• Anonym

Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!

Argo skrev 2012-04-01 17:20:51 följande:
    Eller så var han på väg ut genom dörren och bort därifrån när han fick en kniv i ryggen.

Spekulationer. Spekulationer.

Domen står som den står. Nästan maxstraff för dråp. Kvinnan som slog sin karl i huvudet med slägghammare och sedan lämpade honom i sjön så han drunknade fick åtta år för dråp. Ungefär samma som TS.
    www.uddevallatingsratt.domstol.se/Templates/P...

Socialen verkar i förtroendebranchen. För mig är det självklart att en sådan här fråga skall komma upp på bordet direkt och OM TS börjar jobba på en kommun skall hennes chef kunna motivera anställningen utåt den dagen det kommer fram gentemot allmänheten.
  • Anonym

lite kul att ni hackar på ts, när ni uppenbarligen inte är bättre själva.
    visst få skulle nog sticka någon i ryggen med en kniv, och det är lågt

Men det är bra mycket lägre att klanka ner på en person som uppenbarligen haft det jobbigt, och påpeka hur illa ni tycker om den. 
    Men jag kan slå vad om att näst intill alla av er skulle kunna göra precis samma sak om ni om ni hamnade i en viss situation. (alla kan döda under rätta omständigheter) 

• Anonym

Hejhopp,

Socialen= myndighet, jag jobbar inom polismyndigheten och är absolut stupsäker på att dom kommer begära utdrag ur belastningsregistret.

dråp finns kvar tio år efter avtjänat straff, Dom får veta i vilket fall, sorry

• Anonym
    Ståaldrigstill skrev 2012-04-01 19:18:12 följande:
    Nu spelar det ju om du läst i tråden ingen roll längre huruvida de kollar el inte. Dock blir jag synnerligen irriterad på personer som säger sig vara säkra på saker och har fel. Nej det är inte alls säkert. Jag både jobbar och rekryterar inom den myndighet det gäller. Däremot är det kanske inte en dum ide. Eller jo, i vissa fall spelar det faktiskt ingen roll. Har man avtjänat sitt straff ska man ha samma möjligheter som alla andra. Det är något vi som jobbar på socialtjänsten måste tro på annars skulle vårt jobb bli omöjligt. Hoppas ni på polisen tänker i samma banor.
    Håller med om att man ska ha samma möjligheter som alla andra, men nu var ju inte frågan om vi trodde att hennes möjligeheter skulle bli mindre om hon va ärlig eller inte.

Frågan var ju om hon skulle berätta eller inte!
  • Anonym
    Ebba Caroline skrev 2012-04-01 20:58:38 följande:
    TS fick 9 år men satt 2/3 av tiden, dvs 6 år.
    Om TS fick nio år så betyder väl det att man inte tyckte det fanns tillräckligt med förmildrande omst.? Om hennes liv varit i akut fara och det handlade om en strid på liv och död så skulle hon väl bara fått en kortare tid i fängelset om ens någon??
  • Anonym
    Bumblebeegirl skrev 2012-04-02 05:30:33 följande:
    Dul lilladu, jag har ett jobb,så oroa dej inte för det du! Men många verkar vara utan jobb här på FL eftersom ni sitter härinne 24/7
    Ja jag är arbetslös och det har varit ett rent helvete varje dag!! Man kan ta det olika men för mig är det ett helvete av otrygghet och känsla av att vara utanför och inte höra till. Och jag har för egen del ingen som helst empati över för en som mördat/dräpt och av den anledningen kanske inte får ett jobb! 
  • Anonym
    Argo skrev 2012-04-01 17:08:22 följande:
    Rent krasst, så ... nä!

Det var inte självförsvar.
    Vad vet du om det, var du med när allting hände och vet hur och var det utspelade sig?
  • Anonym
    Argo skrev 2012-04-02 12:24:55 följande:

Jag föreslår att du läser resten av det inlägg som du citerar.

Jag föreslår också att du sätter en signatur så vi vet vilken "anonym" du är ifall det blir en fortsättning på denna konversation.

Jag föreslår att du läser det inlägget jag skrev och svarar på frågorna, istället för att föreslå en massa.
  • Anonym
    Argo skrev 2012-04-02 12:53:50 följande:

Sant. De enda som (förhoppningsvis) vet vad som hände är TS och den man hon högg ihjäl – och han kan ju inget säga längre. 

Domstolen har tagit ställning till det som presenterats för dem och kommit fram till att det inte var självförsvar eftersom självförsvar, i judisk mening, ger en friande dom. 

