• Juliette F

Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption

Vi som av olika skäl väljer att göra embryoadoption (EA) har här möjligheten att diskutera i en egen tråd. Hur vi kom fram till att göra EA, vart vi vänder oss, våra tidigare erfarenheter av att försöka bli gravida - allt kan diskuteras här!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-31 20:53
    Lägger till att denna tråd är en uppföljning på en annan tråd: www.familjeliv.se/Planerar_barn/Forum-7-147/m63331148.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-04 15:56
    Använder numera begreppet embryodonation, ED allt oftare i stället för embryoadoption EA, då många tycker ED är den korrekta benämningen. Många IVF-kliniker använder dock termen embryoadoption, så båda termerna förekommer därför i denna tråd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-13 16:16
    Ursäkta att jag varit borta så pass länge från tråden. Anledningen till det är att min man har drabbats av en allvarlig sjukdom, och min tid går åt till att hjälpa och stötta honom. Tankar om barn ligger alltså väldigt långt borta just nu.

• Svar på tråden Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption
  • Angels
    81linneaa skrev 2012-05-16 21:35:01 följande:
    Skönt att höra att du mår bättre Angels!!
    Ja, det är skönt. Skönt att vara hemma också.
  • 4everHope

Angels, ni verkar ju haft en mysig tripp trots lite missar med tunnelbana och bussar. Låter som hotellet ni bodde på första två nätterna kan vara något för oss. Bra och billigt, det gillas :) skönt att det var lätt och enkelt att ta sig med både bussen och t-bana då det inte verkar så lätt att gå guidning av invånarna.. Jag äter också Prednisolon, vet att det är kortison är ju ssk ;) men det som jag menade i frågan var om Unica hade med det i medicinschemat? Eller bad du om det? Konstigt att de sade till mig att det inte skulle ha någon betydelse. Barbora har ju god engelsks så vi borde inte missförstått varandra... Åh vad jag hoppas på att få läsa om ett stort fett plus den 28. Det skulle båda gott för din testdag är ju min EA dag :)

• 4everHope

Kom på en sak till. Blodförtunnande som typ trombyl är positivt för blodgenomströmningen i livmodern vilket minskar risken för små blodproppar som kan störa embryot från att fästa el vilja stanna kvar. Jag har ju haft fyra missfall, 2 efter ivf och 2 efter naturliga graviditeter. Så i mitt fall tyckte min Gyn i Sverige att det kunde vara värt att testa. Dock hade jag redan ljugit om det och sagt att det ingick i Mexico listan från kliniken... Man får vara lite om sig och kring sig :)

• 4everHope

Mexico listan *s* det skulle stå medicinlistan... Och tack Angels för att du delar med dig av din resa :)

• Angels

Hotellet Troja var som sagt billigt och bra, riktigt trevlig och hjälpsam personal, så det rekommenderar jag varmt. Ja, alla de mediciner jag tar finns med på min medicinlista. Jag tror inte mitt problem skulle hjälpas av tex Trombyl men jag hoppas det hjälper dig. Jag hoppas verkligen det fäster men chansen är ju tyvärr inte enorm. Men jag får i alla fall drömma ett tag.

• Angels

Har grym mensvärk från och till. Håller tummarna för att det inte är riktig mensvärk. "/

Jag som har varit på tok för koncentrerad på mig själv, hur går det för er andra? Jag vet att 4everhope är på G och snart ska åka (insättning om 10 dagar?!), Juliette åker i juni, sen då?

Trevlig helg allihop.

• Lillsudd

Ville mest bara titta in och önska dig lycka till Angels. Chanserna är ju aldrig enorma vid FET (för det var det du gjorde eller hur?) men det behöver ju inte betyda att just du inte skulle lyckas Jag fick 25-30% på alla mina tre försök men blev ändå gravid på 1 och 3 (och lågt positivt även på tvåan). Mycket mycket bättre chans än med egna äggen i alla fall

• Nicali

Tack Angels för reseberättelse!
    Själv har jag bokat tid för slemhinnemätning den 28 och då är jag på dag 19 så det borde la vara bra?!!
    Räknar inte med att hinna med någon resa innan hösten då vi har fullt upp med mycket annat just nu  

• Angels
    Lillsudd skrev 2012-05-19 09:40:26 följande:
    Ville mest bara titta in och önska dig lycka till Angels. Chanserna är ju aldrig enorma vid FET (för det var det du gjorde eller hur?) men det behöver ju inte betyda att just du inte skulle lyckas Jag fick 25-30% på alla mina tre försök men blev ändå gravid på 1 och 3 (och lågt positivt även på tvåan). Mycket mycket bättre chans än med egna äggen i alla fall
    Nej, oddsen är ju som sagt väldigt låga, men betydligt högre än med mina egna ägg (inte minst då mina ägg och sambons spermier ger en chans på si sådär 0%). Så länge mensen inte kommer så känner jag att hoppet kan få finnas kvar i alla fall, även om det faktiskt känns precis som alla andra gånger vilket får mig att inse att det inte lyckas den här gången heller. Men det är kul att i alla fall några dagar få låtsas vara gravid. Efter 8 års misslyckanden är bara känslan av att för 4:e gången få ha något "levande" boende i sig en lycka i sig.

Jag tror jag vet vem du är. Önskar dig all lycka till! Du är värd all lycka i världen!
    Nicali skrev 2012-05-19 09:42:45 följande:
    Tack Angels för reseberättelse!
    Själv har jag bokat tid för slemhinnemätning den 28 och då är jag på dag 19 så det borde la vara bra?!!
    Räknar inte med att hinna med någon resa innan hösten då vi har fullt upp med mycket annat just nu  
    VSG. Har förresten fått lite info från en bekant som bor nere i Prag. Ungdomarna där nere är visst kunniga i engelska, men vågar inte prata. Fråga inte om de kan engelska, utan prata bara på, så får ni säkert svar.

Ah, spännande. Men det är nära i hösten, så snart är det dags för er också. Lyckas inte detta, kommer vi försöka göra ett landstingsfinansierat äggdonationsförsök i höst. Vill inte betala det själv eftersom vi inte är säkra på att sambons sperma funkar, men om farbror staten betalar, så är ju utgångsläget ett helt annat.
Svar på tråden Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption