Oj, vilken grej!!!
Du skulle verkligen behövas där ute bland sociala arbeten, föreläsa och berätta....
Självklart är det inte enkelt och säkert inte ens det du vill, men jag tycker att om frågan kommer upp så ska du vara ärlig i sådan mån du kan och känner att du klarar av.
Du får gå lite på kemi också hur personen du möter verkar vara. Om det känns bra.
Annars kanske du kan ta detta enskilt med arbetsgivaren om du får jobbet, om du känner att det är nödvändigt för att du vill vara ärlig och visa att du menar allvar med tjänsten och inte vill riskera att behöva förklara detta senare om det kommer fram.
Jag har själv lämnat ett förhållande där min f.d misshandlade mig EN gång. Jag minns hur nära jag var att förlåta och hade säkert gjort det om jag vart rädd tidigare, men jag tror att det enbart var för att det aldrig skett tidigare samt att jag inte fruktat det heller, som jag hade så "lätt" att lämna.
Kan inte föreställa mig vilken panik man lever under om man tvingas ta det beslut som du gjorde, och jag kan bara för mig själv tänka att det skulle handla om ens egen överlevnad. Du verkar stark och jag hoppas du fått det stöd som behövts för att bearbeta detta.
lycka till