• Anonym (Småbarns förälde)

Hur gör ni? Tomma hot?

Idag fick jag höra av en släkting att jag "gör fel" i mina uppfostrings metoder. Jag håller inte med alls, men det fick mig att börja undra hur andra föräldrar gör...Kan ju inte skada att höra hur andra uppfostrar sina småbarn. Tips o råd e det aldrig fel att få

I detta fallet handlade det om att min nyss fyllda 4 åring ibland får utbrott (helt normalt att trotsiga barn får, såklart) då oftast tar hon ut det över sitt rum o sina leksaker. Idag tog hon alla lådor med leksaker o kasta ut det över hela sitt rum inkl.  över halva hallen! Jag sa åt henne att hon skulle plocka upp efter sig, 2-3 ggr sa jag till på skarpen. Tror ni hon plockat upp nått? Nej, såklart inte. Hon blev bara ännu mer trotsig o började kasta runt allt. Då sa jag att om hon inte plockar upp allt på en gång så kastar mamma allt som ligger på golvet i en sop säck. Jag tror inte på "tomma hot" utan om du säger till ditt barn att du som förälder tänker göra så o så om han/hon inte gör så o så, ja då får du som förälder oxå fullfölja det, annars tror jag att det i längden bara lär barnet att det kommer undan med saker utan konsikvenser.

Min släkting ansåg att jag krävde för mkt av min 4 åring, att hon e för liten för att städa efter sig.

Jag tycker att en 4 åring ska städa efter sig, hon har gjort det varje kväll i 1 års tid o gör det hos andra o på förskolan.

Vad tycker ni? Och hur gör ni? Kör ni med "tomma hot" ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-03 08:47
    Känner att jag får förklara mig om o om o om igen, så lika bra att klargöra det en gång för alla här o nu!

Jag "hotar" inte att kasta mina barns saker o ta dessa ifrån henne. Jag säger att vi lägger dom i sop säcken alterativt att vi lägger undan dom. Hon får tillbaka dessa, men inte förrän kanske dagen efter.

Min dotter städar ofta eller nästan alltid efter sig när hon lekt klart. När hon va i 3 års åldern gjorde vi det tillsammans, men på senare tid så gör hon det själv o hon gör det oftast utan att vi ens ber henne. Hon e jätte duktig! Men den här tråden handlar om vad man ska göra när barnen får utbrott, tex får en tillsägelse,o sen får ett ryck o bara slänger alla saker omkring sig, förstör sina leksaker...River sönder sidor i sina böcker osv...I dessa fall så anser jag att hon ska städa efter sig själv.

• Svar på tråden Hur gör ni? Tomma hot?
  • Heimdall

Tomma hot berövar oss trovärdigheten.
    Eller så genomför man det eller i alla fall ger en sken av (man behöver inte slänga sopsäckar man har samlat utan kan för en tid spara dom ex i källaren) eller så behöver man inte uttala sig, barnen ska tro på det som kommer ut från våra munnar och inte behöva spekulera om man menar allvar denna gången eller inte.

Heimdall skrev 2012-04-02 17:17:43 följande:
    Eller så genomför man det eller i alla fall ger en sken av (man behöver inte slänga sopsäckar man har samlat utan kan för en tid spara dom ex i källaren) eller så behöver man inte uttala sig, barnen ska tro på det som kommer ut från våra munnar och inte behöva spekulera om man menar allvar denna gången eller inte.
    Då resonerar du precis som mig
    Jag säger till min dotter att mamma lägger allt i sop säcken...men jag hotar inte med att vi kastar alla hennes saker. Utan vi lägger dom i säcken o sen tar jag bort dom tills vidare.
  • Ejin

klart en 4 åring kan städa efter sej. Är man gammal nog att slänga ut skiten kan man plocka upp den också.
    Här hemma har vi två treåringa och en 4 åring och jag har sagt samma sak till dom. Plockar man inte upp efter sej kan man inte ha leksakerna. Då tar vi en säck och lägger dom i o ställer undan dem tills man  lärt sej plocka upp. det har funkat varje gång hittils.
    Givetvis behöver man inte slänga dom, eller ens hota med att slänga dom. Men att bära undan dom ett tag tills barnen fattar att det inte är okej att slänga allt precis där man står...

• Anonym

Jag tyckte att du gjorde alldeles rätt... För ahde du gjort som din släkting sa så hade det bara blivit värre och värre med tiden. Jag förstår inte varför släkt och även vänner reagerar som de gör! Stå på dig och fortsätt med det sättet du gör!

• DetLillaÄcklet

Klart en fyra-åring kan städa efter sig. Idag hjälpte vår 2-åring till med att storstäda.

Vi plockar också bort leksaker om barnen kastar dem eller inte städar upp efter sig. Ägodelar kräver ansvar, kan man inte ta hand om sina grejer får de inte vara framme.

Tack till er Jag blev lite förvånad över släktingens respons...kan vid huvudtaget inte förstå hur en 4 åring kan anses för liten för at t städa?? Inte så att jag kastar tvättstuge nyckeln till na o säger åt na att gå o tvätta...

Men gissar jag rätt e detta bara början, snart börjar det drälla in små inlägg här om att jag e alldeles för hård osv...För det e väl FL i ett nötskal

• Mylla

Jag tycker du har i princip rätt, ska man slänga ut saker så får man plocka upp dem och en fyraåring är inte för liten. Är det alldeles för jobbigt så kanske det är för mycket saker och vissa behöver läggas undan. 

Det låter som att möjligtvis du kunde jobba på ditt uttryckssätt? Jag får det intrycket när jag läser din beskrivning.

• Barbabok

Ja skriver man för att bara få medhåll tappas väl vitsen med frågan?  

Jag håller inte med. Hot funkar säkert men jag anser att det är bättre att samarbeta. Locka till städning, uppmuntra, gör det till något positivt.   

han kommer i juni
    Mylla skrev 2012-04-02 17:39:23 följande:
    Jag tycker du har i princip rätt, ska man slänga ut saker så får man plocka upp dem och en fyraåring är inte för liten. Är det alldeles för jobbigt så kanske det är för mycket saker och vissa behöver läggas undan. 

Det låter som att möjligtvis du kunde jobba på ditt uttryckssätt? Jag får det intrycket när jag läser din beskrivning.
    På vilket sätt ska jag jobba på mitt uttrycksätt? Förstår inte riktigt vad du menar....
  • Heimdall
    Heimdall skrev 2012-04-02 17:17:43 följande:
    hehe då var jag lite strängare mot barnen.

Är så innerligt trött på all städcirkus och att det tar timmar om man inte medverkar eller hänger över dom som ett hök så jag sa bara en halvtimme, allt som är kvar på golvet tar jag hand om men dom ser det aldrig igen.

Det har fungerat nu i många år, EN gång fick jag göra ett exempel och då rök en liten bit lego, ojoj trodde jag skulle drunkna i krokodil tårar 

Svar på tråden Hur gör ni? Tomma hot?