• Juliette F

Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption

Vi som av olika skäl väljer att göra embryoadoption (EA) har här möjligheten att diskutera i en egen tråd. Hur vi kom fram till att göra EA, vart vi vänder oss, våra tidigare erfarenheter av att försöka bli gravida - allt kan diskuteras här!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-31 20:53
    Lägger till att denna tråd är en uppföljning på en annan tråd: www.familjeliv.se/Planerar_barn/Forum-7-147/m63331148.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-04 15:56
    Använder numera begreppet embryodonation, ED allt oftare i stället för embryoadoption EA, då många tycker ED är den korrekta benämningen. Många IVF-kliniker använder dock termen embryoadoption, så båda termerna förekommer därför i denna tråd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-13 16:16
    Ursäkta att jag varit borta så pass länge från tråden. Anledningen till det är att min man har drabbats av en allvarlig sjukdom, och min tid går åt till att hjälpa och stötta honom. Tankar om barn ligger alltså väldigt långt borta just nu.

• Svar på tråden Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption
  • 4everHope

Hej tjejer Glad
    Fick svar igår av Barbora och hennes förklaring till varför man först får mediciner för att förebygga ägglossning och sedan får medicin för att starta ägglossning beror på att de har positiva resultat av att kroppen är i fas med en naturlig cykel för ett 5-dagars embryo. Alltså ska man få ägglossning samma tid som ägget till embryot skulle lossat och då man får EA är livmodern/slemhinnan i fas. Fattar ni??? svårt att förklara Obestämd Det lät vettigt i mina öron i varje fall...

Angels, gick allt bra med UL? Och går det bra med dina sprutor? Tänkte på, om inte sambon följer med kanske du behöver ett medgivande el nåt som styrker att ni gör det här gemensamt? Anledningen att jag tänker så är att de tjejer här i tråden som ska göra EA själva fått svar att de då måste ha ett papper på en man som godkänner faderskapet...

81linnea, jag antar att man måste invänta blödningen innan man kan börja behandlingen inför transfer. Enligt mitt schema ska jag starta med mina mediciner samma dag blödningen kommer. Och i mitt fall är det imorgon Skrattande. Hoppas nu verkligen mensen kommer, har sjukt mkt mensvärk just nu så det borde väl båda gott...

Om vi inte hörs innan ditt EA Angels så massor av LYCKA TILL!!!

• 81linneaa

Okej då tror jag att jag fattar! Dom verkar ändå har bra koll på Unica..

Jag har för mig att Barbora sa att man kan köra på som planerat även om inte mensen skulle komma men jag har mailat henne och frågat för säkerhets skull..

Idag mätte jag slemhinnan och den var 8 mm och probingen gick bra. Ingen smärta vilket var skönt :)

Lycka till imon 4everhope med din transfercykelstart!

Man orkar det man måste
  • Angels

Ett snabbt inlägg bara. Lovar att läsa igenom era inlägg senare. Är så grymt trött ikväll.

Sitter och försöker få ihop min resa, men inser att jag måste planera mycket mer än jag hoppats på. Måste få till hotell, resor, mm. Borde börjat tidigare och typ gått till en resebyrå och bett om en karta över Prag och Brno.

Juliette: Har du koll på typ hur ofta bussen går, hur tidigt på morgonen och tror du man måste vara väldigt tidigt på kliniken på insättningsdagen? Får kolla i morgon. Usch, börjar få lite panik över detta, inte minst då jag har noll tid till att planera resan.

Nu sova, annars kommer jag inte komma upp i morgon. :-/

• Juliette F
    Angels skrev 2012-05-09 21:55:07 följande:
    Juliette: Har du koll på typ hur ofta bussen går, hur tidigt på morgonen och tror du man måste vara väldigt tidigt på kliniken på insättningsdagen? Får kolla i morgon. Usch, börjar få lite panik över detta, inte minst då jag har noll tid till att planera resan.

Angels, har iofs inte tidtabellen i huvudet, men som jag minns det så gick de rätt ofta... si sådär en gång i timmen har jag för mig. Färre på helger och obekväma tider. Tidiga mornar vet jag faktiskt inte, eftersom jag bodde i Brno i en hel vecka i samband med ÄD:et, och promenerade till kliniken. Jag var där för insättning när de öppnade på morgonen. Skulle rekommendera att du är i Brno senast kvällen innan insättningen, i fall de skulle bli någon försening i själva resan. Synd om de tinar upp embryor, och du sen inte hinner till kliniken i tid pga någon oförutsedd försening...
  • Juliette F
    Angels skrev 2012-05-09 21:55:07 följande:

Undrar bara om vi menar samma buss  - jag tänkte på bussen Prag-Brno Skäms. Om du menar spårbussen upp till kliniken (från Brno centrum) så går den var 15:e minut eller nåt sånt. Det var oxå mer än en linje som gick dit. Fick bra info från Barbora om detta, så fråga gärna henne.

