• Anonym (Småbarns förälde)

Hur gör ni? Tomma hot?

Idag fick jag höra av en släkting att jag "gör fel" i mina uppfostrings metoder. Jag håller inte med alls, men det fick mig att börja undra hur andra föräldrar gör...Kan ju inte skada att höra hur andra uppfostrar sina småbarn. Tips o råd e det aldrig fel att få

I detta fallet handlade det om att min nyss fyllda 4 åring ibland får utbrott (helt normalt att trotsiga barn får, såklart) då oftast tar hon ut det över sitt rum o sina leksaker. Idag tog hon alla lådor med leksaker o kasta ut det över hela sitt rum inkl.  över halva hallen! Jag sa åt henne att hon skulle plocka upp efter sig, 2-3 ggr sa jag till på skarpen. Tror ni hon plockat upp nått? Nej, såklart inte. Hon blev bara ännu mer trotsig o började kasta runt allt. Då sa jag att om hon inte plockar upp allt på en gång så kastar mamma allt som ligger på golvet i en sop säck. Jag tror inte på "tomma hot" utan om du säger till ditt barn att du som förälder tänker göra så o så om han/hon inte gör så o så, ja då får du som förälder oxå fullfölja det, annars tror jag att det i längden bara lär barnet att det kommer undan med saker utan konsikvenser.

Min släkting ansåg att jag krävde för mkt av min 4 åring, att hon e för liten för att städa efter sig.

Jag tycker att en 4 åring ska städa efter sig, hon har gjort det varje kväll i 1 års tid o gör det hos andra o på förskolan.

Vad tycker ni? Och hur gör ni? Kör ni med "tomma hot" ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-03 08:47
    Känner att jag får förklara mig om o om o om igen, så lika bra att klargöra det en gång för alla här o nu!

Jag "hotar" inte att kasta mina barns saker o ta dessa ifrån henne. Jag säger att vi lägger dom i sop säcken alterativt att vi lägger undan dom. Hon får tillbaka dessa, men inte förrän kanske dagen efter.

Min dotter städar ofta eller nästan alltid efter sig när hon lekt klart. När hon va i 3 års åldern gjorde vi det tillsammans, men på senare tid så gör hon det själv o hon gör det oftast utan att vi ens ber henne. Hon e jätte duktig! Men den här tråden handlar om vad man ska göra när barnen får utbrott, tex får en tillsägelse,o sen får ett ryck o bara slänger alla saker omkring sig, förstör sina leksaker...River sönder sidor i sina böcker osv...I dessa fall så anser jag att hon ska städa efter sig själv.

• Svar på tråden Hur gör ni? Tomma hot?
  • lövet2
    Anonym (Småbarns förälde) skrev 2012-04-02 18:03:34 följande:
    Jag hotar inte heller.
    Jag stjäl inte heller.
    Jag kräver heller inte att barn eller nån ska vara perfekt.

Om ditt barn spottar dig i ansiktet o slår dig med en leksak...låter du det bara vara då?
    1. Du hotar barnet med att ta hans saker.
    2. Du stjäl hans ägodelar.
    3. Du kräver att han ska bete sig på ett i dina ögon perfekt sätt, för annars straffar du honom.

Varför i hela fridens namn skulle en 4-åring spotta mig i ansiktet? En 2-åring möjligen, men en 4-åring? Då skulle jag få bete mig jäkligt elakt mot honom först! Och eftersom jag är större och har längre armar, så låter jag naturligtvis inte ett barn slå mig.
  • canmamma

Tomma hot är väl om du säger att du ska göra något som du inte tänker genomföra? Du säger att du ska kasta leksakerna fast du inte har en tanke på att göra det. Är du trovärdig så kanske tomma hot funkar i alla fall lika bra som riktiga hot... 

Jag försöker i första hand att få barnen att hjälpa till eller städa själva. När vi har städat ska vi baka/gå till lekplatsen/ringa mormor. Ibland funkar det med lekstädning och tävlingsstädning. När jag är riktigt tappar tålamodet så har det hänt att jag säger till dem att ni har tio minuter på er att städa annars städar jag på mitt sätt (vilket innebär att alla leksaker åker in på deras rum eller till lekrummet efter mitt huvud). Jag gör ju inget för att medvetet sabotera, men de vill gärna ha sina mest populära leksaker i skåpet i vardagsrummet och på särskilda ställen medan mitt mål är att de inte är någonstans där jag trampar och helst inte behöver se dem utspridda fem minuter senare. Visst är det ett hot, men definitivt inte tomt.

