4everHope skrev 2012-05-16 21:11:57 följande:
Vad spännande Angels, hoppas din kvinnliga intution stämmer :) Trodde att det var blastocyster man skulle få, 5 dagars odlade? Fick du kortison utskrivet av kliniken? Jag frågade ju om både det och blodförtunnande men det var inget de ryckte var nödvändigt enl Barbora. Nu har jag ju valt att självmedicinera så jag äter ju båda medicinerna ändå. Tar dock 10 mg då jag läst i forumet att de flesta blivit ordinerade mellan 10-20 mg. Vila nu och ta hand om dig :)
Ja, 5 dagars fick jag, men den ena hade inte utvecklats helt till blastis än, utan var på god väg enligt läkaren. Den andra var en blastis i alla fall, båda av A-kvalitet.
Prednison är kortison och det fick jag utskrivet av kliniken, ja. Blodförtunnande är inget jag tagit, men misstänker att jag egentligen borde äta något som typ bisolvon eller nått eftersom min slemhinna är så pass tjock.
4everHope skrev 2012-05-16 21:15:50 följande:
Jag har hört att blastocyster har större chans till graviditet då embryot visat att det är dugligt som utvecklats till en blastocyst. En väninna till mig blev gravid sin tredje ivf, enda gången de fick tillbaka blastocyster, och det blev en liten söt tjej :) nu håller vi tummarna. Angels det skulle vara kul att höra lite om din resa. Allt från buss, vilket hotell, kliniken...
Jag hoppas också att blastocysterna ska ha större chans att fastna, men även om de fastnar så betyder det ju inte att det går hela vägen. Skulle dock kännas väldigt skönt om de i alla fall fäste ett tag.
Min resa. Tja, vi kom till Prags flygplats och tog därifrån bussen in till Prag. Vi gick av en station innan sista stationen då vi fått info från informationen om att där skulle vi gå av om vi skulle hitta till vårt hotell. Det upptäckte vi dock att det inte var lika bra som att gå av sista stationen. I alla fall. Först gick vi lite i stan, åt på Mc Donalds och sen letade vi upp busshållplatsen varifrån bussen till Brno gick. Den går från Florence, dit gick tunnelbana C, röd linje (36 CZK för biljett giltig 90 min, 24 CZK giltig i 30 min) och det passade oss perfekt, då vårt hotell låg precis längs med linje C. Lite baktanke när jag bokade.

Vi bokade biljetter för resan som skulle ske morgonen efter. Biljetterna för oss två kostade 420 CZK, vilket motsvarar ca 160 SEK. Sen letade vi upp vårt hotell. Hotellet var ett 3 stjärnigt hotell i utkanten av Prag, 3 tunnelbanestationer norr ut från Florence, som var JÄTTEFINT och trevligt. Kommer helt klart bo där igen om (när?!) det blir en ny resa. Hotellet hette för övrigt Troja. Mamma hittade en retrobarnvagnsaffär precis vid hotellet i måndags och blev eld och lågor (hon samlar). Som tur var var vagnarna lite överdrivet dyra, så det blev ingen vagn med hem till samlingen.
Andra dagen (måndag insättningsdag) gick vi upp tidigt, tog tunnelbanan till Florence och höll på att missa bussen till Brno. Detta pga att vi tog tunnelbanan åt fel håll först. :-/ Som tur var var bussen försenad. Sen tog det drygt 2 timmar till Brno. Vägarna var ju inte de bästa direkt så det var en ganska skumpig resa, men gick bra. Väl framme fick vi tag i en taxi som tog oss till kliniken. Taxin kostade 165 CZK, dvs. lite över 60 SEK. Resan tog ca 10 min.
På kliniken blev vi sittande en stund och sen fick jag göra VUL eftersom jag haft lite krångel med mens och blödningar denna cykel. Men allt såg bra ut, så "äggen" togs upp för upptining medan vi letade upp en affär och köpte lite att äta. Vid halv fyra ungefär var vi klara på kliniken (kom lite innan 11) och tog då bussen ner till city (?!) där vi gick på Mc Donalds igen i väntan på att bussen tillbaka till Prag skulle gå. Vi gick i en mataffäre (BILLA) och åkte sen direkt till hotellet och åt lite mat och sov. Var rejält trötta.
Dagen efter skulle vi åka hem, men kom iväg på tok för sent, missade den bussen vi skulle med, nästa buss fastnade i trafiken och vi missade flyget hem, så det fick bli en natt till i Prag. Visst, kanske inte det mest ekonomiska, men helt klart trevligt att få en shoppingdag också även om jag inte köpte något direkt. Vi valde nu ett hotell inne i city, som också var 3-stjärnigt, några hundra meter från Florence tunnelbanestation. Tyvärr tyvärr hemska sängar och en hiss som inte fungerade, men läget var helt klart okej. Harmony hette det hotellet. Vi gick i affärer (fanns några typ köpcentrum längs med den gatan vi bodde på), vi gick på Lidl

och vi gick på Mc Donalds.

.
Idag åkte vi betydligt tidigare till flyget och kom med det hem.
Något mer ni undrar över, så fråga på.
I övrigt: INGEN pratade engelska i princip! Var svårt att ta sig fram, då inte ens ungdomarna pratade engelska. :-O Mc Donalds var suveränt, då de har fria Wi-Fi-zooner, dvs man kunde sitta där och surfa.
Var svårt att få någon vidare service. Frågade man någon, så blev man hänvisad eller så fick man svar att de inte visste. Som när vi letade efter hotell Harmony inne vid Florence och stod på ett apotek på gatan mitt emot och de visste inte var hotellet låg. Helt otroligt dålig koll på sin egen stad. Så var det hela tiden. Ingen visste något alls kändes det som.
Kläder var dyra, väskor och mat var jättebilligt, de flesta mediciner också, kanske inte gravtest dock, ca 60 SEK för ett Clearblue.
Är säkert massa mer, men minns inte just nu. Får återkomma när jag kommer på fler saker.