• Anonym (Mamman)

Min dotter är en tjock, elak häxa!!

Min dotters högsta dröm är att bli skådespelare. Jag lät anmäla henne till en teater och hon blev kallad till audition. Hon tyckte det var superroligt på audition och frågar hela tiden om beskedet har kommit ... Hon vill ju bli antagen! 

Saken är den att jag fick beskedet igår, men jag vet inte hur jag ska berätta för henne. Jag är bara så förbannad på de människorna som håller i teatern! Hon gjorde audition för att spela en vacker prinsessa, men nu vill de att hon går på slutaudition för att spela en tjock, elak och ful häxa!! Jag blev helt förkrossad då jag läste det, för jag vet att det inte är vad min dotter vill, och dessutom så vill jag inte att hon ska bli förnedrad när hon väl påbörjat sin dröm! 

Så jag ringde upp de ansvariga och ifrågasätter brevet varpå jag får svaret " Men det fattar du väl att hon inte passar till huvudrollen. Alla barn vet att en prinsessa inte ser ut sådär. Prinsessor är blonda, har rakt hår, och är långa och smala. Men hennes talang var bland de bästa på audition och därför kan vi erbjuda henne rollen som häxan. Häxan är lika mycket i centrum som prinsessan är". Jag visste inte vad jag skulle säga, blev ledsen, sa snabbt att jag skulle återkomma och la på luren.

Jag vet att min dotter inte vill spela en häxa, men jag är nog mest sur för att kvinnan i luren säger att hon inte passar att spela prinsessa! Min dotter är otroligt vacker men hon har brunt, lockigt hår och är kort. Tydligen passar inte ett sådant barn att spela "den vackra" i teatern?? 

Hur ska jag berätta detta för min dotter utan att krossa hennes drömmar? 
    Och utan att hon göra henne alldeles för ledsen...  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-11 13:22
    Pga misstolkningar så uppdaterar jag...

Teatern verkar rent ut sagt oprofessionella som uttrycker att hon inte fick rollen på det viset. Istället för att säga "vi letar en blond flicka" eller "rollen gick till någon annan" så säger dem: Hon är inte tillräckligt FIN. Teatern använder uttryck som FIN/FUL angående rollerna och barnen och detta vill jag inte att min dotter ska höra.

Jag VILL att hon ska spela rollen som häxa då den rollen verkar roligare. Jag har försökt övertala henne till den rollen, innan hon gick på audition. Men jag vill INTE att hon ska spela teater med ett team som påpekar att häxan är ful och prinsessan är fin.

Varför jag vill ha hjälp är för att:
    Jag vill att hon ska spela rollen som häxan. Den är mer krävande och roligare, som några av er frågat/kommenterat. Men jag vill inte att hon ska behöva få negativa kommentarer för den hon är. Hon är perfekt som hon är och hon ska inte behöva ändra sig själv för att någon inte tycker att hon duger.

• Svar på tråden Min dotter är en tjock, elak häxa!!
  • Anonym

Så som skådespelare duger man bara till att spela snygga roller?? Det är väl snarare tvärtom?
    Hoppas inte du har "smittat" ditt barn med din fördommar och utseendefixering.

• Luna84
    Anonym (Mamman) skrev 2012-04-11 12:43:51 följande:
    Min dotters högsta dröm är att bli skådespelare. Jag lät anmäla henne till en teater och hon blev kallad till audition. Hon tyckte det var superroligt på audition och frågar hela tiden om beskedet har kommit ... Hon vill ju bli antagen! 

Saken är den att jag fick beskedet igår, men jag vet inte hur jag ska berätta för henne. Jag är bara så förbannad på de människorna som håller i teatern! Hon gjorde audition för att spela en vacker prinsessa, men nu vill de att hon går på slutaudition för att spela en tjock, elak och ful häxa!! Jag blev helt förkrossad då jag läste det, för jag vet att det inte är vad min dotter vill, och dessutom så vill jag inte att hon ska bli förnedrad när hon väl påbörjat sin dröm! 

