• Anonym (??)

Blir man anmäld till soc om...???

I måndags upptäckte vi att vår dotter på 2,5 år hade sprucken trumhinna. Så vi åkte till vc och fick flytande pencilin (kåvepenin). I alla fall så gick det inte att få i henne. Så jag ringde vc och sa att jag inte får i henne medicinen. De. Sa då att vi skulle prova att blanda det i nått gott och så finns det i frukt smak som vi kan hämta ut. Jag provade blanda i medicinen i allt möjligt gott. INGET funkade! Och eftersom min dotter redan är dålig på att äta så bestämde jag mig för att inte prova frukt smaken, då jag VET att det inte kommer funka. Så tredje gången ringer jag till vc, förklarar läget igen och att jag inte tänker testa fruktsmaken för det är bortkastade pengar och att jag vet att det finns annat. Pencillin som supp. Hon blev irriterad och sa att kåvepenin är det bästa osv. Men min dotter äter redan dåligt. Ska jag då behöva tvinga i henne nått hon inte gillar när det finns alternativ? Tillslut så ger den här sköterskan med. Sig och lägger en lapp att doktorn ska ringa mig.
    Men nu är jag orolig att hon ska kontakta soc för att jag inte vill ge mitt barn flytande pencillin utan byta till supp. Vad tror ni är detta anledning nog att kontakta soc?

// orolig mamma

• Svar på tråden Blir man anmäld till soc om...???
  • sextiotalist
    Ebba Caroline skrev 2012-03-21 15:58:54 följande:
    För att Kåvepenin är det som fungerar bäst på öroninflamation. Amimox skrivs bara ut om Kåvepenin inte fungerar på öroninflammation.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!

Varför skriver man ut den flytande till lite större barn, när den finns på tablettform?
  • Ebba Caroline
    sextiotalist skrev 2012-03-21 16:16:09 följande:

Varför skriver man ut den flytande till lite större barn, när den finns på tablettform?