Men jag promenerade alltid dit, eftersom jag bodde hyfsat nära kliniken. :))
  • 81linneaa

Jag har fått svar från Barbora och det var som du sa 4everhope. Man måste få en blödning, senast 10 dagar efter att man slutar med de blå tabletterna. Fan va nervöst rent ut sagt..

Man orkar det man måste
  • 4everHope
    81linneaa skrev 2012-05-10 11:51:39 följande:

Jag har fått svar från Barbora och det var som du sa 4everhope. Man måste få en blödning, senast 10 dagar efter att man slutar med de blå tabletterna. Fan va nervöst rent ut sagt..

Det kommer lösa sig ska du se, ta det lugnt.. Jag är glad att min kropp samarbetar med mig med blödning i varje fall, fick min sent igår kväll på 2 dagen efter jag slutat med de små blå.. Tänk att en blödning gör en glad, annars inte ett normalt tillstånd i vår värld Glad nu är nästa steg att cystan inte ställer till problem. Hoppas verkligen att den försvinner med blödningen... och att estroferm gör min slemhinna tjock och fin..

Tack Juliette för att du delar med dig av dina erfarenheter från tidigare besök i Brno och Unica. Man kanske borde börja kolla upp busstider och hotell så man vet vart man ska boka den dagen allt är grönt... Norwegian har jag koll på i varje fall även om inga biljetter ännu är bokade. Väntar tills efter ul 21 maj. och som du säger, Barbora är väl en bra källa att fråga..
  • 4everHope

Och nu har vi fått tre donationspar att välja på. Alla tre lät bra men vi bestämde oss för ett par då det visade sig att både man/kvinna givit lyckade donationer tidigare =) Deras kombo borde vara optimal hoppas jag... Hur går det för dig Angels med allt, sprutor och planering av resan?

• Angels
    81linneaa skrev 2012-05-10 11:51:39 följande:

Ja, precis, blödning måste komma. Därför fick vi skjuta på insättningen eftersom min mens inte ville komma igång.
    4everHope skrev 2012-05-11 14:59:51 följande:
    Och nu har vi fått tre donationspar att välja på. Alla tre lät bra men vi bestämde oss för ett par då det visade sig att både man/kvinna givit lyckade donationer tidigare =) Deras kombo borde vara optimal hoppas jag... Hur går det för dig Angels med allt, sprutor och planering av resan?
    Allt går bra. Sprutor har jag slutat med för länge sedan. Får progesterontabletter, Estrofem, folsyra och nått mer just nu. Mycket att hålla reda på.

Idag åker vi. 14.30 går planet från Arlanda. Pappa och mamma kommer runt halv ett ungefär och sen kör pappa oss ut till Arlanda (bor 15 min ifrån), där vi tänkte vi dels skulle vara i god tid,dels hinna till Forex för att växla lite pengar så vi har lite fickpengar. Har inte ens börjat packa än, mer än att jag samlat ihop papper och pass och tabletter, men sen ska allt ner i en väska också plus kläder, mm. Hm.. måste nog sätta fart.

Ja ha, önska mig lycka till nu! Ska göra ett extra vul på kliniken i morgon bitti då jag blött lite nästan hela tiden genom denna cykel, så vi är väl lite oroliga att allt inte ska vara som det ska. Antar att de efter det tinar upp embryona, då Barbora sa att insättningen kommer bli sen eftermiddag.

Känner att det varit en hel del krångel genom denna resa, så jag hoppas att resten kommer gå smärtfritt. Barbora har varit helt underbar hela tiden och tom ringde mig 2 gånger igår och fixade och donade. Om allt fortsätter gå lika bra i morgon, kommer jag aldrig vända mig till någon annan klinik efter detta. Kan man få bättre service?
  • 4everHope

Angels, håller alla tummar jag har för dig och att allt ska flyta på smidigt och att du kommer hem som en glad ruvade :) Angående sprutor, tar du inte im Agolutin? Ser fram mot att höra om allt. Stort lycka till tjejen :)

Svar på tråden Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption