11:53:23 följande:
    Det är jag som är ts, kan inte vara anonym på telefonen.
    Vi var hos doktorn igen och trumhinnan hade slutit sig, men han ville ändå behandla i 5 dagar till med annan medicin, amimox (som jag såg någon skriva tidigare i tråden). Den klarar hon svälja eftersom det endast är 2 ml åt gången.
    Se till att ge henne magbaktierer sen i form av droppar, fil eller juice för amimoxen kommer att slå ut allt i tarmen på henne. Amma henne gärna eller be nån donera bröstmjölk som du kan servera på mugg/flaska om du slutat amma. Laktoferrin som finns i bröstmjölk ger ett  visst skydd mot antibiotikarelaterad diarré. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • GrodanHopp
    Mamma SL skrev 2012-03-22 07:42:24 följande:
    Jag tycker ändå att man ser ett tydligt samband att föräldrar som ger sina barn antibiotika ofta, oftare har sjuka barn. Även vuxna som nästan aldrig är sjuka men som får någon åkomma som det skrivs ut antibiotika blir ofta sjuka inom två veckor efter kuren. För att inte tala om svampinfektioner, jag hade ofta uvi förut och tog säkert fem kurer/år och hade därmed underlivssvamp fem gånger/år. Sista uvi:n bestämde jag mig för att kämpa mot utan antibiotika, det är två år sedan, infektionsfri sedan dess, alltså HELT infektionsfri inte ens en halsfluss trots att det spridits som en löpeld på barnens dagis. 

Forskning kan vara bra men man ska inte glömma att forskning även går att vrida och vända på tills man får det resultatet man vill och det gör ofta de som betalar som till exempel läkemedelsföretagen. Folk är alldeles för dåliga på att ifrågasätta, det är därför som det nu finns 150 barn till med narkolepsi i Sverige.

Du vet om att man kan få njurbäckensinflammation om man inte behandlar UVI? Det kan ge svåra skador på njurarna.
  • Mamma SL
    GrodanHopp skrev 2012-03-25 11:50:36 följande:
    Du vet om att man kan få njurbäckensinflammation om man inte behandlar UVI? Det kan ge svåra skador på njurarna.
    DU vet om att UVI oftast läker ut av sig själv om man inte tar antibiotika? 
  • MinaFinaste

Min son har haft mycket öroninflammationer och det har varit ett jätte jobb att få i honom penicillin. Har fått i honom det under tvång då det bästa för honom är att få det i sig! Hittade en saft på Willys rymdsaft har jag för mig att den hette och den tog bort all smak av pecillinet! Nu för tiden tar jag det bara på en vanlig sked och han tar det så duktigt. Han är 2,5år

• Anonym

du hade ju vart en sämre förälder om du gav upp och lät henne vara utan pencilin :)

lycka till 

• Anonym
    MinaFinaste skrev 2012-03-25 12:52:09 följande:
    Min son har haft mycket öroninflammationer och det har varit ett jätte jobb att få i honom penicillin. Har fått i honom det under tvång då det bästa för honom är att få det i sig! Hittade en saft på Willys rymdsaft har jag för mig att den hette och den tog bort all smak av pecillinet! Nu för tiden tar jag det bara på en vanlig sked och han tar det så duktigt. Han är 2,5år
    Din son ensam bidrar nog till att göra en drös bakterier resistenta. Snacka om dumt att ge antibiotika så snart ungen får öroninflammation.
  • Queenie70

Det är INTE pga. att små svenska barn får antibiotika när de har ont av öroninflammation som vi får problem med resistenta bakterier, det är en så liten piss i havet att det är helt försummligt. Problemet är att man i andra länder, även i europa kan knalla in och köpa antibiotika över disk lite som man vill, och att det skrivs ut slentrianmässigt ofta i förebyggande syfte, utifall att på många håll. Som varje gång mitt ex. åkte till sitt hemland så gick han till doktorn och fick lite bredspektrumantibiotika eftersom han ju inte var van vid de annorlunda bakterierna längre. Helt vansinnigt. Lika vansinnigt som att man pumpar vår blivande mat full med antibiotika i förebyggande syfte för att maximera vinsterna för köttindustrin. Återigen, att låta bli att ge en tvååring med svåra smärtor i öronen antibiotika gör varken till eller ifrån, och är bara tortyr för barnet. Ni som tycker att man lika gärna kan låta det läka av sig självt, har ni själva nån gång haft det? Vet ni hur fruktansvärt jävla ont det gör? Sist jag hade det så var jag beredd att gå ned på plattan och scora lite heroin för att slippa smärtorna. Det var värre än nåt jag nånsin upplevt.

