• Anonym (??)

Blir man anmäld till soc om...???

I måndags upptäckte vi att vår dotter på 2,5 år hade sprucken trumhinna. Så vi åkte till vc och fick flytande pencilin (kåvepenin). I alla fall så gick det inte att få i henne. Så jag ringde vc och sa att jag inte får i henne medicinen. De. Sa då att vi skulle prova att blanda det i nått gott och så finns det i frukt smak som vi kan hämta ut. Jag provade blanda i medicinen i allt möjligt gott. INGET funkade! Och eftersom min dotter redan är dålig på att äta så bestämde jag mig för att inte prova frukt smaken, då jag VET att det inte kommer funka. Så tredje gången ringer jag till vc, förklarar läget igen och att jag inte tänker testa fruktsmaken för det är bortkastade pengar och att jag vet att det finns annat. Pencillin som supp. Hon blev irriterad och sa att kåvepenin är det bästa osv. Men min dotter äter redan dåligt. Ska jag då behöva tvinga i henne nått hon inte gillar när det finns alternativ? Tillslut så ger den här sköterskan med. Sig och lägger en lapp att doktorn ska ringa mig.
    Men nu är jag orolig att hon ska kontakta soc för att jag inte vill ge mitt barn flytande pencillin utan byta till supp. Vad tror ni är detta anledning nog att kontakta soc?

// orolig mamma

• Svar på tråden Blir man anmäld till soc om...???
  • Anonym (nope)

svaret är kort och gott nej.

• Anonym

Svaret är nej. Men samtidigt så tycker jag att du kunde provat fruktsmaken också. Man kan aldrig veta innan om det kommer funka eller inte. Så enkelt är det inte med barn.

• Anonym

Anmälan är alltid upp till anmälaren. Man får anmäla för att man upplever en oro för barnet. Men jag tycker inte att du ska oroa dig för det du har ju bokat en läkartid och tänker på din dotters bästa.

En befogad oro hade ju varit om du inte hade gett penicilin och inte återkommit till vårdcentralen vilket  hade varit försummelse och vanvård.

Jobbigt med barn och penicilin. Hoppas attl läkaren kan komma på något bra sätt. Är dem lite äldre funkar ju mutor men det går ju inte med små.

• mammatill6

Ja, ibland måste man tvinga barn i dem sånt de inte gillar, men inte blir du anmäld. Men Penicillin finns inte som supp så fruktsmaken är bästa alternativet.

• Anonym (??)

Tack ni som svarat. Min dotter är jätte dålig på att äta mat, välling är vad hon gillar bäst. Och därför vet jag att hon inte kommer gilla fruktsmaken. Hade jag. Trott att hon skulle tycka om den så hade jag givetvist provat, men nu vet jag helt säkert att det är bortkastade pengar att ens prova.

Vill ju att min dotters trumhinna ska läka och hitills har jag fått i henne MAX 2 ml pencillin.

• Anonym

Klart du kan bli soc anmäld. Vem som helst kan anmäla någon för vad som helst. Varför tvingar du inte i barnet medicinen? Är mitt barn sjukt och behöver medicin för att bli frisk gör jag allt för att få i medicinen. Fick t.o.m rådet på bvc att hålla fast barnet och tvinga i den.

• Anonym (mnn)

Hej

Min brors dotter ville inte äta medicinen efter ha fått borellia då det smakade skit. De testade allt hon var då fyra år. Inte blev dem anmälad till socailen men mycket tjat gick det ner med saft.

Så oroa dig inte. Det ska rätt mycket till att du ska bli anmäld till socialen tror jag sen vad kan socialen gör för detta? du skriver ju själv att ditt lilla barn har svårt att äta med mera.

Ett tag när jag gick i skolan åt jag aldrig skollunch inget hände jag gick i sexan men jag gick ner en massa i vikt. Dock bara kurators hjälp...men det var mobbningen som gjorde det.

• Anonym

Men gud. Hur handlingsförlamad får man vara som förälder? Håll fast ungen och spruta in den med medicinspruta långt i munnen om hon vägrar allt annat. Var beredd med saft så att hon får något gott att dricka direkt efter. Eller häll medicinen i vällingen.
    Lite jävlaranamma får man ha i såna här situationer.

Svar på tråden Blir man anmäld till soc om...???