• Anonym (Småbarns förälde)

Hur gör ni? Tomma hot?

Idag fick jag höra av en släkting att jag "gör fel" i mina uppfostrings metoder. Jag håller inte med alls, men det fick mig att börja undra hur andra föräldrar gör...Kan ju inte skada att höra hur andra uppfostrar sina småbarn. Tips o råd e det aldrig fel att få

I detta fallet handlade det om att min nyss fyllda 4 åring ibland får utbrott (helt normalt att trotsiga barn får, såklart) då oftast tar hon ut det över sitt rum o sina leksaker. Idag tog hon alla lådor med leksaker o kasta ut det över hela sitt rum inkl.  över halva hallen! Jag sa åt henne att hon skulle plocka upp efter sig, 2-3 ggr sa jag till på skarpen. Tror ni hon plockat upp nått? Nej, såklart inte. Hon blev bara ännu mer trotsig o började kasta runt allt. Då sa jag att om hon inte plockar upp allt på en gång så kastar mamma allt som ligger på golvet i en sop säck. Jag tror inte på "tomma hot" utan om du säger till ditt barn att du som förälder tänker göra så o så om han/hon inte gör så o så, ja då får du som förälder oxå fullfölja det, annars tror jag att det i längden bara lär barnet att det kommer undan med saker utan konsikvenser.

Min släkting ansåg att jag krävde för mkt av min 4 åring, att hon e för liten för att städa efter sig.

Jag tycker att en 4 åring ska städa efter sig, hon har gjort det varje kväll i 1 års tid o gör det hos andra o på förskolan.

Vad tycker ni? Och hur gör ni? Kör ni med "tomma hot" ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-03 08:47
    Känner att jag får förklara mig om o om o om igen, så lika bra att klargöra det en gång för alla här o nu!

Jag "hotar" inte att kasta mina barns saker o ta dessa ifrån henne. Jag säger att vi lägger dom i sop säcken alterativt att vi lägger undan dom. Hon får tillbaka dessa, men inte förrän kanske dagen efter.

Min dotter städar ofta eller nästan alltid efter sig när hon lekt klart. När hon va i 3 års åldern gjorde vi det tillsammans, men på senare tid så gör hon det själv o hon gör det oftast utan att vi ens ber henne. Hon e jätte duktig! Men den här tråden handlar om vad man ska göra när barnen får utbrott, tex får en tillsägelse,o sen får ett ryck o bara slänger alla saker omkring sig, förstör sina leksaker...River sönder sidor i sina böcker osv...I dessa fall så anser jag att hon ska städa efter sig själv.

• Svar på tråden Hur gör ni? Tomma hot?
  • Ejin
    Barbabok skrev 2012-04-02 17:41:39 följande:
    Ja skriver man för att bara få medhåll tappas väl vitsen med frågan?  

Jag håller inte med. Hot funkar säkert men jag anser att det är bättre att samarbeta. Locka till städning, uppmuntra, gör det till något positivt.   
    hot och hot. Givetvis försöker man uppmuntra o locka till en början. men alla som har småbarn vet att det inte alltid slutar som man vill.
    Jag anser inte det vara ett hot. Det är en konsekvens. Tar du inte upp dina saker och tar hand om dom kan du inte ha dem kvar. Svårare än så är det  inte

sen beror det ju helt på barnet i fråga. Vissa kanske man kan uppmuntra och få dom till att städa jätte lätt medan vissa är mer uthålliga och trotsiga.

Bara av min o sambons barn här hemma skiljer det jätte mkt från barn till barn. Två av dem behöver man oftast inte hota med någoting alls. Medan den tredje sätter sej totalt på tvären 9 av 10 gånger... 
  • elinaehn

jag skulel välja lite mer VAD jag säger som konsekvens. jag skulel säga (om jag hinner tänka, det hinner vi ju inte alltid...) att jag tar undan allt som ligger kvar om en stund, så det är dags at thon börjar städa. jag har ofta sagt till min dotter "om du inte är rädd om dina saker ta rjag bort dem. saker kostar pengar och man ska vara rädd om dem, annars ställer vi undan". Har ställt undan ibland. tycker tydlig konsekvens som gärna hänger ihop med situation är bra. O ja, jag gjorde så då dottern var fyra. tomma hot är inte så bra. men fundera över vad som är lagom konsekvenser?

Barbabok skrev 2012-04-02 17:41:39 följande:
    Ja skriver man för att bara få medhåll tappas väl vitsen med frågan?  

Jag håller inte med. Hot funkar säkert men jag anser att det är bättre att samarbeta. Locka till städning, uppmuntra, gör det till något positivt.   
    Självklart hotar jag henne inte varje gång det ska städas. Hon städar sitt rum frivilligt mer eller mindre varje kväll o tycker det e kul, utan att vi ens bett henne städa. Vi ger henne beröm o så när hon städat...Men om hon är arg o kastar saker så tycker jag det e helt fel att göra städningen till en rolig, familje aktivitet...Har hon betett sig illa o kastat sönder en leksak tex, då e det väl inte läge att skratta, ha roligt o uppmuntra?
  • Barbabok

alla som har småbarn?