• infragilis
    Queenie70 skrev 2012-03-25 21:52:21 följande:
    Det är INTE pga. att små svenska barn får antibiotika när de har ont av öroninflammation som vi får problem med resistenta bakterier, det är en så liten piss i havet att det är helt försummligt. Problemet är att man i andra länder, även i europa kan knalla in och köpa antibiotika över disk lite som man vill, och att det skrivs ut slentrianmässigt ofta i förebyggande syfte, utifall att på många håll. Som varje gång mitt ex. åkte till sitt hemland så gick han till doktorn och fick lite bredspektrumantibiotika eftersom han ju inte var van vid de annorlunda bakterierna längre. Helt vansinnigt. Lika vansinnigt som att man pumpar vår blivande mat full med antibiotika i förebyggande syfte för att maximera vinsterna för köttindustrin. Återigen, att låta bli att ge en tvååring med svåra smärtor i öronen antibiotika gör varken till eller ifrån, och är bara tortyr för barnet. Ni som tycker att man lika gärna kan låta det läka av sig självt, har ni själva nån gång haft det? Vet ni hur fruktansvärt jävla ont det gör? Sist jag hade det så var jag beredd att gå ned på plattan och scora lite heroin för att slippa smärtorna. Det var värre än nåt jag nånsin upplevt.
    Om det är en piss i havet hur vi äter antibiotika här i landet, hur kommer det sig då att det finns hårda riktlinjer på att svenska läkare ska skriva ut mindre antibiotika än vad som gjort och görs?
  • Mamma SL
    Queenie70 skrev 2012-03-25 21:52:21 följande:
    Det är just det där tänket jag menar i min tidigare kommentar. Det är samma sak som att säga att det spelar ingen roll hur mycket jag åker bil, flyger utomlands, struntar i att sopsortera m.m. för det bara en piss i havet och alla vet ju att det är industrierna som är de stora miljöbovarna. Men om alla gör lite gör det stor skillnad. 
  • perla2010
    Mamma SL skrev 2012-03-26 08:58:51 följande:
    Det är just det där tänket jag menar i min tidigare kommentar. Det är samma sak som att säga att det spelar ingen roll hur mycket jag åker bil, flyger utomlands, struntar i att sopsortera m.m. för det bara en piss i havet och alla vet ju att det är industrierna som är de stora miljöbovarna. Men om alla gör lite gör det stor skillnad. 
    Men att experimentera med sig själv är sin sak, såsom alternativ medicin men ett barn väljer ju inte själv och om jag väljer att behandla tex öroninflammation med alternativ medicin och det inte hjälper och det bara blir värre så ser jag mer skada än nytta med experimentet.

Dock är det skillnad som vuxen, tranbärsdricka mot uvi osv men inte på små barn, de kan ju inte berätta hur de mår eller om det är bättre/sämre, då vet man ju inte vad som sker, därför anser jag att beprövade läkemedel är att rekommendera och föredra då jag inte vill skada min dotters hörsel eller njurar mm...
  • infragilis
    perla2010 skrev 2012-03-26 11:34:46 följande:
    Men att experimentera med sig själv är sin sak, såsom alternativ medicin men ett barn väljer ju inte själv och om jag väljer att behandla tex öroninflammation med alternativ medicin och det inte hjälper och det bara blir värre så ser jag mer skada än nytta med experimentet.

Dock är det skillnad som vuxen, tranbärsdricka mot uvi osv men inte på små barn, de kan ju inte berätta hur de mår eller om det är bättre/sämre, då vet man ju inte vad som sker, därför anser jag att beprövade läkemedel är att rekommendera och föredra då jag inte vill skada min dotters hörsel eller njurar mm...
    UVI ska ges antibiotika mot på barn. Vid örininflammation vid sprucken trumhinna, i övrigt restriktivt.
Svar på tråden Blir man anmäld till soc om...???