Så jag ringde upp de ansvariga och ifrågasätter brevet varpå jag får svaret " Men det fattar du väl att hon inte passar till huvudrollen. Alla barn vet att en prinsessa inte ser ut sådär. Prinsessor är blonda, har rakt hår, och är långa och smala. Men hennes talang var bland de bästa på audition och därför kan vi erbjuda henne rollen som häxan. Häxan är lika mycket i centrum som prinsessan är". Jag visste inte vad jag skulle säga, blev ledsen, sa snabbt att jag skulle återkomma och la på luren.

Jag vet att min dotter inte vill spela en häxa, men jag är nog mest sur för att kvinnan i luren säger att hon inte passar att spela prinsessa! Min dotter är otroligt vacker men hon har brunt, lockigt hår och är kort. Tydligen passar inte ett sådant barn att spela "den vackra" i teatern?? 

Hur ska jag berätta detta för min dotter utan att krossa hennes drömmar? 
    Och utan att hon göra henne alldeles för ledsen...  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-11 13:22
    Pga misstolkningar så uppdaterar jag...

Teatern verkar rent ut sagt oprofessionella som uttrycker att hon inte fick rollen på det viset. Istället för att säga "vi letar en blond flicka" eller "rollen gick till någon annan" så säger dem: Hon är inte tillräckligt FIN. Teatern använder uttryck som FIN/FUL angående rollerna och barnen och detta vill jag inte att min dotter ska höra.

Jag VILL att hon ska spela rollen som häxa då den rollen verkar roligare. Jag har försökt övertala henne till den rollen, innan hon gick på audition. Men jag vill INTE att hon ska spela teater med ett team som påpekar att häxan är ful och prinsessan är fin.

Varför jag vill ha hjälp är för att:
    Jag vill att hon ska spela rollen som häxan. Den är mer krävande och roligare, som några av er frågat/kommenterat. Men jag vill inte att hon ska behöva få negativa kommentarer för den hon är. Hon är perfekt som hon är och hon ska inte behöva ändra sig själv för att någon inte tycker att hon duger.
    Hur gammal är dottern?
  • Lavish

Ja det var elakt av dem. Om audition endast var för prinsessrollen och inte övriga roller, och de redan hade vissa kriterier som var skrivna i sten, borde de ha angett dessa när de annonserade om auditionen.

Men sen tycker jag iofs att häxan låter som en mycket mer intressant roll och någon måste ju även spela häxan?

• Anonym
    Anonym (Mamman) skrev 2012-04-11 17:11:21 följande:
    Jag har pratat med henne nu och hon blev såklart lite besviken men hon vill ändå ta rollen! Jag har beslutat mig för att låta henne fortsätta trots den oproffesionella kommentaren. Jag pratade med en annan som är ansvarig och han sa att hon gjort fel samt att hon inte kommer medverka under själva teatern eller övningen. 

Jag försöker peppa henne mer och mer om rollen Hon står framför spegeln och övar på att spela elak men hon är fortfarande besviken över att hon inte fick den roll hon önskat Glad

Vi bor faktiskt utomlands men är teatrar olika beroende på land? 
    Kul att hon väljer att spela ändå. Men teaterbranchen handlar om att passa i den rätta rollen, regissörerna har en bild i huvudet om hur huvudpersonen ser ut/hur det går/talar o s v. Det går inte att bli ledsen varje gång man inte passar i en roll. Då har man valt fel bransch. Även Brad Pitt har blivit nekade roller liksom massor av andra skådisar som han.
    Det gå inte att sätta sig och storgrina om man inte får huvudrollen utan man får ta nya tag annars passar man inte som sagt i branchen. Kan även säga att det INTE är populärt med överbeskyddade mammor som ringer och klagar och gnäller och ska lägga sig i produktionen, ditt barn kommer få lida för det.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym skrev 2012-04-11 20:48:56 följande:
    Kul att hon väljer att spela ändå. Men teaterbranchen handlar om att passa i den rätta rollen, regissörerna har en bild i huvudet om hur huvudpersonen ser ut/hur det går/talar o s v. Det går inte att bli ledsen varje gång man inte passar i en roll. Då har man valt fel bransch. Även Brad Pitt har blivit nekade roller liksom massor av andra skådisar som han.
    Det gå inte att sätta sig och storgrina om man inte får huvudrollen utan man får ta nya tag annars passar man inte som sagt i branchen. Kan även säga att det INTE är populärt med överbeskyddade mammor som ringer och klagar och gnäller och ska lägga sig i produktionen, ditt barn kommer få lida för det.
    Ringa och klaga? Vart får du det ifrån?
    Jag ringde för att fråga om något blivit fel då det stod att hon var antagen som häxa då det var prinsessa (och en annan roll) hon "skrivit upp sig" på .
  • Viktors älskling
    Anonym skrev 2012-04-11 12:47:05 följande:
    Det är av EXAKT den här anledningen som man ska ge fan i att ställa upp på saker med små barn som rör tex. utessendet... Små barn kan inte hantera sakerna kring det... Lär dig di. Läxa och låt för fanken din dotter få chansen att vara HÄXA!
  • Tom Araya

