• Anonym (Småbarns förälde)

Hur gör ni? Tomma hot?

Idag fick jag höra av en släkting att jag "gör fel" i mina uppfostrings metoder. Jag håller inte med alls, men det fick mig att börja undra hur andra föräldrar gör...Kan ju inte skada att höra hur andra uppfostrar sina småbarn. Tips o råd e det aldrig fel att få

I detta fallet handlade det om att min nyss fyllda 4 åring ibland får utbrott (helt normalt att trotsiga barn får, såklart) då oftast tar hon ut det över sitt rum o sina leksaker. Idag tog hon alla lådor med leksaker o kasta ut det över hela sitt rum inkl.  över halva hallen! Jag sa åt henne att hon skulle plocka upp efter sig, 2-3 ggr sa jag till på skarpen. Tror ni hon plockat upp nått? Nej, såklart inte. Hon blev bara ännu mer trotsig o började kasta runt allt. Då sa jag att om hon inte plockar upp allt på en gång så kastar mamma allt som ligger på golvet i en sop säck. Jag tror inte på "tomma hot" utan om du säger till ditt barn att du som förälder tänker göra så o så om han/hon inte gör så o så, ja då får du som förälder oxå fullfölja det, annars tror jag att det i längden bara lär barnet att det kommer undan med saker utan konsikvenser.

Min släkting ansåg att jag krävde för mkt av min 4 åring, att hon e för liten för att städa efter sig.

Jag tycker att en 4 åring ska städa efter sig, hon har gjort det varje kväll i 1 års tid o gör det hos andra o på förskolan.

Vad tycker ni? Och hur gör ni? Kör ni med "tomma hot" ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-03 08:47
    Känner att jag får förklara mig om o om o om igen, så lika bra att klargöra det en gång för alla här o nu!

Jag "hotar" inte att kasta mina barns saker o ta dessa ifrån henne. Jag säger att vi lägger dom i sop säcken alterativt att vi lägger undan dom. Hon får tillbaka dessa, men inte förrän kanske dagen efter.

Min dotter städar ofta eller nästan alltid efter sig när hon lekt klart. När hon va i 3 års åldern gjorde vi det tillsammans, men på senare tid så gör hon det själv o hon gör det oftast utan att vi ens ber henne. Hon e jätte duktig! Men den här tråden handlar om vad man ska göra när barnen får utbrott, tex får en tillsägelse,o sen får ett ryck o bara slänger alla saker omkring sig, förstör sina leksaker...River sönder sidor i sina böcker osv...I dessa fall så anser jag att hon ska städa efter sig själv.

• Svar på tråden Hur gör ni? Tomma hot?
  • Anonym
    Anonym (Småbarns förälde) skrev 2012-04-03 08:21:27 följande:
    Jag  tycker inte att hon ska ha sina saker om hon inte kan ta hand om dom, dvs när hon sliter sönder en bok, drar ut sida för sida , ja då tar vi bort den. Eller om hon (som hon gjorde här om dagen) slet loss alla dörrar till sitt dockhus, ja då tog vi bort dockhuset. Hur tycker du att jag ska göra i sånna lägen, om jag inte visar henne genom att ta bort saken, att hon gör fel. Jag tycker inte att det e ett okej beteende.

Varför en 4 åring skulle spotta dig i ansiktet..ja du, min har gjort det. E väl nått hon lärt sig..meningen e väl inte att spotta mig i ansiktet, utan mer att spotta på golvet. Men oavsett vart hon spottar så e det inte ett okej beteende! Jag har inte betett mig elakt mot henne för att få henne att spotta. O min dotter e inget monster utan en helt normal nyss fyllda 4 åring. Jag tilllåter inte mina barn att slå mig heller, men det har hänt att hon kommer fram till mig o klappar till mig med en leksak eller gosse djur när hon varit arg. Jag vet många barn som e precis likadana. Så jag gratulerar dig till att din 4 åring e så perfekt!

Jag undrar vilken frustration din dotter har i sig, och vad den kommer ifrån, för att slita loss alla dörrar till sitt dockhus, spotta dig i ansiktet o.s.v.

Men någonstans tycker jag att du ska försöka förstå orsaken bakom beteendet, och förklara - inte bestraffa.

