• Anonym (Mamman)

Min dotter är en tjock, elak häxa!!

Min dotters högsta dröm är att bli skådespelare. Jag lät anmäla henne till en teater och hon blev kallad till audition. Hon tyckte det var superroligt på audition och frågar hela tiden om beskedet har kommit ... Hon vill ju bli antagen! 

Saken är den att jag fick beskedet igår, men jag vet inte hur jag ska berätta för henne. Jag är bara så förbannad på de människorna som håller i teatern! Hon gjorde audition för att spela en vacker prinsessa, men nu vill de att hon går på slutaudition för att spela en tjock, elak och ful häxa!! Jag blev helt förkrossad då jag läste det, för jag vet att det inte är vad min dotter vill, och dessutom så vill jag inte att hon ska bli förnedrad när hon väl påbörjat sin dröm! 

Så jag ringde upp de ansvariga och ifrågasätter brevet varpå jag får svaret " Men det fattar du väl att hon inte passar till huvudrollen. Alla barn vet att en prinsessa inte ser ut sådär. Prinsessor är blonda, har rakt hår, och är långa och smala. Men hennes talang var bland de bästa på audition och därför kan vi erbjuda henne rollen som häxan. Häxan är lika mycket i centrum som prinsessan är". Jag visste inte vad jag skulle säga, blev ledsen, sa snabbt att jag skulle återkomma och la på luren.

Jag vet att min dotter inte vill spela en häxa, men jag är nog mest sur för att kvinnan i luren säger att hon inte passar att spela prinsessa! Min dotter är otroligt vacker men hon har brunt, lockigt hår och är kort. Tydligen passar inte ett sådant barn att spela "den vackra" i teatern?? 

Hur ska jag berätta detta för min dotter utan att krossa hennes drömmar? 
    Och utan att hon göra henne alldeles för ledsen...  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-11 13:22
    Pga misstolkningar så uppdaterar jag...

Teatern verkar rent ut sagt oprofessionella som uttrycker att hon inte fick rollen på det viset. Istället för att säga "vi letar en blond flicka" eller "rollen gick till någon annan" så säger dem: Hon är inte tillräckligt FIN. Teatern använder uttryck som FIN/FUL angående rollerna och barnen och detta vill jag inte att min dotter ska höra.

Jag VILL att hon ska spela rollen som häxa då den rollen verkar roligare. Jag har försökt övertala henne till den rollen, innan hon gick på audition. Men jag vill INTE att hon ska spela teater med ett team som påpekar att häxan är ful och prinsessan är fin.

Varför jag vill ha hjälp är för att:
    Jag vill att hon ska spela rollen som häxan. Den är mer krävande och roligare, som några av er frågat/kommenterat. Men jag vill inte att hon ska behöva få negativa kommentarer för den hon är. Hon är perfekt som hon är och hon ska inte behöva ändra sig själv för att någon inte tycker att hon duger.

• Svar på tråden Min dotter är en tjock, elak häxa!!
  • Anonym (Mamman)
    Wry skrev 2012-04-11 13:07:15 följande:
    Å ena sidan: kul för din dotter att ha fått en roll! Och alla vet väl att de "elaka" rollerna som häxa och skurk är roligare och intressantare att spela än en hjälte eller en prinsessa?

Å andra sidan: kvinnan du talade med låter dum och oprofessionell om hon verkligen uttryckte sig sådär, "Alla barn vet att en prinsessa inte ser ut sådär". Jag skulle nog tänka mig för innan jag lät mitt barn börja på just den teatern, men å andra sidan kanske denna kvinna inte har så mycket med själva teaterpjäsen att göra, så ni kanske inte behöver träffa henne mer efter audition.

Å tredje sidan: är det teatern som skrivit att häxan är tjock och ful? Eller är det din tolkning av en häxa? För om det också är teaterns uttryck, låter det ju som en trist och stereotyp pjäs, minst sagt.

Summa summarum: att spela häxa kan vara jätteskoj och spännande, men det verkar inte vara någon bra teater som uttrycker sig sådär.
    Det är teaterns beskrivning  
    Häxan är tjock, ful och elak. Hon är "skurken" i dramat, men det kommer användas smink och kudde på magen. 
    Jag har fått kolla i manuset och rollen som häxa verkar mycket roligare, men dottern vill spela den som är snäll. Och det är ju inte häxan.. Anledningen till att jag är upprörd och tvekar på att låta henne börja är inte för att hon inte fick den roll hon önskar sig, utan för att kvinnan uttryckte sig på ett dåligt sätt. Jag vill inte att min dotter ska behöva höra sådana kommentarer under teatern. 

Häxan verkar faktiskt roligast, trots att hon är tjock, ful och elak  
  • MammaHela
    Anonym (Mamman) skrev 2012-04-11 13:07:30 följande:
    Jag ville från början att min dotter skulle vara häxa då den rollen är bättre, men HON vill inte vara den onda. Hon vill spela god. Och jag är inte upprörd att hon inte fick rollen som prinsessa, jag är upprörd för att kvinnan uttryckte det på ett sådant sätt!!! Jag är väldigt glad att hon fick en roll överhuvudtaget men jag är arg för att en främmande kvinna säger att min dotter inte är tillräckligt fin för att få uppleva sin dröm. 
    Hur gammal är dottern?

