• Anonym (Mamman)

Min dotter är en tjock, elak häxa!!

Min dotters högsta dröm är att bli skådespelare. Jag lät anmäla henne till en teater och hon blev kallad till audition. Hon tyckte det var superroligt på audition och frågar hela tiden om beskedet har kommit ... Hon vill ju bli antagen! 

Saken är den att jag fick beskedet igår, men jag vet inte hur jag ska berätta för henne. Jag är bara så förbannad på de människorna som håller i teatern! Hon gjorde audition för att spela en vacker prinsessa, men nu vill de att hon går på slutaudition för att spela en tjock, elak och ful häxa!! Jag blev helt förkrossad då jag läste det, för jag vet att det inte är vad min dotter vill, och dessutom så vill jag inte att hon ska bli förnedrad när hon väl påbörjat sin dröm! 

Så jag ringde upp de ansvariga och ifrågasätter brevet varpå jag får svaret " Men det fattar du väl att hon inte passar till huvudrollen. Alla barn vet att en prinsessa inte ser ut sådär. Prinsessor är blonda, har rakt hår, och är långa och smala. Men hennes talang var bland de bästa på audition och därför kan vi erbjuda henne rollen som häxan. Häxan är lika mycket i centrum som prinsessan är". Jag visste inte vad jag skulle säga, blev ledsen, sa snabbt att jag skulle återkomma och la på luren.

Jag vet att min dotter inte vill spela en häxa, men jag är nog mest sur för att kvinnan i luren säger att hon inte passar att spela prinsessa! Min dotter är otroligt vacker men hon har brunt, lockigt hår och är kort. Tydligen passar inte ett sådant barn att spela "den vackra" i teatern?? 

Hur ska jag berätta detta för min dotter utan att krossa hennes drömmar? 
    Och utan att hon göra henne alldeles för ledsen...  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-11 13:22
    Pga misstolkningar så uppdaterar jag...

Teatern verkar rent ut sagt oprofessionella som uttrycker att hon inte fick rollen på det viset. Istället för att säga "vi letar en blond flicka" eller "rollen gick till någon annan" så säger dem: Hon är inte tillräckligt FIN. Teatern använder uttryck som FIN/FUL angående rollerna och barnen och detta vill jag inte att min dotter ska höra.

Jag VILL att hon ska spela rollen som häxa då den rollen verkar roligare. Jag har försökt övertala henne till den rollen, innan hon gick på audition. Men jag vill INTE att hon ska spela teater med ett team som påpekar att häxan är ful och prinsessan är fin.

Varför jag vill ha hjälp är för att:
    Jag vill att hon ska spela rollen som häxan. Den är mer krävande och roligare, som några av er frågat/kommenterat. Men jag vill inte att hon ska behöva få negativa kommentarer för den hon är. Hon är perfekt som hon är och hon ska inte behöva ändra sig själv för att någon inte tycker att hon duger.

• Svar på tråden Min dotter är en tjock, elak häxa!!
  • Anonym (Mamman)

Jag vill absolut stötta henne till att spela häxan, men jag vet att hon inte vill vara den onda. 
    Och det som får mig att tveka om hon ska få vara med är hur de hanterade saken. Istället för att säga att rollen gick till ett annat barn så uttrycker dem det "din dotter var inte tillräckligt fin"... Jag vill inte att min dotter ska behöva höra något sådant av vuxna! Om detta är hur dem kommer hantera situationerna som uppstår så vill jag inte att hon ska vara där. Hon ska inte behöva bli förnedrad för att hon är sig själv.. 

Men jag vill absolut att hon ska få spela teater, då jag vet att det är en av hennes största drömmar.. 

Och för henne handlar det inte om att prinsessan är den fina och häxan den fula. För henne handlar det om att prinsessan är snäll, det är inte häxan. Varför jag nämnde fin/ful var för att kvinnan på telefon uttryckte det så. Att hon inte var tillräckligt fin för att spela den fina karaktären. För mig handlar det om att låta dottern göra något roligt och för dottern handlar det om att vara snäll. Jag kommer inte säga till dottern att de sa till mig att hon inte var tillräckligt fin, men jag oroar mig för att hon kommer få höra något liknande av dem, när de jobbar på teatern.

• MikuAndSaraLi

Hur gammal är din dotter?
    Är hon tonåring, kommer hon kanske tycka att det ska bli skitkul att få spela en sån utmanande roll.

Du kan ju säga det.
    "Dom ringde och sa att du var bäst av alla och du har fått en roll som är SVÅRARE än prinsessan. STÖRRE än prinsessan! Du ska spela häxan, hon är skithäftig =D"

Kolla på de stora teatrarna. Tex för Den Lilla Sjöjungfrun - hon som spelar Ursula, sjöhäxan.
    Skurkarna är alltid häftigare än de mesiga små prinsarna och prinsessorna.

Förklara det för henne, Ts.

Är hon seriös i sina skådespelardrömmar så inser hon snart att en svår roll är bättre än en roll där man ska fjanta omkring i 17 olika klänningar.

• Wry

Å ena sidan: kul för din dotter att ha fått en roll! Och alla vet väl att de "elaka" rollerna som häxa och skurk är roligare och intressantare att spela än en hjälte eller en prinsessa?