Visst, jag kan också ta bort saker från mitt barn. Men då har jag sagt till flera gånger, eftersom barn testar och behöver få höra saker flera gånger innan de kan förväntas förstå...

I fallet med alla grejer ute i hallen, så skulle jag nog sagt att "oj, vad stökigt här är, kan du plocka upp leksakerna". Sedan skulle jag väntat ut det litet, om barnet brukar plocka upp efter sig så kommer det säkert ske förr eller senare.
  • sara1981

Självklart kan en fyraåring städa undan efter sig, speciellt om han/hon kastat ut alla leksaker på golvet.

Däremot är det kanske inte det bästa att hota med att ta bort leksakerna, men jag förstår att du tappar tålamodet. Det är inte lätt att alltid göra "rätt".

Jag försöker få barnen själva att inse att det är tråkigt med leksaker över hela golvet, det gör det ju i princip omöjligt att leka ordentligt.

• Anonym
    Anonym (Småbarns förälde) skrev 2012-04-03 09:40:05 följande:
    tack för dina ord Jag känner ibland att föräldrar "dum förklarar" sina barn, genom att säga att "han/hon e för liten, han/hon klarar inte av det, han/hon förstår inte det"...osv... Jag tror på mitt barn, jag anser att hon e en mkt klipsk liten tjej som visst ska kunna förstå rätt o fel, som visst förstår att man ska plocka undan efter sig osv...På förskolan lär dom våra barn att gå iväg med tallriken efter maten, lär barnen att samsas, respektera andra osv, våra barn e otroligt duktiga så varför skulle vi som föräldrar inte fortsätta förvänta oss eller uppmuntra samma beteende hemma? Barn blir stolta, känner sig duktiga o stora när dom själva märker av hur mkt dom kan, så att en 4 åring plockar upp sina saker e ingen svår uppgift
    Jag vet dom som i mitt fall istället för att ha tagit bort leksaken o lagt undan den ett tag, istället hotar o säger att om barnet inte städar så blir det inget lördags godis..Men om detta e på Tisdagen så e chansen att mamman sen fullföljer detta " hotet" 4 dagar senare när allt e mysigt o bra väldigt liten...därför anser jag att det e bättre att ta tag i "problemet" direkt där o då. Men jag säger inte att jag e nån fantastisk super mamma, jag kanske gör jätte fel....men jag tror inte det går att säga vad som e 100 % rätt eller 100% fel, då alla föräldrar gör olika o alla barn e olika
    Självklart klarar barnet att plocka upp. Och hon gör det ju ofta också, så du vet ju att hon kan. Men om hon nu inte gör det, vad tror du det beror på? Hon uttrycker sin vilja, på något sätt, och beter sig på ett sätt som hon faktiskt vet inte är bra.

Jag skulle nog undra vad det är hon vill uttrycka. Kanske är hon bara på synnerligt dåligt humör, och måste få litet tid att komma över det. Ska hon då straffas för att hon är på dåligt humör? Vad tror du det innebär i längden? En sluten tjej som inte vågar uttrycka sig, och stänger inne sina känslor så fort de är "fel"...?

Jag skulle uppmuntrat henne att uttrycka verbalt vad som är fel. Eller sagt att "jag låter dig vara i fred litet, så kan du komma och säga till när du mår bättre så kan vi plocka upp tillsammans".

Du har då bekräftat hennes känslor, men markerat att det kommer behöva plockas upp här...
    Alisa skrev 2012-04-03 10:42:29 följande:
    Tar en av dina kommentarer även om det var till en annan. 

När dottern drog ut sidor ur sin tidning sa vi att det var synd för då kan man inte läsa den, att vi kan inte köpa tidningar om hon drar ur sidor för då finns det ingen mening med det. Hon drog lite till. Sedan fick hon ha tidningen och hon själv märkte att det var tråkigt. "Jag gjorde det", sa hon lite ynkligt. Dvs en ganska naturlig konsekvens, det är trist med halva Askungen kom hon på. Sedan dess river hon inte ur sidorna. 

Kanske spottar din dotter för att alla andra försök att få vara arg avbryts? Kanske kan du hjälpa henne uttrycka sin ilska på annat vis? För att bara trycka ner ilskan hon visar genom tomma hot är ju osmart på flera sätt. Hotet i sig är dumt och att det inte blir någon konsekvens alls är ju också dumt.
    Gällande kasta saker i rummet så blir en logisk konsekvens att det tar längre tid att städa nästa dag. Kanske blir det mindre tv/mys/lek med kompis/annat till följd av detta.  

