• Anonym (??)

Blir man anmäld till soc om...???

I måndags upptäckte vi att vår dotter på 2,5 år hade sprucken trumhinna. Så vi åkte till vc och fick flytande pencilin (kåvepenin). I alla fall så gick det inte att få i henne. Så jag ringde vc och sa att jag inte får i henne medicinen. De. Sa då att vi skulle prova att blanda det i nått gott och så finns det i frukt smak som vi kan hämta ut. Jag provade blanda i medicinen i allt möjligt gott. INGET funkade! Och eftersom min dotter redan är dålig på att äta så bestämde jag mig för att inte prova frukt smaken, då jag VET att det inte kommer funka. Så tredje gången ringer jag till vc, förklarar läget igen och att jag inte tänker testa fruktsmaken för det är bortkastade pengar och att jag vet att det finns annat. Pencillin som supp. Hon blev irriterad och sa att kåvepenin är det bästa osv. Men min dotter äter redan dåligt. Ska jag då behöva tvinga i henne nått hon inte gillar när det finns alternativ? Tillslut så ger den här sköterskan med. Sig och lägger en lapp att doktorn ska ringa mig.
    Men nu är jag orolig att hon ska kontakta soc för att jag inte vill ge mitt barn flytande pencillin utan byta till supp. Vad tror ni är detta anledning nog att kontakta soc?

// orolig mamma

• Svar på tråden Blir man anmäld till soc om...???
  • Anonym

LVU är väl ändå inte samma sak som att bli soc anmäld. Soc annäld kan du bli av vem som helst. Poängen var att en litet barn inte kan bestämma allt, det är förälderns jobb. Du som förälder bestämmer och tvingar i barnet medicin för att du vet att det är det bästa!

• Anonym

vem som helst kan anmäla för vad som helst...

sen hur pass allvarligt soc tar det är en annan sak.

Det är väl bara att hålla fast och hälla i medicinen så snabbt som möjligt tycker jag...

• strongenough

Kåvepenin går att mosa. Kan du inte få det som tabletter, krossa och ge i vad som helst gröt tex?

• Anonym (mnn)
    Anonym skrev 2012-03-21 14:43:25 följande:
    LVU är väl ändå inte samma sak som att bli soc anmäld. Soc annäld kan du bli av vem som helst. Poängen var att en litet barn inte kan bestämma allt, det är förälderns jobb. Du som förälder bestämmer och tvingar i barnet medicin för att du vet att det är det bästa!
    Lvu är ju något helt annat? då har ju barnet ofta missburkar problem med mera sköter inte skolan med mera.
  • maaammaaa
    Anonym skrev 2012-03-21 14:45:18 följande:
    vem som helst kan anmäla för vad som helst...

sen hur pass allvarligt soc tar det är en annan sak.

Det är väl bara att hålla fast och hälla i medicinen så snabbt som möjligt tycker jag...
    Jo så är det.
  • Anonym
    Anonym (mnn) skrev 2012-03-21 14:50:42 följande:
    Lvu är ju något helt annat? då har ju barnet ofta missburkar problem med mera sköter inte skolan med mera.
    Små barn kan också bli LVU:ade om deras föräldrar brister i sin omsorgsförmåga. I TS fall finns det dock ingen som helst anledning att oroa sig för vare sig socanmälning eller LVU.
  • Anonym

äh hände mitt barn med jag ringde VC & sköterskan sa prova låt det läka ut själv helst vill inte ens läkaren sätta in penicillin så hon tyckte det var bättre att inte försöka tvinga i barnet det... Dessutom hade det läkt ut  själv bara några dagar senare vid en efterkontroll vilket man måste gå på så klart.

• ElectroDiva

seriöst ?
    Vilken unge gapar glatt för lite äcklig medicin ?

Kom igen , antingen låter du henne vara sjuk och nöjd över att slippa medicinen eller så är DU den vuxna som BESTÄMMER det bästa för henne och ser till att få i henne medicinen så att hon blir frisk ! 

• HäckHäxan
    Anonym (??) skrev 2012-03-21 14:37:01 följande:
    Hälla det i vällingen och sen då? Så äter hon ingenting längre? Vill inte göra det mot henne.
    Vill du att dottern blir frisk eller vill du att örat blir värre? Hur svårt är det valet egentligen?
    Anonym (sjuksköterska) skrev 2012-03-21 14:42:57 följande:
    Det finns inte antibiotika i supp.
    Har funnits tidiagare, finns ej längre, togs bort eftersom det fungerade sämre.
    Men denna kunskap, så tycker jag valet är enkelt, få i ungen medicinen, vad som än krävs! Barn skall inte behöva plågas av öroninflammation och dylikt mer än nödvändigt.

Hon kommer äta, friska barn svälter inte ihjäl sig själva, så om hon är frisk för övrigt lär hon äta när hon blir hungrig oavsett. Min dotter hade någon myr portions period när hon var i din dotters ålder TS och så är de ännu, ibland äter hon som en myra, men hon växer och hon är frisk, så jag antar att hon äter vad hon behöver fast jag tycker det är lite.
    Stå på dig, annars gör någon annan det!
  • Anonym

vad är det för jä...la snack om soc hit & dit och lvu men hallå tror knappast soc tar barn som vägrar ta penicillin... Där mamman dessutom ringer vc om råd! 

Svar på tråden Blir man anmäld till soc om...???