• nytt eller gammalt

Jag tycker du kräver för mycket, och att hota med att ta leksakerna och slänga dem är förfärligt faktiskt. Jag vet inte riktigt vad för gott du tror ska komma av att du behandlar ditt barn så?

Jag tänker inte kommentera hela situationen men en fyraåring behöver nog ofta att man städar undan tillsammans.

Tomma hot i allmänhet lär barn att man inte kan tro på vad den som hotar säger. Bland annat.

Mylla skrev 2012-04-02 18:13:51 följande:
    Ska försöka förklara det. Om du säger " Annars slänger jag allt i en sopsäck" Så låter det verkligen som att du tänker kasta bort det, även om du inte menade så. Det är nog rätt upprörande för en 4-åring. Gör henne mer arg.

Och om du säger "städa allt på en gång" så kanske det också låter konstigt för en som tänker ganska konkret. Man måste ju ta en sak i taget. "Börja där" kanske funkar bättre om hon inte är för ilsken?
    Kanske du har rätt i...tar gärna emot tips på vad mer exakt jag kan säga. Vill absolut inte att hon ska uppfatta mig som elak, vill ju bara att hon ska förstå att man måste ta hand om sina saker o lyssna på sin mamma....
    lövet2 skrev 2012-04-02 20:01:31 följande:
    1. Du hotar barnet med att ta hans saker.
    2. Du stjäl hans ägodelar.
    3. Du kräver att han ska bete sig på ett i dina ögon perfekt sätt, för annars straffar du honom.

Varför i hela fridens namn skulle en 4-åring spotta mig i ansiktet? En 2-åring möjligen, men en 4-åring? Då skulle jag få bete mig jäkligt elakt mot honom först! Och eftersom jag är större och har längre armar, så låter jag naturligtvis inte ett barn slå mig.
    Jag  tycker inte att hon ska ha sina saker om hon inte kan ta hand om dom, dvs när hon sliter sönder en bok, drar ut sida för sida , ja då tar vi bort den. Eller om hon (som hon gjorde här om dagen) slet loss alla dörrar till sitt dockhus, ja då tog vi bort dockhuset. Hur tycker du att jag ska göra i sånna lägen, om jag inte visar henne genom att ta bort saken, att hon gör fel. Jag tycker inte att det e ett okej beteende.

Varför en 4 åring skulle spotta dig i ansiktet..ja du, min har gjort det. E väl nått hon lärt sig..meningen e väl inte att spotta mig i ansiktet, utan mer att spotta på golvet. Men oavsett vart hon spottar så e det inte ett okej beteende! Jag har inte betett mig elakt mot henne för att få henne att spotta. O min dotter e inget monster utan en helt normal nyss fyllda 4 åring. Jag tilllåter inte mina barn att slå mig heller, men det har hänt att hon kommer fram till mig o klappar till mig med en leksak eller gosse djur när hon varit arg. Jag vet många barn som e precis likadana. Så jag gratulerar dig till att din 4 åring e så perfekt!
    canmamma skrev 2012-04-02 20:18:56 följande:
    Tomma hot är väl om du säger att du ska göra något som du inte tänker genomföra? Du säger att du ska kasta leksakerna fast du inte har en tanke på att göra det. Är du trovärdig så kanske tomma hot funkar i alla fall lika bra som riktiga hot... 

Jag försöker i första hand att få barnen att hjälpa till eller städa själva. När vi har städat ska vi baka/gå till lekplatsen/ringa mormor. Ibland funkar det med lekstädning och tävlingsstädning. När jag är riktigt tappar tålamodet så har det hänt att jag säger till dem att ni har tio minuter på er att städa annars städar jag på mitt sätt (vilket innebär att alla leksaker åker in på deras rum eller till lekrummet efter mitt huvud). Jag gör ju inget för att medvetet sabotera, men de vill gärna ha sina mest populära leksaker i skåpet i vardagsrummet och på särskilda ställen medan mitt mål är att de inte är någonstans där jag trampar och helst inte behöver se dem utspridda fem minuter senare. Visst är det ett hot, men definitivt inte tomt.
    Jag säger att jag ska kasta ner leksakerna i en sop säck o det gör jag om hon skulle välja att inte plocka upp dom.  Nu e detta inget vardags fenomen hemma hos oss, hänt nån gång) Jag säger inget om att jag ska kasta bort hennes saker o hon aldrig får dom igen. Men som nån annan tidigare påpekade så kanske jag uttrycker mig lite fel, o det påpekandet respekterar jag o kommer absolut ta det till mig.  Jag undrar ju med min tråd hur andra gör...