Å andra sidan: kvinnan du talade med låter dum och oprofessionell om hon verkligen uttryckte sig sådär, "Alla barn vet att en prinsessa inte ser ut sådär". Jag skulle nog tänka mig för innan jag lät mitt barn börja på just den teatern, men å andra sidan kanske denna kvinna inte har så mycket med själva teaterpjäsen att göra, så ni kanske inte behöver träffa henne mer efter audition.

Å tredje sidan: är det teatern som skrivit att häxan är tjock och ful? Eller är det din tolkning av en häxa? För om det också är teaterns uttryck, låter det ju som en trist och stereotyp pjäs, minst sagt.

Summa summarum: att spela häxa kan vara jätteskoj och spännande, men det verkar inte vara någon bra teater som uttrycker sig sådär.

• Anonym (Mamman)
    Anonym skrev 2012-04-11 12:58:41 följande:
    Men det är ju DU som måste ha det på ett visst sätt. Inte hon. Du vill inte att din dotter ska vara häxa. Why??!
    Jag ville från början att min dotter skulle vara häxa då den rollen är bättre, men HON vill inte vara den onda. Hon vill spela god. Och jag är inte upprörd att hon inte fick rollen som prinsessa, jag är upprörd för att kvinnan uttryckte det på ett sådant sätt!!! Jag är väldigt glad att hon fick en roll överhuvudtaget men jag är arg för att en främmande kvinna säger att min dotter inte är tillräckligt fin för att få uppleva sin dröm. 
  • MammaHela
    Anonym (Mamman) skrev 2012-04-11 13:04:30 följande:
    Jag vill absolut stötta henne till att spela häxan, men jag vet att hon inte vill vara den onda. 
    Och det som får mig att tveka om hon ska få vara med är hur de hanterade saken. Istället för att säga att rollen gick till ett annat barn så uttrycker dem det "din dotter var inte tillräckligt fin"... Jag vill inte att min dotter ska behöva höra något sådant av vuxna! Om detta är hur dem kommer hantera situationerna som uppstår så vill jag inte att hon ska vara där. Hon ska inte behöva bli förnedrad för att hon är sig själv.. 

Men jag vill absolut att hon ska få spela teater, då jag vet att det är en av hennes största drömmar.. 

Och för henne handlar det inte om att prinsessan är den fina och häxan den fula. För henne handlar det om att prinsessan är snäll, det är inte häxan. Varför jag nämnde fin/ful var för att kvinnan på telefon uttryckte det så. Att hon inte var tillräckligt fin för att spela den fina karaktären. För mig handlar det om att låta dottern göra något roligt och för dottern handlar det om att vara snäll. Jag kommer inte säga till dottern att de sa till mig att hon inte var tillräckligt fin, men jag oroar mig för att hon kommer få höra något liknande av dem, när de jobbar på teatern.
    Då får du helt enkelt hålla din dotter borta från den branchen, för det där kommer hon alltid råka ut för.. 

Så är det tyvärr....
  • jeje01

Det är ju många skådespelare som berättat (kan inga så här på rak arm) som sökt en specifik roll men fått höra att du passar inte för just denna rollen, men vi har en annan som du skulle vara helt perfekt för!

Hon vet ju redan hur "onda" och "goda" ska se ut, varför skulle inte andra barn som ska se pjäsen det då? Och förväntar sig ju det också. Livet är orättvist hur lite man än vill det.

• NadiaMi

Enligt vad du skrev i trådstarten så nämndes inte ordet ful någonstans.

Citerar från TS:
    "Men det fattar du väl att hon inte passar till huvudrollen. Alla barn vet att en prinsessa inte ser ut sådär. Prinsessor är blonda, har rakt hår, och är långa och smala. Men hennes talang var bland de bästa på audition och därför kan vi erbjuda henne rollen som häxan. Häxan är lika mycket i centrum som prinsessan är"

De går alltså efter vad de tror att publiken kommer att ha åsikter om.
    De förklarar vad de var ute efter för rollen som prinsessan - en lång, smal flicka med rakt blont hår.
    De ger din dottern en fin komplimang angående hennes talang och vill ge henne chansen att få en framträdande roll som kommer att få en möjlighet att agera mycket på scenen.

Typecasting är något väldigt vanligt inom teatervärlden...
    Förväntar man sig att få spela enligt sina egna regler och sin egen vilja så lurar man sig själv rätt grundligt.
    Som skådespelare jobbar man på producentens villkor och inget annat. Det är ett jobb, en chans att få visa upp sig och i ett senare stadium få jobba med någon som ger en bättre roller.
    Men att få precis den roll man vill ha på första försöket? Det är få förunnat och för de allra flesta bara en ren önskedröm.

• Billig trevnad

Men varför är det så känsligt? Du skriver ju själv att din dotter inte vill vara häxan för att hon är ond, inte för att hon är ful. Alltså kommer hon väl inte ta det som en utseendepik utan bara bli besviken över att hon erbjuds fel roll.

Det är ju du som verkar förolämpad, TS.

Svar på tråden Min dotter är en tjock, elak häxa!!