Ingen anning, jag är inte läkare...
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • infragilis
    litenlitenliten skrev 2012-03-21 15:30:09 följande:
    Alla läkare jag har varit i kontakt med ger antibiotika om det handlar om barn och speciellt när det är sprucken trumhinna!
    Riktlinjer är att inte ge antibiotika vid öroninflammation, förutom vid sprucken trumhinna. Gäller både barn och vuxna.
  • Dr Mupp
    sextiotalist skrev 2012-03-21 15:57:28 följande:
    men varför skriver man inte ut det då?
    För att det är ett bredspektrumantibiotika som ökar risken för bla biverkningar och resistens. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Mamma SL
    Anonym (sjuksköterska) skrev 2012-03-21 15:24:11 följande:
    Det ä just när trumhinnan är sprucken som antibiotika behövs.
    Immunförsvaret försämras inte av vanliga antibiotika. Däremot kan den normala bakteriefloran rubbas tillfälligt.
    Och den normala bakteriefloran är inte en del av immunförsvaret? 
  • Anonym (sjuksköterska)
    Mamma SL skrev 2012-03-21 20:12:44 följande:
    Och den normala bakteriefloran är inte en del av immunförsvaret? 
    Nej, immunförsvaret består av olika former av vita blodkroppar som produceras i benmärgen. Även lymfcystemet, och man kan kanske argumentera för att huden är en första barriär mot infektioner, men del av immunförsvar, nja.
  • Mamma SL
    Anonym (sjuksköterska) skrev 2012-03-21 20:58:37 följande:
    Nej, immunförsvaret består av olika former av vita blodkroppar som produceras i benmärgen. Även lymfcystemet, och man kan kanske argumentera för att huden är en första barriär mot infektioner, men del av immunförsvar, nja.
    Kalla det vad du vill men jag har alltid fått lära mig att det finns goda bakterier som jobbar mot de onda, dumt att ta bort de goda då. Dessutom tror jag att man kommer starkare ur en infektion om kroppen får ta hand om den själv utan en mediciner som lägger sig i.
  • Anonym (sjuksköterska)
    Mamma SL skrev 2012-03-21 21:59:54 följande:
    Kalla det vad du vill men jag har alltid fått lära mig att det finns goda bakterier som jobbar mot de onda, dumt att ta bort de goda då. Dessutom tror jag att man kommer starkare ur en infektion om kroppen får ta hand om den själv utan en mediciner som lägger sig i.
    Visst finns det goda bakterier i kroppen, som genom sin närvaro motverkar förekomsten av onda bakterier.
    Huruvida kroppen blir starkare av att själ ta hand om infektioner... Nja. Det är nog att generalisera. Vissa enkla infektioner klarar kroppen galant, men att den blir starkare av det vill jag inte sträcka det till. Vissa infektioner "minns" kroppen genom att antikroppar bildas mot en viss patogen, och på så vis lättare kan döda den näsa gång man blir infekterad, men det är inte samma sak som att kroppen blir starkare, utan det som sker vid vaccination. Vid upprepade infektioner kan kroppen däremot bli försvagad.
    Antibiotika påverkar inte kroppen i övrigt nämnvärt, utan verkar i princip bara på bakterierna.
    Man ska välja sina tillfällen när man ger antibiotika väl, men jag rekomenderar att man grundar sina åsikter på den forskning som läkarvetenskapen besitter, snarare än känslor.
  • Mamma SL
    Anonym (sjuksköterska) skrev 2012-03-21 22:08:47 följande:
    Visst finns det goda bakterier i kroppen, som genom sin närvaro motverkar förekomsten av onda bakterier.
    Huruvida kroppen blir starkare av att själ ta hand om infektioner... Nja. Det är nog att generalisera. Vissa enkla infektioner klarar kroppen galant, men att den blir starkare av det vill jag inte sträcka det till. Vissa infektioner "minns" kroppen genom att antikroppar bildas mot en viss patogen, och på så vis lättare kan döda den näsa gång man blir infekterad, men det är inte samma sak som att kroppen blir starkare, utan det som sker vid vaccination. Vid upprepade infektioner kan kroppen däremot bli försvagad.
    Antibiotika påverkar inte kroppen i övrigt nämnvärt, utan verkar i princip bara på bakterierna.
    Man ska välja sina tillfällen när man ger antibiotika väl, men jag rekomenderar att man grundar sina åsikter på den forskning som läkarvetenskapen besitter, snarare än känslor.
    Jag tycker ändå att man ser ett tydligt samband att föräldrar som ger sina barn antibiotika ofta, oftare har sjuka barn. Även vuxna som nästan aldrig är sjuka men som får någon åkomma som det skrivs ut antibiotika blir ofta sjuka inom två veckor efter kuren. För att inte tala om svampinfektioner, jag hade ofta uvi förut och tog säkert fem kurer/år och hade därmed underlivssvamp fem gånger/år. Sista uvi:n bestämde jag mig för att kämpa mot utan antibiotika, det är två år sedan, infektionsfri sedan dess, alltså HELT infektionsfri inte ens en halsfluss trots att det spridits som en löpeld på barnens dagis. 

Forskning kan vara bra men man ska inte glömma att forskning även går att vrida och vända på tills man får det resultatet man vill och det gör ofta de som betalar som till exempel läkemedelsföretagen. Folk är alldeles för dåliga på att ifrågasätta, det är därför som det nu finns 150 barn till med narkolepsi i Sverige.
  • tessan27

Be att få kåvepenindroppar, mycket mindre mängd. Min dotter som väger runt 15 kg får då 2 ml. Smakar skit men med lite glass på en gång efter så har det funkat. Hon är också matvägrare och är en väldigt liten tjej, men vi har tvingar i kåvepenin otaliga gånger ändå. Hon har en immun-brist och är öronbarn mm så hon har fått denna medicin jag vet inte hur många gånger under sitt 6-åriga liv och vi har kommit fram till att dropparna funkar bäst. Det är bara att kämpa och visa vem som bestämmer. Jobbigt men nödvändigt ibland, jag vet verkligen hur det är.

Svar på tråden Blir man anmäld till soc om...???