Jodå, jag har barn Behöver inte hota, däremot anser jag inte att jag ska hota någon alls för att få som jag vill, skulle inte göra det på jobbet så varför hemma. För att jag kan komma undan med det, för att jag är större? 

han kommer i juni
  • lövet2

1. Jag hotar inte - punkt.
    2. Jag stjäl inte andras ägodelar.
    3. Jag kräver inte att småbarn ska vara perfekta, utan jag tillåter dem att ha dåliga dagar och vara lata precis som vi föräldrar är då och då.

elinaehn skrev 2012-04-02 17:49:00 följande:
    jag skulel välja lite mer VAD jag säger som konsekvens. jag skulel säga (om jag hinner tänka, det hinner vi ju inte alltid...) att jag tar undan allt som ligger kvar om en stund, så det är dags at thon börjar städa. jag har ofta sagt till min dotter "om du inte är rädd om dina saker ta rjag bort dem. saker kostar pengar och man ska vara rädd om dem, annars ställer vi undan". Har ställt undan ibland. tycker tydlig konsekvens som gärna hänger ihop med situation är bra. O ja, jag gjorde så då dottern var fyra. tomma hot är inte så bra. men fundera över vad som är lagom konsekvenser?
    Då förstår jag Jo men det e så jag gör...Jag tar inte bara bort allt på en gång. Jag säger till henne 2-3 ggr, ger henne absolut en chans att få plocka undan. Men om hon inte gör det så säger jag att då plockar mamma undan det o lägger d i sop säcken. O sen gör jag oxå det om hon inte plockar upp. Jag kastar inte hennes saker, men jag lägger undan dom. Jag tror det e en effektivare o bättre metod än tex att "hota" med att om du inte städar så åker vi inte till mormor o morfar imorrn, för chansen att vi ändå åker e ju stor då jag inte vill straffa dom med att inte få träffa sitt barnbarn.. Ja du förstår säkert vad jag menar
  • Ejin
    Barbabok skrev 2012-04-02 17:50:38 följande:
    alla som har småbarn?

Jodå, jag har barn Behöver inte hota, däremot anser jag inte att jag ska hota någon alls för att få som jag vill, skulle inte göra det på jobbet så varför hemma. För att jag kan komma undan med det, för att jag är större? 
    fast om alla slänger sina bestick och tallrikar på jobbet och vägrar diska t.ex så tas dom bort eftersom städningen inte kan skötas. Det har iaf hänt på arbetsplatser jag har jobbat på.  Samma sak hemma. Slänger man grejerna omkring sej kan man inte ha dem kvar. Det handlar väll inte att få som man vill det handlar om att man måste ta hand om sina grejer i gemensamma utrymmen... Hemma som på jobbet....

Jag vill inte ha ungar som odrägligt slänger sin skit omkring sej var man än befinner sej och vägrar att plocka upp efter sej.
    Tror du att dagis personalen tolererar att ungarna slänger saker omkring sej på dagis och går omkring och ständigt plockar och plockar där?  Det hade ju varit ohållbart... 

Tur för dej att dina ungar plockar upp eftersej utan att du behöver göra mer än att säga till men så fungeraar inte alla barn,,,
    Barbabok skrev 2012-04-02 17:50:38 följande:
    alla som har småbarn?

Varför måste folk alltid göra så stor sak av allt på FL? Jag har ingenstans skrivit att jag hotar mitt barn eller nån annan för den delen. Jag har därimot nämnt "tomma hot"...med det menar jag att jag INTE tror på "tomma hot". Jag skriver oxå att jag anser att man som förälder ska fullfölja det man säger så barnet lär sig konsikvenser.

Man behöver inte dalta med barn, dom e inte korkade, barn e faktist kapabla till att förstå mer än en del tror.

Om dina barn aldrig ifrågasätter dig o alltid gör som du säger så säger jag bara grattis! Måste vara fantastiskt med barn som aldrig bråkar, beter sig illa, kastar saker omkring sig, skriker osv...eller så gör dina barn det fast du inte bryr dig om att dom gör det. Hur som hellst så verkar du ha fantastiskt med tålamod.
    lövet2 skrev 2012-04-02 17:50:48 följande:
    1. Jag hotar inte - punkt.
    2. Jag stjäl inte andras ägodelar.
    3. Jag kräver inte att småbarn ska vara perfekta, utan jag tillåter dem att ha dåliga dagar och vara lata precis som vi föräldrar är då och då.
    Jag hotar inte heller.
    Jag stjäl inte heller.
    Jag kräver heller inte att barn eller nån ska vara perfekt.

Om ditt barn spottar dig i ansiktet o slår dig med en leksak...låter du det bara vara då?
  • Mylla
    Anonym (Småbarns förälde) skrev 2012-04-02 17:44:48 följande:
    På vilket sätt ska jag jobba på mitt uttrycksätt? Förstår inte riktigt vad du menar....

Ska försöka förklara det. Om du säger " Annars slänger jag allt i en sopsäck" Så låter det verkligen som att du tänker kasta bort det, även om du inte menade så. Det är nog rätt upprörande för en 4-åring. Gör henne mer arg.

Och om du säger "städa allt på en gång" så kanske det också låter konstigt för en som tänker ganska konkret. Man måste ju ta en sak i taget. "Börja där" kanske funkar bättre om hon inte är för ilsken?
Svar på tråden Hur gör ni? Tomma hot?