I övrigt gillar jag ett citat från en barnläkare:

"Behandla dina barn som du skulle behandla en kär väninna", dvs med respekt, utan hot osv.
    www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9113021...
    Ibland känns det som man har försökt allt, men ingenting hjälper, då kan det ju vara så att man som du skriver har avbrytit alla hennes andra försök att få vara arg...Så kanske det kan vara....Jag ska tänka på det i fortsättningen
    Anonym skrev 2012-04-03 10:50:23 följande:
    Jag undrar vilken frustration din dotter har i sig, och vad den kommer ifrån, för att slita loss alla dörrar till sitt dockhus, spotta dig i ansiktet o.s.v.

Men någonstans tycker jag att du ska försöka förstå orsaken bakom beteendet, och förklara - inte bestraffa.

Visst, jag kan också ta bort saker från mitt barn. Men då har jag sagt till flera gånger, eftersom barn testar och behöver få höra saker flera gånger innan de kan förväntas förstå...

I fallet med alla grejer ute i hallen, så skulle jag nog sagt att "oj, vad stökigt här är, kan du plocka upp leksakerna". Sedan skulle jag väntat ut det litet, om barnet brukar plocka upp efter sig så kommer det säkert ske förr eller senare.
    Min dotter har nog ingen frustration inom sig..inte mer än nått annat barn. Hon leker med sitt dockhus o undersöker, tror jag, o så åker dörrarna av o hon tar loss benen på sina barbie dockor osv...detta sker ibland o då blir jag inte arg o tar bort dockhuset eller dockan utan bara påpekar att det va dumt gjort för nu e det ju inget kul att leka med sakerna....Det har hänt en gång att hon i ilska slet loss dörrarna till sitt dock hus...tror de flesta barn kan nån gång ha haft sönder nått i ilska. att hon spottar sker ibland när hon e arg på mig över en tillsägelse, detta kan knappast heller va ett ovanligt fenomen då jag hör på dagis att endel barn beter sig så. Det e ett fult beteende som vi inte accepterar hemma. Men detta e inget som händer ofta! O det va faktist exempel jag tog upp bara....

Jag vet varför hon gör sakerna i stundens hetta. Detta tex hände en gång:

Hon springer framför TV:n o vevar med sin nalle. Jag säger till henne att sluta springa framför tV:n fram o tillbaka för hon kan snubbla in i TV:n eller nått o göra illa sig. Hon fortsätter, fram o tillbaka, gör piruetter, snubblar till...Jag säger till igen (kanske fel av mig, borde kanske tagit bort henne på en gång) hon lyssnar inte så jag går upp o lyfter bort henne o säger att hon kan dansa o leka vid sidan om, men inte direkt framför TV:n. då protesterar hon, för hon vill vara framför TV:n. Hon går tillbaka till TV:n o börjar om. Jag säger till henne att hon kan gå in på sitt rum om hon inte kan lyssna. Hon säger : Nej! Jag lyfter bort henne igen. När hon då försöker gå tillbaka till TV:n o jag stoppar henne då blir hon arg, skriker och kanske kanske kastar sig på golvet o protesterar eller kastar sin nalle på mig. Jag talar då om att man inte kastar saker på andra för det gör ont...o så e diskutionen i full gång...Hon åker in på sitt rum o väl där inne kastar hon ut alla leksaker på golvet, slänger dom i väggen, smäller i dörren....Det händer sällan men det händer.

det här kanske inte e ett vanligt trotsigt beteende? Jag vet faktist inte...Jag tar gärna emot tips på vad jag skulle gjort annorlunda i situationen. Men jag hoppas folk oxå förstår att det e helt annorlunda att vara där i stunden, att läsa såhär om andras "problem" e lättare, då kan man väldigt ofta ge tips o råd...men man e kanske inte alltid lika perfekt hemma med sina egna barn...
    Anonym skrev 2012-04-03 10:55:05 följande:
    Självklart klarar barnet att plocka upp. Och hon gör det ju ofta också, så du vet ju att hon kan. Men om hon nu inte gör det, vad tror du det beror på? Hon uttrycker sin vilja, på något sätt, och beter sig på ett sätt som hon faktiskt vet inte är bra.