Det är nog dags att lägga teatern på hyllan tills dottern inser att man kan inte välja roller själv, 
  • Kaffegalningen

Världen är inte rättvis, i synnerhet inte skådespeleri! Såsom modellande söker arrangörerna efter en viss typ. Du kanske blir underbar på bild men är du kraftigare och vit spelar det ingen roll om de söker en smal svart tjej. samma sak gäller inom teatern.

Varför vill du ha din dotter i en sådan bransch om du inte accepterar reglerna? Det är som att bli sur över att hon inte fick en prinsroll för att hon är tjej.

Det är inte kul att ens barn bedöms för utseendet men du har ju valt att utsätta henne för det, håll dig till hobbyteater där alla får vara med istället.

• Anonym (..)

Ska hon vara i branschen kommer hon att möta det hårda livet och inte få exakt den rollen hon vill ha. Det handlar inte om att hon är ful eller inte söt, utan det handlar om att de har satt upp en bild av en prinsessa som de vill ha den. Det ni ska fokusera på är ju att hon var en av de bästa på audition! Det är ju helhäftigt!
    Och vad ska ni göra? Antingen tar hon rollen som häxa eller ingen alls. Det går inte att vara selektiv när man börjar, man får ta det man får.

• Anonym (Mamman)
    Billig trevnad skrev 2012-04-11 13:12:20 följande:
    Men varför är det så känsligt? Du skriver ju själv att din dotter inte vill vara häxan för att hon är ond, inte för att hon är ful. Alltså kommer hon väl inte ta det som en utseendepik utan bara bli besviken över att hon erbjuds fel roll.

Det är ju du som verkar förolämpad, TS.
    Varför det är känsligt är för att jag inte vill att min dotter ska behöva höra något sådant från de som kommer jobba med teatern! De verkar rent ut sagt oprofessionella som uttrycker det på det viset. Istället för att säga "vi letar en blond flicka" eller "rollen gick till någon annan" så säger dem: Hon är inte tillräckligt FIN. Teatern använder uttryck som FIN/FUL angående rollerna och barnen och detta vill jag inte att min dotter ska höra. 

Som sagt, Jag VILL att hon ska spela rollen som häxa och jag har försökt övertala henne tidigare. 
    Men jag vill INTE att hon ska spela teater med ett team som påpekar att häxan är ful och prinsessan är fin. 
  • Anonym

Men du har fått skådespeleri helt om bakfoten.
    Det handlar inte alls om att spela vackra spädra flickor som skrider runt på scenen i blont hår
    Och jag köper inte alls att den som ringde uttryckte sig på det sättet som du påstår.

Om du tittar på de rollprestationer som vinner priser, är det för vackra kvinnor som springer runt och skakar på sina lockar?
    Nej knappast!
    Det är dessutom en hård bransch där mamma inte kan ringa runt och curla banan med regissörer

Det har inget med att göra att dom inte är tillräckligt "fina" att göra

• Billig trevnad
    Anonym (Mamman) skrev 2012-04-11 13:16:24 följande:
    Varför det är känsligt är för att jag inte vill att min dotter ska behöva höra något sådant från de som kommer jobba med teatern! De verkar rent ut sagt oprofessionella som uttrycker det på det viset. Istället för att säga "vi letar en blond flicka" eller "rollen gick till någon annan" så säger dem: Hon är inte tillräckligt FIN. Teatern använder uttryck som FIN/FUL angående rollerna och barnen och detta vill jag inte att min dotter ska höra. 

Som sagt, Jag VILL att hon ska spela rollen som häxa och jag har försökt övertala henne tidigare. 
    Men jag vill INTE att hon ska spela teater med ett team som påpekar att häxan är ful och prinsessan är fin. 
    Har de uttryckligen sagt att hon inte är tillräckligt fin eller är det du som läser mellan raderna?

Det du skriver i trådstarten var ju att de sökte ett väldigt specifikt utseende, inte att de sa att det utseendet var finare.
  • Person1

Du kanske kan berätta det på ett positivt sätt: Säg först att någon annan tyvärr fick rollen som prinsessa. Förklara att så är det ibland med teater och bara en kunde få rollen.

Men säg sedan att de tyckte att hon var så duktig så att de ville ha med henne i pjäsen ändå, och att den roll som finns är häxan. Förklara att du vet att det inte var den roll hon helst ville ha, men att det är den roll som finns ledig.

Nämn absolut ingenting om utseende

Om hon verkligen vill satsa på teater så gör hon sitt bästa i den roll hon fått och håller god min

• Sweet life

Som skådespelare får man den roll man blir erbjuden. Spelar alla skådespelare vackra fina på teater/film? NEJ!

Tror du och din dotter måste prata om vad skådespeleri VERKLIGEN är och vad det innebär..

• Anonym (Bra roll)

Hon har fått en roll. Det är väl jättebra. Det är inte henne själv hon spelar utan en roll. Vilket dessutom är en svår roll. Prinsessa kan hon väl vara hemma.

Det jag inte förstår är att du verkar ge signaler till ditt barn iform av att detta inte är en bra roll. Varför gör du det?  

Svar på tråden Min dotter är en tjock, elak häxa!!