Min dotter städar själv mer eller mindre varje kväll innan hon går o lägger sig, aldrig på dagarna då hon ändå ska leka med sakerna...så då anser jag det onödigt. Hon är jätte duktig på att städa o det räcker med att säga till en gång så gör hon det. Jag hjälper henne ibland då hon ber om det, speciellt om hon bara lekt o det blivit rörigt. Men, när hon tex fått ett utbrott av att jag kanske ber henne att sluta dra i gardinerna, o sen lyfter henne därifrån, då kan hon av ilska o trots kasta saker omkring sig o i dessa fallen anser jag att hon får städa upp efter sig själv. Det e då jag inte accepterar att hon kastar grejer på golvet osv....Känns som en del här fått intrycket av att jag alltid "hotar" med att kasta o sno hennes saker för att hon inte städar. Så är inte fallet.
    nytt eller gammalt skrev 2012-04-02 20:23:28 följande:
    Jag tycker du kräver för mycket, och att hota med att ta leksakerna och slänga dem är förfärligt faktiskt. Jag vet inte riktigt vad för gott du tror ska komma av att du behandlar ditt barn så?

Jag tänker inte kommentera hela situationen men en fyraåring behöver nog ofta att man städar undan tillsammans.

Tomma hot i allmänhet lär barn att man inte kan tro på vad den som hotar säger. Bland annat.
    Kräver för mkt? Om hon blir arg för att jag ber henne att tex sluta slita ner gardinerna, sluta kasta mat på golvet, sluta stå o spotta på golvet etc... o hon då får ett utbrott o kastar alla sina saker överallt i lgh, förstör sina saker osv...att jag då anser att hon får plocka upp sina saker efter sig annars tar vi dom o lgger dom i en sop sck...e det att kräva för mkt? Vad ska en 4 åring klara av då? Dom städar annars hemma, städar på förskolan, städar hos kompisar, städar hos mormor o morfar efter sig osv...Jag tycker det e mer konstigt om en 4 åring inte kan klara en så simpel sak som att plocka undan sina leksaker. Jag hoppas att hon på detta sätt ska lära sig att man tar hand om sina saker. Man förstör inte sina saker för då får man inte en massa grejer.
  • äsch

Jag vill bara inflika att barn faktiskt inte är så små som man tror. I vissa avseenden är de det absolut, men inte i alla. Jag har en grabb som sedan han var runt ett och ett halvt har plockat upp sina saker från golvet och även lagt tillbaka där han tog det. De berättade för mig på förskolan någon gång att han hade tagit en spade från en klätterställning, gått ner och satt sig och grävt och sedan klättrat upp och lagt tillbaka spaden. Jag uppmuntrar detta i allra högsta grad. Nu är jag definitivt ingen mönstermamma, han vet att det måste vara så här eftersom jag är synskadad och annars hitar jag inte sakerna. Och han gör det utan att tänka på det. Han plockar även upp självmant, eftersom annars hamnar sakerna antingen i dammsugaren eller så trampar jag sönder dem (inte av elakhet ska tilläggas, jag ber honom 100 gånger om ursäkt efteråt). Nu är han tre och ett halvt och inte en enda sak ligger och dräller på golvet och har inte gjort på väldigt länge. Han har aldrig blivit hotad utan fått helt naturliga konsekvenser. Så att säga att en fyraåring är förliten för att förstå, det är rent bullshit enligt mig. Däremot är nog en fyraåring förliten för at förstå onaturliga konsekvenser (a.k.a. straff) eller hot.