Jag skulle nog undra vad det är hon vill uttrycka. Kanske är hon bara på synnerligt dåligt humör, och måste få litet tid att komma över det. Ska hon då straffas för att hon är på dåligt humör? Vad tror du det innebär i längden? En sluten tjej som inte vågar uttrycka sig, och stänger inne sina känslor så fort de är "fel"...?

Jag skulle uppmuntrat henne att uttrycka verbalt vad som är fel. Eller sagt att "jag låter dig vara i fred litet, så kan du komma och säga till när du mår bättre så kan vi plocka upp tillsammans".

Du har då bekräftat hennes känslor, men markerat att det kommer behöva plockas upp här...
    Det handlar inte om att hon bara har en dålig dag.jag ger mina barn möjlighet att vara arga, ledsna osv...Men om jag ber henne vid middagsbordet att sluta slå sin lillasyster o hon fortsätter, då får hon gå från bordet. Då kanske hon går in på sitt rum o kastar sina saker runt i lgh. Jag låter henne gasta av sig men vill sedan att hon ska städa upp röran efter sig. Jag har absolut inga problem med att sen sitta med henne o i lugn o ro prata om varför hon slog sin lillasyster o varför hon e så arg. Hon får prata av sig o vi kramas o blir alltid vänner. Hon har absolut inga problem med att göra sin röst hörd o e inte sluten på nått sätt. Hon får inte skäll så fort hon gör "fel"....Jag kommer inte plocka upp tillsammans med henne dessa gånger då jag faktist vill at mina barn ska lära sig att man plockar undan efter sig själv om man stökar ner vid sånna här tillfällen. Om hon bara lekt o inte med flit försökt kasta sönder sina saker, ja då har jag inga problem med att hjälpa till. Men jag måste visa henne att det inte e ett okej beteende o va för signaler ger det lillasyster om storasyster får slå henne o mamma skiter i vilket?
  • Anonym

Jag har sagt detsamma till min son jag med flera ggr för att annars så lyssnar han inte.
    Tror nog de flesta föräldrar faktiskt säger att man ska lägga leksakerna i en sopsäck. Även de som säger att du som mamma hotar ditt barn.

Vad ska man göra då när ens unge har världens utbrott. Man måste ju få ett stopp på det eller hur?
    Jo man säger så för att man ska slippa TJATA!
    För tjat gör det absolut inte bättre.

TS jag tror inte du är nån sämre mamma för att du säger till din dotter att om hon inte plockar upp sina leksaker så blir det sopsäcken.

Anonym skrev 2012-04-03 11:26:28 följande:
    Jag har sagt detsamma till min son jag med flera ggr för att annars så lyssnar han inte.
    Tror nog de flesta föräldrar faktiskt säger att man ska lägga leksakerna i en sopsäck. Även de som säger att du som mamma hotar ditt barn.

Vad ska man göra då när ens unge har världens utbrott. Man måste ju få ett stopp på det eller hur?
    Jo man säger så för att man ska slippa TJATA!
    För tjat gör det absolut inte bättre.

TS jag tror inte du är nån sämre mamma för att du säger till din dotter att om hon inte plockar upp sina leksaker så blir det sopsäcken.
    Tack gode gud för dig! Jag trodde jag va den enda
  • Anonym
    Anonym (Småbarns förälde) skrev 2012-04-03 11:33:30 följande:
    Tack gode gud för dig! Jag trodde jag va den enda
    Det är du absolut inte. Men här på Familjeliv så uppträder alla föräldrar som den perfekte. Tror du inte det Drömmer
    Anonym skrev 2012-04-03 13:21:11 följande:
    Det är du absolut inte. Men här på Familjeliv så uppträder alla föräldrar som den perfekte. Tror du inte det Drömmer
    Jo så verkar det faktist vara. Det e ju väldigt lätt oftast att sitta framför en dator o läsa nått om nån annan o sen komma på en massa svar, man dömmer nog många gånger ut den andra föräldern, utan att inse att man inte alltid e så jäkla korrekt själv som mamma..
Svar på tråden Hur gör ni? Tomma hot?