Sedan kan man sitta här och gissa och tycka att det är självförsvar i någon slags … etisk(?)…  mening, men det skiljer sig från det juridiska.

• Anonym

Sant. De enda som (förhoppningsvis) vet vad som hände är TS och den man hon högg ihjäl – och han kan ju inget säga längre. 

Domstolen har tagit ställning till det som presenterats för dem och kommit fram till att det inte var självförsvar eftersom självförsvar, i judisk mening, ger en friande dom. 

Sedan kan man sitta här och gissa och tycka att det är självförsvar i någon slags … etisk(?)…  mening, men det skiljer sig från det juridiska.

I juridisk mening kallas det nödvärn men inte heller mord, så du kanske kan hålla dig till vad det faktiskt är. Dråp, dvs att rätten i sitt domslut pga omständigheter slagit fast att det anses som mindre allvarligt och hör till den mindre grova graden. Hur brottet gick till och vad som hände går endast att spekulera i, vi vet inte åt vilket håll det gränsar mest, nödvärn eller mord.
  • Anonym

Sedan kan man  sitta här och gilla och tycka att det är mord i någon slags ... etisk(?).. mening, men det skiljer sig från det juridiska.  
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-02 13:25:10 följande:
    I juridisk mening kallas det nödvärn men inte heller mord, så du kanske kan hålla dig till vad det faktiskt är. Dråp, dvs att rätten i sitt domslut pga omständigheter slagit fast att det anses som mindre allvarligt och hör till den mindre grova graden. Hur brottet gick till och vad som hände går endast att spekulera i, vi vet inte åt vilket håll det gränsar mest, nödvärn eller mord.
  • Anonym
    Anonym (Mannen) skrev 2012-04-02 08:50:30 följande:
    Det är ett helvete!!! Har du funderat på att börja plugga?
    Är för gammal för att få studielån och lever ensam så jag måste försörja mig själv. När jag var ung så började man jobba efter nian och så har man gjort rätt för sig ett helt liv och aldrig ens kommit för sent på jobbet nån dag. Så nä jag har ingen empati till övers för mördare/dråpare utan tycker att de kan vara lika paria på jobbmarknaden som många av oss "gamlingar"!!
  • Anonym

Grattis. Det lönar sig att säga sanningen.

• Anonym

Grattis! Och starkt av dig o berätta om din situation på intrevjun :) All lycka till med nya jobbet

• Anonym
    Anonym (Va?) skrev 2012-04-04 14:36:23 följande:
    Jämför du mig med en pedofil????
    Om man ska vara krass så lever barnet, men du dödade en människa. 
  • Anonym
    Anonym (fialotta) skrev 2012-04-03 08:14:37 följande:
    shit va starkt gjort utav dig tycker jag!!!!!
    och va glad jag blir att du fick jobbet!!!

jag tror till skillnad från en del andra i tråden att någon som du, har desto STÖRRE förståelse för människor som VERKLIGEN BEHÖVER HJÄLP!!!
    du om någon kan säkerligen hjälpa människor på ett helt annat vis, än en socionom som levt ett enkelt liv utan några händelser alls..

det är vad jag tror!!

lycka till med livet nu kära du! du om någon förtjänar det!!!!{#emotions_dlg.flower}
    grattis till ditt nya jobb och till resten av ditt nya liv!!!!

tror samma!
  • Anonym
    Argo skrev 2012-04-03 09:26:04 följande:
    Jag har ingen lust att kompensera dålig läsförståelse genom att gång på gång upprepa det jag redan skrivit.

Vilken "anonym" är du? En signatur hjälper.

Skulle underlätta om du inte trodde alla anonyma var samma eftersom ju faktiskt alla kan skriva anonymt. Är man smart förutsätter man helt enkelt att det kan vara olika man skriver med istället för att gnälla om signaturer. Är det svårt hantera för dig så skriv ingenting alls, så slipper folk kompensera din dåliga förståelse :)
  • Anonym
    Bumblebeegirl skrev 2012-04-03 18:54:46 följande:

Kanske det, men kanske ej så lämpligt att hon haft ihjäl en annan människa, det är väl ändå ingen merit va!

Inte just att mörda en människan, men det var något som skedde i kanske några sekunder. Resten, hennes liv, som pågått i flera år i ett misshandelsförhållande. Det är en erfarenhet som är hemsk men den går att vända till något positivt just i arbetet som socionom.
  • Anonym
    Anonym (orka) skrev 2012-04-04 17:11:48 följande:
    din brist på förståelse och empati anser jag är farligare för allmänheten- än en människa som utsatts för våld och ger igen på den som utfört våldet. 
Svar på tråden Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!