Om din dotters högsta dröm är att bli skådespelerska och du stödjer den är det dags att vakna upp och se verkligheten.

Verkligheten för skådisar är att spela skitroller, reklam och dylikt tills de blivit så duktiga och efterfrågade att de får bättre roller. Även då får de räkna med att inte alltid ha huvudrollen och spela den fina, gode, snygge utan också den onde, fule, misslyckade, etc. En bra skådis klarar det. En som vill bli skådis bör vara medveten om det.

Sluta lura din dotter! Skrikandes

• Tom Araya
    Anonym (Mamman) skrev 2012-04-11 16:35:23 följande:
    Jag skrev så för att det var det kvinnan på telefonen menade. 
    Min dotter är inte  tjock, ful eller elak men det är rollen som hon har fått. 
    Och eftersom tråden handlar om teater, så passar det ju. 

Kvinnan i telefonen sa "Hon är inte tillräckligt fin för rollen som prinsessa men hon är antagen till att spela häxa" och i detta fall är häxan tjock, elak och ful. Enligt kvinnan som ansvarar för antagningarna.. 
    Utseende brukar ha betydelse för rollsättning, ja.
    Om din dotter har skådespelartalang klarar hon att spela tjock, ful och elak, de flesta föds trots allt inte till det. Hade hon inte talangen hade hon fått en mindre roll eller ingen roll alls.
  • Anonym (OJ!)
    Tom Araya skrev 2012-04-11 22:15:28 följande:
    Om din dotters högsta dröm är att bli skådespelerska och du stödjer den är det dags att vakna upp och se verkligheten.

Verkligheten för skådisar är att spela skitroller, reklam och dylikt tills de blivit så duktiga och efterfrågade att de får bättre roller. Även då får de räkna med att inte alltid ha huvudrollen och spela den fina, gode, snygge utan också den onde, fule, misslyckade, etc. En bra skådis klarar det. En som vill bli skådis bör vara medveten om det.

Sluta lura din dotter! Skrikandes
    Precis - alla typer av skådisar behövs! Hur många "fula" skådisar finns det egentligen? Antagligen lika många som i vanliga världen.
    Skall erkänna att jag inte läst hela tråden men det känns lite som om det är mamman här som är den tjocka, elaka häxan.
    Lär ditt barn att det finns andra värden i livet än att se ut som en prinsessa!
  • Tom Araya
    Anonym (OJ!) skrev 2012-04-11 22:47:05 följande:
    Precis - alla typer av skådisar behövs! Hur många "fula" skådisar finns det egentligen? Antagligen lika många som i vanliga världen.
    Skall erkänna att jag inte läst hela tråden men det känns lite som om det är mamman här som är den tjocka, elaka häxan.
    Lär ditt barn att det finns andra värden i livet än att se ut som en prinsessa!
    Man behöver inte vara ful för att spela ful. Det är lättare att göra någon ful med smink, frisyr och kläder än att göra någon snygg.
Svar på tråden Min dotter är en tjock, elak häxa!!