äsch skrev 2012-04-03 09:12:02 följande:
    Jag vill bara inflika att barn faktiskt inte är så små som man tror. I vissa avseenden är de det absolut, men inte i alla. Jag har en grabb som sedan han var runt ett och ett halvt har plockat upp sina saker från golvet och även lagt tillbaka där han tog det. De berättade för mig på förskolan någon gång att han hade tagit en spade från en klätterställning, gått ner och satt sig och grävt och sedan klättrat upp och lagt tillbaka spaden. Jag uppmuntrar detta i allra högsta grad. Nu är jag definitivt ingen mönstermamma, han vet att det måste vara så här eftersom jag är synskadad och annars hitar jag inte sakerna. Och han gör det utan att tänka på det. Han plockar även upp självmant, eftersom annars hamnar sakerna antingen i dammsugaren eller så trampar jag sönder dem (inte av elakhet ska tilläggas, jag ber honom 100 gånger om ursäkt efteråt). Nu är han tre och ett halvt och inte en enda sak ligger och dräller på golvet och har inte gjort på väldigt länge. Han har aldrig blivit hotad utan fått helt naturliga konsekvenser. Så att säga att en fyraåring är förliten för att förstå, det är rent bullshit enligt mig. Däremot är nog en fyraåring förliten för at förstå onaturliga konsekvenser (a.k.a. straff) eller hot.
    tack för dina ord Jag känner ibland att föräldrar "dum förklarar" sina barn, genom att säga att "han/hon e för liten, han/hon klarar inte av det, han/hon förstår inte det"...osv... Jag tror på mitt barn, jag anser att hon e en mkt klipsk liten tjej som visst ska kunna förstå rätt o fel, som visst förstår att man ska plocka undan efter sig osv...På förskolan lär dom våra barn att gå iväg med tallriken efter maten, lär barnen att samsas, respektera andra osv, våra barn e otroligt duktiga så varför skulle vi som föräldrar inte fortsätta förvänta oss eller uppmuntra samma beteende hemma? Barn blir stolta, känner sig duktiga o stora när dom själva märker av hur mkt dom kan, så att en 4 åring plockar upp sina saker e ingen svår uppgift
    Jag vet dom som i mitt fall istället för att ha tagit bort leksaken o lagt undan den ett tag, istället hotar o säger att om barnet inte städar så blir det inget lördags godis..Men om detta e på Tisdagen så e chansen att mamman sen fullföljer detta " hotet" 4 dagar senare när allt e mysigt o bra väldigt liten...därför anser jag att det e bättre att ta tag i "problemet" direkt där o då. Men jag säger inte att jag e nån fantastisk super mamma, jag kanske gör jätte fel....men jag tror inte det går att säga vad som e 100 % rätt eller 100% fel, då alla föräldrar gör olika o alla barn e olika
  • Alisa
    Anonym (Småbarns förälde) skrev 2012-04-03 08:21:27 följande:
    Jag  tycker inte att hon ska ha sina saker om hon inte kan ta hand om dom, dvs när hon sliter sönder en bok, drar ut sida för sida , ja då tar vi bort den. Eller om hon (som hon gjorde här om dagen) slet loss alla dörrar till sitt dockhus, ja då tog vi bort dockhuset. Hur tycker du att jag ska göra i sånna lägen, om jag inte visar henne genom att ta bort saken, att hon gör fel. Jag tycker inte att det e ett okej beteende.

Varför en 4 åring skulle spotta dig i ansiktet..ja du, min har gjort det. E väl nått hon lärt sig..meningen e väl inte att spotta mig i ansiktet, utan mer att spotta på golvet. Men oavsett vart hon spottar så e det inte ett okej beteende! Jag har inte betett mig elakt mot henne för att få henne att spotta. O min dotter e inget monster utan en helt normal nyss fyllda 4 åring. Jag tilllåter inte mina barn att slå mig heller, men det har hänt att hon kommer fram till mig o klappar till mig med en leksak eller gosse djur när hon varit arg. Jag vet många barn som e precis likadana. Så jag gratulerar dig till att din 4 åring e så perfekt!
    Tar en av dina kommentarer även om det var till en annan. 

När dottern drog ut sidor ur sin tidning sa vi att det var synd för då kan man inte läsa den, att vi kan inte köpa tidningar om hon drar ur sidor för då finns det ingen mening med det. Hon drog lite till. Sedan fick hon ha tidningen och hon själv märkte att det var tråkigt. "Jag gjorde det", sa hon lite ynkligt. Dvs en ganska naturlig konsekvens, det är trist med halva Askungen kom hon på. Sedan dess river hon inte ur sidorna. 

Kanske spottar din dotter för att alla andra försök att få vara arg avbryts? Kanske kan du hjälpa henne uttrycka sin ilska på annat vis? För att bara trycka ner ilskan hon visar genom tomma hot är ju osmart på flera sätt. Hotet i sig är dumt och att det inte blir någon konsekvens alls är ju också dumt.
    Gällande kasta saker i rummet så blir en logisk konsekvens att det tar längre tid att städa nästa dag. Kanske blir det mindre tv/mys/lek med kompis/annat till följd av detta.  

I övrigt gillar jag ett citat från en barnläkare:

"Behandla dina barn som du skulle behandla en kär väninna", dvs med respekt, utan hot osv.
    www.adlibris.com/se/product.aspx
Svar på tråden Hur gör ni? Tomma hot?